29th، اکتبر 2017
پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب
اخبار دزفول، خوزستان، جهان
Dezmehrab.ir
زمان انتشار: 29 th اکتبر 2017 ساعت 3:33 ب.ظ | کد خبر: 54550  

به گزارش دزمهراب دکتر مجید بذرافکن، متولد سال ۱۳۶۰ در دزفول است و دوران پیش از دانشگاه خود را در مساجد مختلفی از جمله مسجد ثامن الائمه و مسجد مقومی گذرانده است. دکتر بذرافکن ورودی ۷۸ دانشگاه امام صادق (ع) در رشته علوم سیاسی است. تحصیلاتش را در سال ۸۷ با ورود به دانشگاه تهران با دکتری مدرسی انقلاب اسلامی پی گرفته و تقریبا به طور همزمان از سال ۸۵ تا ۸۸ در مرکز اسناد انقلاب اسلامی مشغول به کار بوده است. وی در حال حاضر بیش از یک دهه تدریس در زمینه انقلاب اسلامی در دانشگاه های مختلف را در کارنامه دارد و هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در مرکز مطالعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این دانشگاه می باشد. مسائل فرهنگی اجتماعی شهرستان دزفول، دزمهراب را بر آن داشت تا گفت و گویی صمیمی پیرامون مسئله فرهنگ در چارچوب انقلاب اسلامی حول محور شهرستان دزفول را ترتیب دهد.

 

به نظر شما شاخصه های اندازه گیری وضعیت فرهنگی چه هستند و با این شاخصه ها شما وضعیت فرهنگ در سطح شهرستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

ارزیابی مقوله فرهنگ از آن جهت که توضیحش سخت است و به تعبیری دیریاب است، برای اینکه وضعیت سنجی فرهنگ را برای دیروز، امروز و فردایش انجام دهیم، هم کار سخت و هم کار ارزشمندی است؛ البته این سختی نباید باعث وسواس و درنتیجه پرهیز بشود.

در حال حاضر ما دستگاه محسباتی مشخصی که وضعیت فرهنگی را به ما بدهد نداریم؛ البته دستگاه در اینجا به معنی دستگاه اجرایی یا یک نهاد بیرونی نیست، به معنای دماسنج یا اندازه گیر فرهنگیست. درحال حاضر دماسنجی که به ما بگوید وضعیت فرهنگی دیروز در کجا بوده، امروز چه چیزی را نشان می دهد و اینکه این دماسنج در آینده چه چیزی را باید نشان بدهد، نداریم. هرچند که برخی افکارسنجی ها و هویت سنجی ها و آسیب های اجتماعی به دلیل نزدیکی به مسئله فرهنگ اندازه گیری می شوند. برای مثال میزان طلاق، فسادهای جنسی و … باآمار و ارقام ارائه می شوند. ولی اینکه چگونه ما می توانیم بفهمیم در چه نقطه فرهنگی قرار داریم، وابسته به این است که بدانیم ما در کشاکش فرهنگ دینی و فرهنگ غرب قرارگرفته ایم که هرکدام دارای نمادها و المان های خاص خودش است. با علم به این که جبهه سومی وجود ندارد، می توان فرهنگ را از منظر تولید، توزیع و مصرف بررسی کرد، و یا اینکه از منظر تقسیم جامعه به دو سطح گرایش و کنش وضعیت جامعه را بررسی کنیم.

به نظر من تولید کننده های فرهنگی ما رشد خوبی داشته اند، هرچند که این مسئله لزوما به معنی مصرف خوب فرهنگی نیست. تولیدهای فرهنگی مخصوصا اگر در مقوله اندیشه باشند، ماندگاری خیلی خوبی دارند. گاهی ما در حوزه مصرف صحبت می کنیم ولی مهم است که منظور ما مصرف در حوزه فکری است، یا در حوزه کنش و رفتار؟ برای مثال گرایش به دفاع مقدس خیلی بالا رفته است، گرایش به اهل بیت و … خیلی زیاد شده، ولی در اینجا باید طرف مقابل را هم بررسی کرد. واضح است که طرف مقابل به خاطر رشد سریع و جهشی فضای مجازی در حوزه توزیع گرایشی، از ما بهتر عمل کرده است؛ ولی وقتی توزیع کننده ها را با هم از لحاظ تعداد مقایسه می کنیم، باید بگوییم که ما برنده ایم؛ چرا که طرف مقابل مثلا با صد تولید کننده عمل کرده و ما با ۱۵ تا. درست است که ما صدا و سیما داشته ایم ولی آن ها هم از ماهواره که یک دستگاه توزیع کننده قوی است، استفاده کرده اند. در مسئله کنش آن ها تولید بسیار بالایی دارند و ما متاسفانه در در تولید کنشی و رفتاری متاسفانه عقب تریم. در سطح تولید فکر، طرف مقابل بسیار ضعیف تر از ما عمل کرده است و ما خیلی جلوتر هستیم.

قطعا کسی که در تولید بتواند سرعت تولید خود را حفظ کند، توزیع و مصرفش را متعادل کند، قطعا برنده خواهد بود. ولی اگر ما نتوانیم در حوزه توزیع و مصرف در حوزه گرایشی پایدار بمانیم، در حوزه رفتاری حتی اگر تولیداتی داشته باشیم که نداریم، حتما به زودی فضا را از دست می دهیم. حوزه رفتاری یعنی تفریح، پوشش، امنیت و هرآنچه که از فرهنگ دیده می شود و بروز دارد. الان فرهنگ غربی حرفش این است که اگر تفریح می کنی، طوری تفریح کن که دیگران حسرتش را بخورند. اگر رستوران می روی طوری برو و جایی برو که همه حسرتش را بخورند، عکس هایش را هم همه جا منتشر کن تا فخر بفروشی به دیگران، اگر لباس انتخاب می کنی، لباسی انتخاب کن که با تفاخر در جمع حاضر شوی… .

ما توزیع کننده های قوی نداریم، ولی تولید کننده های خیلی خوبی داریم، ما شعر خوب خیلی زیاد داریم، کلیپ خوب زیاد داریم، رسانه خوب زیاد داریم، ولی رسانه هایی که توزیع خوبی ندارند. یکی از تقاضاهای من از دزمهراب این است که تولیدکننده های خوب را معرفی کنید؛ وضعیت فرهنگی ما در تولید خیلی خوب است ولی دست کسی نمی رسد. قطعا اگر چیزی مصرف نشود، عیب و ایرادهایش هم مشخص نمی شود.

ولی در حوزه گرایشی توزیع ما خوب است، به این دلیل که گرایش وارد لایه روانشناختی آدم می شود و حب و بغضی است، نه نیاز به تعمق آنچنانی دارد، و نه نیاز به یک کنش خاص دارد؛ فلذا هیئت ها خیلی خوب رشد می کنند، حس به دفاع مقدس خیلی خوب رشد می کند، پیاده روی اربعین پرشورتر می شود، راهپیمایی در مسیر حضرت بن جعفر بیشتر و بیشتر می شود… . در این زمینه ها خیلی خوب است ولی هرچیزی کارکردی دارد، قرار است آن چیزی که در حوزه فکر هست، با گرایش ها کاملا قفل شود و خود به خود حوزه کنش درست می شود. مطمئنا اگر گرایشات حوزه فکر را پشتیبانی کرد، این دوام بسیار خوب خواهد شد.

ما نسبت به ده سال گذشته در حوزه تولید کنش ها و نمادها ضعیف بوده ایم، البته نه به این معنی که ما ضعیف بوده ایم، بلکه طرف مقابل صدها برابر همه تولید خود را از طرق مختلف ارائه می کند؛ طبعا از سطح کنش به سمت گرایشی سوق خواهد کرد.ما در سطح گرایشی تقریبا در یک منازعه برابر هستیم، ولی با توجه به حجم کاری که او انجام می دهد، باید خیلی جلوتر باشد، درحالی که ما خیلی جلوتر هستیم.

 

مجموعا فضای پیش رو را چگونه ارزیابی می کنید؟

مجموعا چیزی که پیش روی ماست، ما به صورت کوتاه مدت دچار مشکل هستیم؛ اگر بتوانیم این ها را حل کنیم، در کوتاه مدت و طولانی مدت تقویت و تثبیت فرهنگ دینی را خواهیم داشت. ولی اگر مواظبت نکنیم خیلی بد فضا را از دست خواهیم داد و در حوزه شهری هم حتما دچار مشکلات بسیار بد امنیتی و اجتماعی خواهیم شد. در شهرستان، تا همین الان این سطح امنیت و آرامش اجتماعی را مدیون پشتوانه های گرایشات شدید دینی، هنجاری و درهم رفتگی های حیثیتی هستیم. اگر سیاست گذاران فرهنگی مواظبت نکنند و بخواهند همچنان به ترویج استفاده از نمادهای غربی بدمند، دچار مشکلات امنیتی، اجتماعی و اخلاقی حاد خواهیم شد.

نمادهایی که به نظر شما دچار تغافل شده اند کدامند؟ لطفا بیشتر توضیح دهید؟

اگر نسبت به نمادهایی که در جامعه استفاده می شود، تغافل کنیم، فشارهای سختی به ما وارد خواهد شد. برای مثال مسئله بدحجابی،  خودش زاییده مسئله تجمل گرایی است. مسابقه تجمل و ثروت مشکل است. ما با رفاه مردم مشکلی نداریم، ولی با اختلاف طبقاتی که به صورت حاد خودش را نشان می دهد، آیا نباید برای آن تدبیری صورت بگیرد؟ ما با هایپرمارکت ها مشکلی نداریم ولی با پیوست فرهنگی که به صورت نانوشته در آن وجود دارد مشکل داریم. اعتقاد داریم که قوه هضم کنندگی فرهنگ دینی آنقدر هست که هر موضوعی را می تواند مدیریت کند. اینجا که از لبنان بدتر نیست، ولی در آنجا مسائل تحت مدیریت دینی حزب الله لبنان هستند. این که مردم از فروشگاه های بزرگ خرید کنند یا خودروهای خوب سوار شوند و …هیچ مشکلی ندارد، آن دامنه ای که پایش به حوزه کنش هایی که مسائل دیگر را به وجود می آورد، مشکل ساز است. این که با اتوموبیل خوب فخرفروشی شود، مشکل است، نه اصل خودروی خوب سوار شدن. این که از یک فروشگاه خاص خرید شود، هیچ اشکالی ندارد، ولی این که با این کارها هویت و شخصیت برای کسی ایجاد شود، مسئله است. وطبعا نگران کسانی هستیم که دستشان به امکانات رفاهی دست بالا نمی رسد و فشارش را به روی همین قشر صاحب رفاه می آورند.

لازم است مصرف کننده های فرهنگی را تکریم کنیم، و الا می رود سراغ کرامت گرفتن از لباسش، آرایشگاهی که می رود، فروشگاهی که خرید می کند، شبکه ماهواره ای که می بیند و … . در اینجا دودش ابتدا به چشم کسی می رود که خودش اشتباها فکر می کند که از این مسائل شخصیت و کرامت گرفته است؛ و دوم به چشم مسئولی که باید این شخص را مدیریت می کرده است.

 

برای حوزه عمل چه پیشنهادی دارید؟ اولویت های کار با توجه خاص به حوزه شهرستان دزفول در کجاها هستند؟

بی توجهی به بن مایه های فرهنگی دزفول، به این عنوان که دیگر خریداری ندارند، چه در حوزه تفکری در درجه اول و درحوزه گرایشی دردرجه دوم ، سرعت تغییر گرایش ها شدیدتر خواهد شد و در حوزه کنش چیزهایی که الان نداریم، به شکل بسیار بدی دچارشان شویم. دزفول بحمدالله در حوزه گرایشی مشکلات بسیار کمی دارد، هرچند برخی جاها مشکلاتی هست و گرایش به سمت فرار از فرهنگ دینی شدید شده است، ولی ما باید بدانیم که این مسئله زاویه ای از زندگیست که با زاویه گرایشات دیگر دینی مردم دزفول فاصله ای ندارد و نباید اشتباه کرد که در حوزه تفکری فکر کنیم دین خریداری ندارد، در این صورت سرعت تغییر گرایش ها شدیدتر خواهد شد.

تولیدکننده های فکر و تقویت کننده های گرایش دینی در هرشهرستان مشخص است که کجا هستند، باید ما مواظبت کنیم و طبعا مفادی که تولید می کنند را تقویت کنیم. این طور نیست که بگوییم مشخص نیستند، اتفاقا این واضح است که چه جاهایی در حوزه فرهنگ دینی در حال کار شدن است. نباید هم تحجر داشته باشیم که فقط فلان روش ها وسبک ها درست هستند و بقیه را محدود یا رد کنیم. طبعا کسانی که با عمق بیشتر و مخاطب بیشتر کار می کنند باید بیشتر تقویت شوند.

ولی برای مراکز خاص توزیع کننده، مثل مساجد، حوزه علیمه، کودکستان ها، مدارس و … باید دلوسزی بشود، به صورت جدی هم باید دلسوزی صورت بگیرد. چگونگی اش را فعلا نمی گویم ولی اصل، دلسوزی برای این مسئله است. کودکستان ها یا مدارس حوزه مهمی برای توزیع فرهنگی است، جمع معلمان تاریخ، دینی و … بسیار مهم و اثر گذار هستند در بحث توزیع که باید به آن ها توجه جدی بشود.

مسئله بسیار مهم در حوزه مصرف کننده ها، محرومین هستند. یکی ازچیزهایی که انقلاب اسلامی باید خیلی زیاد به آن توجه کند، مسئله محرومین است. همان چیزهایی که باعث انقلاب شده است، همان هم باعث بقای انقلاب است؛ یکی مقوله دین است و یکی هم مقوله محرومین و مستضعفین جامعه است. مسئله محرومین، اولین مخاطب کار فرهنگی ماست. اگر کسی فکر می کند اقشار فرادست جامعه چون رفتارهای خاصی را نشان می دهند، باید برویم برای آن ها کار کنیم، اشتباه می کند. برای آن ها هم باید کار کرد، ولی اولویت قشر متوسط و متوسط رو به پایین جامعه است. مثلا از خالی بودن مساجد گلایه می کنند، درحالی که منظور مساجد مرکز شهر است؛ در حالی که جمعیت از مساجد مرکز شهر مهاجرت کرده است. بعضا  شخصی که دوران قبل از ازدواجش را در خانه پدری در مرکز شهر بوده، در حاشیه شهر ساکن شده است. در بسیاری از مساجد در مناطق مسکونی جدید شهر، جمعیت به مراتب جمعیتِ بیشتر و بهتریست. مسجدی مثل مسجد جامع، اصولا کارکردش عوض شده است، در واقع بعضی مساجد به عنوان قطب و تولید کننده دیگر مساجد باید ظاهر شوند.

به طور کلی حمایت، تقویت و جدی گرفتن را باید ادامه دهیم. اصلا نباید فکر کنیم دستور العمل عوض شده است، هر پیغمبری که می آمد همان حرف ها را می زد، فقط به لسان قومش. الان هم همان قضیه است و باید به زبان این زمانه صحبت کرد. خصوصا باید روی قشر جوانی که دارند کار می کنند، باید کار کرد. دزمهراب باید خودش را فرماندار دزفول بداند. ببیند کجا مشکل هست، همان جا وارد عمل بشود. کجا معرفی نیاز است…

 

به نظرشما توزیع و مصرف در سطح شهرستان چگونه است؟

طبعا توزیع خوب، مصرف خوب و تولید خوب را به دنبال خواهد داشت، اما ما در توزیع در حوزه اندیشه؛ ضعیف عمل می کنیم. در حوزه گرایشی بد نیستیم، برای مثال یادواره ها، یادواره های تخصصی بیشتر شده است، برنامه های دفاع مقدس افزایش یافته و … . اما توزیع در مقولات فکری خیلی ضعیف تر بوده است. بخشی از این مسئله به خاطر این است که اهمیت مصرف برای ما کمرنگ است. غافل از این که تولید و کالای خوب فرهنگی مانع آسیب هاست. حل کننده و التیام بخش لطمات و آسیب هاست. البته ابتکارات و خلاقیت ها هم بسیار مهم هستند؛ تجهیز مدارس و یا هرجای دیگری که محل اجتماع است با کتاب، بسیار مهم است. این یک نوع توزیع است. یک کار دیگر مثلا رادیو دزفول است که می بایست در توزیع کار خودش را به درستی انجام دهد.

 

درپایان اگر حرفی برای مخاطبان این مصاحبه دارید، می شنویم.

مهمترین رویکرد ما در کار فرهنگی باید این باشد که مشکل مردم حل بشود، کار فرهنگی که کار مردم را راه نیندازد و مشکل مردم را حل نکند، اسمش کار فرهنگی نیست؛ و لزوما دارای یک زمانبندی باشد. به این معنی که اگر فرضا من معلم تاریخ هستم، صرفا به پاس کردن درس توسط دانش آموز یا دانشجویم می اندیشم، یا به این هم فکر می کنم که هویت ایرانی بودن و دزفولی بودنش را هم تقویت کنم؟ و یا این که برای مثال در مسائل احکام، وقتی ما در حال آموزش احکام هستیم، طبعا درمورد مطهرات، جنابت و خیلی چیزهای دیگر که احتمالا به مسائل خوب و بد در زمینه جنسی هم مربوط هستند، آموزش می دهیم، برخلاف کسانی که می گویند شما آموزش جنسی نمی دهید، ما داریم آموزش جنسی میدهیم ولی به اندازه نیاز و در زمان مناسب در واقع داریم یک مسئله را برای مردم به درستی حل می کنیم. یک مثال دیگر مساجد هستند. شما مسجدی را فرض کنید که با بهترین آموزش ها و سالم ترین محیط از والدین بخواهد فرزندانشان را برای تابستان به مسجد بفرستند. اگر برنامه هایی که تدارک دیده اند، از قرآن و ورزش و تفریح و …برنامه های خوب و مناسبی باشد، خیلی از خانواده ها از خدایشان است که فرزندانشان را به مسجد بسپارند، چون خیالشان راحت است و این یک مصداق خوب دیگر از کار فرهنگی است که مشکلات و مسائلی از مردم را حل کند.

نظر بینندگان
  1. هادی says:

    اینکه ما بچه های دزفول آقای بذرافکن را بشناسیم بیشتر از مطالب ارزش داره، ان شاءالله فرصت کردیم البته مطالب را هم میخوانیم

  2. هیات says:

    سلام. مصاحبه فرهنگی؟؟؟ باآقای محمد پورکیانی که سیاستگذاری فرهنگی تخصص گرفته مصاحبه کنید.وبا اقای بذرافکن در مورد سیاست وجایگاه آن در مردم.

  3. محمد says:

    بسیار مفید و ارزنده بود.باشد که مورد توجه مسئولین حوزه فرهنگی قرار گیرد.
    خدا دکتر بذرافکن رو برای ما دزفولی ها حفظ کنه !!!

ارسال نظر

     


-->