۹ام، اسفند ۱۳۹۵
پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب
اخبار دزفول، خوزستان، جهان
Dezmehrab.ir
زمان انتشار: ۹ ام اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۷ ب.ظ | کد خبر: 50876  

به گزارش دزمهراب حاج مهدی تدینی مداح جوان،و با صفایی است که سالهاست در عرصه مداحی مشغول فعالیت میباشد و در بین اکثر جوان های هیئتی دزفول شناخته شده است.

به مناسبت ایام فاطمیه ایشان را دعوت کردیم و گفتگوی نسبتا مفصلی با وی انجام دادیم که در ایام فاطمیه اول بخش اول این مصاحبه منتشر شد و اکنون بخش دوم و پایانی را که همراه با صحبت های داغ تری است انتشار و به شرح زیر قرار گرفته است.(بخش اول گفتگو را می توانید از اینجا مشاهده کنید)

 

دلیل استفاده کردن از فضای سنتی در کنار فضای هیئتی در هیئت روضه الزهرا چیست؟

افراد مختلف از جمله خودم به عنوان کسی که فضای هیئتی را تجربه کرده ام  نقاط قوی در عزاداری هیئتی مثل گریه محوری که واقعا این گریه با این ارزش و عظمت در محور کار قرار میگیرد یا آن شور و اتفاقات هیجانی که در بحث های هیئتی اتفاق می افتد و لازمه یک زندگی شیعی است را مشاهده میکینم؛ از طرفی امام خمینی(ره) و حضرت آقا تاکید فوق العاده ای در حفظ فضای سنتی در عزاداری اباعبدالله در مناطق مختلف کشور دارند و بر این اساس باید تا میتوانیم از فضای سنتی و عزاداری شهرمان فاصله نگریم در اینجا آمدیم براساس صحبت حضرت آقا و حضرت امام سعی کردیم از دو فضا استفاده کنیم.

شعر ها وسبک های هیئت چگونه انتخاب میشود و بیشتر از چه کسانی شعر دریافت می کنید؟

ما بر اساس همان دید تربیتی که باید کار تربیتی مستمر باشد در این جا به یک مدل رسیدیم و آن محوریت قراردادن شاعر بود، شاعری که هم با ابعاد تربیتی هیئت آشنا و هم روحیه ی انقلابی داشته باشد، براین اساس الحمدلله یک شاعر جوان و خوش ذوق برادر عزیزم حمید رمی در این جایگاه قرار گرفت. ما ابتدا این جایگاه را که لازم است کسی به عنوان مشاور امین در کنار مداح باشد را تعریف کردیم تا این اتفاق تربیتی بتواند بهتر و منسجم تر اتفاق افتد. ایشان الان در این جایگاه هستند و حدود ۸۰ درصد از اشعار و سبک هایی که استفاده میکنیم از زحمت های آقای رمی هستند و نکته ی دیگر اینکه از این سبک هایی که استفاده میکنیم حدود ۹۵ درصدشان تولید خودمان است و فقط پنج درصد را وام میگیریم؛ همچنین این پنج درصد را هم از فضای موسیقی سنتی کشور استفاده می کنیم.

سبک ها و شعر هایی که قرار بر استفاده است از چند ماه قبل روی آن کار و به قول معروف چکش کاری میشود ضمن اینکه پس از پایان محرم صفر نیز به فکر ماه محرم سال بعد هستیم که یک شعر محوری بر اساس مسائل روز و نیاز مخاطبمان و همچنین با ایده ایی خاص پیدا کینم. الحمدلله در همین زمینه بود که به ایده ی رجز خوانی در هیئت رسیدیم و این ایده با استقبال خیلی خوبی نیز روبرو شد که حتی خیلی از هیئات مطرح کشوری هم  از این ایده استفاده کردند. همچنین پیش زمینه که از ابداعات و ایده های هیئت است که در این بخش ها اتفاق افتاد؛ خدا را شکر ما علاوه بر استفاده از بردار عزیزم حمید رمی از شاعر های مطرح در کشور مثل برادر عزیزم اقای یوسف رحیمی هم استفاده میکنیم. همچنین تاکیدی بر استفاده از بچه های همشهری خود و ظرفیت هایی موجود در شهر داریم که ما در این زمینه از آقای جواد قمری و یا خانم آراسته نیا نیز استفاده میکنیم.

همچنین ما برای سبک هایمان یک خط قرمز داریم آن هم نگاه فقهی است که از فقه فراتر نباید برویم. یعنی استفاده از سبک هایی که فقه شیعه بر نمی تابد را ما قبول نداریم مثل موسیقی حرام و موسیقی لهو و لعبی. ما واقعا سعی می کنید به این توجه کنیم و این در شور هم خودش را نشان می دهد.

به قوی بودن پرمحتوا و آموزنده بودن اشعار چقدر بها میدهید؟

شور و شعور در  کنار هم دو بال هستند اگه قرار باشد این دو با هم اتفاق افتد طبیعتا این باید خودش را در مداحی سبک و شعر نشان دهد لذا ما سبت به مخاطب نیاز شناسی انجام  و نیز مسئله ی روز را هم درنظر می گیریم که خروجی آن کار تولید شده برای یمن یا فلسطین و یا برای پیاده روی اربعین ارائه می دهیم همچنین برای حجاب، دل نبستن به دنیا و شهدای مدافع حرم هم کار ارایه میشود. در این زمینه ما ما یک نگاه ویژه به سرود پایانی که به نوعی ویترین کار ماست داریم، بر این اساس ما سه محور امام زمان که افق شیعه است، نگاه ویژه ای به بحث ولایت محوری حضرت آقا و همچنین نگاه ویژه ای به شهدا که حفظ روحیه ی جهادی و حفظ شهادت طلبی عنصر بسیار مهم در فرهنگ شیعه را در مقوله ی سرود پایانی داریم.

در خصوص شور و شعور توضیحاتی دادید ولی به طور کل نگاه شما به شور و ذکر گرفتن در مجلس عزادرای چیست؟ برای این چه برنامه دارید؟

من ابتدا تقریری از دم و ذکر گرفتن از نگاه خودم میگویم بعد سیاست هیئت راهم عرض خواهم کرد، بنده به اسم اباعبدلله و این ذکر حسینی که برای اباعبدالله گفته میشود به عنوان وجه الله نگاه میکنیم. شما مثلا بعد از نماز تسبیحات حضرت زهرا(س) را می گویید یا مثلا در نماز شب سیصد بار ذکر العفو گفته میشود و از آن کار میاد و بر روی سلول سلول مخاطب اثر می گذارد. تحقیق کرده اند و دیدند که اگر کنار یک لیوان آب اسم خدا باشد، شکل و فرمول مولکول های آب عوض شده و زیبا می شوند. پس اسم اباعبدالله این کار را با سلول سلول من نمی کند؟ با سلول سلول مخاطب نمی کند؟ قطعا این کار را می کند، به نظر من ذکر گفتن به نیت معنوی کردن جلسه کار بسیار خوبی است ولی نه به نیت ضرب و به نیت بک گراند مداحی؛ لازمه آن هم این است که این اسم مقدس، زیبا بیان بشود، “حسین”  گفته شود نه الفاظی که اصلا معلوم نیست منظور اباعبدالله است.

ولی حالا در بحث کار فرهنگی، اساس هیئت ما، این نیست که هیئت را برای هیئت بخواهیم، هیئت را برای رساندن مخاطب به امام زمانش می خواهیم، لذا این را بررسی و دیدیم قشر مخاطب ما، خیلی با این مسئله کنار نیامدند که مثلا پشت میکروفون ذکر گرفته شود، و ممکن است در این جو پذیرفته نشود، پس ما از این استفاده نکردیم، هرچند من گفتم نگاهم چیز دیگری است. در مورد بحث شور در هیئات هم من باید خدمتتان عرض کنم که اصلا نمی شود شور را از هیئت گرفت، شور بخشی از زندگی جوان و هیئت است. من اتفاقا گفتم بخشی از حیات شیعی است، خصوصا تبلور این در جوانی است و مخاطب هیئت هم جوان هست. این جوان باید رشد پیدا کند و این آمادگی برای رزم را در این شورش به نمایش بگذارد و شهادت طلب شود، لذا شور از ارکان هیئت است. ما بارها فیلم عزاداری بچه های رزمنده را دیدیم، می خواهم بگویم آن شور و آن اتفاقی که در روضه خوانی اباعبدالله و در سینه زنی می افتاد ، رزمنده را آماده می کرد که خط شکن شود، معبر باز کند، روی مین برود، پشتوانه ی این رزم آن شوری است که در مجلس اباعبدالله تامین می شود.

ارتباط شما با علما و اساتید اخلاق چگونه است؟ ارتباطتان با دیگر هیئت های دزفول چطور است؟

در مورد ارتباط با استاید اخلاق، چون بحث شخصی است اجازه دهید جزئیات را نگویم، ولی بنده هم سعی می کنم به اندازه ی خودم از مشورت های عزیزان استفاده کنم چون پشتوانه ی بحث هیئت را تفکر علما می دانم، و بچه های هیئتمان واقعا طلبه محور و روحانی محور و ارتباط مستمر با علما دارند و این  بحث برایمان بسیار  پر رنگ است، و مشورت های بسیار زیادی می گیریم، علاوه بر بعد فردی که سعی می کنم استفاده کنم و حضور علما برسم، برای بحث هیئت نیز به دفعات بچه های هیئت خدمت اساتید اخلاق رسیده اند، قبل از محرم و قبل از فاطمیه  تاکید کرده ایم که دوستان مرتب با وعاظ محترم شهر و  کسانی که مربی اخلاق هستند ارتباط داشته باشند و الحمدلله مرتب این اتفاق می افتد.

در مورد هیئات مختلف هم خب الحمدلله ما نشان دادیم ارتباطمان با هیئت های مختلف خوب است، حتی برنامه ی مشترک با هیئت ها در ماه مبارک رمضان  در شب های قدر را داشته ایم، در ویژه برنامه های مختلفی با هیئت ها کار مشارکتی کردیم. بنده هم به عنوان یک نوکر اباعبدلله به هیئات سر می زنم و سعی می کنم دینم را ادا کنم؛ اصل کار اتحاد و همدلی است، که اگر این نباشد، هیئت نیست. هیئت یک اتفاق زیباست و همدلی و انسجامی است که الحمدلله در هیئت ها این وجود دارد و همه هوای همدیگر را داریم.

بیش از این مزاحمتان نشویم، اگر نکته ی ناگفته ای باقی مانده در خدمت هستیم

من اول باید واقعا با تمام وجودم تشکر ویژه ای از بچه های با اخلاص هیئت روضه الزهرا داشته باشم که می بینم واقعا برای بحث های هیئت، همچه از نظر مالی و همچه از نظر توان بدنی، زحمت کشیدند که واقعا فوق تحمل و فوق آن چیزی است که از یک انسان و یک بچه هیئتی انتظار داریم؛ و امیدوارم به برکت اخلاصشان و به برکت این زحمتی که دارند می کشند، هیئت، هیئت مورد قبول حضرت صاحب الزمان (عج) قرار بگیرد، از مداحان عزیزی که لطف می کنند هیئت می آیند و سخنرانان محترمی که دعوت هیئت را می پذیرند تشکر می کنم، همچنین از عزیزان پیشکسوتی که مرتب هیئت را مدنظر دارند، و از مشورتشان استفاده می کنیم، تشکر می کنم. از خانواده خودم هم واقعا باید تشکر کنم که بخشی از خانواده ام دزفول هستند ولی زندگی شخصی ام قم هستند، از آنها بخاطر تحمل دوری و اینجا بخاطر میزبانی شان تشکر می کنم.

یک صحبت پایانی هم با مداحان عزیز جوان دارم ، آن هم اینکه شروع مداحی، مستمع بودن هست، آغاز مداحی و یک مداح خوب شدن، مستمع خوب بودن هست. کسی که میخواهد در آینده مداح خوبی شود، چون خیلی می بینم این شور و شوق در جوانان هست،  اینها باید بدانند که باید مستمع خوبی باشند، باید خوب گریه و سینه زنی کنند و باید یک مستمع تمام عیار برای اباعبدالله باشند، در کنار آن، بخش فنی مداحی را قطعا دنبال کنند، و در فضای مطالعه بروند، مطالعه های عمیق صحیح و حتی سیر مطالعاتی برای خودشان تعریف کنند هم در بعد معرفت افزایی شان هم در بعد تکنیک های مداحی، مقتل خوانی، کارکردن روی سبک های موسیقی، از این جهات ها استفاده کنند و عجله ای نداشته باشند و وظیفه محور نه نتیجه محور باشند. اینکه چه اتفاقی بعدش می افتد دست مادر سادات سلام الله علیها و اهل بیت علیه السلام هست که دیگر هرکسی رزقش را انشالله از این حیث می گیرد.

ارسال نظر

     


-->