پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

تشریح مدلی مفهومی از منظومه بیانات رهبر انقلاب/ اصلاح طلب ها، خودی متأخر هستند

به گزارش دزمهراب به نقل از دزفول امروز: علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشستی با فعالین سیاسی دزفول به تشریح مدلی از رهنمودهای و منظومه بیانات مقام معظم رهبری برای تحلیل شرایط کنونی کشور پرداخته و گفت: تنها راه که بتوانیم مسیری را طی کنیم که دارای حداکثر تأثیر و موفقیت باشد شناخت صحیح منظومه بیانات مقام معظم رهبری است.201102132169

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به لایه بندی 5 گانه این مدل پرداخته و افزود:  در لایه اول، “نگاه جهانی” است. در قبل از انقلاب اسلامی، دو گروه در جهان وجود داشت، گروه “سلطه گر” و گروهی “سلطه پذیر” که بعد از انقلاب گروه “سلطه ستیز”  به آنها اضافه شد و در حال حاضر جهان به دو قطب مستضعفین با محوریت ایران و مستکبرین با محوریت آمریکا تبدیل شده است.

آقای زاکانی لایه دوم این مدل را نگاه به “جهان اسلام” بیان کرده و تصریح کرد: قبل از انقلاب با “اسلام آمریکایی” در سطح جهان اسلام مواجه بودیم که به دو نسخه “اسلام سکولار” و “اسلام متحجر” برای کشورهای اسلامی برنامه ریزی می کردند که اسلام سکولار را در ترکیه و مالزی پیاده و اسلام متحجر را در عربستان که عربستان نیز محور سازش را تقویت می کرد.

وی افزود: اما بعد از انقلاب، محور “اسلام ناب محمدی(ص)” در جهان اسلام شکل گرفت که تقویت کننده محور مقاومت بود و دارای آرمانهای فرامرزی خاصه در فلسطین است.

علیرضا زاکانی موقعیت ایران را ممتاز خوانده و گفت: پس از 35 سال از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران از هر زمانی در منطقه قویتر شده  از طرفی آمریکا با ارتباط با کشورهای که داراری اسلام سکولار و اسلام متحجر در منطقه هستند در ضعیف ترین وضعیت خود قرار دارند.

عضو مجلس شورای اسلامی به بیان مصادیقی در این زمینه پرداخته و گفت: حضور اردوغان در ایران شکست بزرگ آمریکا بود و از طرفی آمریکا و همه متحدینش در جهان و منطقه خواستند ضعیفترین حلقه مقاومت را بشکنند ولی نتوانسته اند.

دکتر زاکانی به تشریح لایه سوم مدل مفهومی از رهنمودهای رهبر انقلاب پرداخته و گفت: سومین لایه، “نظام اسلامی” است که به دو گروه “بی تفاوت ها” (جدای از عِده و عُده آنها) و گروهی که “نسبتی با نظام ” دارند. که گروه دوم خود دو دسته می شود، “خودی ها” و “غیرخودی ها”.

عضو سه دوره مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: خودی ها کسانی هستند که جبهه انقلاب را تقویت می کنند هر چند دارای سلایق گونانگون باشند ولی غیرخودی ها، مرتبط با سلطه گر هستند و به تعبیر مقام معظم رهبری؛ غیرخودی ها، بلندگوی دشمن اند.

وی “نسبت خودی ها با ولایت فقیه” را چهارمین لایه دانسته و اظهار کرد: نسبت افراد خودی با ولایت فقیه در سه گروه قابل تقسیم است؛ “گروه خودی همراه و ملازم” ، “گروهی خودی متأخر” و “گروهی خودی متقدم” هستند. و طبق آنچه که در روایت آمده است متأخریت گمراه و سرنوشت متقدمین نابودی است.

نماینده سه دوره مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نگاه جذب حداکثری و دفع حداقلی ادامه داد: بنده اصلاح طلب ها را خودی متأخر می دانم. عنصر “خودی متأخر” در چارچوب فکری اش “عنصری سلطه پذیر” است.

دکتر زاکانی افزود: در مبانی نظریه برنامه چهارم که زمان دولت آقای خاتمی تنظیم شد آمده است که بدون حل مسائل با اسرائیل و آمریکا توانایی حا مشکلات کشور را نداریم که متأسفانه این نگاه نیز از برخی مسئولین دولت فعلی نیز شنیده می شود.

این عضو مجلس شورای اسلامی دوره نهم ، لایه پنجم را کسانی دانست که ” همراهی با ولایت را افتخار می دانند” و افزود: رهبر انقلاب در سفر به کرمانشاه فرمودند: “ما آرمان گرایی را با واقع بینی و عدالت خواهی را با عقلانیت همراه می دانیم”. پس کسانی که خود را با مطلوب های مقام معظم رهبری تنظیم می کنند را می توان به سه دسته “آرمان گرای واقع بین” ، “آرمان گرا” و “واقع بین” تقسیم بندی کرد.

وی در ادامه به توضیح تفاوتهای این سه دسته پرداخته و گفت: آرمانگراهای واقع بین در صورت نیاز به مصلحت، بر اساس منافع ملی و مصالح کشور مصلحت اندیشی می کنند ولی آرمانگرا ها مصلحت را قبول ندارند و واقع بین ها همیشه مصلحت سنج بوده و بر اساس منافع گروه خود مصلحت سنجی می کنند. آرمانگراهای واقع بین معتقد به جذب حداکثری و دفع حداقلی هستند ولی آرمان گرایان جذب حداکثری را قبول ندارند و واقع بینان دفع حداقلی را قبول ندارند به همین خاطر واقع بین ها با همه همراه می شوند.

دکتر زاکانی افزود: آرمانگراهای واقع بین، وحدت را بر محور اصول می دانند در حالیکه آرمانگرا ها وحدت را بر اساس اصول خود و واقع بینان وحدت را بر اساس گروه خود می دانند. همچنین مقام معظم رهبری، خالص سازی به روش تکثیر را مطرح نمودند در حالیکه آرمانگراها به خالص سازی به روش حذف را قبول دارند و واقع بین ها، خالص سازی را قبول ندارند.

این رزمنده و جانباز دفاع مقدس افزود: آرمانگرا های واقع بین، تکلیف و تلاش برای رسیدن به نتیجه را با حداکثر توان دنبال می کنند در حالی که آرمانگرا ها، تکلیف را قبول دارند ولی کاری به نتیجه ندارند و واقع بین ها نتیجه گرا هستند و کاری به تکلیف ندارند.

وی شناخت این مدل را برای تحلیل مسایل گذشته و حال کشور برای تأثیر گذار دانسته و تصریح کرد: باید قبل از اینکه به دیگران جهت دهی کنیم، اول موقعیت خودمان را خوب و صحیح بشناسیم تا دچار مشکل و سوء ظن به دیگران نشویم.

دکتر زاکانی در ادامه به سؤالات شرکت کنندگان در این نشست نیز پاسخ داد.

اخبار مرتبط