پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

تقاطع غیرهمسطح فتح المبین یکم مهرماه در مدار خواهد بود/ پروژه طاووس یک پروژه کاملا غیرکارشناسی بود

به گزارش دزمهراب در پی افزایش انتقادات به طولانی شدن زمان بهره برداری از پروژه هایی مانند تقاطع غیرهمسطح فتح المبین، برج طاووس و پروژه قائم توسط شهرداری و نارضایتی برخی اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار که حتی کار را به استیضاح وی کشاند، پایگاه خبری دزمهراب گفتگویی با مهندس کرمی انجام داد تا پاسخ ایشان را در قبال انتقادات مطرح شده جویا شود.

زمانی که شما پست شهرداری دزفول را تحویل گرفتید بدهی شهرداری چقدر بوده است؟ چه مقدار آن پرداخت شد و اکنون چه میزان است؟

با عرض سلام و خیر مقدم

بدهی شهرداری تا زمانی که من این پست را تحویل گرفتم نا شناخته بود. یعنی ثبت و ضبط نداشت و هنوز که هنوز است با گذشت چهار سال بدهی های جدیدی ورود میکند که اصلا در مقوله ی شهرداری نیست.

مثلا هفته ی گذشته حساب های مارا بستند.
با پی گیری هایی که انجام شد متوجه شدیم که شهرداری قبل ، ملکی را تقریبا به ارزش هفت صد میلیون تومان در انتهای خیابان منتظری خریداری کرده و پول مالک پرداخت نشده است. سرانجام  مالک نیز با اقدامات قانونی و با حکمی از دیوان عدالت حسابهای مارا بست که مارا مجبورکرد بخشی از مبلغ را نقدی و باقیمانده ی آنرا با چک حل کنیم تا حسابهای مارا باز کنند.

اما  این مورد و موارد مشابه جز هیچ اماری از بدهی های شهرداری گذشته محسوب نمیشد.

روزی که شهرداری را تحویل گرفتم اماری که بعضی اعضای شورا شهر به من دادند این بود که شهرداری دزفول هشتاد میلیارد تومان بدهی دارد.
که البته آن هشتاد میلیارد تومان هم برای من قابل قبول نبود و از اول میدانستم خیلی بیشتر از این حرف هاست.

در یک جمله به شما بگویم، که میدان الف دزفول به صورت کامل، بخشی از کمر بندی جنوب، بخش عمده ای از میدان قیصر امین پور، زمین پروژه ی طاووس، پارک خانواده و خیلی از پروژه هایی که عمده ی مطالبات آن از مالکین مانده بود، به مرور پرداخت کردیم تاشاید بتوانیم برخی از مشکلات خودمان را حل کنیم و جلوی بستن حسابهای شهرداری را بگیریم .

منظور اینست که در ابتدای کار بسیاری از بدهی ها اصلا ثبت نبوده است در حالی که ما تک تک بدهی های خود را ثبت و ضبط میکنیم.

امار بدهی های ما طبق اسنادی که به من تحویل داده شد، 36 میلیارد تومان است که حدود 14 الی 15

میلیارد آن، بدهی به سازمان های خود شهرداری است.

نمی خواهم بگویم بدهی شهرداری دزفول کم است، اما باید به این نکته توجه داشت که این مبلغ نسبت به بدهی سازمان های دیگر یا شهرداری های دیگر مبلغ قابل قبولی است چرا که شهرداری ها سازمان هایی نیستند که پول را بگیرند و همان لحظه هم هزینه کنند.

 

چه تعداد پروژه ی نیمه کاره از شهرداری قبل به شما ارث رسیده است؟

به هرحال هر شهرداری تعدادی پروژه را آغاز می کند که یا تمام می شوند یا برای شهردار بعد باقی می ماند. در غیر اینصورت، نتیجه آن جزیره ای کار کردن، کوتاه فکری است که به ضرر شهر تمام می شود.
ما نیز اکنون تعدادی پروژه را تعریف کردیم که ممکن است تمام شوند یا نشوند که شهردار بعد موظف به تکمیل آنهاست.

باتوجه به کاهش بودجه شهرداری دزفول از سوی دولت و بدهی های سابق شهرداری شما چه تعداد پروژه مهم شروع کردید و چه تعداد از این پروژه ها تا الان افتتاح شده؟

خیلی از پروژه های ما تکمیل شد و به بهره برداری رسید.

زمانی که بنده مسئولیت شهرداری را برعهده گرفتم ،بخشی از پروژه کمربندی جنوب انجام شده بود ولی عمده ی اسفالتش مانده بود که این پروژه و کمربندی غرب را تکمیل کردیم.
کمربندی غرب که از بهترین پروژه های شهرداری دزفول است، انتظار می رفت پنجشنبه هفته گذشته افتتاح شود ولی به دلیل برخی مشکلات این اتفاق نه افتاد با این وجود درحال حاظر تردد بر این کمربندی بر قرار است و فقط بحث روشنایی آن مانده که به بنده قول داده شده است آنرا هم طی این چهار روز تکمیل کنند تا به یاری خدا کمربندی غرب را نیز افتتاح کنیم.

همچنین باز سازی میدان شیخ انصاری که پس از سالها انجام شد و خدارا شکر اکنون محلی است که مورد استفاده ی مردم قرار میگیرد یا تکمیل پارکهای دیگری مانند مهرگان و سلامت.

پارک بانوان کی تکمیل می شود؟

پارک بانوان در برنامه ی افتتاح ماست ودر صورت اتمام ساخت دیوارهای اطراف آن، افتتاح میشود و منتظر نمای خارجی آن هم نمی مانیم.

 

نظر شما در ارتباط با منتقدانی که می گویند شهردار طرح ها را نیمه کاره رها و طرح های جدیدی کلنگ زنی می کند چیست؟

اینجا یک شهرداری است.
نمیتوان انتظار داشت که شهردار یک پروژه را به اتمام برساند و بعد پروژه ی دوم را کلنگ زنی کند.

ببینید شهرداری برای خدمت رسانی به مردم آمده است. خدماتی که باید در تمام مناطق از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب یک شهر انجام شود. همه پروژه ها باید اغاز بشوند، باید دید تقاضا کجاست ، مشکل کجاست و باید تمام مسائل بررسی شود.

پس شروع یک پروژه و اتمام آن و بعد آغاز پروژه دوم کار درستی نیست و هیچ کس چنین چیزی را نمی پذیرد.

هر شهرداری دیدگاهی دارد. مثلا دیدگاه من بر مسائل ترافیکی است. در گذشته دزفول محدود به فتح المبین یا 45 متری بود که مسیر هایی مانند شهید محمدی، بلوار کمربندی غرب که دقیقا به موازات جاده اندیمشک است یا بلوار ملاصدرا که به موازات جاده شهید اباد است ساخته شده است.
که در صورت ایجاد مشکل در هریک از این مسیر ها، جاده های دیگری وجود داشته باشد تا بتواند به خوبی مشکلات ترافیکی را حل کند.

می توان گفت شریان های ترافیکی، دور تا دور شهر ایجاد شده است که به لطف خدا و علی رغم مشکلات سنگین و فشار های طولانی، نگذاشتیم خللی در اهداف ما ایجاد کند و همه به مرحله ی بهره برداری رسیدند.

اکنون دزفول محدود به جاده ی اندیمشک و 45 متری یا فتح المبین نیست و الحمدلله لایه های جدیدی به شهر اضافه شده است که مورد استفاده ی مردم نیز قرار میگیرد.
البته، کارهای ترافیکی شهر هنوز تمام نشده و ان شاالله وضعیت ترافیکی شهر بهتر خواهد شد.

دلیل توقف پروژه طاووس چیست و چرا مشکلات آن حل نمی شود؟

پروژه ی طاووس یک پروژه ی کاملا غیرکارشناسی بود. این پروژه از سال 90 تا 93 توسط سرمایه گذار در حال انجام بود که سرانجام به فسخ پیمان منجر شد.

با تغییر مدیریت شهرداری، به من گفته شد با فکر جدید، برنامه جدید و سرمایه گذار جدید پروژه را پیش خواهیم برد.

با این تفاسیر با تنظیم قرار دادی جدید با سرمایه گذار، پروژه تا 30/11/95  در حال تکمیل بود. اما به دلیل عدم عقد قرارداد سرمایه گذار با نیرو های خود یا پرداخت نکردن حقوق آنها و مشکلات خاصی که وجودداشت، تذکری از سوی ما به او داده شد که به ایشان برخورد و ما نیز مجبور شدیم که کار را برای دو روز تعطیل کنیم.

دو روز بعد در 2/12/95 جلسه شورای تامین توسط اقای فرماندار تشکیل شد.
حاصل این جلسه دو مصوبه برای ما بود که با عدم توجه سرمایه گذار به ای مصوبه ها پروژه انجام نشد وحدود یک ماه قبل، از طریق احضاریه دادگستری تقاضای فسخ قرارداد از سوی ما انجام شد که منتظر نتایج بعدی آن هستیم.

چرا زمان پروژه فتح المبین که قرار بود 18 ماهه افتتاح شود اکنون شاهد دو برابر شدن زمان ان هستیم و پروژه نیمه کاره مانده است؟
پروژه فتح المبین نیمه  کاره نیست.
مثلا پروژه سوداگر یا علی کله را میتوان نیمه کاره تعریف کرد.
پروژه نیمه کاره پروژه ای است که رها شده باشد، مثلا کمربندی غرب نیمه کاره نیست چون روزانه پیمانکاران در حال کار هستند.
در جلسه امروز ما با پیمانکاران مقرر شد تا 1/6/96 پروژه فتح المبین را به ما تحویل دهند و ان شاالله در تاریخ 1 مهر قطعا در مدار خواهد بود. ببینید فتح المبین کاملا فعال و تعداد نیرو و ساعات کاریشان زیاده شده است.

در کل کشور شرایط برنامه ریزی وجود ندارد. ما در همین قضیه فتح المبین 37 مانع داشتیم که هنوز برای دو تیر برق از اداره برق، طرحی برای جابجایی آنها به ما داده نشده است و انواع لوله های گاز، لوله های آب، سیم های مخابرات، تیرهای برق و … در آن وجود دارد. لذا با 18 ماه این کار پیش نمی رفت زیرا بخشی از این ها در برنامه ریزی ما بوده و بخشی نیز نبوده است.

این پروژه خیلی سختی دارد.
اینکه مدام بگوییم تو گفته ای 18 ماه مشکلی را حل نمیکند البته با شما نیستم (با خنده). خب مشاور و پیمانکار و کارفرما همه 18 ماه برای اتمام این پروژه پیش بینی کرده بودند، که به هر دلیلی نشد حالا چه کنیم؟ پروژه ای رها کنیم یا تکمیل؟ خوب معلوم است که باید تکمیل شود.

آیا انصاف است که ما نیروهایی که اینگونه در گرمای پنجاه درجه در حال کار کردن هستند و تمام تلاششان این است کار چهارماهه را دردو ماه و بصورت دو شیفته انجام دهند را سرزنش کنیم؟! متاسفانه یکسال دیرتر از موعد مقرر افتتاح می شود ولی برای همیشه مشکل آن منطقه حل می شود.

پروژه قائم در ابتدا که کلنگ زنی شد سرعت خوبی داشت اما با گذشت زمان این پروژه متوقف شد دلیل توقف طولانی مدت پروژه قائم چیست؟

ما از برخی رسانه ها در مورد این پروژه گلایه داریم (البته باز بگویم با شما نیستیم با بعضی رسانه ها هستیم) اما کسی حق دارد به ما این هجمه هارا وارد کند که حداقل خودش یک سرویس بهداشتی ساخته باشد.
پروژه قائم به شهرمان زیبایی خواهد داد. ما به لطف خدا محکم مانده ایم و گوشمان هم به این هجمه ها بدهکار نیست.
ولی از دیگرانی که می فهمند کار اجرایی یعنی چه انتظار داریم از این  پروژه دفاع کنند و موانع کار را ببینند. به لطف خدا الان  بالای 80  درصد پیشرفت داشته ایم و این بیست درصد نیز ان شاالله تا شهریور تمام می شود. اهالی رسانه باید فرزندان این شهر را تشویق کنند.
من الان دستم به بیل و کلنگ است و شما به قلم. همه باید در کنار هم شهرمان را بسازیم همه باید در پیشرفت شهرمان سهیم باشیم و نباید تحت تاثیر افرادی که منافعاشان از شهرداری قطع شده است به شهرداری حمله کنیم.

دلیل توقف پروژه قائم چیست؟

عدم وجود اعتبار کافی.

این پروژه حدود چهارو نیم میلیارد بدهی دارد، بنابراین ما پیگیر اخذ وام بیست میلیارد تومانی از بانک شهر هستیم که با وصول این مبلغ پروژه فعال خواهد شد.

زمان افتتاح پروژه ی قائم؟

چون پروژه ی قائم خیلی کارشناسی شروع نشد، توجیهات فنی مهندسی آن شفاف و دقیق نبود زمان مشخصی برای آن نمیشود تعیین کرد به خصوص اینکه سازمان میراث فرهنگی به شدت روی آن مشکل دارد.

اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید؟

خیلی ممنون و تشکر از تیم خبری دزمهراب

اخبار مرتبط