پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

جولان جعفر پناهی با فیلم‌های ضد ایرانی در غرب! / شهاب حسینی «ساکن طبقه وسط» را کلید زد

هفته‌ای که گذشت سینمای ایران با خبرهایی از اکران فیلم‌های ضدایرانی پناهی و رسول‌اف در جشنواره هامبورگ همراه بود. IMAGE635153514948224049

هفته ای که گذشت سینمای ایرانی با خبرهایی از انتصاب مدیران جدید سازمان سینمایی تا مشخص شدن اکران های جدید همراه بود؛ خبر اول اینکه:

«سیاسی‌کاری» معدودی از سینماگران تمامی ندارد/دیدار مهناز افشار با محکوم فتنه 88

با وجود تحمل هزینه بسیار جامعه سینمایی کشور از سیاسی‌کاری عده معدودی از سینماگران، در اقدامی جدید مهناز افشار چند روز بعد از آزادی تعدادی از محکومان سیاسی فتنه سال 88 در منزل یکی از این افراد حضور یافت.

در حالی که در روزهای گذشته تعدادی از زندانیان سیاسی و محکوم در فتنه سال 88 از زندان آزاد شدند، مهناز افشار به دیدار نسرین ستوده رفت که به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و محاکمه شده بود.

مهناز افشار از جمله بازیگران عضو خانه سینماست که سیاسی‌کاری هیئت مدیره و برخی اعضای آن، اعتراضات زیادی را برانگیخت و سبب هزینه های بسیاری برای یک صنف هنری شد.

این در حالی است که سیاسی کاری معدودی از سینماگران مدعی دوری هنر از سیاست که برخی سابقه مشخصی در تولید فیلم های مغایر با امنیت کشور داشته اند همیشه برای اعضای این صنف دردسرساز بوده است.

جالب اینکه ملاقات با این محکوم فتنه 88 در صفحه فیس بوک این بازیگر نیز قرار می گیرد.

وی در صفحه خود درباره این ملاقات می نویسد:

«احساسات اون لحظه توصیفش متعلق به خود اون لحظه است و نمیشه بیان کرد

بغلشان کردم، به زن بودنم افتخار کردم، چرا که کسی را در آغوش گرفتم که ایستاد و محکم از باورش و انسانیت دفاع کرد و مادر و البته همسری دلسوز بود.»

بنا بر این گزارش، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره پرونده نسرین ستوده گفته بود: او به عنوان وکیل مورد پیگرد قضایی نیست، باید توجه داشت زمانی که فردی وکیل یک متهم می‌شود، تمام رفت‌وآمدش باید در راهروهای دادگاه باشد نه اینکه از پایتختی به پایتخت کشور دیگری رفته و علیه نظام و حکومت مصاحبه کند. این را سوءاستفاده حرفه‌ای از وکالت می‌گویند. نسرین ستوده به علت امر وکالت تحت پیگرد قضایی نیست، بلکه به خاطر تبلیغات علیه اسلام، نظام و همچنین تماس با گروه‌های تروریستی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته است.

پس از شروع فتنه 88 و دستگیری عناصر ضد انقلاب و مرتبطین با گروهک تروریستی منافقین، نسرین ستوده وکالت این تروریست‌ها و ضد انقلاب‌هایی که امنیت مردم را به خطر انداخته بودند برعهده می‌گیرد. برخی از مرتبطین با گروهک تروریستی منافقین پس از دستگیری به این مطلب اعتراف کرده‌اند که ستوده در پوشش کلاس‌های آموزش حقوق شهروندی، به آنها فرار و فریب از دست ماموران قضایی و امنیتی را آموزش‌ می‌داده است.

ستوده ضمن قبول وکالت محکومان امنیتی، در اغتشاشات و آشوب‌های سال 88 حضور و نقش فعالی داشت. وی بعد از مدتی به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و به زندان محکوم شد و به یکی از مشهورترین سوژه های رسانه های خارجی بدل گردید.

«گنجشکک اشی‌مشی» به تدوین رسید

نوید نیکخواه آزاد اپیزودهای «گنجشکک اشی‌مشی» را همزمان با فیلمبرداری تدوین می‌کند.

این فیلم سه اپیزودی که قرار است اولین نمایش اش در جشنواره کودکان و نوجوانان اصفهان باشد توسط سه کارگردان مطرح این حوزه ساخته می‌شود که تا کنون فیلمبرداری اپیزود اول با عنوان «بن بست» به کارگردانی مسعود کرامتی به پایان رسیده و تدوین و صداگذاری آن ادامه دارد.

در این اپیزود که در 30 دقیقه آماده می‌شود، سروش صحت، نگار عابدی و خود مسعود کرامتی به همراه بازیگران نوجوان پوریا ایمانی و خشایار قهرمانی بازی می‌کنند.

اپیزود اول «گنجشکک اشی‌مشی» درباره جلیل، نوجوان 15 ساله‌ای است که پس از سه سال زندان بودن از کانون اصلاح و تربیت آزاد می‌شود، اما نمی‌تواند ردی از مادرش که خود را از او مخفی می‌کند، بیابد.

«مرا بشنو» عنوان اپیزود سوم این فیلم است که توسط وحید نیکخواه آزاد کارگردانی می‌شود و فیلمبرداریش ادامه دارد.

اپیزود دوم این فیلم نیز که قرار است توسط غلامرضا رمضانی ساخته شود بزودی کلید می‌خورد.

فیلم سه اپیزودی «گنجشکک اشی‌مشی» به تهیه‌کنندگی وحید نیکخواه آزاد محصول بنیاد سینمایی فارابی است که نخستین نمایش آن در بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان خواهد بود.

محمدهادی کریمی و بازی در «ساکن طبقه وسط»


محمدهادی کریمی با اشاره به اینکه اینکه نقشش در «ساکن طبقه وسط» تفاوت زیادی با شخصیت واقعی‌اش دارد، گفت: «ساکن طبقه وسط» قرار بود آخرین فیلم من باشد، اما خوشحالم که اولین فیلم دوست عزیزم سیدشهاب حسینی شد.

محمدهادی کریمی در خصوص بازی در نخستین فیلم بلند سینمایی شهاب حسینی گفت: فیلمنامه «ساکن طبقه وسط» قرار بود آخرین فیلمی باشد که من در سینما می‌سازم، اما وقتی شهاب حسینی آن را خواند علاقه مند شد تا خودش این فیلمنامه را بسازد و بسیار خوشحالم «ساکن طبقه وسط» قرار بود آخرین فیلم من باشد، اما اولین فیلم دوست عزیزم شهاب حسینی شد.

وی افزود: به هرحال لازم است تا گاهی آن سوی دوربین را هم تجربه کرد و علت بازی من در «ساکن طبقه وسط» هم اصرار شهاب بود که حتماً باید این نقش را بازی کنم و من هم دوست داشتم تا خیال شهاب را بابت ایفای مناسب نقش روان پزشک فیلم راحت کنم.

کارگردان فیلم‌های «برف روی شیروانی داغ» و «غیرمنتطره» که حسینی در آنها به ایفای نقش پرداخته است، ادامه داد: البته نقش روان پزشکی که من در این فیلم بازی می‌کنم تنها به جهت وجه پزشک بودن با من شباهت دارد و از نظر ویژگی‌های شخصیت اجتماعی بسیار از من دور است و تنها به دلیل اینکه احساس کردم با بازی در این نقش خیال شهاب حسینی راحت می‌شود، چنین مقابل دوربین قرار گرفتم.

کارگردان «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» که قر ار است اواخر مهرماه در گروه عصر جدید اکران شود در خصوص کار جدید خود گفت: فیلمنامه «لذت نیمه شهریور» را آماده ساخت دارم و قرار است برای پروانه ساخت بزودی به ارشاد ارائه شود که در صورت صدور پروانه ساخت نیمه دوم سال آن را کلید خواهم زد.

براساس این گزارش، شهاب حسینی نقش اصلی «ساکن طبقه وسط» را که یک نویسنده است، بازی می‌کند و کریمی که فیلمنامه این کار را نگاشته، در نقش یک پزشک روانکاو به ایفای نقش می پردازد.

حسین یاری، فرهاد اصلانی، ساره بیات، هنگامه قاضیانی، طناز طباطبایی، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، نیما رییسی، فرید سماواتی و حسین محجوب دیگر بازیگران «ساکن طبقه وسط» هستند.

«تهران1500» در شبکه خانگی توزیع شد

فیلم سینمایی «تهران1500» از روز پنجشنبه با درجه کیفی «الف» توسط موسسه سیماشهر در شبکه نمایش خانگی سراسر کشور توزیع شد.

«تهران1500» به کارگردانی بهرام عظیمی نخستین انیمیشن بلند سینمایی ایران است که به دلیل ساختار قابل قبول و طنز موجود در آن در اکران خود فروش خوبی را تجربه کرد.

در این فیلم بازیگرانی چون هدیه تهرانی، مهران مدیری، بهرام رادان، محمدرضا شریفی نیا، حبیب رضایی، حسام نواب صفوی، گوهر خیراندیش و مهتاب نصیرپور به ایفای نقش پرداخته‌اند.

لوح فشرده فیلم سینمایی «تهران1500» شامل فیلم، تیزرها و آنونس های آن، بخش هایی از پشت صحنه و صداپیشگی بازیگران به جای شخصیت‌ها و چند انیمیشن جذاب دیگر به نام شیریار است.

فیلم سینمایی «تهران1500» روایتگر داستانی در شهر تهران در سال 1500 شمسی است که از تکنولوژی انیمیشن برای به تصویرکشیدن پیشرفت‌های الکترونیکی بشر در در حدود 100 سال آینده بهره برده و با ته مایه‌های طنز ساخته شده است.

«سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شد

با حکمی از سوی حجت الله ایوبی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و رئیس هیات امنای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد» به سمت مدیرعاملی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منصوب شد.

در متن حکم «سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد» آمده است: «نظر به سوابق ارزشمندتان در مدیریت فرهنگی و امور سینمایی مطابق با مصوبه 25/6/92 هیات امنا به موجب این حکم به سمت مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منصوب می‌شوید.

امیدوارم با به کارگیری نیروهای کارآمد، متخصص و همکاری با طیف¬های گوناگون اهالی سینما زمینه های پویایی، نشاط و اعتلای این مرکز فراهم نموده و گام های بلندی در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای جوان و معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی بردارید.

موفقیت روزافزونتان را در انجام این مسئولیت مهم از خداوند متعال خواهانم.»

خانوادگی‌ترین فیلم داوودنژاد‌ها روی پرده رفت

جدیدترین فیلم و در عین حال خانوادگی‌ترین فیلم علیرضا داوودنژاد اکران عمومی خود را با 11 سینمای تهران آغاز کرد.

فیلم سینمایی «کلاس هنرپیشگی» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد از امروز در 11 سینمای تهران اکران عمومی خود را آغاز کرده است و مخاطبان می‌توانند خانوادگی‌ترین فیلم داوودنژادها را روی پرده سینما ببینند.

براساس این گزارش، فیلم سینمایی «کلاس هنریشگی» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد به سرگروهی سینما عصر جدید اکران خود را در 11 سالن تهران آغاز کرده و قرار است توسط فیلمیران، پخش کننده این فیلم در شهرهای مشهد، شیراز، سنندج و اهواز نیز به صورت همزمان اکران شود.

«کلاس هنرپیشگی» هجدهمین فیلم بلند سینمایی «علیرضا داوودنژاد» است که سال گذشته در جشنواره فجر توانست جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کند.

در این فیلم که به نوعی خانوادگی‌ترین فیلم داوود‌نژاد به حساب می‌آید، رضا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد، محمدرضا داوودنژاد، مهرداد کیش‌مهر، احترام‌السادات حبیبیان، عباس حبیبیان، مسعود میری، کیارش داوودنژاد، یلدا محمودی، انوش محمودی، کبری حسن‌زاده، اقدس سعادت رضایی، زهرا حبیبیان و مهرانگیز عدالت بازی کرده‌اند.

نمایش «سر به مهر»، «سیب و سلما» و «تاج محل» در جشنواره فیلم جهان اسلام

فیلم‌های سینمایی «سر به مهر»، «سیب و سلما» و «تاج محل» در جشنواره فیلم جهان اسلام در مالزی روی پرده می‌روند.

جشنواره فیلم جهان اسلام به مناسبت سی امین سالگرد تاسیس دانشگاه بین المللی آزاد اسلامی مالزی از 29 شهریور تا اول مهرماه در شهر کوالامپور مالزی برگزار خواهد شد. در این جشنواره  فیلم‌های سینمایی ، کوتاه، انیمیشن و مستند  به نمایش گذاشته می‌شوند.

در جشنواره فیلم جهان اسلام کارگاه های آموزشی و یک بازار برای شرکت کنندگان و همچنین یک محیط برای بحث و تبادل نظر برای عموم جهت بحث در مورد مسائل مرتبط  مسلمانان وجود خواهد داشت.

سه فیلم سینمایی «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی، «سیب و سلما» به کارگردانی حبیب بهمنی و «سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدم دوست در بخش رقابتی این جشنواره پذیرفته شده اند.

همچنین سه فیلم مستند «موکان» به کارگردانی محمد علی هاشم زهی، «خدا اشتباه نمی کند» به کارگردانی بهروز نورانی پور و «مادرم بلوط» به کارگردانی محمود رحمانی در بخش رقابتی فیلم‌های مستند به نمایش گذاشته خواهد شد.

چهار فیلم کوتاه «خروج اضطراری» به کارگردانی مهدی جعفری، «می خورد بر بام خانه»، «چیدن سپیده دم» و «انار میوه بهشت است» به کارگردانی تیمور قادری و دو انیمیشن «سکو» به کارگردانی سلمان خورشیدی و امیر محمد زاده و «مرمت» به کارگردانی محمد حدادی پور در بخش رقابتی فیلم های کوتاه به نمایش گذاشته خواهند شد.

اکران 9 فیلم انتخاب شده پناهی در بخش «ایران لوکس» جشنواره هامبورگ

جشنواره فیلم هامبورگ اعلام کرده است در کنار اکران فیلم‌های ضدایرانی پناهی و رسول‌اف، 9 فیلم انتخاب شده توسط جعفر پناهی را در بخش «ایران لوکس» این جشنواره به نمایش درخواهد آورد.

چند روز پیش روزنامه «دی ولت» آلمان به نقل از «کاترین کولشته»، رئیس جشنواره فیلم هامبورگ از حضور 9 اثر سینمایی ایرانی در بیست‌ویکمین دوره این جشنواره و بررسی سینمای ایران در آن خبر داد.

«کاترین کولشته»، رئیس جشنواره فیلم هامبورگ گفته بود: در سایه تحریم کارگردانان و ممانعت از پخش فیلم‌ها در ایران، هر چند که برای ما بسیار سخت بود که نسخه‌ای از فیلم‌های ایرانی را برای نمایش در این جشنواره داشته باشیم، اما در نهایت موفق شدیم تا 9 اثر سینمایی از ایران را برای نمایش در این جشنواره داشته باشیم.

اما نگاهی به پایگاه رسمی جشنواره فیلم هامبورگ که قرار است در روزهای 26 سپتامبر تا 5 اکتبر (4 تا 13 مهرماه 92) برپا شود، نشان می‌دهد فیلم‌های بخش «ایران لوکس» این جشنواره توسط «جعفر پناهی» و با اشراف او انتخاب شده است.

در بخش معرفی «ایران لوکس» در پایگاه رسمی جشنواره فیلم هامبورگ با اشاره به حضور کارگردانانی چون پناهی، کیارستمی، فرهادی، رسول‌اف و مجید مجیدی در دوره‌های متفاوت این جشنواره آمده است: در بخش «ایران لوکس» سعی می‌کنیم به فیلم‌های معاصر و قبل و بعد از انقلاب بپردازیم و نشان دهیم که چرا سینمای ایران از آغاز تا امروز با وجود انقلاب، جنگ‌ها و ممنوعیت‌های کاری در عرصه بین‌المللی موفق بوده است!

بنا بر این گزارش، 9 فیلمی که توسط جعفر پناهی برای این بخش انتخاب شده، فیلم‌های «گاو» داریوش مهرجویی، «خانه سیاه است» فروغ فرخزاد، «مسافر» عباس کیارستمی، «طبیعت بی‌جان» سهراب شهیدی ثالث، «شازده احتجاب» بهمن فرمان‌آرا، «دونده» امیر نادری، «باشو غریبه کوچک» بهرام بیضایی، «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی و «نیاز» علیرضا داوودنژاد است.

در عین حال جشنواره بین‌المللی فیلم هامبورگ اعلام کرده دو فیلم ضدایرانی «پرده بسته» جعفر پناهی و «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزد» از محمد رسول‌اف در بخش موسوم به «ورد» این جشنواره اکران خواهد شد.

رئیس این جشنواره با بیان اینکه بخش «ایران لوکس» در 27 سپتامبر(5 مهر) آغاز می‌شود، اعلام کرده است که با حضور «محمدرضا مرتضوی» از موزیسین‌های ایرانی برای آزادی جعفر پناهی برنامه‌ای را اجرا خواهد کرد.

جعفر پناهی که بر اساس قانون و حکم دادگاه حق ساخت فیلم ندارد، در چند سال گذشته به‌صورت غیرقانونی و برخلاف حکم دادگاه فیلم‌هایی تولید و به جشنواره‌های خارجی ارسال کرده است و با وجود آزادی، در غرب این گونه مطرح کرده که در «حبس خانگی» بسر می‌برد.

نامه خانه سینمای ایرانیان به رؤسای قوه مجریه و قضائیه و وزیر ارشاد

رئیس هیئت‌مدیره خانه سینمای ایرانیان با انتشار مطلبی از ارائه درخواست کتبی رؤسای صنوف قانونی به رؤسای قوه مجریه و قضائیه و وزیر ارشاد برای پایبندی به قانون خبر داد.

در متن نامه حبیب‌الله کاسه‌ساز که نسخه‌ای را از در اختیار بخش سینمایی فارس قرار گرفته، آمده است: «بزودی درخواست کتبی روسای 12 صنف قانونی خانه سینما ایرانیان، به ریاست جمهوری، ریاست قوه قضائیه، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیوان عدالت اداری ارسال خواهد شد.

ظاهراً در دولت قانون و تدبیر، امیدی بر تعامل بین همه سینماگران نیست و به روشنی، یکسویه نگاه کردن به یک جناح خاص که در بی‌قانونی شهره شده‌اند را مورد توجه قرار داده‌اند و صنوف قانونی به صورت مغرضانه مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند.

قانون که باید فصل الخطاب باشد به صورت روشن و شفاف نادیده گرفته شده است. امید داریم جناب آقای دکتر روحانی، کلید بر قفل بی قانونی بزند و دستور بر تعامل و امید صادقانه به سینما را صادر کنند.»

ولله الحمد
حبیب الله کاسه ساز
رئیس هیئت مدیره خانه سینما ایرانیان

«خسته نباشید» بعد از ترنج به گروه آزادی می‌آید

مدیر پخش سازمان سینمایی حوزه هنری از اکران فیلم سینمایی «خسته نباشید» در‌ نیمه نخست پاییز در گروه آزادی خبر داد

 

غلامرضا فرجی، مدیر پخش سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری گفت:  فیلم سینمایی «خسته نباشید»‌ آخرین ساخته محسن قرایی نیمه نخست پاییز 1392 با گروه سینمایی آزادی قرارداد اکران بسته است.

وی درباره نحوه تبلیغات این فیلم عنوان کرد:‌ امیرحسین علم الهدی، مشاور پخش سازمان برنامه‌هایی برای اکران این فیلم در دست اجرا دارد که متعاقباً اعلام خواهد شد.
فرزاد باقری،حسام محمودی، جلال فاطمی، غوغا بیات، ‌رویا افشار،‌ نگار حسنزاده و یدالله شادمانی بازیگران این فیلم به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی هستند.
«خسته نباشید» با داستان زوجی جهانگرد که درگیرِ اختلافاتند و در میانه سفر خود در ایران با موسسه جهانگردی طرف قراردادشان به مشکل برمی‌خورند، توانست توجه مخاطبان بسیاری را در سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به خود جلب کند.

دانشجو

اخبار مرتبط