پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

بخش مرکزی دزفول سال هاست از کمبود فضاهای آموزشی و فرهنگی رنج می برد

دزمهراب: رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی و فرهنگی در بخش مرکزی دزفول گفت:فضاهای آموزشی و فرهنگی شهرهای اقماری دزفول تناسبی با نیازهای واقعی این شهرها ندارد.

به گزارش دزمهراب عبدالعلی کریمی چهارشنبه در سومین نشست شورای آموزش و پرورش دزفول در شهر میانرود با انتقاد از تشکیل نشدن کمیته برنامه ریزی به منظور تصمیم گیری برای ساخت و بهسازی مدارس فرسوده در بخش مرکزی دزفول گفت: از سال 1384 این کمیته تشکیل نشده و در این مدت در شهرهای اقماری دزفول یک مدرسه جدید نیز ساخته نشده است.
وی افزود:در حالی مدارس شهرهای بخش مرکزی دزفول بیش از 40 سال عمر می کنند که روستاهای این بخش از مدارس نوساز بهره مند هستند.
وی احداث فرهنگسرا در شهرهای اقماری بخش مرکزی را از دیگر دیگر ضرورت های این بخش برشمرد و ادامه داد: شهرهای دزفول و میانرود تنها شهرهای بخش مرکزی دارای فرهنگسرای هستند ضمن اینکه نبود فرهنگسرا در شهرهای پرجمعیت بخش مرکزی دزفول موجب مشکلات فراوان شده است.
کریمی تشکیل انجمن خیرین مدرسه ساز بخش مرکزی به منظور بهره گیری از خیرین این بخش برای نوسازی مدارس فرسوده را خواستار شد و اظهار کرد: با توجه به مشکل بخش مرکزی دزفول در حوزه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، هدایت خیرین بخش مرکزی به سمت شهرهای تازه تاسیس این بخش ضروری است.
علی اصغر پهلوان رئیس شورای شهر میانرود دزفول نیز در این نشست گفت: هزار و 550 دانش آموز شهر میانرود در 6 آموزشگاه و در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند که چهار آموزشگاه با قدمت 40 ساله نیاز به بازسازی فوری دارند.
وی ادامه داد: به دلیل نبود فضای آموزشی استاندارد در این شهر مدرسه راهنمایی شهر میانرود در اختیار مقطع ابتدایی قرار گرفته و وسایل آزمایشگاهی آن بدون استفاده مانده است.
رئیس شورای شهر میانرود دزفول اظهار کرد: آماده نبودن زیرساخت های آموزشی شهر میانرود برای اجرای نظام جدید آموزش و پرورش با 6 کلاس در مقطع ابتدایی موجب شده تا برای جبران کمبود فضای آموزشی، آبدارخانه و سرویس بهداشتی قدیمی مدرسه به کلاس درس تبدیل شود.
پهلوان نبود امکانات و فضای آموزشی، رفاهی و ورزشی مناسب در شهر میانرود را مهمترین دلیل مهاجرت از این شهر عنوان کرد و ادامه داد: نوسازی و تجهیز مدارس فرسوده شهر میانرود ضروری است.
وی اظهار کرد: استعداد های فراوانی در شهر میانرود دزفول وجود دارد که به دلیل نیود امکانات مناسب آموزشی شکوفا نمی شوند.
رئیس شورای شهر میانرود دزفول گفت:به دلیل کمبود فضاهای آموزشی در این شهر در سال تحصیلی 95-94 تعداد 2 مدرسه 8 و 4کلاسه در یک مدرسه سه کلاسه 15 خرداد تجمیع شدند که نشان دهنده تراکم جمعیت بالای دانش آموزی در کلاس های درس است.
منوچهر زارع کریمی عضو شورای شهر صفی آباد دزفول نیز نبود مرکز سنجش برای ورودی های اول ابتدایی در شهرهای اقماری دزفول در بخش مرکزی را مورد انتقاد قرار داد و افزود: در صورتی که مجوز احداث مرکز سنجش ورودی های مقطع ابتدایی صادر شود آمادگی تجهیز آن وجود دارد.
کمبود فضای آموزشی در شهر سیاه منصور دزفول دیگر موضوعی بود که علیرضا تمیمی عضو شورای شهر سیاه منصور دزفول به آن اشاره کرد و گفت: شهر سیاه منصور با جمعیت 10 هزار نفر و بیش از هزار دانش آموز تنها دارای 2 آموزشگاه است.
وی ادامه داد: در سال 1378 قطعه زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع برای احداث مدرسه از سوی مردم این شهر تحویل آموزش و پرورش شد اما با گذشت 17 سال تنها 2 اتاق در آن احداث شده که هم اکنون به عنوان انبار علوفه دام عشایر استفاده می شود.
عضو شورای شهر سیاه منصور دزفول خاطر نشان کرد:نبود دبیرستان در این شهر موجب سرگردانی مردم برای ثبت نام فرزندان خود در دبیرستان های شهرهای اطراف شده است.
پروین امیدقلعه سیدی رئیس شورای شهر شمس آباد دزفول نیز در این نشست وضعیت فضاهای آموزشی شهر شمس آباد را نامناسب توصیف کرد و گفت:تحصیل بیش از 300 دانش آموز در مدرسه ابتدایی 22 بهمن قلعه سید شهر شمس آباد دزفول موجب شده تا به دلیل کمبود فضای آموزشی بخشی از راهرو، نمازخانه و بخشی از آزمایشگاه این مدرسه به سه کلاس درس تبدیل شود.
وی فرسوده بودن مدرسه مبارز این شهر را مورد اشاره قرار داد و افزود: نه تنها ساختمان بلکه حیاط این مدرسه نیز از حداقل استاندارد برای تحصیل دانش آموزان برخوردار نیست.
نصرالله فخرمجدیان بخشدار بخش مرکزی دزفول نیز کمبود فضای آموزشی را از مشکلات جدی این بخش برشمرد و اظهار کرد: خیرین بخش مرکزی کمک های بسیاری در ساخت مسجد و حسنیه اهدا می کنند که باید این کمک ها به سمت ساخت مدارس استاندارد و رفع نیاز فضاهای آموزشی این بخش هدایت شوند.
غلامرضا نصراله پور معاون مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان و مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه 106 باب مدرسه در شهرستان دزفول دارای بیش از 40 سال قدمت هستند گفت: به دلیل تامین نشدن اعتبار مورد نیاز چند سالی است که حتی اجازه پیشنهاد ساخت طرح جدید در دزفول نداریم.
وی از پیگیری جدی برای حل مشکلات آموزشی بخش مرکزی دزفول خبر داد و افزود: اولویت ساخت مدارس بنیاد برکت در دزفول به شهرهای بخش مرکزی که با مشکل جدی کمبود فضای اموزشی مواجه هستند اختصاص داده شده است.
نصراله پور با تایید وجود برخی مشکلات در شهرهای اقماری دزفول گفت: با وجود تمام مشکلات شهرستان دزفول از نظر آموزشی وضعیت خوبی در استان خوزستان دارد.
وی کمبود اعتبار عمرانی آموزش و پرورش دزفول را مورد اشاره قرار داد و افزود:بدهی آموزش و پرورش دزفول به اداره برق به تنهایی بیش از 11 میلیارد ریال است.
مدیر آموزش و پرورش دزفول اظهار کرد: آموزش و پرورش زمین لازم برای احداث مدرسه دارد ولی به دلیل کمبود اعتبار دولتی پارسال حتی حق پیشنهاد ساخت واحد جدید آموزشی را نداشته است.
امیر عیسی زاده معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول حلقه مفقود مدارس دزفول را نشاط و شادی عنوان کرد و گفت: مدارس رقم زننده آینده و سرنوشت کشور هستند به همین خاطر همه دستگاه های اجرایی برای حل مشکل مدارش شهرستان دزفول باید بسیج شوند.
وی محدودیت اختیار و اعتبارات آموزش و پرورش را مورد اشاره قرار داد و افزود: اعتبار سالانه برخی مدارس دزفول تنها 2 میلیون ریال است که با این اعتبار هیچ کاری نمی شود انجام داد.
علی واهبی شهردار شهر امام(ره) نیز در این نشست توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات را موجب مهاجرت از شهرهای اقماری دزفول به سمت سایر شهرهای استان دانست و گفت: بسیاری از مدارس با هزینه اندک قابل تعمیر و بهسازی اولیه است.
وی ادامه داد:در حالی شهرهای بخش مرکزی دزفول با کمبود فضای مناسب آموزشی مواجه اند که در برخی مناطق این شهرستان فضاهای آموزشی متروکه و مازاد وجود دارد که می توان با فروش این فضاها هزینه تعمیر، تجهیز و بهسازی مدارس شهرهایی که با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه هستند را تامین کرد.
جمعیت دانش آموزی دزفول 73 هزار نفر در مقاطع مختلف تحصیلی است.
شهرستان دزفول دارای چهار بخش مرکزی، چغامیش، سردشت و شهیون است.
بخش مرکزی دزفول با پنج شهر و 38 روستا،با 110 هزار نفر جمعیت پرجمعیت ترین بخش این شهرستان است.
ایرنا

انتهای پیام /*

اخبار مرتبط