حجه الاسلام پناهیان:باید مردمی شدن فرهنگ در جشنواره عمار را جشن گرفت - پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب شهرستان دزفول
11th، ژانویه 2014
پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب
اخبار دزفول، خوزستان، جهان
Dezmehrab.ir
زمان انتشار: 11 th ژانویه 2014 ساعت 2:07 ب.ظ | کد خبر: 11300  

حجت‌الاسلام پناهیان شب گذشته در جشنواره فیلم عمار با بیان اینکه حاکمیت فرهنگی در جامعه با حاکم شدن ارزش‌ها محقق می‌شود، گفت: در چنین زمانی شاهد نفاق در جامعه اسلامی خواهیم بود؛ 50909چرا که نفاق به معنای جریانی است که تظاهر به همراهی با ارزش‌ها می‌کند، اما عملا از ارزش‌ها فاصله می‌گیرد که این پدیده شومی است که جامعه را از دین و ارزش‌ها بیزار می‌کند.

وی نفاق را مشکل جامعه اسلامی دانست وهمچنین خاطرنشان کرد: در صدر اسلام  نیز حکومت اسلامی با چنین مشکلی مواجه بود؛ چرا که هر چه نفوذ حاکمیت اسلامی در جامعه بیشتر شود باید انتظار رفتارهای منافقانه را داشته باشیم.
این استاد  دانشگاه با بیان اینکه نفاق خود را در قالب‌های مختلف و جلوه‌های متفاوت نشان می‌دهد، تصریح کرد: امری که باید به آن توجه کنیم، آن است که مبادا خود گرفتار نفاق شویم و آب و نانی از این طریق بدست آوریم و هم اینکه باید مواظب افراد دیگری باشیم که ممکن است به این امر گرفتار شوند؛ چرا که همه کسانی که در جامعه اسلامی دست به هنر قلم و کتاب دارند در معرض این خطر قرار دارند.
پناهیان به دوره‌ای که ارزش‌های دفاع مقدس در آن نادیده گرفته شد اشاره و تصریح کرد: در آن زمان عده‌ای گفتند که زمان پرداختن به ارزش‌های دفاع مقدس سرآمده است، اما اکنون پس از سال ها معلوم شده که ارزش‌های دفاع مقدس عمیق‌تر از هشت سال جنگ تحمیلی در جامعه جایگاه خود را بدست آورده است.
وی ادامه داد: اهمیت و حساسیت نفاق از آن روست که نمی‌توان آن را به سادگی شناسایی کرد؛ بنا بر ارزش‌های دینی تا زمانی که کفر یک نفر مشخص نشده و دارای نفاق است، باید او را مومن بدانیم، اما می‌توانیم با شناسایی رفتارهای منافقانه، این افراد را شناسایی کنیم، به این ترتیب در جامعه‌ای که هوشیاری نسبت به نفاق افزایش پیدا کند، آمادگی برای ظهور امام زمان (عج) فراهم خواهد شد.
این استاد  دانشگاه با اشاره به عملکرد منافقین در دوران حکومت امیرالمومنین (ع) گفت: سال‌هاست که شاهد آثار منافقانه هستیم؛ چرا که اجازه داده شد تفکر غیرانقلابی در زمینه‌های سکولاریستی، فمنیستی و دیگر مکاتب غربی با تئوریزه کردن هوای نفس که در مغرب زمین حاصل شده بود، در قالب آثارها و فیلم‌های هنری دیده شود.
پناهیان نفاق در قرن بیستم را نفاق کثیفی خواند و خاطرنشان کرد: در دورانی هستیم که افراد دم از آزادی می‌زنند، اما به مولفه‌های آن پایبند نیستند و با برخوردهای افراطی خود با نیروهای ارزشی برخورد می‌کنند.
وی با اشاره به سابقه دو ساله جشنواره عمار گفت: این جشنواره باید مورد توجه سیاسیونی قرار بگیرد که معتقدند باید فرهنگ، مردمی باشد و اگر این امر صورت نگرفت باید بدانیم که ابراز علاقه سیاسیون به مردمی شدن فرهنگ تنها سخنی بیش نبوده است.
این استاد و دانشگاه مبنای فرهنگ را برآمده از مردم خواند و اظهار داشت: ‌موضوعی که باید به آن توجه کنیم، آن است که فرهنگ باید به دست مردم دیندار باشد، البته در برخی حوزه‌ها شاهد کم‌کاری مردم دیندار نیز بوده‌ایم؛ در جشنواره عمار شاید اندکی از کم‌کاری‌های گذشته جبران شود، اما اگر بخواهیم به علل آن اشاره کنیم باید بدانیم که مردم ما بیش از اندازه به سیاسیون خود اعتماد کرده‌اند.
پناهیان درادامه گفت: اکنون شاهد هستیم که در جشنواره‌های مختلفی که در کشور برگزار می‌شود مانند جشنواره فجر به نیازهایی که در جشنواره عمار به آن پرداخته می‌شود، توجهی نمی‌شود، بنابراین باید مردمی شدن فرهنگ در جشنواره عمار را جشن گرفت و این امر باید در حوزه‌های دیگر نیز به صورت تخصصی انجام شود.
وی با اشاره به گسترده بودن مخاطبان فیلم‌های عمار در جهان اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران بر دل ها و جان‌های شیفته تاثیر فراوان گذاشته است که آثار آن را در جلوه‌های مختلف شاهد بوده ایم و این امر در جشنواره عمار نیز مصداق دارد.
این استاد و دانشگاه در ادامه سخنان خود به تشریح هنر ارزشی و غیرارزشی پرداخت و تصریح کرد: امری که باید به آن توجه کنیم، آن است که اگر هنر در اختیار خوی حیوانی انسان قرار گیرد، نمی‌توان نام هنر را برای آن قائل شد، بنابراین اینکه آن را هنر غیرارزشی بدانیم امر اشتباهی است؛ چرا که در اینجا به کشف زیبایی حقیقی نپرداخته و بنابراین نمی‌توان آن را هنر نامید.
پناهیان با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) در باب هنر اظهار داشت: تا زمانی که جشنواره عمار در پای کلام امام خمینی (ره) در عرصه هنر بایستد و پایدار باشد، نام عمار برازنده آن خواهد بود؛ به این ترتیب اگر در جشنواره فجر نیز به این امر توجه کنیم، می‌توانیم آن را جشنواره فجر انقلابی بدانیم.
وی اظهار داشت: امام تنها هنری را مورد قبول قرآن خواندند که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی باشد؛ هنری که به اسلام ائمه، اسلام فقرا،‌ پابرهنگان و تازیانه خوردگان تاریخ بپردازد، هنر خواهد بود و امری که با اسلام رفاه، تجمل، سازش، التقاط و مرفهین بی درد همراه باشد را اسلام آمریکایی نامیدند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنر در عرفان اسلامی ترسیم کننده عدالت، انسجام و انصاف است، اظهار داشت: هنر در جایگاه واقعی خود باید راه ستیز با آمریکا را بیاموزد، بنابراین تنها باید به چنین هنری پرداخت.
پناهیان با بیان اینکه در کشور ما نهادی به پیگیری سخنان امام خمینی(ره) در زمینه فرهنگ و هنر نمی‌پردازد، اظهار داشت:‌ نهادهای رسمی در کشور ما خدماتی را در زمینه هنر ارائه می‌دهند که اقتضای جامعه بازی است که ما در آن قرار داریم، اما موضوعی که مورد توجه است آن است که نهادی به پیگیری سخنان امام خمینی(ره) در فرهنگ و هنر نمی پردازد؛ با وجود آن که جامعه ما از آزادی بسیاری برخوردار است، اما این آزادی در آن دیده نمی‌شود، بلکه گاهی تنها در بخش‌هایی از کشور فریاد و ناله‌هایی شنیده می‌شود.
وی یکی از فعالیت‌های جشنواره عمار را ترسیم آزادی در جامعه ایران خواند و تصریح کرد: امام خمینی(ره) در صحیفه خود ۱۰ مرتبه از کلمه لیبرال استفاده کردند که در تمامی موارد در کنار آن کلمه منافق نیز به کار رفته است؛ این امر نشان دهنده آن است که ایشان می‌دیدند که مشکل جامعه اسلامی پس از دفاع مقدس مبارزه با نفاق خواهد بود.
دانشجو
ارسال نظر

     


-->