عبدالکریم خیامی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در زمینه تبلیغات بیش از حد جراحیهای زیبایی اندام و گرایش مردم به این جراحیها باید گفت که اولاً انسانها برای ابراز وجود یا هویتیابی و یا تشخص ظرفیتهای متعددی مانند تحصیلات، موقعیت شغلی یا مالی، جایگاه طبقاتی یا توفیقات خانوادگی و ورزشی دارند که معمولا اگر این عرصههای ابراز وجود مهیا نشود انسان به هر دلیلی وارد عرصه دیگر هویتیابی و ابراز وجود میشود که برخی از مراجعات جراحیهای زیبایی اندام به این دلیل است.
وی با بیان اینکه این افراد مجبورند به عرصههای جراحی زیبایی اندام که زحمت کمتری دارد وارد شوند افزود: البته این نیاز به صورت کاذب در این افراد ارضاء میشود.
خیامی تصریح کرد: اصطلاحی به نام محیط نزدیک در جامعه شناسی ارتباطات وجود دارد که شامل مجموعه فضای پیرامونی هر فرد در زندگی روزمره میشود لذا مهمترین بخش این محیط گروههای اولین دومین و خانوادهها، کالاها و خدمات و معماری و فضای شهری مانند پاساژ و محل خرید که مردم بیشتر زندگی خود را در آن میگذرانند میشود. اگر این محیطهای نزدیک با هم همپوشانی داشته باشند انسان را به سمتی سوق میدهند .
این جامعه شناس تصریح کرد: مثلا اگر فردی در فضایی قرار گیرد که مجموعه دوستان، همکلاسی و اقوام نزدیک عملی را به عنوان عمل خوب در نظر میگیرند این فرد وارد یک رقابت کاذب میشود و به عنوان مثال اگر حتی دماغش به طور طبیعی زیبا باشد اما باز به جراح زیبایی بینی مراجعه میکند و حتی جراحی هم نکند ادای جراحی را در میآورد و چسب روی دماغ خود میزند.
وی اضافه کرد: علت این امر قرارگرفتن در گروههای دوستی است که چون سایرین آن را انجام دادهاند او احساس عقبماندگی میکند و فکر میکند از شخصیتش کم شده است.
وی یادآور شد: اصطلاح جامعه شناسی دیگری با نام «خود آینه فهم» وجود دارد که در آن انسانها نگران نگاه دیگران به خودشان هستند و به عبارت دیگر خود را در آینه نظر دیگران مدام رصد میکنند که دیگران درباره ما چه فکری میکنند. این افراد میخواهند خود را با ایدهآل دیگران تنظیم کنند نه ایدهآل خودشان چرا که در نظر آنها عقبمانده نباشد.
خیامی تصریح کرد: این هم یک آفت بزرگ است که بیشتر دختران به آن گرفتار میشوند و نظر دیگران بیشتر از نظر خودشان برای تغییرات زندگی مهم است.
وی یادآور شد: اثر دیگر همزاد پنداری است که همه جا میگویند دختران و پسران با مجریان و بازیگران معروف همزاد پنداری میکنند که باید در این زمینه یادآور شد تبلیغات کالاها یک کاکرد دارند که یکی تبلیغ آشکار کالاست اما کارکرد پنهان آن کارگزارانی است که در آن نشان داده میشود اگر میخواهیم ماشینی را تبلیغ کنیم باید فردی سوار آن بشود .
خیامی تصریح کرد: آن شخصیتها که به معرفی کالا میپردازند خودشان یک سبکسازی زندگی دارند و اصطلاح فریب گریم در این جا کاربرد دارد که زیبایی دختران و یا پسرانی که در صنعت تبلیغات یا صنعت سینما استفاده میشوند بخش مهمی از آن زیبایی نمایی است نه زیبایی واقعی، چرا که این افراد به مدد دوربین، گریم و نور زیبا شدهاند اما مخاطب فکر میکند که همه اینها واقعا زیبا هستند در حالی که اصلا چنین چیزی در عالم واقع نداریم.
وی گفت:این فریب گریم بخش مهمی است که جوانان را فریب میدهد و دختران و پسران را به سمت شبیهسازی خودشان به آنها سوق میدهد و در حالی که آنها بدون زحمت و از طریق گریم زیبا میشوند دختران ما به دنبال جراحی زیبایی میروند که بسیاری از آنها هم نتیجه عکس دارند.