پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

آموزه‌های قرآنی در دل هنرمند قرآنی ته‌نشین شود/ ضرورت فعالیت انجمن‌های مرتبط

به گزارش دزمهراب  شاعر آئینی و هشت سال دفاع مقدس با تاکید بر اینکه آشنایی هنرمند قرآنی با مفاهیم قرآنی، ضرورتی انکارناپذیر در خلق آثار مرتبط است، گفت: ارگان‌های مرتبط بهای بیشتری به هنر قرآنی دهند.

عبدالرحیم سعیدی راد، شاعر آیینی و دفاع مقدس  در خصوص پرداختن به مقوله تولید و ارائه آثار هنری قرآنی، اظهار کرد: شاید محوریت برخی از نوشته‌ها و دیگر هنرهای ارائه شده درباره دین و قرآن نباشد اما از خواندن، شنیدن و دیدن آنها به درک دینی می‌رسیم. نمونه واضح این امر غزلیات حافظ شیرازی است که ظاهر عاشقانه‌ای دارند اما حاوی مفهوم دینی است که پشت سر آن نهفته شده است.

وی دلیل این امر را انس و نزدیکی هنرمندان با قرآن عنوان کرد و گفت: وقتی اثری با این مضمون ارائه می‌شود، شاهد ظهور و بروز قرآن هستیم و در آن هنر بوی قرآن به مشام می‌رسد. هر چقدر هنرمندان با قرآن ارتباط برقرار کنند این مهم در کار و اثری که تولید می‌کنند منعکس خواهد شد و مصداق‌ همان می‌شود که می‌گوید از کوزه همان تراود که در اوست.

سعیدی‌راد افزود: هر چه هنرمندان بیشتر با این مقوله آشنا باشند شاهد تأثیرگذاری بیشتری هستیم.

وی با پیشنهاد اینکه در هر شهری انجمن‌های فعالی در این زمینه راه‌اندازی شوند، گفت: در این باره افرادی که با قرآن آشنا هستند می‌توانند به مردم و علاقه‌مندان هنرهای قرآنی آموزش‌های لازم را ارائه و آموزش دهند تا افراد با مفاهیم و مضامین قرآنی آشنا شوند و به قول معروف روی غلتک بیفتد و شاهد بروز آثار هنری ـ قرآنی باشیم؛ این انجمن‌ها باید از حضور هنرمندانی بهره‌مند شوند که در زمینه قرآنی فعالیت می‌کنند و فقط به تکنیک هنر توجه نشود بلکه آشنایی به مقوله قرآن نیز مد نظر قرار گیرد.

این شاعر آیینی و دفاع مقدس ادامه داد: افرادی می‌توانند در این زمینه بهتر فعالیت کنند که با سیره اهل‌بیت(ع) آشنا باشند و همچنین به صورت تخصصی با قرآن آشنا باشند. این قشر افراد می‌توانند بهتر مفاهیم را به مردم انتقال دهند. تحقق این مهم در همه شهرها و همه‌گیری آن، ما را به نتیجه دلخواه و مطلوب خواهد رساند. در این راستا فعالیت انجمن‌هایی با مفاهیم قرآنی لازم و ضروری است.

ارگان‌های مرتبط بهای بیشتری به هنر قرآنی دهند
سعیدی‌راد گفت: در سالهای اخیر اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و آینده روشنی برای این امر متصور هستیم ولی باید بهای لازم و بیشتری به آن دهیم و خلأ جدی در این زمینه و مرتبط با مفاهیم دینی پر شود. متاسفانه به اندازه‌ایی که شایسته هست اقدام لازم انجام نشده است. بهتر است که ارگانهای مرتبط با این مهم به صورت جدی به این مساله بپردازند.

وی در این باره اظهار کرد: چنانچه بستر مناسبی برای هنرمندان و عرضه آثار این چنینی فراهم باشد آنها از این موضوع استقبال می‌کنند. گرچه برخی هنرمندان فعال هستند و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است اما حضور برخی چهره‌ها بهتر می‌تواند این نقش را نهادینه کند.

عطر و بویی که هنر قرآنی دارد
سعیدی‌راد در پاسخ به اینکه به‌کارگیری قالب هنری برای ارائه مفاهیم قرآنی با توجه به اینکه سرتاسر آیات مفاهیم انسانی هستند، چه تأثیری به همراه خواهد داشت، گفت: اعتقاد دارم اگر این مفاهیم قرآنی وجود داشته باشند و در قالب هنر ارائه شوند، اثر تولید شده عطر و بوی خاصی می‌دهد و به دل می‌نشیند. خواجه حافظ شیرازی آنقدر با قرآن مأنوس بود که مفاهیم قرآنی را خوب منعکس کرد.

وی ادامه داد: هر چه هنرمند با قرآن آشناتر باشد و به هنری که دارد مسلط باشد، ترکیب این دو مقوله مهم در اثر تولید شده تأثیرگذار خواهد بود. در این میان باید سعی کنیم مفاهیم قرآنی و هنر و همجواری آنها در جامعه نمایان شود. البته برخی هنرمندان به ظاهر اکتفا می‌کنند مثلاً در مقوله شعر عاشورایی فقط به استفاده از واژگان مرتبط با واقعه عاشورا اکتفا می‌کنند و به صورت صرف توجه به واژه شعرگویی می‌کنند. این کار نباید به کار عاشورایی تعبیر شود، بلکه افراد باید با این مفاهیم و واژگان آشنایی کاملی داشته باشند.

این شاعر آیینی و دفاع مقدس تأکید کرد: وقتی قرآن در دل هنرمند ته‌نشین شود، منجر به تولید آثار مرتبط قرآنی می‌شود. به این منظور که هنرمند برای تولید اثر قرآنی ضرورتی به بکارگیری صرف ابزار مثلا واژگان ندارد. همین که کاری با مضمون قرآنی تولید شود و هنرمند بتواند ارتباطی با قرآنی برقرار کند، می‌توان گفت که ارتباط بین قرآن و هنر ایجاد شده است.

ایکنا

اخبار مرتبط