پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

کلید حاج منصور ارضی برای قفل مشایی و هاشمی

هئیت های مذهبی در کنار عزاداری های مرسوم محل ترویج و نشر باور و ارزشهای دینی هستند. گاهی این محافل بیش از ترویج اصول تفکری ائمه به سمت باورها و گرایشات سیاسی و گروهی نیز کشیده n00320873-bمی شود. موردی که گاهی منطبق بر اساس مشی و روش ائمه است و گاهی هم محل سو استفاده جریانات سیاسی می شود. در واقع یک مداح به عنوان یک چهره به مثابه رسانه ای در جایگاه خود است که در میان طرفدارانش از قدرت نفوذ و اقناع قابل توجهی برخوردار است.

تاثیر هیأت مذهبی بر افکار عمومی و معادلات سیاسی همواره دارای نمودهای بیرونی بوده، این مهم در انتخابات سال ۸۴ بیش از همه ایامی احساس شد. در انتخابات نهم ریاست جمهوری طیف کثیری از مداحان به طور خاص پشت سر محمود احمدی نژاد قرار گرفتند حتی برای او امضا جمع کردند، حمایتی که جواب هم داد. محمود احمدی نژاد از زمانی که بر مسند شهردار تهران نشست رفت و آمد زیادی به هیأت تهرانی به خصوص مسجد ارک و مهدیه امام حسن مجتبی در غرب تهران داشت وی همچنین در دوران خود نمایشگاه بوی سیب را راه اندازی کرد. قرابتی با مداحان که تاثیر آن بر رقابت های ریاست جمهوری برای رئیس دولت نهم و دهم منشا خیر شد و برای سایر سیاسیون هم تلنگری بود تا نسبت به پتانسیل این پایگاه ها برای جذب آرای قشر قابل توجهی، بیشتر توجه کنند!

حمایت همه جانبه هیأت مذهبی از احمدی نژاد بار دیگر در سال ۸۸ تکرار شد اما چرخش دولت به سمت جریان انحرافی باعث شد این روند دستخوش تغییرات اساسی شود و حامیان دیروز از همان تریبون های قبلی به تذکر و مقابله با دولت پرداختند. این در حالی است که اصلاح طلبان تندرو همچنان مورد انتقاد در این جلسات بودند اما حال دولتی ها بیشتر سر زبان قرار گرفتند.

این رویکرد جدید تا حدی پیش رفت که مداحان مذکور به وسیله شکایت دولتی ها به دادگاه کشانده شدند. سرانجامی که کسی از پس حمایت های ۸۴ هیچگاه آن را نمی دید. امین هایی که پس از دعا برای حفظ دولت احمدی نژاد به گوش می رسید دیگر پس از آرزوی مرگ برای برخی از اشخاص دولتی شنیده می شد.

اسفندیار رحیم مشایی ترجیح بند اختلافات دولت و هیأت بود. اولین جرقه ابن اختلاف بعد از انتصاب خبر ساز مشایی به سمت معاون اولی و رسانه ای شدن نامه رهبری در مخالفت با این حکم

طبق بیانات امام خمینی مجلس امام حسین سیاسی ترین مجلس است و باید باشد اما به نظر می رسد چگونگی این سیاسی بودن باید مورد تامل بیشتر قرار گیرد تا بهترین بصیرت بخشی و ترویج ارزش ها را داشته باشند

بود. منصور ارضی در ابتدا این جریان را به مظلومیت احمدی نژاد تعبیر کرد و گفت” شمابدانید این بنده خدا احمدی نژاد مظلوم است. بنده خود نیز به احمدی نژاد در خصوص انتخاب مشایی انتقاد کردم، ‌اما این حق رئیس جمهور است که همکاران خود را انتخاب کند”. اما بعد از جنجال و رسانه شدن نامه رهبری و ادامه حمایت های احمدی نژاد از مشایی و عملکرد او در برابر نامه رهبری باعث شد، ورق بچرخد . این موضوع، بحث گشت ارشاد، مکتب ایرانی و…. باعث شد این رابطه هر چه بیشتر جایگزین رابطه قبلی شود.

حاج منصور در مراسم احیا مسجد ارک گفت” از دفتر رئیس جمهور سخنانی شنیده می‌شود که اصلا در شان رئیس جمهور نیست.این موجود در دولت عین… است و باید فکری به حالش کرد.اگر پیرامون این شخص عمل مناسبی صورت نگیرد من خودم درستش می‌کنم!” وی در موضع دیگری گفته بود: «فعلا قایمش کردن، پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش. فعلا تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت. گفتمم هر کی بکشتش پولشو من می‌دم… این‌ها {تیم احمدی‌نژاد} دارند برای دوسال دیگر برای ریاست جمهوری کار می‌کنند، تا رای اراذل و اوباش را جمع کنند و این آرزو را به گور می‌برند.» این باعث شد که رئیس دفتر رئیس جمهور علیه وی شکایت کند و وی محکوم به اتهام توهین و افترا و تحریک به قتل رئیس دفتر رئیس جمهور شود.

مداحان دیگر نیز از جمله حسین سازور در این سیل انتقادات دستی بر آتش داشتند اما سعید حدادیان با موضع گیری های خاص باعث شد شکایت دوم به نام وی ثبت شود.

وی در آذر ماه ۸۹ گفت” از آقای احمدی نژاد می خواهم همان‌طوری که می‌توانند یک وزیر را در آن طرف دنیا به‌راحتی عزل کنند، مانند حکم تحریم تنباکو، اقدامی انقلابی کرده و یک یادداشت بنویسند و بگویند: آقای مشائی خداحافظ”. حدادیان بعد ها این اعتراضات را ادامه داد و از احمدی نژاد می خواست به تذکرات توجه کند و دور مشایی را خط بکشد و در نهایت سخنان وی در ماه رمضان و عورت خواندن مشایی برای دولت احمدی نژاد باعث شد تا او هم به توهین و افترا علیه رئیس دفتر رئیس جمهور محکوم شود.

این احکام باعث شد تا برخی از هیئتی ها بیانیه دهند و از این دو نفر حمایت کرده و باز از پشت پرده جریان انحرافی در دولت و انحراف آن و تاثیرش در این رفتارهای اختلاف برانگیز لب به انتقاد بگشایند.

در نهایت جکم دادگاه برای این دو مداح با تبرئه حاج منصور ارضی و سعیدحدادیان به پرداخت ۵۰ هزار تومان، این مرحله از انتقادات را به پایان برد. با این تفاسیر باز این افراد از موضع خود کوتاه نیامدند و بار دیگر منصور ارضی بر ادعای خود مبنی بر کافر و یهودی خواندن مشایی اصرار ورزید و گفت که از حرف های خود پشیمان نیست و بر مواضع خود پابرجاست و تکاپوی دولتی ها را نشان از حقانیت حرف های خود دانست.
ارضی

این روند در سال ۹۲ بیشتر با سکوت سیاسی مداحان همراه شد و شاید تجربه دولت دهم باعث شد آنها مثل سالیان قبل در انتخابات به صورت یکپارچه پشت کسی نایستند و برای همین در برخی رسانه ها از عملکرد آنها به روزه سیاسی مداحان تعبیر شد اما با آمدن دولت جدید گویا دوباره یخ سکوت مداحان شکسته است.

جریان تماس تلفنی اوباما و روحانی، مذاکره

آیا این اظهارات در نوع خاص خود فارغ از تذکرات و انتقادهای معمول، زیبنده محافل حسینی و طبق مشی و روش اهل بیت می باشد؟ نمی توان بهتر به بیان دغدغه ها پرداخت و لب به انتقاد گشود طوری که جذب حداکثری و تاثیر گذاری بهتری در نتیجه به حاصل آید

با آمریکا و واکنش ها،مطالب و نظرات منتشر شده برخی از اشخاص پیرامون حذف شعار مرگ بر آمریکا باعث شد در کنار جنجال های رسانه ای، مداحان بار دیگر وارد این قصه شوند و حاج منصور اینبار هاشمی رفسنجانی را مخاطب حرف های خود در روز عرفه قرار داد. وی پیرامون انتشار نظرات هاشمی درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا و رابطه با این کشور او را با لفظ نازیبایی مورد خطاب قرار داد و برای وی آرزوی مرگ کرد. سخنانی که به نحوی دیگر در دولت قبل برای مشایی تکرار شده بود. وی در ادامه اظهارات خود گفت” این فرد اظهارات نادرستی درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا می کند و عده ای از اطرافیان پول پرست و بی غیرتش از او حمایت می کنند.”

اما این بار گویا شکایتی شخصی در کار نیست. وکیل خانواده هاشمی از عدم شکایت هاشمی از هیچ فردی خبر داد و گفت” در این خصوص اگر دادستان بخواهد بر اساس ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی به عنوان مدعی العموم می تواند اعلام جرم کند”. البته این اولین بار نیست که منصور ارضی علیه هاشمی رفسنجانی اینچنین اظهار نظرهایی می کند. وی سالها قبل نیز اینچنین گفته هایی را داشته که به قولی وی آن سال به این خاطر به برنامه عزاداری بیت رهبری دعوت نشد. در ادامه در روز عرفه سعید حدادیان نیز نسبت به احتمال معرفی توفیقی به عنوان وزیر علوم به مجلس اظهاراتی داشته است که نشانگر آن است روزه سیاسی مداحان تمام شده است.

فارغ از شکایات انجام پذیرفته و نیت دلسوزانه و از سر دغدغه و صدق این مداحان که در آن شکی نیست، باید دید که آیا این نوع رفتارها از طرف اشخاصی که الگوی بسیاری از جوانان هستند و به عنوان مداحانی دلسوز و با اخلاص مطرح هستند منطقی و صحیح به نظر می رسد؟ آیا این اظهارات در نوع خاص خود فارغ از تذکرات و انتقادهای معمول، زیبنده محافل حسینی و طبق مشی و روش اهل بیت می باشد؟ نمی توان بهتر به بیان دغدغه ها پرداخت و لب به انتقاد گشود طوری که جذب حداکثری و تاثیر گذاری بهتری در نتیجه به حاصل آید.

مطمئنا برخی از جریان های افراطی در طیف راست متاثر از این دیدگاه و رفتارها هستند و این مداحان هستند که با هدایت انتقادات خود در گفتار و رفتار می توانند از بروز حرکت های افراطی جلوگیری کنند. در واقع مداحان بایبد در چگونگی رفتارهای ایجابی و سلبی خود در امر به معروف و نهی از منکر دقت نظر بیشتری به خرج دهند.

طبق بیانات امام خمینی مجلس امام حسین سیاسی ترین مجلس است و باید باشد اما به نظر می رسد چگونگی این سیاسی بودن باید مورد تامل بیشتر قرار گیرد تا بهترین بصیرت بخشی و ترویج ارزش ها را داشته باشند مانند برخی از کارهای تبلیغی و انتقادهای سیاسی که تا الان در این مجالس بوده است، در واقع این نه باید خنثی باشند و نه در دام افراط بیفتند بلکه باید با توجه به پتانسیل خود و شرایط جامعه سیاسی باشند و در این خط حرکت کنند و نه دچار سیاست زدگی شوند.

اکنون چیزی به ماه محرم نمانده است و باز محافل مذهبی بیش از پیش پررونق خواهند شد و در این پیچ دیپلماسی دولت باید دید مداحان چگونه به استقبال بصیرت بخشی به جامعه می روند. آیا همگام با مواضع رهبری پیش خواهند رفت و الگوی رفتاری اهل بیت را تبلیغ و انتقادهای خود را دلسوزانه، مناسب و اثر بخش تر مطرح می کنند یا شاهد چنین الفاظ خارج از انتظاری خواهیم بود. آیا رویکرد آنها نسبت به مشایی برای هاشمی و اصلاح طلبان دولتی و شخص رئیس جمهور پیش خواهد آمد.

جهان

اخبار مرتبط