پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

آیت الله مهدوی کنی، رایت فرزانگی

٫1از معارف برگرفته از روایات معلوم می شود عالمان فقیه ،پناهگاه و دژ استوار دین و امت و مرزبانان اقالیم قبله و پاسداران معارف مکتب و وارثان انبیا و نائبان اوصیای الهی اند .

۲٫آیت الله مهدوی کنی بی تردید یکی از برجسته گان و بلند قامتان وادی فقاهت ،مجاهدت و بصیرت و پارسایی است . او فقیهی مجاهد ،ساده زیست ، بیدار دل ، ولایت محور و ژرف نگر بود که چونان کوه در برابر انحراف و فتنه می ایستاد و در دفاع از انقلاب و ولایت خود را در معرض بدگویی ها و بی مهری ها قرار می داد .

بصیرت او در شناخت جریان منحرف سید مهدی هاشمی که در بیت آقای منتظری نفوذ کرده بود مواضع صریح و آشکار او در فتنه و کودتای نافرجام ۷۸ و بصیرت عمارگونه او در دوران غربت انقلاب که با فتنه ۸۸ پیش آمده بود از او شخصیتی ممتاز و برجسته ساخته بود که نشان می داد آن پیر فرزانه بر سر اصول انقلاب اسلامی و محوریت امام و رهبری با هیچ کس مماشات نخواهد کرد هر چند آنان از دوستان و هم لباسی هایش باشند .

۳٫ او به تنهایی یک امت بود . آن گاه که امواج فتنه ،کشتی انقلاب را متلاطم ساخته بود قامت برافراشت و کنار ناخدای کشتی ،امواج فتنه را با بصیرت الهی خود شکافت .روشنگری کرد ،مشفقانه نصیحت کرد ،فریاد کشید و البته با لطف الهی شاهد رسیدن کشتی به ساحل نجات بود .

او در حادترین شرایط انقلاب هرگز امام و رهبر خویش را تنها نگذاشت و به تعبیر رسای مقام معظم رهبری “همه ی وزن وزین خود را در همه حوادث این دهها سال در کفه حق و حقیقت نهاد و در دفاع از راه و سیره انقلاب و نظام کوتاهی نورزیده و این گونه بود که معظم له در نماز بر پیکر پاک ایشان سه بار بر این حقیقت گواهی دادند که انا لا نعلم منه الا خیرا

۴٫ اندیشه ها ،مواضع و عملکرد آیت الله مهدوی کنی از محکمات انقلاب اسلامی است که ضروریست با همت روحانیت معظم و شاگردان برجسته ایشان از هرگونه تحریف و کتمان محفوظ بماند . شیوه جریان های التفاطی و ناخالص این است که شخصیت ها را بعد از رحلت آنان به نفع جریان فکری سیاسی خود مصادره کنند .

اخیراً از آیت الله مهدوی در رسانه های آنان با عنوان هایی چون شیخ میانه رو ، شیخ اعتدال و شخصیت معتدل نام برده می شود.

اگر مراد از اعتدال و میانه روی مفهوم صریح و قرآنی آن باشد بی تردید آن بزرگوار از مصادیق بارز این تفکر بود چرا که اسلام  دین اعتدال و دوری از افراط و تفریط است ولی اگر منظور از اعتدال و میانه روی ایستادن در نقطه ای میان حق و باطل و کوتاه آمدن از اصول برای بدست آوردن دل دشمنان است این عنوان شایسته همان کسانی است که عملکردشان در دهه های اخیر حاکی از استحاله فکری و فاصله گرفتن شان از اصول و آرمان های انقلاب اسلامی است .

فراموش نکنیم رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ها پیش این جریان را رصد کرده و هشدار داده اند که : “بعضی ها با نام عقلانیت با نام اعتدال با نام پرهیز از جنجال و دردسر بین المللی می خواهند از مبانی انقلاب و اصول انقلاب کم بگذارند . این نشانه بی صبری و نشانه ی خسته شدن است .۱

ما آیت الله مهدوی کنی را اینگونه می شناسیم : عالم دینی،سیاستمدار صادق،انقلابی صریح آن گونه که رهبر عزیز انقلاب در پیامشان آورده اند .

۵٫ برای شخصیتی چون آیت الله مهدوی کنی با آن وجاهت علمی و سابقه مبارزاتی ،تبیین رابطه اش با فقیه ولی امر،کاری دشوار نبود او خود را نه “دوست” و “برادر” و “همرزم”  رهبری بلکه مطیع ایشان می دانستند .

و دوستی و برادری و همرزم بودن را در چارچوب نظام امامت تعریف و تبیین می کردند و نام آن را “عمل به تکلیف و وظیفه”  می نهاد . معیار ما برای شناخت افراد و جریان ها پیش از آنکه عناوین و تابلوها باشند عملکرد ها و همسویی این عملکرد ها با کانون مشروعیت نظام یعنی “ولایت ” است .

۶٫ اینکه دو فقیه زعیم یکی در اواسط و دیگری در پایان عمر ایشان بر سلامت حرکت و خلوص و پاکی آیت الله مهدوی کنی شهادت بدهند از نشانه های سعادت و عاقبت به خیری انسان است .

امام خمینی (ره) درباره ایشان فرمودند :” ما از سابق به ایشان ارادت داشتیم و حالا هم ارادت داریم و بعد ها هم ارادت خواهیم داشت ” ۲ و ایشان با همه توان در خدمت به اسلام کوشا هستند “.³

۷٫ در کنار همه خدمات علمی –پژوهشی و فرهنگی و انقلابی آیت الله مهدوی کنی باید به برجسته ترین آن ها یعنی تاسیس دانشگاه امام صادق علیه السلام اشاره کرد که یکی از مراکز تعلیم و تربیت کادر برای نظام جمهوری اسلامی بر مبنای معارف مکتب است . این کار بزرگ ، جبهه فکری انقلاب اسلامی را گسترش داد و به آن عمق بخشید و رویش های ارزشمند انقلاب را آبیاری کرد .

۸٫ آیت الله مهدوی کنی اساتید بسیاری را در دوران تحصیل خود تجربه کرد و از آنان بهره برد از جمله ی این اساتید مرحوم آیت الله قاضی دزفولی اولین نماینده حضرت امام (ره) و امام جمعه دزفول بود .ایشان در خاطرات خود که در مجله حوزه مندرج است می فرماید : از محضر مرحوم آیت الله قاضی امام جمعه دزفول هم بهره بردم ایشان به خاطر  دوستی که با مرحوم آقای برهان داشتند تابستان ها به تهران می آمدند. در دو تابستان در خدمت ایشان مقداری از سیوطی و مغنی را فرا گرفتم .

خداوندا روح پاک این عالمان و فقیهان مجاهد را با سرور کائنات و مفخر موجودات حضرت رسول اکرم (ص) و اهل بیت آن حضرت (ص) محشور فرماید و راه نورانی آنان را پر راهرو قرار دهد .

۱٫بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با روسای سه قوه و مسئولان نظام ۱۹/۶/۱۳۸۷

۲٫صحیفه امام ،جلد ۱۵، صفحه ۱۲۴

۳٫ صحیفه امام ،جلد ۱۶، صفحه418

مجددز

اخبار مرتبط