همواره اولين جشنوارههاي دولتهاي تازه سر كار آمده جشنوارههاي مهمياند چون در ابتداي دولتها تقريبا تمام طرحها مجوز ساخت ميگيرند و فيلمهاي توقيفي دولت قبل نيز از محاق درميآيند. كارهاي برگزاري جشنواره آينده فجر نيز با انتخاب عليرضا رضاداد به عنوان دبير وارد مرحلهي تازهاي شده است و از همين حالا خيليها مشغول پيشبيني اتفاقات جشنوارهي پيشرويند. ليست فيلمها و كارگردانان مشغول كار هم نشان ميدهد كه با يك جشنوارهي پروپيمان و جنجالي طرف خواهيم بود. اين گزارشيست از آثاري كه در مراحل مختلف آمادهسازي به سر ميبرند و احتمالا در جشنواره حضور خواهند داشت. ليستي از 41 فيلم كه براي اولينبار در رجانيوز منتشر ميشود:
محمد(ص)- مجید مجیدی
پرخرجترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و قاعدتا در صورت حضور اکثر جوایز جشنواره را نصیب خود خواهد کرد و کلیت جشنواره را تحت تاثیر حضور خود قرار خواهد داد. فیلمبرداری کار ظاهرا به پایان رسسیده است و اگر مراحل فنی پس از فیلمبرداری نیز به پایان برسد شاهد حضور فیلم عظیم مجید مجیدی در جشنواره امسال خواهیم بود. «محمد»(ص) به سالهای کودکی و نوجوانی حضرت پیامبر(ص) میپردازد و قرار است یکی از بزرگترین آثار هنری جهان اسلام در رابطه با پیامبر اعظم باشد.
چ(چمران)- ابراهیم حاتمیکیا
در صورت عدم رسیدن محمد(ص) به جشنواره، خیلیها از همین الآن آخرین فیلم ابراهیم حاتمیکیا را شانس اصلی کسب بیشترین تعداد سیمرغ جشنوارهی آینده فجر میدانند. فیلمی که طرفداران حاتمیکیای قبل از «دعوت» امیدوارند بازگشت پرقدرتی باشد به دوران اوج محبوبترین کارگردان سینمای ایران و همچنین یک تصویر زیبا از یکی از اسطورههای تاریخ ایران؛ «شهید مصطفی چمران»
فیلم عظیم و پرخرج احمدرضا درویش در جشنواره قبل هم آماده نمایش بود اما او اعلام کرد حاضر نیست فیلمش را در دولت اصولگرا به نمایش دربیاورد. «روز رستاخیر» پرخرجترین فیلم جشنواره امسال-در صورت عدم حضور فیلم محمد(ص)- و یکی از عظیمترین پروژههای تاریخ سینمای ایران است. فیلمی که روایتیست از روز عاشورا و نکتهی مهم در مورد آن این است که تمام بودجهی آن از خارج از کشور تامین شده است. باید منتظر بود و دید که فیلمی در مورد قیام عاشورا که تمام پول ساخت آن از خارج تامین شده است چه چیزی از آب درآمده است.\
فیلمهای مسعود کیمیایی با آنکه در چند سال اخیر دارای کیفیت بالایی نبودهاند اما همواره دارای موافقان و مخالفان دوآتشهی خود بودهاند و به خاطر شخص سازندهاش، همواره مهم و قابل بحث و حساسیتبرانگیز. فیلم جدید هم طبعا از این قاعده مستثنی نخواهد بود. پس از همین حالا فیلم کیمیایی را یکی از فیلمهای پربحث و مهم جشنواره بدانید.
دومین همکاری مشترک کمال تبریزی و پیمان قاسمخانی بعد از «مارمولک» به دلیل داستان خاصش احتمالا یکی از پربحثترین فیلمهای جشنواره امسال خواهد بود. فيلم جديد تبريزي داستان يك حاجيبازاري مذهبي را روايت ميکند که بعد از مرگ همسرش او را در يک قبر دو طبقه دفن ميکند اما پس از مدتي که سر مزار همسرش ميرود متوجه ميشود به اشتباه مردي غريبه در قبر ديگر دفن شده است! «طبقه حساس» که پیش از این نامش «قبر دوطبقه» بود در دولت قبل چندسالی منتظر دریافت پروانه ساخت بود تا اینکه در روزهای آخر دولت دهم که تمام پروژههای روی زمین مانده بصورت فلهای مجوز ساخت گرفتند، موفق به دریافت پروانه ساخت شد و قطعا مراحل ساخت آن تا جشنواره امسال به پایان خواهد رسید.
نام محمدمهدی عسگرپور در چند سال اخیر با جنجالهای پیرامون «خانه سینما» گره خورده است اما او امسال بعد از سالها با فیلمی به جشنواره خواهد آمد که احتمالا جزو آثار مهم جشنواره سیودوم خواهد بود. «مهمان داریم» داستان یک پدر و مادر شهید است که منتظر آمدن یک مهمان ویژهاند. باید منتظر ماند و دید که این مهمان ویژه کیست و آخرین اثر عسگرپور چه فیلمی از کار درآمده است.
«خوابم میاد»، اولین فیلم رضا عطاران در مقام کارگردان، در جشنواره دو سال قبل نظر منتقدان را چندان جلب نکرد و بسیاری آن را نسبت به سریالهای تلویزیونی او یک پسرفت تلقی کردند. حالا او با یک فیلم کمخرج که در حاشیهی جشنواره کن گذشته در فرانسه ساخته شده است در جشنوارهی پیش رو حاضر خواهد بود. اطلاعات زیادی از داستان فیلم جدید عطاران منتشر نشده است و باید منتظر ماند و دید که آیا عطاران با فیلم جدیدش در بین فیلمهای مهم جشنوارهی پروپیمان امسال موفق خواهد بود یا خیر.
نعمتالله از همان كار اولش، «بوتيك»، براي خودش طرفداراني جدي در سينما دستوپا كرد. فيلمي كه در يكي- دو هفته گذشته توسط منتقدان به عنوان يكي از بيست فيلم برتر بعد از انقلاب انتخاب شد. بعد از «بوتيك» سراغ ساخت «بيپولي» رفت كه با تحسين بسياري از منتقدان و البته مخاطبان روبهرو شد و با ساخت سريال ماندگار «وضعيت سفيد» خودش را به عنوان يكي از تواناترين كارگردانان حال حاضر سينما و تلويزيون تثبيت كرد. حالا بعد از گذشت 6 سال از فيلم دومش در حال آمادهسازي يك كمدي اجتماعيست كه فيلمنامهاش را با همكار قديمياش، هادي مقدمدوست، نوشته است. طبعا با كارنامه قابل قبول نعمتالله خيليها منتظر نمايش فيلم جديدش هستند. بايد ديد او ميتواند توقعات ايجاد شده را برآورده كند.
کیومرث پوراحمد بعد از ساخت «اتوبوس شب» در سال 85 تنها یک سریال ناموفق به نام «پرانتز باز» ساخت که با شکست مطلق مواجه شد. او حالا بعد از هفت سال قرار است در یک همکاری مشترک دیگر با حبیب احمدزاده-نویسنده اتوبوس شب- یکی از چند فیلم دفاع مقدس امسال را بسازد. البته هنوز معلوم نیست مراحل ساخت «پنجاه قدم آخر» تا جشنواره به اتمام برسد و پوراحمد قطعا در جشنوارهی سیودوم حاضر باشد یا خیر، ولی ظاهرا باید منتظر ساخت یک اثر دفاعمقدسی از جنس «اتوبوس شب» باشیم.
امروز- رضا میرکریمی
رضا میرکریمی سال گذشته با دو فیلم «تاج محل» و «خسته نباشید» که هردو فیلماولی و از ساختههای حوزه هنری بودند به عنوان تهیهکننده در جشنواره حضور داشت و بعد از جشنواره نیز ساخت فیلم جدید خود را در سکوت کامل خبری آغاز کرد. در خلاصه داستاني كه از «امروز» منتشر شده آمده است كه: «یونس راننده تاکسی کهنهکار، در پایانِ یک روز کاری به زن جوانی کمک میکند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظار اوست.» ظاهرا کار در روزهای آخر فیلمبرداریست و پرویز پرستویی نیز نقش اصلی کار را برعهده دارد. باید دید میرکریمی بعد از پروژهی پرخرج «یه حبه قند» که موافقان و مخالفان سرسختی هم یافت با چه اثری به جشنواره خواهد آمد و میتواند در میان تعداد زیادی از فیلمهای پر سروصدا دستِ پر از جشنواره برود يا خير.
اذر، شهدخت، پرویز و دیگران- بهروز افخمی
افخمی آخرینبار با «بلکنویز» که در کانادا ساخته شده بود در جشنواره فجر حضور داشت که البته به دلیل اینکه فیلم ایرانی نبود چندان دیده نشد و مورد بحث هم قرار نگرفت، اما آخرین خاطرهها از حضور افخمی در جشنواره فجر با یک فیلم ایرانی برمیگردد به «فرزند صبح» و جنجالهایی که بر سر آن شکل گرفت. حالا باید دید افخمی بعد از کمدی مبتذل «سنپطرزبورگ» و فیلمهای شکستخوردهی «فرزند صبح» و «بلکنویز» اینبار میتواند با ساخت قصهای از همسرش-مرجان شیرمحمدی- به روزهای خوبش بازگردد یا همچنان مسیر شکست را خواهد پیمود؟
کلاشینکف- سعید سهیلی
سعید سهیلی بعد از اتفاقاتی که برای «گشت ارشاد» افتاد قسم خورد که فیلمی تندتر و صریحتر خواهد ساخت و با یک سیلی محکم جواب منتقدان را خواهد داد. حالا این همان فیلم صریحتر و آن سیلیِ محکم است!
لاله- اسی نیکنژاد
یکی از جنجالیترین پروژههای سینمایی دولت دهم که کارنامهی کاری کارگردان آن، «اسی نیکنژاد»، چندوقتی پررنگترین بحث فرهنگی ایران بود. خیلیها قبل از موضعگیری اخیر رئیس جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی «لاله» را یکی از فیلمهای پرحاشیه جشنواره آینده میدانستند اما صحبتهای اخیر طباطبایینژاد مبنی بر جلوگیری از دادن بودجههای بیشتر به این فیلم احتمالا مراحل ساخت آن را دچار مشکل خواهد کرد و بنابراین حضور این فیلم در جشنواره دچار تردیدهایی شده است.
آشغالهای دوست داشتنی- محسن امیریوسفی
محسن امیریوسفی پیش از ساخت سومین اثرش، «آشغالهای دوست داشتنی»، ساخت فیلم «آتشکار» را در کارنامه داشت. «آتشکار» که که داستانش پیرامون وازکتومی کردن یا نکردن یک مرد! میگذشت یکی از وقیحترین و زنندهترین فیلمهاییست که در سینمای ساخته شده است. فیلمی به تهیهکنندگی محمد آفریده- تهیهکننده یک خانواده محترم- که با وجود ضعفهای شدید فرمی به دلیل تصویر معوجی که از ایرانیان به نمایش میگذاشت در جشنوارههای زیادی تقدیر شد. با این کارنامه مدیران سینمایی دولت دهم تصمیم گرفتند تا مبلغی زیادی را در بنیاد فارابی برای ساخت سومین اثر وی کنار بگذارند. تصمیمی که حاصلش شد فیلمی که خود آن دولت نتوانست اکرانش کند. «آشغالهای دوست داشتنی» فیلمی در رابطه با فتنه88 است، تنها فیلم این دوره که یک موضوع صریح سیاسی را دستمایه کار قرار داده است و قطعا یکی از فیلمهای پرحاشیه جشنوارهی پیشروست.
زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو- روحالله حجازی
ادامهی فیلم قبلی حجازی یعنی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» است که به جشنوارهی گذشته هم ارائه شد اما توسط مدیران سینمایی دولت کنار گذاشته شد و حتی اجازه اکران بعد از جشنواره را نیز نیافت و توقیف شد. حالا ظاهرا با تغییر دولت فیلم آخر حجازی نیز مشمول بخشش آغاز کار دولت جدید قرار گرفته و پروانه نمایش دریافت کرده و سازندگان آن تصمیم گرفتهاند یکبار دیگر فرم جشنواره را پر کنند.
شهرت علیرضا نادری بیشتر به دلیل فیلمنامههاییست که نوشته است. او نویسنده سریالهای پرمخاطبی مثل «میوه ممنوعه» و «اشکها و لبخندها» و فیلم سینمایی «کیفر» است و در تاتر نیز کارنامه پرباری دارد. اما حالا تصمیم گرفته است خودش پش دوربین بایستد و اولین فیلمش را در مقام کارگردان تولید کند. البته در چند روز گذشته خبرهایی درمورد ایجاد حاشیههایی بر سر انتخاب بازیگر در این فیلم شنیده شده است که احتمالا باعث نخواهد شد این فیلم به جشنواره امسال نرسد.
اولين فيلم جهانگير الماسي در مقام كارگردان يكي ديگر از فيلمهاي دفاعمقدسي جشنواره پيشروست. «رنج و سرمستي» از پروژههاي ويژهي دولت دهم است كه حتي محمد احمدينژاد نيز به بازديد از پشتصحنه آن رفت. فیلم درباره زن بارداريست که توسط عراقیها به اسارت گرفته میشود و فرزندش توسط آنها کشته میشود. در سال 82 که آغاز جنگ امریکا و عراق است وی در یک موقعیت جدید قرار میگیرد.
شهرام مکری پیش از این در سال 86 با اولین اثرش «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» در جشنواره حاضر بود که البته هیچگاه به اکران عمومی درنیامد. «ماهی و گربه» دومین ساختهی شهرام مکری یک فیلم تجربیست که تمام آن در یک برداشت(سکانسپلان) ضبط شده است و پیش از این در جشنواره ونیز جایزه ویژهی نوآوری در محتوا را دریافت کرده است.
مردن به وقت شهریور- هاتف علیمردانی
هاتف علیمردانی بعد ار ساخت دو اثر اولش «راز دشت تاران» و «يك فراري از بگبو» در سینمای کودک به يكباره سراغ ساخت یک فیلم اجتماعی رفت و «به خاطر پونه» را ساخت که همسو با موج سالهای اخیر مضمون «خیانت» را دستمایه کار قرار داده بود. «به خاطر پونه» سال گذشته در جشنواره حاضر بود اما در بخش خارج مسابقه به نمایش درآمد و چندان مورد توجه قرار نگرفت و اینروزها روی پرده هم فروش چندانی نداشته است. علیمردانی برای ساخت سومین اثرش یکبار دیگر سراغ یک داستان اجتماعی رفته است و باید دید که اینبار موفق به ساخت یک فیلم اجتماعی تاثیرگذار خواهد شد یا خیر.
شهرموش ها2- مرضیه برومند
شهرموشها یکی از محبوبترین آثار کودک در سینمای ایران است و حالا پس از سالها مرضیه برومند بر اساس پیشنهاد منیژه حکمت تصمیم به ساخت قسمت دوم آن گرفته است. تصمیمی که در همین ابتدا صدای اعتراض برخی از جمله محمدعلی طالبی دیگر کارگردان شهرموشها1 را درآورده است که چرا حقوق معنوی او رعایت نشده است. در همین مدت افراد زیاد و البته گاها بیربطی مثل محمد خاتمی هم در مورد این فیلم اظهار نظر کردهاند و باعث خبرسازی این پروژه شدهاند. معمولا دنبالههایی که بر فیلمهای محبوب سینمای ایران ساخته شدهاند موفق نبودهاند باید دید این فیلم به جشنواره خواهد رسید و مانند فیلم اول اثر موفقی خواهد شد یا خیر.
سایه روشن- فرزاد موتمن
بعد از ساخت كمدي مبتذل «پوپك و مشماشاالله» و فيلمهاي شكستخوردهاي مثل «جعبه موسيقي» و «بيداري»، ظاهرا فرزاد موتمن ميخواهد با «سايهروشن» به روزهاي ساخت «شبهاي روشن» بازگردد. تهيهكنندهي كار جمال ساداتيان است كه معمولا فيلمهايش با حاشيههايي همراه است.
ساکن طبقه وسط- شهاب حسینی
یکی از فیلماولیهای مهم امسال که با آن شهاب حسینی نیز به جرگهی کارگردانان خواهد پیوست. از عنوان فیلم اینطور برمیآید که شاهد فیلمی در رابطه با طبقه متوط شهری خواهیم بود. نویسندهی کار «محمدهادی کریمی« است که سال قبل با فیلم بسیار ضعیف «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» در جشنواره حضور داشت و برای اولینبار خودش در اين كار بازیگری را نیز تجربه کرده است. به جز محمدهادي كريمي، حسین یاری، فرهاد اصلانی، ساره بیات، هنگامه قاضیانی، طناز طباطبایی، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، نیما رئیسی و حسین محجوب نيز در فیلم اول حسيني ایفای نقش میکنند. بايد ديد شهاب حسيني با اين فيلم پربازيگر شروع خوبي در مقام كارگردان خواهد داشت يا خير.
شیار143- نرگس آبیار
نرگس آبیار سال گذشته با اولین ساختهاش «اشیا از آنچه میبینید به شما نزدیکترند» در جشنواره حضور داشت و با آنکه اولین اثرش از کارگردانی نسبتا خوب و قابل بحثی برخوردار بود از به علت ضعف قصه و ریتم بیش از حد کند اثرش، چندان موفق نبود و هنوز به نمایش عمومی نیز درنیامده است. «شیار143» دومین ساخته اوست که با محوریت «توجه به نقش زنان در دفاع مقدس»ساخته شده است و یکی از پروژههای مورد حمایت وزارت ارشاد دولت قبل به حساب میآید.باید دید آبیار پس از ساخت یک اثر شهری کمخرج و کمبازیگر از پسِ ساخت یک اثر دفاعمقدسی برآمده است یا خیر.
یک داستان خانوادگی- بهرام توکلی
بهرام توکلی با «پرسه در مه» و «اینجا بدون من» نشان داد که به تکنیک فیلمسازی مسلط است و با همین دو-سه فیلم هم به یک کارگردان معتبر در سینمای ایران تبدیل شد و هم برای خود طرفداران سرسختی دستوپا کرد، اما سال گذشته با «آسمان زرد کمعمق» یک پسرفت شدید در فیلمسازی داشت و با یک فیلم ضعیف و بیمخاطب در جشنواره حاضر شد که تا به امروز هم موفق به اکران نشده است. حالا اما شنیده میشود که توکلی تصمیم دارد با یک فیلم جدید در جشنواره امسال نیز حضور یابد. چیزی زیادی از فیلم جدید توکلی شنیده نشده است و تولید کار هم هنوز شروع نشده، اما ظاهرا قرار است توکلی فیلم جدید را نیز با همکاری سعید ملکان بسازد.
اشباح- داریوش مهرجویی
خود مهرجویی و دوستداران متعصبش میگویند فیلم جدید او قرار است بازگشتی باشد به دوران اوج او. یک فیلم جدی که قرار است خاطره تلخ چند سال اخیر را پاک کند. اما کسانی که فیلمهای چند سال اخیر استاد! را بدون تعصب و واقعبینانه دیدهاند زیاد به این شایعات و حرف و حدیثها توجه نخواهند کرد.
معراجيها- مسعود دهنمکی
معراجيها قرار است يك سريال باشد براي پخش از رسانهي ملي، اما ظاهرا مسعود دهنمكي ميخواهد «معراجيها» را ابتدا به عنوان يك فيلم سينمايي در جشنواره شركت دهد و سپس منتظر پخشش از تلويزيون باشد. داستان كار جديد دهنمكي درباره تصمیم به خاکسپاری تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاههاست كه گروهی از دانشجویان مخالف اين كار با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه میکنند و …… فارغ از بحثهاي تكنيكي و محتوايي، طبعا همين كه «معراجيها» ساختهي دهنمكي است يعني كار جنجالي و پربحثي خواهد بود.
به تهران خوش آمدید- رضا سبحاني
توليد جديد موسسه شهيدآويني كه سال گذشته با «گامهاي شيدايي» در جشنواره حضور داشت. در يكي دو ماه گذشته انتخاب تورج اصلاني به عنوان مدير فيلمبرداري اين پروژه جنجالهاي بسياري را برانگيخت. منتقدان اعتقاد داشتند موسسه آويني به عنوان يك موسسه انقلابي نبايد از فيلمبردار فيلم ضدايراني و غيراخلاقي «فصل كرگدن» در كارهاي خود استفاده كند. درنهايت مديران موسسه پاي حرف خود ايستادند و «به تهران خوش آمدید» را با حضور تورج اصلاني و همچنين رضا سبحاني- كارگردان رژيم طلايي- به عنوان كارگردان توليد كردند. منتظر رونمايي از توليد جديد موسسه شهيدآويني در جشنواره هستيم.
بلوک 9 خروجی 2- عليرضا اميني
بعد از «انتهاي خيابان هشتم» ظاهرا بايد منتظر يك فيلم اجتماعي تلخ و سياه ديگر از عليرضا اميني باشيم. امیر جعفری، پانتهآ بهرام، حمیدرضا آذرنگ و شبنم از بازيگران «بلوك 9 خروجي 2» هستند. هنوز از خط داستان اصلي آن چيز زيادي منتشر نشده است. اما مراحل ساخت فيلم تمام شده است و سازندگان آن به احتمال فراوان فرم حضور در جشنواره را پر خواهند كرد.
سالتو- علي رفيعي
بعد از ساخت دو فيلم «ماهی ها عاشق می شوند» و «آقا يوسف» خيليها معتقد بودند علي رفيعي نيز مانند خيلي از كارگردانان موفق تاتر، در سينما موفق نخواهد بود چون كارگرداني در مدويم سينما به كلي متفاوت از تاتر است. اما علي رفيعي حتي بعد از واكنش سرد مخاطبان و منتقدان در برابر «آقايوسف» بازهم تصميم گرفت فعاليت در سينما را ادامه دهد. سالتو يك فيلم اجتماعيست به تهيهكنندگي جهانگير كوثري كه قصه اصلي آن هنوز منتشر نشده است اما فاطمه معتمدآريا نقش اصلي آن را برعهده دارد.
فصل فراموشی فریبا- عباس رافعی
فيلمهاي عباس رافعي هيچگاه آثار جنجالي و پرخبري نبوده است. اما اتفاقاتي كه سر صحنه فيلم اخيرش افتاد «فصل فراموشی فریبا» را به يكي از فيلمهاي پرخبر يكي دو ماه اخير تبديل كرد. ظاهرا بخش زيادي از كار جدي عباس رافعي به شيوه مستند و با دوربين مخفي فيلمبرداري شده است و سر فيلمبرداري يكي از صحنهها عوامل با يك گروه قاچاقچي واقعي درگير ميشوند و حتي به كتف ساره بيات-بازيگر اصلي كار- نيز آسيبهايي ميرسد.
«فصل فراموشی فریبا» روایت داستان زنی است که گذشته نامتعارفش بر روی زندگی عاشقانهاش سایه انداخته و تلاش وی برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم میزند.
زندگی جای دیگری است- منوچهر هادي
«يكي ميخواد باهات حرف بزنه»، دومين ساختهي منوچهر هادي، يكي از غافلگيريهاي جشنواره دو سال قبل بود و يك پيشرفت بزرگ براي هادي بعد از ساخت «قرنطينه». فيلمي كه يكتا ناصر نيز به خاطر بازي در آن توانست سيمرغ بهترين بازيگر نقش مكمل را نصيب خود كند. هادي با اعتبار همين فيلم توانست اعتماد رسانهي ملي را نيز جلب كند و «خداحافظ بچه» را براي ماه رمضان بسازد. «زندگی جای دیگری است»، سومين كار منوچهر هادي، داستان زندگی داود، بهیار مجرب بیمارستان است که بیماران مبتلا به مرگ را احیا میکند اما حالا مرگ به سراغ او آمده است و … حامد بهداد، پارسا پيروزفر، نيكي كريمي و يكتا ناصر نيز بازيگران اصلي فيلم هستند.
چگونه آموختیم پیتزا بخوریم و خوشبخت باشیم- مسعود جعفريجوزاني
ظاهرا قرار است مسعود جعفریجوزانی پس از به سرانجام نرسیدن «کوروش کبیر» با «چگونه آموختیم پیتزا بخوریم و خوشبخت باشیم» در جشنواره سیودوم فیلم فجر حاضر شود. البته وی در حال حاضر درخواست پروانه ساخت فیلم خود را ارائه داده و در انتظار صدور آن است و اگر مراحل صدور پروانه ساخت و توليد فيلم به سرعت طي شود، بايد نام جوزاني را نيز به فهرست بلند كارگردانان سرشناس حاضر در جشنواره امسال اضافه كنيم.
«چگونه آموختیم…» یک کمدی شلوغ است که داستانش در فضای معاصر روایت میشود. داستان این فیلم درباره حرص و طمع و تمایل افراد برای کسب قدرت در شرایط ویژه است و وضعیتی که خیلی از انسانها در آن شرایط درونیات خود را نشان میدهند. فيلم جديد جوزاني با توجه سوژهاش احتمالا جزو آثار بحث برانگیز جشنواره امسال خواهد بود. البته اگر سازندگان آن بتوانند مراحل ساخت آن را تا جشنواره به اتمام برسانند.
حراج- حسين شهابي
حسين شهابي سال گذشته با اولين فيلمش، «روز روشن»، بالاتر از توقعات ظاهر شد و توجه خيليها را به خود جلب كرد. «روز روشن» با آنكه مانند خيلي از آثار اجتماعي اين سالها قصاص را دستمايه كار قرار داده بود اما برخلاف خيلي از اين آثار «ضدقصاص» نبود و همين هم علاوه بر جذابيت و كارگرداني خوبش، بزرگترين مزيتش به حساب ميآمد. حالا شهابي ظاهرا با يك فيلم اجتماعي ديگر كه با محوريت سه زن ساخته خواهد شد ميخواهد به جشنواره فجر امسال بيايد. البته اگر بتواند مراحل ساخت فيلم جديدش را تا جشنواره به پايان برساند.
عصباني نيستم- رضا درميشيان
دو سال قبل «بغض» را در جشنواره داشت كه به فيلم محبوب روشنفكران تبديل شد اما در اكران شكست خورد و مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت. حالا در سكوت كامل خبري فيلم دومش را آماده كرده است و بازيگر اصلي آن نيز مانند فيلم اول باران كوثري است. خط داستان اصلي «عصباني نيستم» هنوز منتشر نشده است و بايد ديد كه فيلم دوم درميشيان بازهم دل روشنفكران را خواهد برد؟
سهراب- علي قويتن
علي قويتن كه در دوسال گذشته با آثار ضعيف «آفتاب، مهتاب، زمين» و «پرواز بادبادكها» در جشنواره حضور داشت ظاهرا به دليل شباهت ظاهرياش با سهراب سپهري تصميم گرفته است فيلمي در رابطه با اين شاعر بسازد. خودش می گوید: بیشتر اوقاتی که در خیابان در حال تردد هستم مردم از من می خواهند که با انها عکس بگیرم وقتی از انها میپرسم که ایا مرا می شناسید میگویند به خاطر شباهتت به سهراب است که میخواهیم با تو عکس بگیریم.
سهراب-جلال فاطمي
جز علی قوی تن ظاهرا امسال جلال فاطمي هم كه ساخت فيلم «نخودي» را در كارنامه دارد و سال گذشته نيز در فيلم «خسته نباشيد» به عنوان بازيگر حضور داشت تصميم گرفته است از زندگي سهراب سپهري فيلمي بسازد. از قرار معلوم فاطمي خواهرزادهي سهراب سپهري نیز هست و به هميخواهد فيلمي دربارهي او بسازد. فيلم جلال فاطمي در مرحله پيشتوليد قرار دارد و فيلم قويتن در انتظار پروانه ساخت است. بايد منتظر بود و ديد كه كدام فيلم به جشنواره ميرسد.
ملبورن-نیما جاویدی
یک فیلم اولی است که ظاهرا پتانسیل بالایی برای جلب نظر روشنفکران دارد. یک فیلم اجتماعی با بازی مانی حقیقی و پیمان معادی و نگار جواهریان که از قرار معلوم یکی از آثاری خواهد بود که الگو گرفته از سینمای اصغر فرهادی هستند. از حالا که اخبار زیادی درباره فیلم اول جاویدی منتشر شده است و باید دید در جشنواره هم همین قدر دیده خواهد شد؟
ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه-ابراهیم ابراهیمیان
یک فیم اولی دیگر که البته دومین فیلمی است که نازنین بیاتی- پدیده بازیگری جشنواره گذشته-در جشنواره اینده خواهد داشت. صابر ابر دیگر بازیگر کار اول ابراهیمیان است و فیلم روایت داستان ریحان و طاهاست که مدتیست به واسطه یک آگهی در روزنامه مشغول پرستاری از پیرمردی به نام منوچهر آصف هستند. به زودی در خانه آصف حوادثی رخ می دهد که طاها و ریحان را دچار استیصال کرده و آنها را بر سر دوراهی تصمیم گیری قرار می دهد و …
هفتمين روز- بيتا الهيان
يك فيلماولي از يك كارگردان زن كه اولین پلان آن در حضور مهتاب نصیرپور و محمد رحمانیان بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر که به تازگی به ایران برگشتهاند، کلید خورد. فيلمنامه «هفتمين روز» را علي اصغري نوشته است كه سال گذشته «دهليز» را نوشته بود.
قصهها- رخشان بنياعتماد
رخشان بنياعتماد دو سال قبل «قصهها» را بدون مجوز ساخت، حالا اما خبرهايي به گوش ميرسد مبني بر اينكه دولت جديد قصد دارد به اين فيلم زيرزميني و بيمجوز پروانه نمايش دهد و از آخرين ساختهي بنياعتماد قرار است در جشنواره فجر امسال رونمايي شود. اين كار فارغ از محتواي فيلم «قصهها»- كه اينجا جاي بحث در مورد آن نيست- طبعا يك بدعت در سينماي ايران است كه مديريت سينمايي را در آينده با مشكلات شديدي مواجه خواهد كرد. اينكه هركس خواست فيلمي را بدون مجوز بسازد و بعد مديران سينما را براي دادن مجوز نمايش تحت فشار قرار دهد. بايد منتظر ماند و ديد كه آيا حجتالله ايوبي و عليرضا رضاداد تن به اين بدعت خواهند داد؟ اگر این اتفاق در جشنواره اینده بیفتد احتمالا شهد حضور چندین فیلم غیرمجاز دیگر جز قصه ها هم خواهیم بود. فیلمهایی مثل لرزاننده چربی، گس، مهمونی کامی و …..
تمشك- سامان سالور
سامان سالور دو سال قبل همه را با «آمين خواهيم گفت» متعجب كرد. فيلمي عجيب كه همه بر اينكه جزو بدترين فيلمهاي جشنواره و يكي از بدترين آثار چند سال اخير است متفق بودند. فيلمي كه هنوز هم موفق به اكران نشده است. سالار ظاهرا در حال آمادهسازي يك فيلم است كه احتمالا به جشنواره هم خواهد رسيد. نيكي كريمي نقش اصلي تمشك را برعهده دارد و جنگلهاي شمال هم لوكيشن اصلي فيلم است. ظاهرا بايد منتظر يك فيلم عجيب ديگر از سالور باشيم.
فقط یه چیز
خدا به خیر کنه بلایی مثل دولت خاتمی سرمون نیاد! اگه بیاد شدت بیشتری داره 😐
از الان که یه بو های میاد