پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

رئیس‌جمهور باید به فکر عملیاتی کردن ارزش‌های اسلام ناب در جامعه باشد

رئیس‌جمهور باید به فکر عملیاتی کردن ارزش‌های اسلام ناب در جامعه باشد
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه

ویژگی‌های مثبت قبلی مثل مردمی بودن و راحت در میان مردم رفتن و ارتباط برقرار کردن را داشته باشد. برود و درد مردم را زا نزدیک لمس کند. بنده تأکید می‌کنم که مردم حتماً برنامه‌های تلویزیونی کاندیداها را با دقت تماشا کنند تا بتوانند درست و دقیق تحلیل کنند و تصمیم احسن بگیرند و به اصلح رأی بدهند.

 

حیات طیبه؛ حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران) گفت‌وگویی را با سایت حیات طیبه انجام داده است و در آن به بیان شاخص‌های رئیس جمهور دولت یازدهم را برشمرده است.

به نظر بنده رئیس جمهور آینده ایران باید چند شاخص داشته باشد:

۱- فرمایشات امام و مقام معظم رهبری نشان می‌دهد انقلاب اسلامی زائیده عقلانیت اسلامی است که از یک طرف به سنت گذشته و میراث فرهنگی توجه دارد و از سوی دیگر نسبت به دنیای مدرن نگاهی گزینشی و انتقادی دارد و به دنبال ایجاد تمدن بزرگ اسلامی است. رئیس جمهور آینده باید کسی باشد که این مسیر را ادامه دهد و اجرایی شدن سند چشم‌انداز، تحول در علوم انسانی، مهندسی فرهنگی، اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را جدی بگیرد و دغدغه جدی مبتنی بر شاخص‌های حکمت اسلامی داشته باشد. این نمی‌شود مگر تکیه بر «گفتمان مقاومت پیشرفت‌گرایانه». اگر نگاه عقب‌گرد داشته باشد و بخواهد در مسیر بی‌توجهی به مبانی و ارزشهای اسلامی حرکت کند به سازش فکری و عملی و اجرایی منتهی می‌شود و سیر حرکت ما قهقرایی خواهد شد و مدیون امام و خون شهدا خواهیم شد. البته رویکرد مقاومت و پیشرفت معنایش این نیست که رویکرد ستیز با غرب داشته باشیم بلکه رویکرد ما دفاعی است. ما رویکرد گفتگوی همراه با دفاع منطقی را دنبال می‌کنیم ولی اگر غرب بخواهد چیزی را تحمیل کند اهل سازش هم نیستیم و در راستای مصالح تمدن نوین اسلامی حرکت می‌کنیم.

۲- نسبت به نیازهای اجرایی کشور تسلط ویژه داشته باشد در همه حوزه‌ها اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و…آن هم تسلط به توانایی‌های بالفعل و نیازهای قطعی که بتواند لوایح واقعی قابل عمل بدهد.

۳- نسبت به اسلام چنان آشنایی داشته باشد که لوایح در چارچوب شرع و قانون مطرح شوند که فرصت بررسی زیادی در مجلس و شورای نگهبان نگیرد و فرصت و زمان کمتری از دست برود.

۴- وقتی برنامه‌ای را می‌خواهد اجرا کند به جوانب مختلف آن توجه کند. مثلاً اگر برنامه ‌حل مشکل اقتصادی باشد، به تبعات فرهنگی آن توجه کنند و بالعکس. یعنی در کنار داشتن برنامه نگاه جامع‌نگر در اجرا داشته باشد. نگاه جامع‌نگر در اجرا با برنامه فرق دارد.

۵- باید از عقل جمعی استفاده کند. هیچ فردی نمی‌تواند ادعا بکند که در همه زمینه‌ها کارشناس ارشد است. باید از تدبیر و برنامه تیم قوی فرهنگی، اقتصادی و…بهره ببرد تا کارها با عقل جمعی پیش برود و هم‌افزایی داشته باشد. افراد این تیم هم باید علاوه بر تخصص لازم در یک رشته نگاه جامع‌نگر داشته باشند و روحیه کار جمعی با تیم‌های دیگر مثل تیم اقتصادی و تیم فرهنگی و… داشته باشند تا تصمیمات راهگشا باشد.

۶- نکته مهم دیگر اینکه از مواضع و ارزشهای انقلاب فاصله نگرفته باشد. اینکه فردی انقلابی بوده کافی نیست، باید انقلابی مانده باشد و در حال حاضر هم انقلابی و مدافع و به فکر دفاع و عملیاتی کردن ارزشهای اسلام ناب محمدی باشد. هم خودش و هم اطرافیانش، چون گاهی فرد خودش انقلابی است ولی اطرافیان او گاه حالت خنثی نسبت به ارزشها دارند یا مخالفت می‌کنند و اینها بعداً آسیب‌زا می‌شود.

۷- با رهبری و با دیگر قوا بتواند در مجموعه‌اش هماهنگی ایجاد کند که منشأ توسعه شود. از حاشیه سازی دوری کند.

۸- ویژگی‌های مثبت قبلی مثل مردمی بودن و راحت در میان مردم رفتن و ارتباط برقرار کردن را داشته باشد. برود و درد مردم را زا نزدیک لمس کند. بنده تأکید می‌کنم که مردم حتماً برنامه‌های تلویزیونی کاندیداها را با دقت تماشا کنند تا بتوانند درست و دقیق تحلیل کنند و تصمیم احسن بگیرند و به اصلح رأی بدهند.

 

اخبار مرتبط