پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

جنتی(وزیر ارشاد): گشت ارشاد باید اجرا شود

صبح امروز یکی دیگر از مصاحبه های علی جنتی در کسوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزنامه اعتماد منتشر شد. این روزنامه به جریان اصلاح طلب وابسته است. بنابراین تلاش فراوانی کردهIMAGE635142400310673100 است تا مطالبی ویژه را از وزیر ارشاد دولت یازدهم بگیرد که بیشتر به مذاق جریان مطبوع خود، خوش بیاید. اما جنتی با موضع محکم خود، از فرهنگ و شریعت به خوبی دفاع کرده است.
در ابتدا بیتا یاری که نامش به عنوان مصاحبه کننده در ابتدای این متن درج شده سعی کرده با بی فرهنگ خواندن قشر فقیر جامعه، آنچه که حرکات رادیکال می نامد را به این قشر محروم منتسب کند. اما جنتی در پاسخ به وی گفت: این گونه طبقه‌بندی را در فرهنگ نداریم که بگوییم طبقه فقیر یا فرودستی داریم که مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و طبقه غنی یا متوسطی که برخوردار هستند و بعد حرکات رادیکال در حوزه فقرا بیشتر اتفاق می‌افتد.
یاری سخن وزیر را قطع می کند تا سوال اشتباه خود را به نوعی اصلاح کند. اما جنتی بی توجه به این سوال حرف خود را ادامه می دهد و می گوید: دوم اینکه تا حرکات رادیکال را چه در نظر بگیریم. اگر مقصود حرکت‌های خیابانی است که اختصاص به فقرا ندارد. به هر روی فرهنگ برای همه مردم است. اگر منظور از فرهنگ برخورداری از میزان سواد و آگاهی های اجتماعی است … تجربه ثابت کرده کسانی که از لحاظ مالی متمکن هستند به خاطر نداشتن دغدغه شغل و کار و تنگدستی، زیاد به دنبال تحصیل نمی روند. بسیاری از کسانی که نفرات برتر دانشگاه بودند یا افراد برجسته و نخبه اند از طبقات فقیر جامعه برخواسته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد همچنین در خصوص قشر مرفه جامعه موضع جالبی اتخاذ کرد و افزود: اگر فرهنگ را به معنای عمومی بگیریم، مشکلاتش در بین طبقه متوسط به بالا خیلی بیشتر است و قرآن آنها را به نام مترفین یاد می کند. یعنی آدم هایی که وضع زندگیشان خوب است و دنبال عیش و نوش و زندگی مرفه هستند. این دسته از نظر فرهنگی مشکلاتشان زیاد است.
علی جنتی در بیان مهمترین دغدغه خود در وزارت ارشاد تصریح کرد: آنچه بیشتر دغدغه من است رسیدگی به فرهنگ عمومی و گسترش اخلاق در جامعه است. فرهنگ ما برگرفته از اسلام و فرهنگ ایرانی خودمان است و همواره همراه با اخلاق و حفظ کرامت انسانی بوده است که متأسفانه درحال حاضر در جامعه در حال افول است.
جالب است خبرنگار روزنامه اعتماد بر سوال خود که جنتی با زبان های مختلف پاسخ آن را بیان کرد، اصرار می کند و این بار به صراحت می گوید آن ها [طبقات فقیر] افرادی از جامعه اند که از دانش عمومی و سطح مطالعه بالا بهره ای ندارند. وی برای آنکه شاهد مثالی بیاورد می گوید طبقات فقیر در نسبت دیگر طبقات جامعه کمتر محصولات فرهنگی را مصرف می کنند. با وجود آنکه جنتی پاسخ وی را در گذشته داده بود، دوباره اضافه کرد: مشکلاتی که شما اشاره می کنید در طبقات متوسط هم هست.
یاری در انتقاد به دولت های گذشته و فعالیت هایی که در طول سالهای قبل انجام گرفته میزان سرانه مطالعه و تیراژ کتاب ها را به عنوان نمونه مطرح کرد. اما وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید در پاسخ گفت: هنگامی که مجموعا 64 میلیون نسخه کتاب در سال چاپ می شود نشان دهنده آن است فرهنگ کتابخوانی در کشور رشد داشته است.
روزنامه اعتماد در ادامه انتقاد خود از نهادهای حکومتی، پای نیروی انتظامی و دخالت های آن در فرهنگ را پیش می کشد. جنتی نیز بیان کرد: نیروی انتظامی در جایی که مجوز صادر شده باشد مانع نشده و ورود پیدا نمی کند. گاهی در برخی مراسم ها حاشیه هایی اتفاق می افتد که با آنها برخورد می کند، مثل مسائلی که اخیر در برج میلاد اتفاق افتاد. نیروی انتظامی باید از موارد مجاز حمایت کند و برای جلوگیری از کسانی که می خواهند مانع برگزاری مراسم مجوزدار شوند بگیرد.
در ادامه از جنتی درباره مشکلاتی که این روزها قبل و بعد از کنسرت ها پیش آمده سوال کردند. این رونامه در توضیح سوال خود نوشت: «یک لغو مجوز همراه با دستگیری نفرات و دیگری مشکلاتی که گشت ارشاد در برج میلاد تهران برای کنسرت هیا روز ششم و هفتم شهریورماه پیش آورد.» جنتی در جواب این سوال توضیح داد: درباره داشتن مجوز برای کنسرتی که لغو شد تردید دارم و در مواردی که مجوز داشته برگزاری کنسرت مشکل نداشته بلکه نیروی انتظامی احیانا با نوع پوشش برخی از شرکت کنندگان برخورد کرده واین بحث پوشش و عفاف و حجاب در جامعه است که همه ما باید به ارزش های اسلامی و دینی مان و اعتقادات مردم در سطح جامعه احترام بگذاریم و طبیعی است که نیروی انتظامی براساس وظیفه قانونی خود با ساختارشکنان برخورد خواهد کرد. باید به قانون احترام گذاشت.
جنتی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص گشت ارشاد گفت: قانون در باب حجاب و عفاف مواردی دارد که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و هرچه را نیز که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده باشد مصوباتش در حکم قانون است.
وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت یازدهم در این زمینه با اصرار خانم خبرنگار مواجه شد که به نوعی در قالب یک سوال برای وی تعیین تکلیف می کرد که در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت کرده و برای بازنگری قانون گشت ارشاد تلاش کند. جنتی گفت: حتما شورای عالی تشکیل جلسه خواهد داد. اما در جلسات شورا قانون شکسته نمی شود چرا که دولت مجری قانون است. اگر مجلس قانون را لغو نکرده تا وقتی که وجود دارد باید به عنوان شهروند ایرانی به آن احترام بگذاریم. اگر به مفاهیم فقهی هم کار نداشته باشیم باید رعایت شئون دینی جامعه بشود.

دانشجو

اخبار مرتبط