پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

احیای قنات های تاریخی دزفول گامی در راستای توسعه گردشگری

احیای یکی از قنات های قدیمی دزفول به همت علاقمندان به آثار تاریخی در حالی از چند ماه پیش آغاز شده که انتظار می رود با احیای این قنات ها شاهد رونق گردشگری در دزفول باشیم.

به گزارش دزمهراب قنات به معنی کاریز و مجرای آب زیرزمینی است که قدمتی بیش از 400 سال در دزفول دارد که در گذشته برای استفاده از آب رودخانه حفاری شده است.
این قنات ها منحصر به فرد ترین شبکه زیر زمینی آب در جهان محسوب شده که بخش عمده ای از آب مورد نیاز بخش کشاورزی ، آب آشامیدنی و آب مورد نیاز مصرف روزانه مردم را تامین کرده و در هشت سال جنگ نیز برای امدادرسانی به مصدومان و مجروحان استفاده می شده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول در این خصوص گفت:قدمت قنات های دزفول از اواسط سال 11 هجری و بیش از 400 سال پیش می باشد .
یعقوب زلقی با اشاره به اینکه سه قنات اصلی در شهرستان دزفول وجود دارد که برنامه احیای آنها مطرح شده است افزود:یکی از قناتهای اصلی شهر دزفول با نام محلی چوقابفان می باشد که احیای آن اخیرا توسط بخش خصوصی و به صورت خود جوش با همکاری اداره میراث فرهنگی آغاز شده است.
وی افزود:این قنات بیش از 70 پلکان دارد و بین 30 تا 40 متر اختلاف دارد که آواربرداری آن توسط بخش خصوصی انجام شده و بالای 90 درصد مسیر آن باز شده است.
زلقی اظهار کرد:کلیه هزینه های احیای این قنات از سوی بخش خصوصی هزینه شده که به دنبال پیگیری و جذب اعتباری افزون بر 500 میلیون ریال برای احیای کامل این قنات هستیم .
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول ابراز امیدواری کرد با احیای این قنات دالان گردشگری مهیا و شاهد توسعه گردشگری در این شهرستان باشیم تا علاقمندان در محیطی تاریخی و زنده با نحوه زندگی مردم در گذشته آشنا شوند.
مجری این طرح گفت:قنات چوقابفان 470 سال قدمت دارد که در گذشته که آب نبوده این قنات حفاری و جهت استفاده مردم برای آبیاری ، شنا و شستشو استفاده می شد.
سعید قلیان با اشاره به اینکه فضای داخل قنات در زمستان گرم و در تابستان ها خنک می باشد افزود:15 قنات در دزفول وجود دارد که با آبرسانی به شهر دزفول از دهه 1340 استفاده از آنها به حداقل رسید.
وی هدف از احیای قنات چوقابفان دزفول را علاقه خود به تاریخ و کنجکاوی برای آشنایی با نحوه زندگی گذشتگان عنوان کرد و گفت:با اطلاعاتی که از پدرم در خصوص قناتها داشتم شش سال پیش اقدام به حفر قنات مورد نظر کردم ولی توانایی آنرا نداشتم تا اینکه دوباره از اردیبهشت ماه دوباره با همکاری تعدادی از علاقه مندان شروع بکار کرده و اقدام به حفر قنات تا 48 متر نمودم.
وی با اشاره به نحوه مسدود شدن مسیر ورودی این قنات در گذشته گفت: در دوران دفاع مقدس مسجد امام رضا(ع) که جنب ورودی این قنات است مورد اصابت موشک قرار گرفت و بدلیل اینکه مسیری برای حضور ماشین های سنگین آواربرداری برای خروج شهدا از زیرآورا وجود نداشت، تصمیم گرفته شد تا سقف این قنات تخریب و خاک ها را درون آن تخلیه کنند تا مسیر برای امداد رسانی فراهم شود.
قلیان ارتفاع این قنات را 10 متر بیان کرد و گفت:این قنات 75 پله دارد و برای حفر آن 107 کمپرسی خاکبرداری شده به گونه ای که علاوه بر همکاری افتخاری تعدادی از علاقه مندان بیش از یک میلیارد و 70 میلیون ریال نیز برای احیای آن هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه با حفر این قنات به آب دسترسی پیدا نکرده است و تنها حفره زیرزمینی می باشد افزود:احیای این قنات بدون کمک مسوولان انجام شده و کار بسیار سختی است زیرا در ابتدا زمان حفر قنات 15 روز پیش بینی شد اما با شروع کار چهار ماه به طول انجامید.
وی که سابقه فعالیت های فرهنگی و حضور در کاروان اسرای حسینی(ع) ، خرابه شام ، قتلگاه و کاروان امام رضا (ع) را نیز دارد گفت:به منظور سهولت تردد مردم به درون قنات به ویژه افراد سالمند پله برقی کوچکی احداث می شود.
این دوستدار میراث فرهنگی ضمن اعلام آمادگی برای احیای سایر قنات های دزفول اعتبار مورد نیاز برای توسعه این قنات و احیای قناتهای دیگر را افزون بر پنج میلیارد ریال دانست و گفت:در حفاری انجام شده برای احیای قنات مذکور با رضایت همسایگان به میزان 30 متر زیر منازل اطراف نیز حفاری شده است.
وی هدف از احیای این قنات تاریخی را تبدیل آن به مکان عمومی به عنوان یک اثر تاریخی و گردشگری عنوان کرد و گفت:علاقه مندان در بازدید از این قنات با نحوه زندگی پیشینیان آشنا می شوند.
دزفول با وجود آثار باستانی منحصربفردی چون جندی شاپور نخستین شهر دانشگاهی جهان ، تپه های چغامیش ، پل 1700 ساله ساسانی ، آسیاب های آبی و بناهای آجری در بافت قدیم این شهر از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار می باشد.

*ایرنا

 

 

اخبار مرتبط