پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

راه حل مشکلات

چون نائل شدن با این دو مرام بزرگ منوط به‌استحکام روابط مذهبی است لذا باید قائدین این اساس، اشخاصی بوده باشند که خود را از غرور و قناعت به‌اسلام انفرادی و افتراق و یاس جدا کند (و بیایند و این اصول و فروع را رعایت کنند.)

اصل اول ـ اصل ولایت مداری (همه معارف ما با مقام ولایت و نبوت برقرار شود.)

اصل دوم- خیط(ریسمان) اخوت. توسعه اجتماعات مذهبی برای ارتباط و دوستی متدینین با یکدیگر که بمنزله خیط اخوت است چنانچه فرموده: وَاذْکُرُوا نِعْمَهَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا(١٠٣-آل عمران) تا به‌واسطه این دو خیط طولی و عرضی تحصیل لباس تقوی و لباس جندالله نموده و لشکر کفر و نفاق و فسق و فساد را از عالم، قلع و قمع نمایند.

فروع

اول ـ ترغیب مردم به‌علماء اعلام و تشویق محصلین علوم دینیه و ترمیم امر معاش آنها و فراهم کردن موسسات برای تعلیم معارف و اخلاق و احکام دیانت مقدسه اسلام که اصول انسانیت است به‌افراد جمعیت و اطفال آنها.

فرع دوم ـ استحکام اتحاد فیمابین علماء اعلام که یگانه طریقی است برای حفظ اسلام و مسلمین تا در سایه این اتحاد پیروان ایشان در تحت دستور واحد بدون هیچگونه دغدغه و پریشانی خیال متحداً قیام لله نموده اعمال صالحه و اخلاق حسنه و عقاید حقه را در میان مردم شایع و افعال قبیحه و صفات رذیله و عقاید باطله را از آنان دور سازند.

فرع سوم ـ تاسیس مجله دیانتی برای ترویج مقاصد مذهبی و افکار و افعال جمعیت.

فرع چهارم ـ تادب به‌ظاهر شرع و ترک محرمات مطلقاً و تعظیم شعائر اسلام و حضور در جماعات و اجتماعات اسلامیه.

فرع پنجم ـ اقتصاد در امر معیشت و ترک قیود مضره که اهم مقاصد اسلام است.

فرع ششم ـ ایجاد شرکت از روی قواعد علمیه برای ترقی تجارت مشروعه و صناعت و زراعت و ترویج البسه و اقمشه مصنوعه اسلامی و مملکتی.

فرع هفتم ـ ایجاد اساس مقتضی تمکن دادن قرض الحسنه و سدباب قرض تنزیلی که موجب خرابی دنیا و دین است.

فرع هشتم ـ تعیین مشاغل مشروعه برای افراد بیکار جمعیت و تمهید وسائل اعانت به‌ضعفاء و فقراء.

فرع نهم ـ دفاع از صدمات غیر مشروعه بحقوق افراد جمعیت و غیره.

فرع دهم ـ حضور در مصائب و تشییع جنازه مسلمین و سایر معاشرات اسلامیه.

فرع یازدهم ـ حضور در هفته یکشب در مرکز مخصوص جمعیت برای تحصیل مهمات مذهبی و مذاکرات اسلامیه.

فرع دوازدهم ـ التزام هر یک از معاهدین برای هدایت یکنفر که عمل به‌مواد مذکوره نماید.

فرع سیزدهم ـ ارجاع نمودن اختلافات حاصله فیمابین افراد جمعیت به‌هیئت رئیسه که به‌طریق صلح که ازمهمات مقاصد اسلامیه است تصفیه شود والا رجوع به‌محاکم شرعیه نمودن تا به‌موازین قضاوت فصل شود و رجوع به‌غیرآن موجب خروج از جامعه است.

فرع چهاردهم ـ تشکیل بیت المال از زکوات و اخماس و غیرهما در تحت قواعدی که موجب حفظ از حیف و میل بوده باشد به‌قسمی که تمام مدرسین و محصلین و مبلغین و غیره هم مرتزق از آن بوده باشند با ملاحظه الاهم فالاهم.

امام زمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند:
«لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُْیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَهُ بِمُشاهَدَتِنا.»:
اگر شیعیان ما ـ که خداوند آنها را به طاعت و بندگى خویش موفّق بدارد ـ در وفاى به عهد و پیمان الهى اتّحاد و اتّفاق مى داشتند و عهد و پیمان را محترم مى شمردند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمى افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل مى شدند.
(طبرسی، احتجاج، ج 2، ص 600، ش 360)

 

کتاب شذرات المعارف نوشته عارف علامه، آیت الله العظمى میرزا محمد على شاه آبادى

اخبار مرتبط