پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

بازهم حق دزفول نادیده گرفته شد

دزفول قابلیت داشتن دو نماینده را دارد

دزفول و حقوقی که از سوی مسئولان نادیده گرفته می شود

“کمیسیون امور شوراهای مجلس طرح افزایش تعداد نمایندگاه به ۳۱۰ نفر در خانه ملت را به تصویب رساند.”(رسانه های مکتوب و مجازی کشور در هفته ایی که گذشت)

بازهم دزفول بی نصیب از افزایش نماینده نماند!  این خبر  بهانه ای گردید تا بار دیگر شاهد نادیده گرفتن حقوق شهری باشیم که در طول سالهای انقلاب و جنگ خوش درخشید و قطبی اقتصادی برای کشور بوده است (از لحاظ زمین، کشاورزی و آب ) باشیم .

اما این ابعاد را کنار بگذاریم و به قول معروف دو کلام حرف حساب بزنیم و آن اینکه در خبرها و گزارشات می خوانیم که دزفول از لحاظ مساحت و جمعیت دومین شهر خوزستان است . جمعیت این روزهای در دزفول بیش از ۴۲۰هزار نفر است ،سالهاست  می گویند که دزفول مستحق آن است که در مجلس شورای اسلامی ۲ نماینده داشته باشد و این حرف بی مبنا نیست و مطابق با قانون  مملکت است .

لذا طبق همین قانون،با توجه به جمعیت دزفول باید نماینده دیگری به این شهر اختصاص داده شود. اما چرا این حق طبیعی برای دزفول در نظر گرفته نشده است ، سئوالی است بی پاسخ که باید مسئولان امر پاسخ دهند و بویژه مسئولان وزارت کشور که لایحه افزایش تعداد نمایندگان را به مجلس ارائه داده اند و نیز نمایندگان عضو کمیسیون شوراهای مجلس محترم!

آیا قدرت چانه زنی در افزایش تعداد نمایندگان تاثیر داشته است یا قانون حرف و اول و آخر را می زند؟! اگر قانون است پس دزفول کجای قانون قرار می گیرد؟!

محاسبات نشان می دهد که توزیع تعداد نمایندگان در هر استان، بیش از آنکه مبنای محاسبات ریاضی جمعیتی داشته باشد، مبانی سیاسی و یا مصلحت اندیشانه دارد. به همین دلیل است که هر استان برای تعداد نمایندگانش به شکل جداگانه مذاکره کرده و در پی افزایش تعداد آنها هستند.

خوب است که مسئولی پیدا شود و به این سئوالات که غالب مردم دزفول دارند پاسخ دهند:

۱- چرا دزفول با جمعیتی بالای ۴۲۰هزار نفر(طبق آمارسال۱۳۹۰) هنوز یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد؟ آیا این ناحقی و بی عدالتی نیست؟!

۲- آیا این بی عدالتی آشکار به مردم شریف شهرستان دزفول را باید مغرضانه نگاه کرد یا سهل انگارانه و یا …؟!

۳- در  باب نادیده گرفتن حق دزفول که حتی صلاحیت استان شدن را داراست ، مقصر را چه کسانی باید دانست؟ مسئولان وزارت کشور، استانداری، نمایندگان  فعلی مجلس یا دیگران؟!

۴- چرا شهرهایی همچون آبادان که جمعیتش کمتر از دزفول می باشد (طبق آمار رسمی ) دو نماینده در مجلس دارد و دزفول یک نماینده؟

۵- چه کسانی از این بی عدالتی ها سود می برد؟

۶- آیا از سوی مسئولان دزفول و استان در این خصوص درخواستی ارائه شده است؟ آیا نماینده فعلی شهرمان در این مورد درخواستی طرح نموده اند ؟! البته اگر همه چیز وفق قانون باشد دیگر نباید نیازی به در خواستهای هر حوزه بود ، اما چه باید کرد وقتی اکنون اینگونه است

تبصره: در اصل 64 قانون اساسی پیش‌بینی شده است که پس از 10 سال از تاریخ همه‌پرسی سال 1368 و با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها، حداکثر 20 نفر نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود.
حال سئوال دیگر این است که :آیا دزفول شاهد تحولاتی در طول این سالها نشده است؟ دزفول در طول این سی واندی سال تغییر جمعیت نداشته است که نیاز به یک نماینده دیگر داشته باشد؟! اکنون دزفول بیش از ۶ شهر را زیر مجموعه دارد شهرهایی همچون:میانرود، صفی آباد ، امام،سالند و… این ظلم در حق این مردم نیست؟

مجلس شورای اسلامی

پلاک(انصارحزب الله دزفول)

اخبار مرتبط