سومین روز از دوره غیرمتمرکز صراط 4 در روز پنج شنبه مورخ 1/12/92 در مرکز همایشهای مرکز فرهنگی دفاع مقدس با حضور دکتر وحید یامین پور برگزار شد . در این جلسه که با موضوع نقش رسانه در تربیت و فرهنگ عمومی با حضور خواهران و برادران فعال فرهنگی شهرستان برگزار گردید .
اهم سخنان دکتر یامین پور به شرح زیر میباشد :
الف) مهمترین سؤالاتی پیرامون مبحث رسانه بدین صورت میباشد ؛ اینکه چه کسی ، چه پیامی را با چه ابزاری و چگونه منتقل میکند .
ب) به دلیل اینکه دانش رسانه ، دانش جدید و نوپایی می باشد و مانند بسیاری دیگر از دانش ها ابتدا تکنولوژی آن که همانا رادیو ، تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت ، سینما و …. میباشند وارد کشور شد و سپس دانش آن وارد شد ، دلیل این امر نیز تمکن مالی ، برخی از متمولین جامعه ایرانی بود که با سفر به غرب و خرید این محصولات آن را به عنوان سوغات فرنگ وارد کشور نمودهاند بدون آنکه به آثار و تبعات اجتماعی و فرهنگی آن دقت کرده باشند .
ج) در ابتدا نگاهی بسیط و ساده انگارانه نسبت به مقوله رسانه وجود داشته به طوری که بعضی از روحانیون قبل از انقلاب به شاه پیام میدادند که در صورت در اختیار قرار دادن رادیو به ایشان (روحانیان) در عرض 1 ساعت همه مردم ایران را به مردمی انقلابی تبدیل خواهند نمود و یا در سالهای ابتدایی بعد از انقلاب فکر میکردند به پخش مطالب اخلاقی و سخنرانیهای اخلاقی همه مردم ایران را متصف به اخلاق میکنند ولی عملاً این مهم ، محقق نشد .
د) پس از مدتی متوجه شدیم به دو دلیل نتوانستیم به این مهم دست پیدا کنیم اول به دلیل عدم شناخت مخاطب و دوم به دلیل عدم شناخت شیوه صحیح انتقال پیام .
هـ) پس از این دوره با مفهوم جدیدی با عنوان تأثیر محدود آشنا شدیم و دلیل همه گیر نشدن پیامهای رسانهای که از جانب حاکمیت به مردم ارسال میشده را متوجه شدیم .
مهمترین دلایل عبارتند از :
هـ . 1) انسانها فقط از یک رسانه تغذیه نمیکنند برای مثال مردم ایران علاوه بر رسانهی ملی ، BBC فارسی، VOA ، مشاهده میکنند و این باعث میشود که تنها از رسانه ملی تأثیر نگیرند .
هـ . 2) رهبران فکری ، جهت فکری میدهند و پیامهای رسانهای را معنادار میکنند ، برای مثال در فتنه 88 مفهوم تقلب از جانب سران فتنه و رهبران فکری به معترضان منتقل شد .
هـ . 3) اثر محیط فعال رسانه ای که در این حالت مخاطبین تحت بمباران اطلاعاتی از سوی منابع نامعلوم جهت پذیرش واقعیات یا اکاذیب موردنظر جریان رسانه ای قرار میگیرند . در این حالات رسانهها تلاش میکنند تا حلقه مخاطبین محدودی برای خود درست کنند که فقط اخبار و مطالب مورد نظر آنها را بپذیرند . برای مثال میتوان به افرادی اشاره نمود که در انتخابات 88 به هیچ عنوان حاضر نبودند بپذیرند که در انتخابات آقای احمدی نژاد پیروز شده است و معتقد بودند که نظام جمهوری اسلامی با تقلب گسترده موجب پیروزی نامزد موردنظر خود شده است .
در بخش دوم سخنان آقای یامین پور به این سؤال پرداخته شد که آیا رسانهها منعکس کننده واقعیات میباشند یا خیر؟
ایشان خاطرنشان کردند جهت پاسخ به این سؤال باید به ذات رسانه توجه نمود که دانستن این نکات ضروری به نظر میرسد .
الف) اطلاعات گلچینی از واقعیات میباشند (رسانهها ذاتاً نمیتوانند کل واقعیاتی را نشان دهند) .
ب) رسانهها بعضی از رویدادها را پر رنگ میکنند . مثلاً تیتر اول روزنامهها
ج) نکته بسیار مهمتر این که رسانهها واقعیات (نه حقایق) را تولید میکنند . یعنی رسانهها از زاویه دید خود به مسائل نگاه میکند و آن دید را به بیننده منتقل مینمایند .
در بخش بعدی برنامه پرسش و پاسخ شفاهی صورت پذیرفت که طی آن حضار در فضایی صمیمی سؤالات مورد نظر خود را با آقای دکتر یامین پور در میان میگذاشتند .