دزمهراب: پس از کش و قوس های فراوان ، شورای شهر دزفول رأی به بررسی بیشتر طرح پر سر و صدای تقاطع غیر هم سطح فتح المبین داد.
«به خدا قسم اشتباه می کنید. این طرح در کمیسیون طرح نشده و از نظر فنی مشکل دارد. قرار نیست شهردار هر وقت خودش به نتیجه رسید، قرار داد را برای امضا به شورا بیاورد و شورا را در عمل انجام شده بیندازد.»
به گزارش دزمهراب به نقل از دزفول امروز این فریادهای فضیلت پناه عضو شورای اسلامی شهر دزفول در صحن علنی این شورا در مخالفت با طرح پر سر و صدای تقاطع غیرهمسطح فتح المبین بود که آرامش دو ساعته جلسه را تغییر داد.
فضیلت: طرح ارائه شده عیب دارد مشاور دیگر بگیرد
وی خطاب به شهرداری که در صندلی کنارش نشسته بود گفت: این طرح هر چند برخی نقاط ترافیک را حل می کند ولی ترافیک را به جاهای دیگر می کشاند، به والله زشت است، به خدا مسئولی، من که راضی نیستم. ما نماینده مردم هستیم.
فضیلت پناه با بیان برخی مشکلات این طرح، با بیان اینکه مخلفت ما با این طرح از روی دل بخواهی نیست، افزود: مشاور دیگر بگیرید و دوباره این طرح بررسی شود. طرح ارائه شده عیب دارد. پول طرح های دیگر را برای این پروژه برداشته اید. ۱۵۰ میلیارد ریال می خواهید هزینه کنید، آقای شهردار اینقدر ارزش قایل نمی شود که یک نفر را به شورا بفرستد تا توضیح دهد.
این عضو شورای شهر دزفول با تاکید بر اینکه با اینگونه طرح موضوع مخالف هستم و شهرداری، شورا را در عمل انجام شده قرار داده است، ابراز کرد: آقای شهردار به شورا توهین می کند. باید قرارداد قبل از امضا به کمیسیون فرستاده شود. خودش قرار داد را می بندد بعد برای امضا به شورا می آورد، این کار کاملا غلط است.
وی ادامه داد: قرار داد باید قبل از امضا به شورا فرستاده شود تا در کمیسیون بررسی و شورا به آن رأی دهد. شهردار اجازه ندارد بدون اجازه شورا قرارداد ببندد، و بعد از آن، رأی شورا را بگیرد.
فضیلت پناه خواستار مطالعه بیشتر درباره این طرح شد و گفت: شهردار محترم! هر کاری که وظیفه و حق قانونی تان است انجام دهید و ما در شورا نیز آنچه که وظیفه و حق قانونی مان است هم انجام می دهم.
حاجی خلف: نظرات مشاور در باره طرح مجاب کننده است
محمد حاجی خلف، در موافقت با این طرح گفت: طبیعی است که نظر مشاوران با هم متفاوت باشد و طرح های متفاوتی داشته باشند که هر کدام معایب و محاسنی دارد.
وی نظرات مشاور در باره طرح تقاطع غیرهمسطح فتح المبین را مجاب کننده دانست و افزود: مشاوری که این طرح را ارئه داده است چندین سال است در دزفول کار می کند و نسبت به مسائل ترافیکی دزفول اشراف کامل دارد و باید به نظر کارشناسی آن احترام گذاشت.
این عضو شورای دزفول گفت: ممکن است کارشناسی از جای دیگر بیایید و نظری دهد و مورد استقبال ما هم قرار گیرد ولی ممکن است که آن نظر هم بهترین نظر نباشد.
ریاضی: بررسی بیشتر عیبی ندارد
محسن ریاضی نیز با تائید بررسی بیشتر این طرح گفت: هیچ عیبی ندارد که طرح با حضور مشاور پروژه و چند کارشناس مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.
وی ظرفیت دانشگاهی دزفول را یادآور شد و گفت: بهترین های شهرسازی کشور در حال تدریس در دانشگاه جندی شاپور دزفول است و آمادگی بحث در این زمینه را دارند.
مدیریت سخت جلسه توسط نادبی
ایرج نادبی رئیس شورای شهر دزفول که با فرستادن صلوات، زدن سر قنددان به هم و تذکر به اعضای شورا در حال کنترل فضای شورا بود، گفت: بحث های صورت گرفته بحث های خوب و از روی دلسوزی هستند.
وی ادامه داد: طبق آمار صورت گرفته در محل، بیش از ۳۶ هزار خودرو طی ۲۴ ساعت وارد این میدان می شوند که نشان از اهمیت موضوع است.
رئیس شورای دزفول با اشاره به طراحی ۵ گزینه توسط مشاور ادامه داد: مشاور پنج گزینه ارائه داده که کارشناسان خودشان پس از بررسی های فراوان از بین این پنج گزینه به طرح فعلی رسیدند.
نادبی گفت: حتما با این کار برای برخی ها ایجاد مشکل می شود ولی هیچ طرح بدون عیبی وجود ندارد. در شهرهای بزرگ کافی است راننده یک اشتباه کوچک انجام دهد تا چندین کیلومتر مسیرش دورتر شود، حالا در این طرح، چند متر افزوده شدن مسیر، اشکال خیلی بزرگی نیست.
شهردار: مسیر انتخاب شده بهترین گزینه است
محمدرضا کرمی نژاد شهردار دزفول نیز گفت: هر پروژه ممکن است محاسن زیاد و برخی معایب هم داشته باشد که طبیعی است.
وی ادامه داد: این مسیر انتخاب شده بهترین مسیر بوده که مشاور بر اساس آمار و استدلال آن را انتخاب و طراحی کرده است.
زلقی: راهی بهتر از این وجود ندارد
هوشنگ زلقی، رئیس کمیسیون عمران شورای دزفول، اصل سپردن کار به دست مشاور را یک اصل در همه شهرداری ها دانست و گفت: وقتی مشاور شش ماه روی پروژه کار کرده و ریز آمار و ارقام را درآورده و گزینه ها و احتمالات مختلف را بررسی کرده جای این را ندارد که با حرف چند آدم غیرکارشناس در خیابان، به اصل طرح خدشه وارد کرد.
وی با بیان اینکه باید به این فرایند اعتماد داشته باشیم، ادامه داد: باید اعتقاد داشته باشیم که هر پروژه ای ممکن است معایبی هم داشته باشد ولی وقتی پس از بررسی های فراوان مشاور به این نتیجه رسیده که راهی بهتر از این وجود ندارد مجبور هستیم که از این مقدار اشتباه چشم پوشی کنیم.
در نهایت رئیس شورای شهر دزفول، برگزاری جلسه ای با حضور کارشناسان و مشاور طرح را برای بررسی بیشتر به رأی گذاشت که با اکثریت آراء تصویب شد.
شهرداری دزفول تا کنون برای طراحی نقشه های پروژه تقاطع غیر همسطح فتح المبین دزفول بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه کرده و در صورت جمع بندی شورا در مورد عدم توجیه این پروژه و لغو قرارداد پیمانکار می بایست به شرکت پیمانکار خسارت نیز پرداخت کند.
تقاطع غیر همسطح فتح المبین دزفول به عنوان بزرگترین تقاطع غیر همسطح شمال خوزستان شامل یک پل بالاگذر و یک زیرگذر است که قرارداد آن بهمن ماه امسال در صحن شورای شهر دزفول میان شهردار و پیمانکار به امضا رسید.
پل این تقاطع شامل دو بخش با ۶۷۴ متر طول است که بلوار فتح المبین را به بلوار مقاومت و بلوار شهدای پلیس متصل و دارای یک زیر گذر با طول ۵۳۰ متر است که بلوار مقاومت را به بلوار فتح المبین متصل می کند.