حجت الاسلام والمسلمین حاجتی با اشاره به تأثیر دعا در سرنوشت انسان، اظهار داشت: دعا کردن تنها این نیست که انسان کتاب دعا را بردارد و زیارت عاشورا، دعای کمیل، ندبه و جامعه کبیره بخواند؛ نه این چنین نیست، همین که انسان بگوید «خدا هوای ما را داشته باش» کفایت می کند.
به گزارش رسا، حجت الاسلام والمسلمین میراحمد رضا حاجتی مدیر حوزه علمیه خوزستان در دومین جلسه از تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان، به تفسیر آیه «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» سوره حمد پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال «من رحمن و من رحیم» است، رحمان در بردارنده عام چه مسلمان و چه کافر و رحیم در بردارنده خاصه و تنها برای مسلمانان و مؤمنان است.
استاد حوزه علمیه خوزستان، در تفسیر سومین آیه قرآن، تصریح کرد: خداوند متعال در این دنیا بیش از مؤمنان به کافران اجازه بهره مندی از لذت های دنیایی را می دهد؛ چرا که خود فرموده «إنًّما نُملِی لَهُم لِیَزدادُ وا إثماً» ما به کفار مهلت می دهیم تا کفر خود را بیشتر کنند اما در عین حال مؤمنان را در رنج و عذاب و امتحان قرار می دهیم تا میزان رتبه آنها در بهشت را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به کلامی گهربار از مولای متقیان حضرت علی(ع) مبنی بر «إِنَّ دُنْیَاکُمْ عِنْدِی لَأَهْوَنُ مِنْ وَرَقَهٍ فِی فَمِ جَرَادَه»، گفت: امام علی(ع) در این آیه بیان می کند که دنیا از آن برگ جویده ای که در دهان ملخ بوده بی ارزش تر است؛ پس ای مؤمنان بدانید و یقین کنید که دنیا فانی بوده و گذرا است، و مبادا برای استفاده از لذت ها و خوشی های زود گذر آن خود را به گناه بیاندازید.
مدیر حوزه علمیه خوزستان به تفسیر آیه «مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» و «اِیَّاکَ نَعبُدُ وَ اِیَّاکَ نَستَعِینُ»، پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه چهار سوره حمد می فرماید، «مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» یعنی من مالک روز جزا هستم، پس مبادا از من غافل شوی که در آخر سر و کار شما با من است، اما بلافاصله پس از این آیه تهدید آمیز به صورتی نرم به ما می آموزد که بگوییم «اِیَّاکَ نَعبُدُ وَ اِیَّاکَ نَستَعِینُ» یعنی ای خدایی که مالک روز جزا هستی ما تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جویم که این مسأله نشان دهنده تأثیر دعا بر سرنوشت انسان است.
حجت الاسلام والمسلمین حاجتی در ادامه افزود: لحن آیه «اِیَّاکَ نَعبُدُ وَ اِیَّاکَ نَستَعِینُ» لحنی نرم و آرام است و خداوند متعال در آن می خواهد به ما بیاموزد که «اگر می خواهیم زندگی خوب و آرامی داشته باشیم باید تنها به او اعتماد داشته و به او توکل کنیم»؛ برای این مهم نیز باید دست به دعا برداریم.
خطیب جمعه اهواز در ادامه تفسیر سوره حمد گفت: حال که خداوند به ما آموخته که برای داشتن زندگی خوب و آرام می بایست دست به دعا برداریم، چه چیزی را باید از او طلب کنیم؟ «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ»؛ خدایا ما را به راه راست هدایت فرما، و بدانید که «علیکم بالدّعاء فانّکم لا تقرّبون بمثله» هیچ چیزی به اندازه دعا سبب نزدیکی شما به خداوند نمی شود.
خدا هوای ما را داشته باش
استاد حوزه علمیه خوزستان گفت: دعا کردن تنها این نیست که انسان کتاب دعا را بردارد و زیارت عاشورا، دعای کمیل، ندبه و جامعه کبیره بخواند؛ نه این چنین نیست، همین که انسان بگوید «خدا هوای ما را داشته باش» کفایت می کند.
مدیر حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به فضایل طول دادن قنوت در نماز خاطر نشان کرد: در روایات آمده است که فضیلت طول دادن قنوت بیش از طول دادن قرائت در نماز است؛ از این رو تا می توانید از درگاه خداوند متعال درخواست کمک داشته باشید و همواره ذکر لبانتان دعا کردن باشد.
وی در ادامه افزود: ای مردم «وَلا تَترُکوا صَغیرَهً لِصِغَرِها» نگویید که فلان دعا کوچک است و تأثیری ندارد، بلکه هر چیزی که از خداوند می خواهید بیان کنید؛ چرا که پیامبر عظم (ص) می فرماید «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَسْتَجِیبَ اللَّهُ لَهُ عِنْدَ الشَّدَائِدِ وَالْکَرْبِ فَلْیُکْثِرِ الدُّعَاءَ فِی الرَّخَاءِ» مگر دوست نداری در سختی ها خدا دعایت را مستجاب کند؛ وقتی مشکلی نداری دست به دعا بردار و از خداوند متعال حوائج خود حتی کوچک را طلب کن.
حجت الاسلام والمسلمین حاجتی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر « لَیْسَ شَیْءٌ أَسْرَعَ إِجَابَهً مِنْ دَعْوَهِ غَائِبٍ لِغَائِبٍ»، اظهار داشت: پیامبر اعظم(ص) در این روایت می فرماید «می دانید کدام دعایتان مستجاب است؟» همان دعاهایی که پشت سر یکدیگر انجام شود و می دانید چه موقع دعایتان اثر دارد؟ «اغتنموا الدعاء عند الرقه، فإنها رحمه» همان موقعی که دلتان شکسته است.
مدیر حوزه علمیه خوزستان در پایان سخنان خود و در پاسخ به پرسشی مبنی بر «چرا برخی از دعاها مستجاب نمی شود؟» پاسخ داد: امام صادق (ع) در روایتی می فرماید «اذا اراد احدکم ان یستجاب له فلیطیب کسبه و لیخرج من مظالم الناس»، می دانید چر برخی از دعاهایتان مستجاب نمی شود؟ چون حق الناس بر گردن شماست اما در برخی دیگر از روایات آمده است که خداوند متعال به فرشتگان می فرماید: ای فرشتگان دعای این بنده را فعلا اجابت نکنید؛ چرا که می خواهم این بنده فعلا به درگاه من آه و ناله کند، چون من صدای این بنده را دوست دارم.