پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

دکترآجیلی:آمریکایی ها در قالب برجام تلاش کردند برندهای جمهوری اسلامی را بگیرند و برند جمهوری اسلامی مقاوت و مبارزه با استکبار است

به گزارش دزمهراب به مناسبت سالروز ۱۳ آبان ماه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، ‌برنامه‌ ایی استکبارستیزی با عنوان “بازی برد برد از توهم تا واقعیت” ظهر امروز شنبه به همت بسیج دانشجویی در سالن شهید محمد گودرزی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار گردید.

“هادی آجیلی” عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در برنامه گفت: قبل از انقلاب، شاهد نظام دوقطبی در کل جهان بودیم، کشورها یا تمایل به شرق و شوروی و یا تمایل به غرب و آمریکا داشتند؛ در چنین شرایطی انقلاب اسلامی شکل می گیرد که از منظر و اساس غرب، سه جرم را مرتکب شده است.

وی افزود: جرم اول این انقلاب از منظر آمریکا، این است که در ایران شکل گرفته است، ایرانی که دارای فضای جغرافی خاص و نیز یار متحد آمریکا را از او جدا کرده؛ جرم دیگر پسوند اسلامی اوست، این یعنی ضرب مهلک به لحاظ اندیشگانی به شوروی و آمریکا و سومین جرم از منظر آمریکایی ها این است که می خواهد مستقل  باشد، یعنی نظم دو قطبی را قبول نکند و در عین استقلال طلبی، میخواهد پشرفت هم بکند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه با بیان اینکه کشوری جهان سوم، اگر بخواهد مستقل از آمریکا پیشرفت کند، تبدیل به الگو میشود، اظهار داشت: از اول انقلاب اسلامی، شما سه جرم نابخشودنی را مرتکب شده ایی است که بسیار روشن دشمنی امریکا را برافروخته است.

IMG_9627

آجیلی اشاره ایی نیز به جریان انتخاب ابوطالبی برای حضور در سازمان ملل داشت و گفت: آقای ابوطالبی دارای گرایش سیاسی آمریکایی است و عمداً ایشان را انتخاب کردند که خطاب به آمریکایی ها بگویییم، یکی را آورده ایم که بیشتر حرف شما را میزند تا صحبت مارا و این یک اقدام مثبت میتواند برای شما تلقی بشود. در کنگره قانون وضع کردند که این آقا در زمانی که سفارت  آمریکا در ایران گرفته شد، نه اینکه جزء گروگان گیری ها باشد بلکه بعد از گروگان گیری برای کمک رفته و ترجمه کرده است، پس به همین دلیل وی را به آمریکا راه نمی دهیم، در صورتی که مقرر سازمان ملل تا شعاع چندکیلومتری اساسا بین الملی است و فقط جریان ویزا دادن برای ورود به فرودگاه میباشد.

وی همچنین با بیان اینکه بعد از جنگ ماجرای گروگان گیری در لبنان صورت میگرید، اضهار داشت: چند تفنگ دار دریایی آمریکایی را شاخه ای از حزب الله ولی نه این حزب الله ایی که الان هست به گروگان میگیرند، در آن زمان بوش پدر به عنوان رئیس جمهور آمریکا اعلام میکند که اگر کشوری در آزادی این گروگان ها ما را کمک کند، حسن نیت به همراه خواهد داشت؛ منظورش هم ایران بود ولی فقط اسم نمی آورد.

آجیلی ادامه داد: آقای پیکو معاون وقت سازمان ملل، واسطه شد و در دیدار با مقامات ایران، پیام را به صراحت گفت که شما کمک بکنید این گروگان ها آزاد بشوند و فصل جدیدی در ارتباط شما با آمریکا ایجاد خواهد شد، ما نیز برای آزادی اینها خیلی تلاش و حتی هزینه و باج هم دادیم و بعد از آزادایشان، پیکو با آقای هاشمی دیدار و اذعان داشت که کنگره از این موضوع بسیار عصبانی است و اصلا اجازه نمیدهد و بوش هم متقاعد شده است، پاسخ جالب هاشمی این بود که اگر من جای شما بودم سریع تهران را ترک میکردم چون اینجا خبرها زود می پیچد و ممکن است اصلا نتوانی از تهران بیرون بروی!

IMG_9630

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه صحبتهای خود به مسائل هسته ایی و مذاکرات پرداخت و گفت: در پاییز سال گذشته ماجرای مذاکرات در وین تمام بود، افرادی که در آنجا حضور داشتند نقل میکنند که صبح، کری شاد بود از اینکه کار را تمام میکنند، که یک تماس تصویری از اوباما با او گرفته شد و نیز وزیر خارجه عربستان با هواپیما به پاریس آمد و کری به داخل هواپیما به دیدارش رفت؛ این دو عامل باعث شد که کری بسیار دمق و انگار که مذاکراتی صورت نگرفته زیر همه چیز بزند.

هادی آجیلی به نقل از صالحی گفت: من با مونیز به عنوان دو آدم فنی صحبت میکردم و همه چیز را می بستیم و او هم تایید میکرد و تمام میشد، بعد از یک ساعت دوباره تماس میگرفت که باید دوباره مذاکره کنیم، باز دو ساعت حرف و تایید از او صورت میگرفت، سپس بعد از دو ساعت دوباره همین کار تکرار میشد.

وی ماجرای مسقط را بسیار درس آموز خواند و اذعان داشت: عراقچی جلسه ایی با خبرنگارها فقط برای در جریان بودنشان به صورتی که چیزی ضبط نمیشود برگزار و اعلام می کند که ماجرای مذاکرات تمام است و فقط به مسقط میرویم جهت دادن جایزه ایی به سلطان قابوس و در آنجا امضاء و اعلام میکنیم که توافق کرده ایم.

آجیلی افزود: صبح کری ، ظریف و اشتون در مسقط تنها داخل اتاق می نشینند، می گویند اتفاقی افتاد که ظریف چنان صدایش را بالا برد که محافظ های اشتون بدون اینکه در بزنند داخل اتاق وارد شدند، فکر کردند دعوا شده که اشتون می گوید ما به فریاد های ظریف عادت داریم؛ چرا؟ چون همه چیز بسته و آخر سر آمده گفته که یک سری موشک هم دارید که اینها مسئله است، حالا کی؟ زمانی که برای جایزه به مسقط آمدی که تمام بکنی؛ کری بعد از ظهر همان روز به بازار رفت، یعنی توهین به کل مذاکرات. روحانی چند روز بعد از این ماجرا در سفرش به کشور آذربایجان با یک لحنی با آمریکایی صحبت کرد که به یاد ندارم احمدی نژاد با چنین لحنی حرف زده باشد، گفت تجربه روابط ما با غرب نشان میدهد که ما اصلا نمی توانیم به آنها اعتماد کنیم و باید به کشورهای منطقه اعتماد کنیم.

IMG_9632

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: دموکراتها و جمهوری خواهای آمریکا هر دو قبول دارند که باید جمهوری اسلامی ایران را مهار کنند ولی استراتژی اوباما تغییر رفتار است یعنی میگوید در قالب برجام بخشی از تحریم را برمیدارم و مردم ایران می بینند که با دادن هسته ایی وضعشان بهتر میشود، بعد این را تبدیل به یک الگو میکنم که باید رفتارشان را تغییر بدهند که تحریم ها باز نگردد.

هادی آجیلی خاطر نشان کرد: آمریکایی هایی به دنبال این هستند که از برجام فضایی ایجاد بکنند که در آینده منطقه تغییراتی رویش اتفاق بیافتد، ماجرا هسته ایی نیست ماجرای اصلی در منطقه است؛ و اگر رفتار ایران در منطقه خاورمیانه عوض نشود آمریکایی ها از برجام چیزی گیرشان نیامده است.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها در قالب برجام تلاش کردند برندهای جمهوری اسلامی را بگیرند و برند جمهوری اسلامی مقاوت و مبارزه با استکبار است. ظریف با این دید که می خواهم با دشمن مذاکره کنم به میدان رفته ولی دشمن در فضای رسانه ایی خود چنین جلوه میدهد که دیگر ایران مبارزه با استکبار نمی کند.

پاسخ به سوالات دانشجویان، پخش کلیپ، میثاق با شهدای گمنام دانشگاه و به آتش کشیدن پرچم آمریکا و اسرائیل از دیگر بخش های این برنامه بود.

IMG_9633IMG_9650IMG_9657

اخبار مرتبط