پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

حضور هنرمندان صنایع دستی دزفول در نمایشگاه کشورهای صربستان و هلند/اجرای بوم گردی جایگزین هتل در نوروز95/متأسفانه توزیع کپو دزفول با برند و پرچم امارات

به گزارش دزمهراب سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول عصر امروز دوشنبه در نشستی با اصحاب رسانه به تشریح برنامه های ستاد نوروزی95 شهرستان دزفول پراخت.

IMG_7565

یعقوب زلقی در این نشست اظهار کرد: به دلیل ارتباط کم ما با ادارات و بخش های خصوصی، ذهنیتی از اداره میراث درست شده بود که آن را عاملی بازدارنده می دانستند در صورتی که اینگونه نمیباشد؛ خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته مقداری از این ذهنیت ها بازشده است.

وی با بیان اینکه در مقوله معرفی و آموزش در مناطقی ازجمله چغامیش، جندی شاپور و شوی نصب تابلو انجام پذیرفته، تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی امسال اولین باری است که به صورت اختصاصی بروشور وآن هم با تیراژ بالا میزند؛ این بروشورهای اختصاصی شامل بروشورهای چغامیش، جندی شاپور، موزه، قلم نی و دزفول میباشند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: ما حداقل ماهانه با اقشار مختلف مردمی از جمله مردم عادی، کشاورزان، دانش آموزان، بسیجیان، بخشدارن و شوراها در مناطق مختلف دیدار و گفتگویی داشته ایم و تاثیر آن را نیز دیده ایم.

زلقی اشاره ایی نیز به صنایع دستی شهرستان داشت و گفت: امسال بیش از سی نمایشگاه صنایع دستی برگزار کرده ایم که این آمار بسیار متفاوت با تعداد نمایشگاه های سال های گذشته است. علاوه بر برگزاری نمایشگاه در شهرستان و کشور، اخیراً نمایشگاه خارج از کشور در صربستان داشته ایم که بازتاب بسیار عالی در جهت معرفی آثار هنری که اهم آن صنایع دستی و شاخصه اش کپو و خراطی داشته است.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه صربستان علاوه بر بازدید مقامات ارشد کشورهای اروپایی، ثبت و سفارشات بسیار خوبی برای آثار کپو و خراطی گرفته شده است. همچنین با برگزاری نمایشگاه های متعدد، این استاد های ما معرفی شده اند و اکنون از آنها برای شرکت در نمایشگاهی در کشور هلند که در هفته سوم فروردین ماه است، دعوت به عمل آمده که در نوع خودشان برای اولین بار است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول، همچنین نبود هتل را ضعف عمده در حوزه زیرساخت ها برای جذب گردشگر عنوان و بیان کرد: بحث بوم گردی که جایگزین کردن هتل و استفاده از خانه های عشایری در مناطق سردشت، شهیون و شهرهای اقماری هست را به ویژه برای نوروز تعریف کرده ایم که گردشگرانی که به مناطق مختلف میروند بتوانند ضعف و خلاء نبود هتل را در بخش مرکزی و شهرستان را پوشش بدهد.

IMG_7551

یعقوب زلقی با بیان اینکه امسال نمایشگاه صنایع دستی در سطح شهر علاوه بر موزه کرناسیان در خانه سوزنگر دزفول نیز برگزار میشود، افزود: امسال در کل مبادی ورودی شهرستان کیوسک هایی تحت عنوان “از من بپرس” تعبیه میشود. کار دیگری نیز که صورت گرفته، تفکیک مقداری از نمایشگاه ها در بخش مرکزی، که در مناطقی مثل سردشت و شهیون در چند نقطه نمایشگاه خواهیم داشت، که عمدتاً این نمایشگاه ها سنتی و در قالب سیاه چادر و تشکیلاتی که مرتبط با فرهنگ آنجاست برگزار میشود.

وی تصریح کرد: با هماهنگی های صورت گرفته به زودی یک طبقه از مجتمع تجاری مادر به صورت گسترده به برپایی نمایشگاه اختصاصی حوزه های مختلف صنایع دستی اختصاص پیدا خواهد کرد؛ ما تلاش می کنیم همه ی آنهایی که در حوزه صنایع دستی مشغول هستند در این مکان که دارای شرایط خوب مکانی و زیر ساخت های لازم است، متمرکز بشوند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول، اشاره ایی به تلاشهای انجام گرفته جهت اجرای موسیقی سنتی و شب شعر در دزفول داشت و اضافه کرد: از انجمن خوش نویسان نیز دعوت کرده ایم تا بتوانیم در مکان های مختلف اجرا و آموزش های لازم جهت خوش نویسی را در دزفول داشته باشیم.

یعقوب زلقی برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و غذایی با همکاری اداره آموزش و پروش و گروه ترمه در محل اسکان مسافران نوروزی را از دیگر اقدامات انجام گرفته برشمرد و اذعان نمود: ما این آمادگی را داریم که در صورت همکاری شهرداری، بازارچه های موقت نوروزی را در مکان هایی مثل پارک دولت و خانواده که تمرکز جمعیتی در آنجا هست، انجام بگیرد.

وی همچنین در خصوص حفظ و ترمیم پل قدیم دزفول گفت: در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی با پیگیری ها و آسیب شناسی هایی که در این زمینه صورت گرفته به ما قول های مساعد جهت برطرف کردن این مشکل از سوی مسئولین ذیریط داده شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در پایان اظهار کرد: متاسفانه صنایع دستی دزفول به ویژه کپو دزفول با برند و پرچم امارات در خارج از کشور توزیع میشود، اقدامات بسیار خوبی انجام و در حال صورت گرفتن است؛ الویت اول ما برند سازی و آن پکیج فرهنگی است که مشخصاً به اسم دزفول، استان و کشور انجام بشود و امیدوارم در سال 95 شاهد برند سازی در حداقل دو حوزه از صنایع دستی دزفول باشیم.

IMG_7555

اخبار مرتبط