پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

برگزاری دوره‌های رایگان برای آموزش صنایع دستی شهرستان دزفول

دزمهراب : سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول از برگزاری دوره‌های رایگان برای آموزش صنایع دستی در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: برگزاری دوره‌های رایگان برای آموزش صنایع دستی دزفول

به گزارش دزمهراب یعقوب زلقی  با بیان اینکه از مدت‌ها پیش کلاس‌های آموزش  صنایع دستی به صورت رایگان در خانه تاریخی  سوزنگر در حال برگزاری است، گفت : در این کلاس‌ها بیش از 10 هنر اصیل دزفولی از جمله گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، کپوبافی، مصنوعات تابلو فرش و چند صنعت دیگر تحت نظارت اداره میراث فرهنگی دزفول در حال تولید و آموزش است.

وی همچنین ، هدف از برگزاری این کلاس‌ها را احیای هنر و صنایع دستی ارزشمند دزفول عنوان کرد و افزود: دزفول در زمینه صنایع دستی از تنوع و جایگاه بسیار ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول همچینی در ادامه  با اشاره به عضوگیری بیش از 200 کارآموز در این کلاس‌ها، اظهار داشت : برای این افراد پس از پایان آموزش در صورت تایید کار گواهینامه آموزش صنایع دستی صادر می‌شود تا بتوانند در قالب مربی نیز در این زمینه فعالیت کنند.

زلقی در خصوص سیاست‌های تشویقی اداره میراث فرهنگی دزفول برای احیای صنایع دستی این شهرستان، اضافه کرد: اگر افراد پس از دریافت مدرک آموزشی بخواهند کارگاهی راه‌اندازی کنند قطعا از حمایت‌های ویژه ما از جمله اعطای وام‌های کم بهره برخوردار خواهند شد، ضمن اینکه در اموری مانند برگزاری نمایشگاه و حضور آنها در نمایشگاه‌های کشوری صنایع دستی نیز حمایت‌های لازم را به‌عمل خواهیم آورد.

وی همچنین در ادامه  تصریح کرد: صنایع دستی یک صنعت بسیار کم هزینه است که می‌توان در مدت محدود و با هزینه‌ای ناچیز یک هنر بسیار ارزشمند را فراگرفت ضمن اینکه از اشتغالزایی بسیار خوبی نیز برخوردار است که همین امر لزوم توجه ما را به بحث احیای صنایع دستی دزفول افزایش می‌دهد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در ادامه به تاسیس یک انبار مرکزی مخصوص کپوبافی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: این انبار مرکزی توسط یکی از شهروندان و با حمایت ما در راستای جلوگیری از خرده‌فروشی و عرضه بهتر محصولات تاسیس شده است.

زلقی بیان کرد: این انبار مرکزی باید معرفی و بازاریابی شود چرا که تا پیش از این صنایع دستی دزفول با حجم انبوه و قیمتی ناچیز به استان‌های دیگر صادر و به نام همان شهر عرضه می‌شدند در حالی که اگر اینگونه مکان‌ها برای سایر صنایع دستی دزفول نیز تاسیس شوند مشکلات مذکور برطرف خواهند شد.

وی در پایان، به تلاش اداره میراث فرهنگی دزفول برای راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: با توجه به پتانسیل و جایگاه دزفول در برخورداری از صنایع دستی متنوع و مشهور لازم است تا سایر ارگان‌ها از جمله فرمانداری ویژه شهرستان و اداره کل میراث استان با ما در زمینه راه‌اندازی این بازارچه همکاری لازم را داشته باشند.

منبع/فارس

اخبار مرتبط