پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

حجت الاسلام کیانی: ایمان به خدا؛ زمینه‌ساز دوری از تفرقه و تشتت

دولت و ملت

حجت‌الاسلام والمسلمین منصور کیانی، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول پیرامون عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» گفت: در قرآن کریم هر چیزی که به خداوند منسوب است و به خداوند نزدیک‌تر و مقرب‌تر باشد، به وحدت نزدیکتر است. به عبارتی هر چه جمعیتی به خدا نزدیکتر باشد، به وحدت نیز نزدیک‌تر و از تفرقه به دور هستند.

وی با اشاره به آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ» (حجرات، 10) اظهار کرد: قرآن مؤمنان را برادر می‌خواند، آن هم بالاتر از بردار تنی، می‌فرماید مؤمنان برادران دینی و روحی هم هستند. درباره کافران نیز فرموده است: «تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى؛ آنان را متحد مى‏‌پندارى و[لى] دل‌هایشان پراکنده است» (حشر، 14) آیه به پیامبر(ص) می‌فرماید: آنها را یکپارچه می‌پنداری در حالیکه قلب‌های آنها از همدیگر دور و از هم متنفرند.

این مدرس حوزه علمیه نمونه دیگر وحدت را وحدت جمعیت مرسلین عنوان کرد و توضیح داد: از همه بالاتر جمعیت مرسلین است که وحدت آنها وحدت تامه است: «لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ؛ میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمى‏‌گذاریم‏)»(بقره، 285). تفرقه‌ای میان پیامبران الهی نیست و وحدت میان آنها کامل است.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول ادامه داد: ملت و دولت ما هر چه به ایمان نزدیک‌تر باشند از تفرقه و تشتت و جدایی دورتر هستند.
زمانی که وحدت حقیقی امت تحقق یابد، دیگر فردی خود را نمی‌بیند، هر چه هست خدا است و دیگران را در آینه خدا می‌بیند. هر چه معنویات و دین در زندگی بیشتر باشد امور تفرقه‌انگیز و اغراض متفرقه را دور می‌کند.

کیانی افزود: خداوند در قرآن دو بار تأکید کرده است که همه رسل و کتب و حتی ملائکه را یکی می‌‍داند. حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی علیهم‌السلام و رسول الله همه یکی بودند؛ یک سخن، یک زبان و یک‌دل بودند. در روایات داریم که خداوند از پیامبران تعهد گرفت که به پیغمبر آخر زمان ایمان بیاورند، در قرآن نیز اشاره شده است که از همه آنها میثاق گرفتیم که با پیامبران بعدی خود عهد ببندید و آمدن آنها را بشارت دهید.

وی با تأکید بر اینکه هر چه مسلمانان به خدا نزدیک‌تر باشند، به وحدت نیز نزدیک‌تر خواهند بود، گفت: باید به قرآن تمسک بجوییم؛ چرا که همه ما را به سمت واحد می‌برد. هر چه به واحد حقیقی نزدیک‌تر می‌شویم از کثرت‌ها و تباین‌ها نیز دور می‌شویم.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول ادامه داد: در مثنوی معنوی در این زمینه می‌خوانیم: «مؤمنان معدود لیک ایمان یکی/جسم‌شان معدود لیکن جان یکی» خاطرنشان کرد: مؤمنان زیاد هستند، اما گویا همه یک جان دارند. جان‌های مردان خدا یکی است. در روایات هم آمده است: همه دانشمندان الهی مانند یک نفس واحد هستند؛ چنانکه همه پیغمبران را قرآن یکی می‌داند: «لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ»(بقره، 285).

ایکنا

اخبار مرتبط