پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

ازدواج به سبک سنت شکنی !

ez

 به نظر من این سنتهاى غلطى را هم که در زمینه‌‌ى ازدواج وجود دارد، بایستى شماها نقض کنید…

جماعتی از جوانان ایرانی که دانشجویان و آینده داران این کشور هستند مخاطب این جمله بالایی بودند آن هم در یک فضای صمیمی و دانشجویی که میزبان آن رهبر انقلاب اسلامی بود.
وقتی چنین جمله ای از زبان رهبر انقلاب بیان می شود یعنی اینکه همین حالا که دارم این کلمات را می نویسم یک سری سنت های غلطی هست که ازدواج را برای جوانان سخت کرده است و خب تلفیق عرف اشتباه و سنت های غلط می تواند مانع تشکیل یک خانواده شود که آن نیز پیامد های سختی برای جامعه خواهد داشت.
در این نوشته سعی کرده ایم که تعدادی از این سنت های غلط را بازگو کنیم باشد با بررسی اینها سنت شکنی ها آغاز شود و نسل جوان خودش، مسیر را برای نقض این سنت ها هموار کند.

یک : عدم فعالیت بزرگتر های برای معرفی جوان های آماده ازدواج به یکدیگر : در زمان گذشته و نه خیلی دور، بسیاری از بزرگتر ها با تلاش برای پیدا کردن یک جوان خوب که آماده ازدواج است و همچنین معرفی خانواده ها به یکدیگر، زمینه ساز یک ازدواج خوب و موفق می شدند. امروز متاسفانه  بسیاری از بزرگان با توجه به ازدواج های ناموفق و ترس از آن و ایجاد مشکلات بعدی در زندگی یک زوج ضمن صرف نظر از واسطه گری های خیرخواهانه عطای ایجاد یک رابطه سالم و خوب برای دو جوان را به لقای آن می بخشند.

دو : توجه حداکثری و افراطی به مسائل مالی: شاید عمده ترین و یا یکی از عمده ترین سنت های غلطی که در باب ازدواج وجود دارد همین باشد. کسی منکر این نیست که بالاخره برای آغاز زندگی یک سری نیازهایی وجود دارد که باید برآورده شود اما توجه بسیاری از خانواده ها به مسائل مالی، سن ازدواج را به آمار فعلی رسانده است.
طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۹۱ سن ازدواج در کلانشهر تهران به ۲۹.۶ سال برای مردان و ۲۵.۹ سال برای زنان رسیده است ، سن ازدواج در پایتخت در مقایسه با میانگین کشوری آن، دو سال و چهار ماه برای مردان و حدود سه سال برای زنان افزایش داشته است.   این آمار قطعا امروز افزایش داشته است و نگران کننده به نظر می رسد. تامین بهترین شرایط زندگی و رفاه حداکثری در آغاز یک زندگی برای بسیاری از جوانان یک امر محال است.
در بعضی موارد گاهی خانواده ها به ازدواج بیشتر شبیه تاسیس بنگاه مالی و بانک است تا تشکیل خانواده. وجود چنین نگاهی توسط بزرگتر ها میتواند باعث انتقال به فرزند ها شود و مشکلات جدی را در زندگی مشترک یک زوج رقم بزند. گفتنی است رهبر انقلاب در این مورد گفته اند :
جوانها وقتی صحبت می‌شود می‌گویند، اگر ازدواج کنیم بعدش چه کار کنیم برای خانه، برای شغل؟ اینها همان قیودی است که همیشه جلوی کارهای اصلی و اساسی را می‌گیرد. فرمود:«اِنْ یَکونوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِهِ» یعنی خدای متعال اینها را کفایت خواهد کرد. ازدواج کنید. ازدواج در وضع معیشت آنها دشواری خاصی بوجود نمی‌آورد.

سه : سختگیری های بی مورد : سنت های غلطی از جمله سختگیری های بی مورد از ازدواج غولی ساخته است که بسیاری از جوانان خود را در مقابل این غول بزرگ ناتوان می بینند. فکر کنید که مراحلی که امروزه در جامعه ایران برای ازدواج وجود دارد گاهی اینقدر پیچیده و طولانی میشود که فرصت های زیادی را از زوج می گیرد. این سختگیری ها می تواند در مورد تحصیل، خدمت سربازی، کار و فعالیت، ارزش و رتبه اجتماعی و حتی گاهی منزل شخصی و خودرو صورت بگیرد. این سختگیری ها ممکن است  ضربه های جبران ناپذیری به دختر و پسر بزند. رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در خطبه عقد یک زوج جوان فرمودند :
شما اگر نگاه کنید به تشریفات ازدواج در میان اقوام مختلف،‌خواهید دید در اسلام تشریفات ازدواج ساده است. البته جشن و سرور و اینها عیبی ندارد،‌هر کس هر مقداری که مایل است،‌اما اینها جزو دین و جزو تشریفات رسمی و دینی ازدواج نیست. هر کس خواست می‌تواند انجام بدهد،‌ هر کس نخواست،‌نه. اینکه حتماً بایستی بروند در یک معبد زانو بزنند جلوی کسی و چه بکنند،‌و مراسمی که در جاهای دیگر وجود دارد، در اسلام نیست. در اسلام، یک صیغه‌ای است شرعی که باید خوانده شود. البته در اسلام برای معاملات گوناگون، معاملاتی که اهمیتش کمتر از ازدواج است، شاهد می‌گیرند… حالا هم که مقررات ثبت است و درج در محاکم. مراکز ثبت رسمی است و هیچ تشریفاتی ندارد؛ می‌توانند خیلی راحت و بدون تشریفات این ازدواج را انجام دهند

چهار : طولانی شدن پروسه ازدواج : این اتفاق به بهانه های مختلفی همچون تحصیلات و فراهم کردن شرایط زندگی و … صورت می گیرد، یکی از خطرهای بزرگی که زوج را در این مدت تهدید می کند این است که زمان مناسب در ازدواج در طول این مدت سپری شود.

پنج: رسومات غلط هنگام برگزاری مراسمات ازدواج از جمله عقد و عروسی: بسیاری از این رسوم می تواند زیر مجموعه سختگیری های مالی قرار بگیرد اما این نکته قابل توجه است در حال حاضر یک جوان خود را مقابل خرج های بسیار زیادی در مراسم ها می بیند که او را از نظر مالی تحت مضیقه قرار میدهد. همچنین برگزاری متعدد و سخت مراسماتی مثل پاتختی، بعله برون، شیرینی خوران ، حنا بندان که جزو رسوم و عرف حساب می شود می تواند جزو سنت های غلط باشد. رهبر انقلاب فرموده اند :
بعضی خیال می‌کنند که تشریفات و تویِ هتلِ چنین و چنان رفتن، سالنهای گران گرفتن، خرجهای زیادی کردن،‌ عزّت و شرف و سربلندیِ دختر و پسر را زیاد می‌کند. نخیر عزّت و شرف و سربلندی دختر و پسر به انسانیّت و تقوی و پاکدامنی و بلندنظریِ آنهاست، نه به این چیزها…
بدانید! ساده برگزار کردن ازدواج، چه در مهریّه، چه در جهیزیّه و چه در مجلسِ عروسی، ننگ نیست که بعضی خیال می‌کنند اگر ما عروسی را برای دخترمان ساده برگزار کنیم دختر ما سرشکسته خواهد شد. نه! سرشکسته نخواهد شد. این اشتباه شماست.
ما به آنهایی که ندارند نصیحت می‌کنیم که به عَرب و عَجم متوسل نشوند که پول قرض کنند برای اینکه آبرویشان را به قول خودشان بخرند! آبرو چیست! این آبرو است؟ اگر چشم را باز کنیم، این آبرو نیست. بعضیها خودشان را قرض دار می‌کنند، برای اینکه بتوانند مثلاً آبرومند از آب در بیاورند! بیخود و بی‌جهت

شش: انگیزه هایی غیر از تعالی برای ازدواج : گاهی بهانه های مختلفی دلیل آغاز یک زندگی مشترک می شود که نگاههای سطحی و بیهوده در مورد تشکیل خانواده و همچنین اهداف کوتاه مدت و بی ارزش می تواند پایه گذار از هم پاشیدن یک خانواده شود. انگیزه هایی مثل : زیبایی، کسب مال و ثروت، رفع تکلیف، حل موقتی یک مشکل شخصی و همچنین موارد بسیاری که با پا گذاشتن به دادگاه های خانواده می توان به خوبی آن را لمس کرد. رهبر انقلاب در جای دیگری گفتند:
اگر چنانچه کسی به خاطر مال و جمال ازدواج کند، طبق روایت ممکن است خدای متعال مال و جمال را به او بدهد و ممکن هم هست که ندهد. اما اگر چنانچه برای تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بکند، خدای متعال به او مال هم خواهد داد،‌ جمال هم خواهد داد. ممکن است کسی بگوید جمال که اعطا کردنی نیست؛ یک کسی یا جمال دارد یا ندارد! معنایش این است که چون جمال در چشم شما و در دل شما و در نگاه شماست، اگر انسان کسی را که خیلی جمیل هم نباشد، دوست داشت او را جمیل می‌بیند. وقتی کسی را دوست نداشت هر چقدر هم جمیل باشد به نظر او جمیل نمی‌آید

سنت های غلط ازدواج در جامعه امروز ایران ترکیبی از برداشت های شخصی از شرع، عرف نادرست و اعمال سلیقه های غلط است که اگر با این سنت های دست و پا گیر و اشتباه مخالفت نکنیم و آنرا نشکنیم یقینا نتیجه آن برای جامعه خطرناک خواهد بود.
این نکته هم لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت پیدا کردن این سنت های غلط در بسیاری از خانواده های ایرانی، مخالفت با این سنت ها قطعا کار ساده ای نخواهد بود و یک حرکت دست جمعی و عمومی را از عموم جوانان ایرانی می طلبد. مقابله با این سنت ها یقین مسیر ازدواج را هموار تر خواهد کرد و خیلی از مشکلات و موانع را از سر راه بر خواهد داشت.
منبع: حزب الله سایبر

اخبار مرتبط