پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

برای رفع معضلات فرهنگی همه باید جهادی وارد میدان شوند

به گزارش دزمهراب حسن دزفولیان مسئول مرکز اجرایی امربه معروف و نهی از منکر سپاه دزفول در گفتگویی تلفنی با پلاک در پاسخ به سئوالی که آیا عملکرد مرکز اجرایی امربه معروف و نهی ازمنکر سلبی است و آیا کارهای ایجابی و فرهنگی نیز در این مرکز انجام می شود و یا خیر؟گفت:

سیاست اجرایی مرکز امربه معروف و نهی از منکر دزفول در این دو قالب تفسیر شده است و یقیناً کار ما یک جنبه ای نیست و اگر فقط کار سلب باشد مطمئناً نتیجه ای مطلوب را به دست نخواهیم آورد.اساس امربه معروف و نهی از منکر بر کار فرهنگی است و یقیناً در برخی مواقع نیز شرایط ایجاب می کند که کار سلبی نیز صورت گیرد. سلب و ایجابی مانند دو بال هستند و باید همراه هم باشند. متاسفانه برخی از مسئولان کارهای سلبی را در خصوص مسائل منکرات از اساس نهی می کنند و بیشتر بر کارهای ایجابی و یا فرهنگی تکیه می کنند اما در عمل شاهد هستیم که متاسفانه دستگاههای فرهنگی کشور نیز به خوبی در خصوص مقابله با تهاجم فرهنگی عمل نمی کنند.اگر هر دستگاهی کارش را در زمینه مقابله با تهاجم فرهنگی درست انجام دهد دیگر کار به اینجا نمی رسد که مقام معظم رهبری بگویند من برخی از شبها بخاطر مسائل فرهنگی و نگرانی ها در این حوزه خوابم نمی گیرد!

نباید از نیروی انتظامی انتظار داشته باشیم بیاید کار فرهنگی کند چرا که وظیفه ناجا در قانون چیز دیگری است.کار مرکز اجرایی هم سلبی و هم ایجابی هرچند که تلاش کرده ایم که سبقه فرهنگی ما بیشتر باشد.

دزفولیان در پاسخ به سئوال دیگر پلاک که پرسیده بود؛آیا همه نیروهای مرکز اجرایی بسیجی هستند گفت: بله، همه نیروها بسیجی هستند و همگی به عشق حفظ ارزشهای اسلامی و انقلابی پا در این صحنه گذاشته اند.تاکید حضرت آقا بر این است که امربه معروف همگانی شود و معظم له همه را سفارش به انجام تذکر لسانی سفارش داده اند و نیز در قانون اساسی ما نیز آمده است،لذا ما اکنون جهت اجرایی کردن این تاکید رهبری،40گروه مردمی سازماندهی کرده ایم و هر گروه 10نفر می باشد که به این گروهها آموزش های لازم را در خصوص شیوه های درست انجام امربه معروف و نهی ازمنکر داده ایم و در 200پایگاه بسیج و حوزه های مقاومت شوراهای امربه معروف راه اندازی کرده ایم. اساس کار امربه معروف بر مردم و بسیج است اگر همه مردم هر کدامشان یک آمربه معروف باشند یقیناً فضای امروز جامعه ما به این صورت نمی باشد.

این نکته یک نکته اساسی است که همه مردم،هیچ فرقی هم نمی کند که متعلق به چه قشری است ،همه وظیفه دارند در برابر ناهنجارهای جامعه موضع بگیرند و یقیناً جامعه ای سالم می ماند که مردمش نسبت به هم تعصب و غیرت داشته باشند .

ما در مرکز اجرایی مرکز مشاوره ای با حضور کارشناسان ارشد شهرستان برای افراد که آسیبهایی از ناهنجاریها دیده اند راه اندازی کرده ایم بسیاری از افرادی را نیز که توسط نیروهای آمربه معروف به مرکز هدایت می شوند ابتدا به این مرکز معرفی می کنیم.

پلاک: امروزه یکی از آسیبهای جامعه ما وجود شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است و جوانان گروه هدف این آسیب هستند،آیا در این خصوص نیز فعالیتهای داشته اید؟!

دزفولیان گفت: از اول امسال یک نشریه تحت عنوان«اصلاح» منتشر می کنیم که مبانی امربه معروف و نهی ازمنکر و لزوم اجرای این دو فریضه در جامعه در این نشریه بدان پرداخته شده است ،نکته دیگر اینکه مرکز اجرایی این آمادگی را دارد تا مربیانی که آموزش های لازم را در خصوص فضای مجازی و خطرات شبکه های موبایلی و اینترنتی را دیده اند به مراکز آموزشی و مدارس بفرستیم تا در آن مراکز جلساتی در این خصوص داشته باشند.باید خانواده را به خطرات این حوزه هوشیار کرد.

اهمیت کنترل فضای مجازی بیش از اندازه است خود حضرت آقا می فرمایند که اگر من رهبر نبودم یقیناً مسئول فضای مجازی می شدم؛که این حکایت از اهمیت این فضا دارد.

مسئول مرکز اجرایی در ادامه به یک طرح دیگر در مرکز اجرایی اشاره کرد و گفت:طرح طلایه داران یک اقدام فرهنگی است که محور این طرح تذکر لسانی است که بزودی با حضور نیروهای آموزش دیده و همه علاقمندان در سطح شهرستان اجرایی می شود.

بسیاری تلاش دارند تا این حرکات در جامعه اجرایی نشود تا دشمن راحت تر بتواند اهداف فرهنگی خود را پیاده نماید اما نیروهای حزب اللهی و متعهد و ولایتی هرگز نمی توانند بی تفاوت باشند،مسئولان نیز باید قدردان این نیروها باشند،نیروهایی بدون هیچ توقعی شبانه روز در حال فعالیت هستند و جان خود را در معرض خطر گذاشته اند.

دزفولیان به گشتهای نیروهای این مرکز در مکانهای تفریحی هم اشاره کرد و گفت: برخی از افرادی که حرمت شکنی می کنند و علناً هنجارشکنی می نمایند برخورد می کنیم و افراد خاطی را تحویل نیروی انتظامی و یا تحویل مقامات قضایی داده ایم که جا دارد از همکاری دادستان و رئیس دادگستری و نیز نیروی انتظامی که با نیروهای این مرکز اجرایی داشته اند، قدردانی نمایم.

دزفولیان حرف پایانی خود را اینگونه بیان کرد: مشکلات فرهنگی بدون حضور موثر خود مردم و بویژه خانواده ها قابل حل نیست همه مردم باید تلاش کنند تا فرهنگ بومی و اسلامی شهر و کشورمان آسیب نبیند، امروز بسیاری از ناهنجاری ها و افزایش طلاق ها و جدال ها به دلیل دوری از ارزشها و بی توجهی به باورهای اسلامی و بومی است، در مقابله با ناهنجارهای اجنماعی و اخلاقی دستگاهها هر کدام یک مسئولیتهایی دارند و خود مردم مهم ترین نقش ووظیفه را دارند که همه باید همکاری نماییم. امروز همشهریان بسیار از فضای فرهنگی شهر احساس نگرانی می کنند و دغدغه دارند،دزفول امروز با دزفول چند سال قبل از لحاظ فرهنگی خیلی تغییر کرده است،یقیناً دستگاههای مسئول یک سری کم کاریهایی انجام داده اند که فضا اینگونه شده است امّا همه مقصر فقط دستگاهها نیستند خود مردم نیز باید وارد میدان شوند و ما به عنوان مرکز اجرایی امربه معروف و نهی ازمنکر با آغوش باز از دغدغه مندان در این حوزه استقبال می کنیم.

 

اخبار مرتبط