تشویق خودروسازان بازهم از جيب مردم!!! - پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب شهرستان دزفول
28th، آوریل 2016
پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب
اخبار دزفول، خوزستان، جهان
Dezmehrab.ir
زمان انتشار: 28 th آوریل 2016 ساعت 5:45 ب.ظ | کد خبر: 42554  
در خبرها آمده که شورای رقابت در این هفته با افزایش قیمت خودرو موافقت کرده است؛ بنابراین، شورای رقابت، مجوز افزایش ۱٫۸۱ درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو و همچنین افزایش ۰٫۴ درصدی قیمت محصولات سایپا را صادر کرد.
در گزارشی که از این جلسه در رسانه‌ها منتشر شده، اطلاعات جالبی از نحوه افزایش قیمت خودرو در سال جدید توسط این شورا به چشم می‌خورد. در بخشی از متن این خبر که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، می‌خوانیم: «به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت این مقدار افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا بر اساس نرخ تورم بخشی تولیدات این شرکت‌ها و همچنین نمره منفی کیفیت محصولات‌شان صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه نرخ تورم بخشی محصولات ایران‌خودرو ۳٫۷۲ درصد بوده است، گفت: این شرکت موفق به دریافت جایزه کیفیت ۰٫۱ درصدی شد و بر همین اساس قیمت محصولاتش تا ۱٫۸۱ درصد افزایش می‌یابد. شیوا همچنین با اشاره به نرخ تورم بخشی ۴٫۲۸ درصدی محصولات سایپا اظهار داشت: براین اساس مجوز افزایش ۰٫۴ درصدی محصولات سایپا صادر شد که می‌توان به افزایش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت سایپا ۱۳۱ مدل SX اشاره کرد. وی همچنین با بیان اینکه شرکت سایپا به دلیل مشکلات کیفی در تولید محصولاتش مشمول جریمه کم کیفیتی شده است»
اتفاقی که افزایش نرخ خودروها به خوبی مؤید آن خواهد بود، زیرا می‌بینیم تشویق خودروسازان از کیسه مردم بوده و درصدهای ناچیز مصوب در شورای رقابت، به چند صد میلیارد تومان افزایش درآمدی برای خودروسازان تبدیل می‌شود که از جیب مردم برداشت شده است.

برای درک بهتر ماجرا کافی است، سراغ اعداد و ارقام رفته و تلاش کنیم مصوبه تشویقی شورای رقابت برای خودروسازان وطنی را به عدد و رقم تبدیل کنیم. به این صورت که محاسبه کنیم از محل مجوز افزایش قیمت محصولات این خودروسازان که به عنوان تشویق در اختیار ایشان قرار گرفته، چه میزان عایدی ایشان افزایش خواهد یافت و چقدر پول به جیب ایشان سرازیر خواهد شد.

آن گونه که آمار تجمیعی تولید ایران خودرو در سال ۹۴ نشان می‌دهد، این خودروساز که تشویق شده و به این منظور مجوز یافته ۱٫۸۱ درصد بر نرخ محصولاتش بیفزاید، این محصولات را در سال گذشته تولید کرده است: پژو ۲۳۷ هزار و ۶۱۱ دستگاه، سمند ۵۹ هزار و ۷۶۱ دستگاه، تندر ۱۳ هزار و ۱۷۶ دستگاه، دنا ۱۲هزار و۵۲ دستگاه، رانا ۱۱هزار و ۵۸۴ دستگاه، سوزوکی ۹۸۳ دستگاه، سایر محصولات جدید و گروه وانت ۱۲ هزار و ۳۲۷ دستگاه و در مجموع ۳۴۷ هزار و ۴۹۴ دستگاه.

این در حالی است که بر مبنای افزایش ۱٫۸۱ درصدی نرخ این محصولات، با چنین افزایش هایی در نرخ این خودروها مواجه هستیم:

انواع «پژو» با افزایش میانگین ۶۵۵ هزار تومان (پژو پارس سال کلاس ۲۸۳۱۶، ۶۶۷ هزار و ۸۹۰ تومان/ پژو پارس سال کلاس ۲۸۲۳۲، ۶۴۵ هزار و ۲۶۵ تومان)

انواع «سمند» با افزایش میانگین ۵۹۰ هزار تومان (سمند LX پایه گازسوز، ۵۸۵ هزار و ۵۳۵ تومان/ سمند SE، ۴۹۹ هزار و ۳۷۹ تومان/ سمند LX بنزینی، ۵۴۸ هزار و ۴۳۰ تومان/ سورن EF۷ موتور بنزین ELX، ۶۶۵ هزار و ۸۹ تومان/ سورن ELX، ۶۵۳ هزار و ۸۲۶ تومان)

انواع «تندر» با افزایش میانگین ۷۷۰ هزار تومان (تندر ۹۰ E۲ اتوماتیک، ۸۵۷ هزار و ۳۵ تومان/ تندر ۹۰ E۲ دستی، ۶۷۷ هزار و ۸۴۵ تومان)

«دنا» با افزایش ۷۷۰ هزار و ۱۵۵ تومان (دنا EF۷)

«رانا» با افزایش ۶۰۴ هزار و ۵۴۰ تومان (رانا LX)

«سوزوکی» با افزایش تقریبی ۲ میلیون و ۳۳۸ هزار تومان (گراند ویتارا دستی)

سایر محصولات جدید و گروه وانت با افزایش تقریبی ۶۰۰ هزار تومان (محاسبه میانگین افزایش نرخ سایر محصولات و گروه وانت، نیازمند اطلاعاتی است که منتشر نشده و با توجه به افزایش میانگین ۶۲۵ هزار تومانی در دو نوع «تندر پیکاب»، میانگین ۶۰۰ هزار تومان برای افزایش این گروه در نظر گرفته شده است).

اکنون اگر تعداد خودروهای تولید شده از هر گروه در سال گذشته را ملاک قرار داده و در میزان افزایش میانگین نرخ آنها بعد از تشویق ایران خودرو توسط شورای رقابت ضرب نماییم، میزان تشویق ایران خودرو مشخص خواهد شد و به این اعداد خواهیم رسید:

گروه پژو: ۲۳۷ هزار و ۶۱۱ دستگاه * [ضربدر] ۶۵۵ هزار تومان = ۱۵۵۶۳۵۲۰۵۰۰۰ تومان (بیش از ۱۵۵ میلیارد تومان)

گروه سمند: ۵۹ هزار و ۷۶۱ دستگاه * ۵۹۰ هزار تومان = ۳۵۲۵۸۹۹۰۰۰۰ تومان (بیش از ۳۵ میلیارد تومان)

گروه تندر: ۱۳ هزار و ۱۷۶ دستگاه * ۷۷۰ هزار تومان = ۱۰۱۴۵۵۲۰۰۰۰ تومان (بیش از ۱۰ میلیارد تومان)

دنا: ۱۲هزار و۵۲ دستگاه * ۷۷۰ هزار و ۱۵۵ تومان = ۹۲۸۱۹۰۸۰۶۰ تومان (بیش از ۹ میلیارد تومان)

رانا: ۱۱هزار و ۵۸۴ دستگاه * ۶۰۴ هزار و ۵۴۰ تومان = ۶۹۹۶۷۳۶۰۰۰ تومان (حدود ۷ میلیارد تومان)

سوزوکی: ۹۸۳ دستگاه * ۲ میلیون و ۳۳۸ هزار تومان = ۲۲۹۸۲۵۴۰۰۰ تومان (بیش از ۲ میلیارد تومان)

سایر محصولات جدید و گروه وانت: ۱۲ هزار و ۳۲۷ دستگاه * ۶۰۰ هزار تومان = ۷۳۹۶۲۰۰۰۰۰ تومان (بیش از ۷ میلیارد تومان)

*** یعنی مجموع سودی که ایران خودرو از افزایش ۱٫۸۱ درصدی نرخ خودروهایش بر اساس مصوبه اخیر شورای رقابت به دست خواهد آورد، تقریبا حدود ۲۲۷ میلیارد تومان خواهد شد؛ با تأکید بر این نکته که میزان دقیق این سود زمانی قابل محاسبه خواهد بود که میزان افزایش نرخ خودروهای تولید شده به تفکیک نوع خودروها و تیراژ تولیدشان مد نظر قرار گیرد.

این در حالی است که دیگر خودروسازهای بزرگ کشور که بر اساس مصوبه شورای رقابت هم جریمه شده و هم مجوز افزایش قیمت دریافت کرده، به این دلیل که تنها مجاز به افزایش ۰٫۴ درصدی نرخ خودروهایش شناخته شده، سهم کمتری از تشویق از جیب مردم را انتظار خواهد کشید؛ سهمی که تیراژ بالای تولید انواع پراید در این خودروسازی، می‌تواند تا حدودی کم بودن آن را جبران کند، زیرا می‌دانیم پراید به تنهایی ۱۴ درصد خودروی تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

بنابراین، انتظار می‌رود گروه خودروسازی سایپا از تولید ۳۷۱ هزار و ۳۲۲ دستگاه خودرو در سال (بر اساس میزان تولید این خودروسازی در سال ۹۴) دست کم به سودی بیش از ۳۷ میلیارد تومان (اگر میزان افزایش میانگین نرخ خودروهای سایپا را ۱۰۰ هزار تومان برای هر خودرو محاسبه کنیم) از محل تشویق شورای رقابت دست یابد.

به ملاحظات یاد شده، ثابت بودن نرخ تولید خودورسازان را هم باید افزود، زیرا بنا بر مصوبه شورای رقابت کلیه محصولات خودروسازان بدون اشاره به تعداد خودروهای تولیدی، مشمول افزایش قیمت خواهند شد و بر این اساس اگر افزایش یا کاهشی در میزان تولید این خودروسازان رخ دهد، تشویق ایشان از جیب مردم با افزایش و کاهش مواجه خواهد شد؛ هرچند کاهش تولید با توجه به بحران فروشی که خودروسازان در نتیجه کمپین «نه به خرید خودروی صفر» با آن مواجه شده و به کمک دولت پشت سر گذاشتند، بعید به نظر می‌رسد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد، مصوبه شورای رقابت پیش از آنکه تشویق خودروسازان باشد، تنبیه متقاضیان خرید خودروست؛ تنبیهی که چند صد میلیارد تومان پول مردم را به جیب خودروسازان منتقل می‌کند تا این پرسش پیش آید که چه کسی به این شورا مجوز برداشت از جیب مردم و پرداخت آن به خودروسازان، با دستمایه قرار دادن تشویق صنعت فرسوده خودرو در کشورمان را داده است؟!

ارسال نظر

     


-->