پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

آخرین نتایج آرای مردمی جشنواره فیلم فجر اعلام شد؛

دوپینگ رسانه‌های روشنفکری جواب نداد، مردم دو فیلم دفاع مقدسی را پسندیدند/ «شیار 143» و «چ» در جمع برترین فیلمهای مردمی جشنواره

تا وقتی هنوز جشنواره شروع نشده است، همه پیش‌بینی‌ها بر مبنای اسامی کارگردانها صورت می‌گیرد. کارگردانهای معروف همیشه بیشتر در مرکز توجه هستند و احتمال سیمرغ بردنشان بیشتر است. اما این فقط تا زمانی است که روبان افتتاح جشنواره قیچی نشده است.

با آغاز جشنواره فیلم فجر و خاصه بعد از سپری شدن دو سه روز کم‌کم این خود فیلم‌ها هستند که محک می‌خورند و عیارشان توسط مردم و منتقدان سنجیده می‌شود. حالا وقت آن می‌رسد که خیلی از پیش‌بینی‌ها تغییر کنند و احتمالات منطقی‌تری مطرح شوند.

جشنواره امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود. نمایش فیلمهای کارگردان‌های قدیمی همچون مهرجویی و کیمیایی باعث شد تا آن فیلم‌ها از دایره کسب کنندگان احتمالی سیمرغ‌ها کنار گذاشته شوند و از آنطرف فیلمهایی مثل شیار 143 توجه مخاطبان را جلب کنند. اگر با این مقدمه نه چندان عجیب به آنچه در این چند روز پیرامون انتخاب برترین فیلم مردمی نگاه کنیم، بالا و پایین شدن نتایج خیلی غیر معمول نخواهد بود. اما آنچه می‌تواند موجب شگفتی باشد تلاش برخی رسانه‌ها برای بالابردن آرای مردمی فیلمهایی بود که حتی با این دوپینگ هم نتوانستند خودی نشان دهند.

109319 پوستر « عصبـانی نیستم ! »

  روابط عمومی خانه سینما بعنوان متولی اعلام برترین فیلم از نظر مردم اعلام کرد که تازه از روز چهارم جشنواره اولین نتایج رای‌گیری مردمی جشنواره اعلام خواهد شد. این در حالی بود که از دو روز قبل برخی رسانه‌ها رسماً به نظرسازی پرداخته و فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد و «عصبانی نیستم» ساخته درمشیان را برترین فیلمها از نظر مردم اعلام کرده بودند. البته خط این اقدام رسانه‌ای از بولتن خود جشنواره آغاز شده بود که چنین رتبه‌بندی غیر معتبری را رسانه‌ای کرد.

همان موقع خیلی از نگاه‌های تیزبین متوجه شدند که این اقدام ناشی از یک حدس واقع‌بینانه است. اینکه هیچ کدام از این دو فیلم متمایل به جریان فتنه به احتمال زیاد چندان نخواهند درخشید و سیمرغی بدست نخواهند آورد و حالا این تنها راه است تا با دادن یک سیمرغ زوری به نام مردم، سازندگان آنها بالای سن بروند و احتمالاً حرفهایی بزنند که… بگذریم.

اما حالا که زمان بیشتری از شروع جشنواره گذشته است و فیلم‌ها در سینماهای بیشتری به نمایش درآمده‌اند خانه سینما رتبه‌بندی جدیدی را اعلام کرده‌ است که نشان می‌دهد حتی آمپول‌های تقویتی هم نتوانسته قصه‌ها و عصبانی نیستم را بعنوان بهترین فیلم به دل مردم بنشاند.

 فیلم-پوستر-مصطفی-پول 14483_986 شیار 143

 در جدیدترین آرای مردمی فیلم شیار 143 ساخته نرگس آبیار با 3.30 امتیاز در صدر است و  فیلم سینمایی خط ویژه ساخته مصطفی کیایی با 3.18 امتیاز رتبه دوم را به خود اختصاص داده. همچنین فیلم سینمایی چ ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با  ٣.١٧ امتیاز رتبه سوم را کسب کرده است. این رتبه بندی جدید حکایت از ناموفق بودن آن فضاسازی‌های رسانه‌ای دارد و از سویی دیگر نشان می‌دهد که حتی در فضای خاص جشنواره فیلم فجر و تیپ خاص مخاطبان آن، باز هم دو فیلم دفاع مقدسی هستند که نظر تماشاگران را به خود جلب کرده‌اند نه دو فیلم همسو با فتنه.

البته ناگفته نماند که این توفیق درحالی بدست آمده که خبرهای جسته و گریخته‌ای از سنگ اندازی در مسیر رای‌گیری برای فیلم شیار 143 به گوش می‌رسد و برای نمونه از عدم وجود صندوق رای گیری برای این فیلم در برخی سینماها حکایت دارد. چنین موفقیتی برای این فیلم از آنجا قابل توجه‌تر می‌شود که بیادبیاوریم هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر در ابتدا این فیلم را حتی دارای صلاحیت برای حضور در جشنواره ندانشته و قصد رد کردن آن را داشت که پیگیری رسانه‌ها موجب شد تا این ظلم نسبت به این فیلم روا نشود.

111132

  به هر حال شاید لازم بود تا چند روز از آغاز جشنواره بگذرد و مردم متوجه بشوند که فیلمهای دوست داشتنی خود را نه در آثار کارگردانهای اسم و رسم دار، بلکه در فیلم دوم یک بانوی کارگردان ببینند؛ و همچنین مشخص شود که فیلمهای خسته، چرک، ناامید و الکن آپارتمانی و شبه سیاسی هرگز نخواهند توانست به دلچسبی آثار خوش ساخت، امیدوارکننده و احساس برانگیز دفاع مقدسی باشند. این چند روز تحمل به نتیجه‌اش می‌ارزید.

رجانیوز

اخبار مرتبط