پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

دبیر اکران دانشجویی: سینمای ما نباید منفعل باشد و با قدرت به آثار سینمایی فرهنگ مهاجم پاسخ دهد

آیین اختتامیه ی جشنواره ی مردمی فیلم عمار دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول چهارشنبه ششم اسفندماه با حضور خوانواده ی معظم شهدای جنگ و انقلاب، حجت الاسلام جارون نماینده ی ولی فقیه در سپاه، حجت الاسلام علوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، محمد صفایی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه ، مهندس خدایی نساج معاونت فرهنگی و دکتر نیک اندیش مدیر فرهنگی دانشگاه و جمعی از دانشجویان برگزارشد.

IMG_8397

به گزارش دزمهراب ،طی این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و طنین انداز شدن سرود جمهوری اسلامی ایران در سالن فیلم تقدیر از حاج صادق آهنگران در پنجمین جشنواره عمار و سپس نماهنگ “مادران گمنام” به احترام قدوم خانواده ی معظم شهدا به نمایش در آمدند.

در ادامه محمد حاتمی دبیر جشنواره طی سخنانی با اشاره به نقش بسزای شهید سید مرتضی آوینی در پی ریزی و تقویت حوزه ی فرهنگ و هنر پس از انقلاب گفت: جریانی که آوینی آغازگر آن بود باید منجر به گذار سینمای فیلم فارسی به یک سینمای کامل به عنوان یک رسانه ی اسلامی می شد.

وی با اشاره به اینکه سینما نمی تواند تنها به عنوان یک هنرسرگرم کننده باشد: افزود سینما باید جذابیت داشته باشد و یک هنر سرگرم کننده باشد تا بتواند تاثیرگذاز باشد اما سرگرمی نباید هدف اصلی سینما قرارگیرد چراکه سینما جایی شبیه سیرک یا شهربازی نیست که تنها وقت مردم را پر کند بلکه رسالت اصلی سینما در جامعه ی ما باید انتشار پیام فرهنگ ملت ما ،دین ما و پرداختن به واقعیت ها و دردهای جامعه ی پیرامونش باشد و در بیرون مرزها بتواند دیگر ملت ها را با دین و فرهنگ ما آشنا سازد.

او در ادامه افزود: اگر می خواهیم این سینما را به یک رسانه ی قوی تبدیل کنیم نیاز به حمایت دارد و باید فضا داشته باشد، ما امروز میبینیم اگر فلان هنرپیشه حرفی بزند بلافاصله در اکثر رسانه ها پوشش داده می شود اما 5000 نقطه اکران مردمی عمار، 1000 اکران نخبگانی یا حتی خود جشنواره به اندازه ی کافی در رسانه ها بازتاب پیدا نمی کند و تا تبلیغاتی در حد یک اثر مستند یا حتی یک بنر ساده در رابطه با استکبار ستیزی پخش می شود سریع مورد هجمه قرار میگیرد ، که فلانی دارد با فلانی مذاکره میکند و مبادا به گوشه ی قبایش بر بخورد. یا مثلا فلان خبرنگار به فیلم ساز ما میگوید چرا شما هنر را رها کرده و به عدالت میپردازید، این افراد باید توجیه باشند که اگر قرار باشد هنر تا ابد برای هنر باقی بماند و به عدالت و اقتصاد و فرهنگ و ….نپردازد پس ما روی این کره ی خاکی آمده ایم چکار بکنیم؟ از نظر آنها حتما خدا به جای کره ی زمین باید دانشکده ی سینمای هنر برای هنر خلق میکرد؟؟

IMG_8426

حاتمی با اشاره به تولید آثار متعدد اسلام ستیزی و ایران هراسی در سینمای غرب گفت: سینمای ما نباید منفعل باشد و با قدرت به این گونه آثار پاسخ دهد تا هم در دنیا راجع به ایران واسلام روشنگری شود هم مردم سراسر دنیا از قفس رسانه ای که ذهنشان را مسخ کرده آگاه شوند.

دبیر جشنواره عمار دانشگاه صنعتی جندی شاپور در انتها با تکرار این نکته که رسالت اصلی رسانه ی اسلامی باید انتشار پیام و فرهنگ اسلام باشد گفت: جبهه ی رسانه ای غربی باید بداند وقتی مطلوب ما اینچنین رسانه ای است، همانند آنچه که در طول تاریخ رخ داده ما در جبهه ی فرهنگی انقلاب تا آخر پای اصول و ایدئولوژی اسلام ایستاده ایم و اینبار این غرب است که باید دست ازاصولش بردارد .

IMG_8408

در ادامه ی مراسم سردار محمد عیدی مراد از رزمندگان دوران 8 سال دفاع مقدس به روایت خاطره ای از روی کالک عملیاتی پرداخت که با استقبال و واکنش های مختلف حضار همراه شد.

سپس آثار انیمیشن پرواز655، گزینه های روی میز، جایزه ی ایرانی اوباما،نماهنگ خون هابیل ، مستند صداقت آمریکایی2 و نماهنگ مرگ بر آکریکای حاج صادق آهنگران پخش شدند.

در آخر نیز مراسم با تجلیل از خانواده ی معظم شهدا به پایان رسید.

IMG_8444

IMG_8446

IMG_8455

IMG_8457

اخبار مرتبط