بررسی مواضع اخیر هاشمی - پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب شهرستان دزفول
14th، اکتبر 2013
پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب
اخبار دزفول، خوزستان، جهان
Dezmehrab.ir
زمان انتشار: 14 th اکتبر 2013 ساعت 5:29 ب.ظ | کد خبر: 7827  

به گزارش فرهنگ نیوز ، چندی است در فضای برخی از روزنامه‌ها و سایت‌ها مطالبی دیده می‌شود، مبنی بر اینکه مواضع واقعی امام خمینی(ره) درباره رابطه با آمریکا خلاف سخنان و مواضع آشکار ایشان بوده است.

418691_967_0

این گرایش مطبوعاتی برای تبلیغ دوگانه بودن مواضع امام راحل عظیم‌الشان به دو مسئله که در برخی “خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی” مطرح شده، استناد می‌کند. یکی آن چیزی که موافقت امام با حذف شعار مرگ بر آمریکا نامیده می‌شود و دیگری نامه بدون جوابی که آقای هاشمی در سال ۶۶ برای امام نوشته است.

در پی تشدید اینگونه تبلیغات، “قائم مقام موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی”، نظر این موسسه را تشریح کرد که البته باز هم همان گرایش مطبوعاتی شناخته شده با تحریف این پاسخ به ادامه سیاست دوگانه جلوه دادن مواضع امام(ره) درباره آمریکا پرداخت.

اولین مسئله‌ای که این روزنامه‌ها طرح می‌کنند، “حذف شعار مرگ بر آمریکا” از رادیو و تلویزیون است، مسئله‌ای که آقای هاشمی در خاطرات سال ۶۲ خود می‌گوید این است که امام موافقت کرده بود شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی که مردم سر می‌دهند از صدا و سیما پخش نشود.

 

153-29
موضع موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی(ره) درباره شعار مرگ بر آمریکا چیست؟

موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی(ره) در این‌باره به دو نکته اشاره می‌کند:

نکته اول: “موضوع خاطرات آقای هاشمی قطع شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی از رسانه‌های دولتی و رادیو و تلویزیون است، نه حذف آن از تظاهرات مردم در راهپیمایی‌ها و مناسبت‌ها”.

قائم مقام موسسه نشر در دومین نکته حول شعار مرگ بر آمریکا با برشمردن توطئه‌ها و جنایاتی که آمریکا و شوروی قبل و بعد از انقلاب در حمایت از رژیم دیکتاتوری پهلوی، تجزیه‌طلبی و ترورهای سال اول انقلاب، تلاش برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران و نیز حمایت از جنایات صدام انجام داده‌اند تاکید می‌کند:

“همین واقعیت‌های غیر قابل انکار بودند که زمینه شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی را تشدید می‌کرد. این شعار ابراز محکومیت و انزجار ملت ایران از آن همه دخالت نامشروع و جنایت و ظالمانه ابرقدرت‌های آن زمان بود و این کمترین و بدیهی‌ترین حق ملت ایران بود و کسی نمی‌توانست آن را به صورت دستوری و تصنعی آن را بر زبان مردم بنشاند و یا از آنان بستاند. به کار بردن ایگونه شعارها زمانی ممنوع و ناپسند است که به ناحق و ناروا باشد وگرنه حق فریاد مظلوم علیه ستمگر در همه فرهنگ‌های عالم به رسمیت شناخته شده است و اختصاص به ملت ایران ندارد. در فرهنگ اسلام هم قرآن کریم با رسایی هر چه تمام‌تر می‌فرماید:

“لایحب‌الله الجهر بالسو، من‌القول الا من ظلم”.

امام راحل درباره آمریکا چه مواضعی اتخاذ می‌کردند؟

جدا از مواضع قائم‌مقام موسسه نشر مبنی بر حقانیت شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران در عمل نیز مردم وفادار به آرمان‌های امام در همه دیدارهایشان با ایشان این شعار را فریاد می‌زدند و آرشیو سخنرانی‌های امام خمینی در صدا و سیما نیز نشان می‌دهد شعارهای مرگ بر آمریکای مردم در همه سال‌های حیات امام از رادیو تلویزیون پخش شده است.

ماجرای نامه هاشمی رفسنجانی به امام(ره)

مسئله دوم اینکه برخی از روزنامه‌های خاص و آن هم با استناد به خاطره‌ای از آقای هاشمی مطرح می‌کنند بحث رابطه با آمریکا است.

آقای حمید انصاری قائم مقام موسسه نشر و تنظیم آثار امام در این رابطه می‌گوید: ” آقای هاشمی در ۴ فروردین ۱۳۶۶ نامه‌ای به امام نوشت که یکی از نکات آن درباره ابهامات درباره سیاست خارجی و رابطه با دولت‌های بزرگ خصوصا رابطه با آمریکا بود که امام به آن پاسخ نداند. عدم پاسخ امام نه به معنای رد پیشنهادات است و نه تایید.

همانگونه که موسسه نشر تصریح می‌کند رهبر کبیر انقلاب اسلامی پاسخی به نامه و نظر آقای هاشمی رفسنجانی ندادند بنابراین از این زاویه نمی‌توان نظر امام را درک کرد. اما بر اساس یک قائده متقن و روش و سیره صادقانه امام(ره) در برخورد با مردم می‌توان از مواضع امام خمینی پس از دریافت آن نامه یعنی در سخنرانی‌ها و مواضع ایشان از فروردین سال ۱۳۶۶ تا پایان حیات ایشان فهمید که امام خمینی آیا دیدگاه خود را درباره آمریکا تا پایان عمر خود تغییر داده بودند یا بر همان اصول و سیره قبلی استوار بودند؟

۲۰ بار موضع علیه آمریکا در سال ۶۶ توسط امام(ره)

اولین موضع امام درباره آمریکا در هشتم فروردین سال ۱۳۶۶، یعنی تنها ۴ روز پس از دریافت نامه آقای هاشمی رفسنجانی درباره تجدید نظر درباره رابطه با آمریکا صورت می‌گیرد:

“ایران دولتش و ملتش همه با هم هستند فقط یک چند نفر انگشت شمارند که تبع آمریکا هستند نمی‌فهمند که خودشان چه می‌گویند یک چند نفر معدودی هستند که اینها بر خلاف، هستند و من عقیده‌ام این است که اینها هم بیایند و با مردم بشوند و خیال نکنند که حالا سابق است که آمریکا هرکاری دلش بخواهد بکند که شما بترسید از آمریکا”.

به روایت صحیفه نور امام خمینی(ره) در همان سال ۶۶ حداقل ۲۰ بار درباره آمریکا موضع می‌گیرد.

دو ماه بعد “ریگان”، رئیس‌جمهور وقت آمریکا ملت ایران را وحشی می‌نامد. امام به عنوان مدافع سرافرازی و فرهنگ و تمدن ایرانیان بر می‌آشوبد و دولت آمریکا را وحشی‌ترین دولت جهان می‌نامد.

سال ۶۷ و سه ماه پایانی عمر حضرت امام خمینی(ره) در سال ۶۸ نیز به استناد مواضع روشن و حکیمانه ایشان، مملو از موضع‌گیری‌های دقیق در برابر آمریکا است.

اولین پیام ضد استکباری امام در اولین روز سال ۶۷ تکلیف امام با زورگویان جهانی را بار دیگر یکسره می‌کند؛ ایستادگی و استقامت.

در تمام سال ۶۷ و سه ماه اول سال ۶۸ مواضع صریح و صادقانه روح‌الله درباره ‌آمریکا ادامه دارد که می‌توان در این زمینه ده‌ها نقل صریح و مستقیم را ارائه کرد.

وصیت‌نامه امام خمینی(ره) و مواضع ایشان درباره آمریکا

خمینی کبیر پس از سال‌ها پرچم‌داری مبارزه عدالت ملت‌ها با زورگویان جهانی در ۱۴ خرداد ۶۸ با قلبی آرام و مطمئن به دیدار یار می‌شتابد از وصیت‌نامه جاودانه او راه ملت را برای همیشه روشن و مشخص می‌سازد:‌

“ملت ما بلکه ملت‌های اسلامی و مستعضفان جهان مفتخرند به اینکه دشمنان آنان که دشمنان خدای بزرگ و قرآن کریم و اسلام عزیزند، درندگانی هستند که از هیچ جنایت و خیانتی برای مقاصد شوم جنایتکارانه خود دست نمی‌کشند و برای رسیدن به ریاست و مطامع پست خود، دوست و دشمن را نمی‌شناسند و در راس آنان آمریکا این تروریست بالذات دولتی است که سرتاسر جهان را به آتش کشیده و هم‌پیمان او صهیونیست جهانی است که برای رسیدن به مطامع خود جنایاتی مرتکب می‌شود که قلم‌ها از نوشتن و زبان‌ها از گفتن آن شرم دارد”.

url_2

ملاک صحت سخنان امام خمینی (ره) چیست؟

آخرین نکته اینکه صحیفه نور به عنوان منبع مواضع و دیدگاه‌های روشن امام خمینی در بردارنده صدها موضع صریح، قاطع و حکیمانه ایشان درباره آمریکا است. بی‌تردید تلاش‌های جاری برای کمرنگ کردن و ایجاد تردید در این مواضع با هوشیاری مردم به جایی نخواهد رسید، اما بی‌وفایی به آن امام مهربان سعادت‌بخش در پیشگاه پروردگار و ملت فراموش نخواهد شد.

از یاد نمی‌بریم حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه گران‌قدرشان ملاک تشخیص صحت و یا عدم صحت سخنانی را که به ایشان نسبت داده می‌شود برای ملت روشن کرده‌اند:

“اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم”.

ارسال نظر

     


-->