پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

حبیب‌الله معلمی شاعر «ای لشکر صاحب زمان» درگذشت+صوت نوحه+تقدیر مقام معظم رهبری از ایشان/خاکسپاری فردا اهواز

«حاج حبیب الله معلمی» که نامش در کنار نام شهدا و ایثارگران، بر تارک تاریخ دفاع مقدس می‌درخشد و همواره ما را به یاد اشعار مخلصانه و زیبای مردی می‌اندازد صبح امروز درگذشت.00000000000000000000000000000000000000000000000000000

معلمی که مدتی به علت مشکلات ریوی به کما رفته بود و در بیمارستانی در اهواز بستری شده بود، امروز دار فانی را وداع گفت.

فارس

برای دربافت صوت نوحه کلیک کنید

از معلمی نوحه‌های به‌یادماندنی قرائت شده است که از این جمله می‌توان به «شور حسین(ع) است چه‌ها می‌کند»، «این لشکر حق عازم کرب‌وبلاست امشب»، «سوی دیار عاشقان رو به خدا می‌رویم»، «بهر آزادی قدس از کربلا باید گذشت» و «ای لشکر حسینی تا کربلا رسیدن یک یا حسین دیگر» اشاره کرد. عمده اشعار وی توسط صادق آهنگران، مداح نام‌آشنای جبهه‌ها، اجرا شده است. وی از هفته گذشته تاکنون به‌دلیل کهولت سن و بیماری در بیمارستان نفت شهر اهواز بستری بود که در نهایت در صبح امروز، چهارم تیر ماه، دار فانی را وداع گفت.

معلمی پس از جنگ، بارها مورد ستایش رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله العظمی خامنه‌ای قرار گرفت که تقدیرنامه ذیل، نمونه‌ای از آن‌هاست:

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

برادر عزیز آقای معلمی

 پیکر این شاعر بزرگوار ساعت هشت پنجشنبه از حسینیه عاشقان ثارالله اهواز به سمت امام زاده علی بن مهزیار دراهواز تشییع و در این مکان به خاک سپرده می شود.

همچنین آیین ترحیم معلمی ساعت 10 روز جمعه در حسینیه ثارالله اهواز برگزار خواهد شد.

حبیب الله معلمی، شاعر دوران دفاع مقدس با آثار مانایی نظیر ˈای لشگر صاحب زمان(عج) روز سه شنبه در سن 87 سالگی در بیمارستان نفت اهواز دار فانی را وداع گفت.

معلمی در ۱۵بهمن سال ۱۳۰۵ در رامهرمز چشم به جهان گشود.

پدر وی آخوند نصیر در زمان رضا خان معلم مکتب قرآن بود و به همین دلیل نام خانوادگی معلمی برای آنان انتخاب شد.

وی دوران کودکی خود را در مکتب خانه پدر گذراند، مکتب خانه ای که توسط نیروهای حکومت پهلوی تعطیل شد. سپس تحصیلات خود را در مدرسه تا کلاس نهم ادامه داد.

معلمی در محضر پدر و همچنین در هم نشینی با استادانی مانند ˈآیت الله سید علی بهبهانیˈ از مجتهدان برجسته رامهرمز با سیره اهل بیت و همچنین الفبای عروض و قافیه آشنا شد.

این شاعر متعهد دفاع مقدس از جوانی به سرودن پرداخت و از آغاز مداحی اهل بیت را جان مایه اصلی شعرهای خود قرار داد.

تشویق های یکی از دوستان پدرش که خود شاعری توانا بود به نام حاجی بابا اشتری لرکی زمینه را برای شکوفایی او فراهم کرد.

معلمی در سال ۱۳۴۰ از رامهرمز به اهواز مهاجرت کرد و در زمینی در کنار رودخانه کارون و در کیانپارس کنونی کشاورزی می کرد.

با آغاز جنگ در کنار حضور در اهواز به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای جنگی ایران در فرصت های بسیاری همراه با فرزندانش در سنگرهای دفاع هم حضور داشت و همزمان به سرودن اشعار نیز می پرداخت.

از میان کتاب‎های مرحوم معلمی می توان به ˈخونین نامه عاشقان حسینˈ، ˈوادی عشقˈ و ˈشفق خونینˈ اشاره کرد.

هنگامی که شعر روشن شما که چون جویبار مصفایی با نغمه برادر خواننده عزیز، آقای آهنگران به کلام جان مشتاقان می‌ریزد و روحی تازه و سرشار از انگیزه و احساس انقلابی به شنونده می‌بخشد، شأن شعر و سرود انقلابی و اسلامی و مردمی و اوج شاعر مؤمن و صالح، آشکار و ملموس می‌گردد.

سرود دلنواز شما و سرایش صمیمی و شیرین آن برادر، بی‌شک یکی از پایه‌های جهاد مقدس ما در برابر دشمن جهانی و جنگ تحمیلی است. این پایگاه شایسته را به شما تبریک می‌گویم و نیز طلوع فجر مقدس انقلاب را وصله ناقابلی تقدیم می‌دارم و شما را دعا می‌کنم.

برادر شما سید علی خامنه‌ای»

اخبار مرتبط