به گزارش دزمهراب :“محسن ریاضی” عضو دو دوره شورای اسلامی شهر دزفول و از فعالین فرهنگی دزفول طی یادداشتی به اظهارات تعجب برانگیز فرماندار دزفول، با استناد با آیات و روایت پاسخ داده است. متن این یادداشت به شرح ذیل است.
روز دو شنبه مورخ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ کرسی آزاد اندیشی با موضوع آزادی بیان در دانشگاه ها و در دانشگاه جندی شاپور دزفول برگزار گردید که مهمان این جلسه جنای آقای مهندس آصفی به ایراد بیاناتی پرداخته اندکه جای برخی اما و اگر و پرسشها را باقی گذارده اند، ضمن احترام به شخصیت موقر جناب آقای آصفی و توانمندی های ایشان در حوزه مدیریتی که در چند ساله اخیر حداقل کم نظیر بوده اند وضمن بیان اینکه به دلیل فهم دقیق از حوزه مسئولیتشان ،به صورت مناسبی کم حاشیه بوده اند، در ذیل نقد مطلب ارائه شده توسط ایشان در این جلسه را به نظر خواننده گان محترم می رسانم:
اولین مطلبی که در این اجتماع جلب توجه می کند اظهار نظر خاص جناب آقای آصفی در خصوص بحث موسیقی است. همانگونه که می دانیم موسیقی از بحث های معلق حوزه فقه است به این معنا که حدود وثغور دقیق و قابل شناسایی کاملی برای آن متصور نیست وشناخت حوزه های خارج از خط قرمز آن به عهده جامعه مومنین گذاشته شده است ،نظیر آنکه گفته شده «گوش دادن به موسیقی ای که انسان را گرفتار طرب نکرده ومخصوص مجالس لهو ولعب نباشد مجاز است» [۱]
به عقیده نگارنده نه حمله بدون کیل و میزان به موسیقی پسندیده است (چرا که رهبر معظم انقلاب در جایگاه حاکم شرع جامعه اسلامی و مجتهد مسلم در عصر حاضر از موسیقی دارای تعهد دفاع می کند.) و نه اینکه موسیقی را از هزار کتاب توحید بالا تر دانستن!!
جناب آصفی در بخشی از فرمایشات خود چنین گفته اند :
«برخی افراد بیکارند که به جزیی از فرهنگ به عنوانت موسیقی اینقدر حمله کنند ….. مبارزه با موسیقی نتیجه ای جز پشیمانی ندارد…. من توصیه می کنم اگر شما سمفونی ۹بتهون را با دقت گوش دهید بالاتر از هزار کتاب توحید است ویقین دارم پس از آن خدا را زیبا تر خواهید دید.»
جناب آقای آصفی خوب است به تفاسیر ذیل آیه ۶ سوره لقمان و روایات وارده در خصوص این آیه و آیه واجتنبوا قول الزور [۲] مراجعه شود تا نظرات دین شناسان و دین باوران تایید شده از ناحیه خداوند متعال معلوم شود .
موسیقی امری بدیع نیست که در دوران ائمه هدی علیه السلام چیزی ناشناخته باشد بلکه هم آن را خوب می شناخته اند و هم نحوه مواجهه آنها با این پدیده فرهنگی کاملا هویداست. بهتر است چندین بار ماجرای بشرحافی و رفتار امام کاظم علیه السلام با این فرد مورد بررسی دقیق قرار گیرد. آیا واقعا گوش کردن به موسیقی از هزار کتاب توحید بالاتر است!؟ اگر اینگونه است چرا شارع مقدس بخشی از خدا شناسی و توحید را به موسیقی ارجاع نداده است؛ و چرا با این همه تاثیرات شگرف ادعا شده از ناحیه موسیقی، بزرگان دین، در کلاس های درس توحید خود از کنار این ابزار بی نظیر!! به راحتی گذشته اند. مروری بر مباحث ۱۵ و ۱۶ کتاب گرانقدر گناهان کبیره شهید بزرگوار دستغیب که در بر دارنده نظر قرآن، اهلبیت علیه السلام و بزرگان دین در این خصوص است خالی از لطف نیست .
جناب آقای فرماندار :
با موسیقی متعهد کسی مخالف نیست اما اینکه فرموده اید : «یازده ماه مقاومت کردیم، همکاری کردیم، پیگیری کردیم و باز هم دنبال می کنیم برای آوردن موسیقی های متعدد!! و اساسا ممنوعیتی برای این قضیه وجود ندارد» را از خودتان گفته اید!؟ دیدگاه حاکمیتی است و یا دیدگاهی شرعی است؟
لابد جاز و… هم در شمار این موسیقی های مورد دفاع شماست. اصلا از خاطرم نمی رود که سالها پیش در کتاب اسرار سازمان مخفی یهود و در یکی از پروتکل های آن می خواندم که «ما جاز را برای تخدیر ذهن جوانان مسیحی ایجاد کرده ایم و هیچ جوان یهودی حق شنیدن آن ر ا ندارد.» در این مدت ۱۱ ماه چه فکری برای از بین بردن تخدیر هزاران جوانی که نادانسته در دام گسترده شده توسط لجوج ترین دشمن اسلام یعنی یهود عنود، ایجاد شده کرده اید؟ ناهنجاری آهنگ های تند و زننده ای که هر رهگذر خیابانی و حتی دوستداران این آهنگ ها را به رنج می آورد.
جناب آقای فرماندار :
دکتر ولف آدلر پروفسور دانشگاه کلمبیای آمریکا اثبات کرده است که بهترین ودلکش ترین نوا های موسیقی، شوم ترین آثار را [بر] روی سلسه اعصاب انسان می بخشد، مخصوصا اگر هوا گرم باشد، این تاثیر مخرب، خیلی بیشتر می شود و در مناطق حاره چون عربستان و بعضی نقاط ایران [که لابد خوزستان ما هم از آن بی بهره نیست.] منتهای سوء اثر را دارد و لابد می دانید در اثر این اظهار نظر، نزدیک بود که هر گونه کنسرت عمومی توسط مجلس سنا در آمریکا قدغن شود[۳]. و باز به جهت تنویر افکار عمومی و روشن نمودن ذهن جامعه مومنین که به حمد الله اکثریت جامعه هستند به آوردن چند روایت کوتاه در این خصوص بسنده کرده و قضاوت را به مومنین حقیقی می سپارم :
(قبل از روایت توجه خوانندگان عزیز را به این نکته جلب می کنم که نوع موسیقی که در اسلام مورد تعرض است نوع غنائی آن است نه صرفا هر نوع موسیقی. اما تلاش برای تعدد موسیقی اصولاً این شائبه را در ذهن بارور می سازد که اینگونه موسیقی ها هم مورد ادعا است).
** امام صادق علیه السلام :
گوش دادن به غناء نفاق را در قلب می رویاند آنگونه که آب سبزه را .[۴]
** حضرت صادق علیه السلام و امام رضا علیه السلام در معنی آیه شریفه « و اذا مروا با للغو مروا کراما» [۵] و آیه «والذین هم عن اللغومعرضون» [۶] فرمودند:
«لغو، غنا است که بندگان خدا از آلوده شدن به آن منزه اند.»[۷]
** امام علی علیه السلام :
زیاد گوش دادن به غنا نفاق وفقر می آورد .[۸]
غناء مقدمه وسبب واقع شدن در زنا است .[۹]
با در نظر گرفتن اینکه گروهی از فقها غنا را در مجلس عروسی با سه شرط: (مرد، هرچند محرم باشد در آن مجلس نباشد، در خواندنشان باطلی نگویند، آلالت موسیقی استعمال نکنند.) اما استاد الفقها و المجتهدین شیخ اعظم انصاری در مکاسب و شهید در کتاب دروس، راه رستگاری را در احتیاط دانسته اند.[۱۰]
کافی است سری به آرشیو مصاحبه دستگیر شده گان فتنه ۸۸ بزنیم تا معلوم شود نقش آفرینی ریئس بنیاد باران در این فتنه به چه میزان بوده است.
در خصوص عاملان فتنه ۸۸ فرموده اید: «تا دادگاهی برگزار نشود، جامعه ما دچار ابهام است.» به نظر نمی رسد که دادگاه ۹ دی، محلی برای ابهام باقی گذاشته باشد.
اینکه کار اخلاقی آقای فرماندار در خصوص اساتید غایب جلسه وجایز ندانستن طرح مباحث نامربوط در کلاس درس جای تحسین دارد.
چراغی را که ایزد برفروزد هر آنکس پف کند ریشش بسوزد
۱- سید مسعود معصومی / احکام روابط زن ومرد ومسائل اجتماعی آنان، مبحث موسیقی و غناء
۲- سوره حج / آیه ۳۰
۳- دستغیب ،سید عبدالحسین/ گناهان کبیره ج ۱ ص۲۷۹
۴- کلینی، محمد/ اصول کافی ج۶ ص۴۳۴
۵- سوره فرقان / آیه ۷۲
۶- سوره مومنون / آیه ۳
۷- قمی مشهدی،محمد بن محمدرضا / تفسیر کنز و الدقائق بحرالغرائب ج۱۰ص۸۳
۸- ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی/دعائم الاسلام وذکرالحلال والحرام ج۲ص۲۰۷
۹- بروجردی ،آقا حسین /جامع الاحادیث الشیعه ج۲۲ ص۳۹۴
۱۰- دستغیب ،سید عبدالحسین/ گناهان کبیره ج ۱ ص۲۸۸
۱۱- سوره احزاب / آیه33