پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

سنگِ مفتِ حجه الاسلام شهاب مرادی به مردمی که گنجشک می خورند

مهران موزون در وبلاگ شنود نوشت:

جناب حجت الاسلام شهاب مرادی سلام،
این نوشته چیزی نیست جز یک گلایه دوستانه،

آنشب که در خندوانه گفتید و رفتید،(اینجا) من ابتدا دلخور شدم که چرا و به چه علت، شخصیتی فرزانه چون حجت الاسلام شهاب مرادی (که ضروریات رسانه را خوب می شناسد) با آبروی چندصدهزارنفر از شهروندان یک شهر اینچنین بازی کرده و آنان را به قساوت و بیرحمی مبتنی بر بی عقلی!! متهم نمود؟
هرچه بود، آن شب کظم غیظ کردم، درحالیکه توان و امکانش را داشتم که فردای همانروز با مراجعه به دفتر مدیر محترم شبکه نسیم، هم شما و هم رامبد جوان را بنشانم و رودررو بگویم که چه اشتباهی کردید لکن عدالت را در آن دیدم که به جبران اشتباهی که شما در ملأعام مرتکب شدید بنده نیز در فضای علن و نزد افکار عمومی اشتباه شما را تصحیح کنم. بگذریم که تعداد مخاطبان این وبلاگ محقر با مخاطبان آنشبِ خندوانه قابل قیاس نیست.

شهاب مرادی

برادر گرامی،
اشتباه شما نه تنها ناشی از نقصان دانش شما در موضوع مورد اشاره تان بود بلکه شرمنده ام که بگویم : آن شب در قضاوت شما نسبت به فرهنگ خوراکی های سنتی یکی از شهرهای ایران، رگه هایی از کم بصیرتی وجود داشت.
به هرجهت امروز که قریب به دوماه از آنشب میگذرد و آبها از آسیاب افتاده، بنده در کمال آرامش اقدام به تصحیح اشتباه جنابعالی میکنم چه اینکه دیگر خندوانه ای روی آنتن نیست و برچسب عناد با برنامه ی خوب خندوانه به این قلم نمی چسبد.
در آن برنامه ی کذایی از حلال خوری بدون دلیل عقلی در برخی نقاط کشور گفتید.
منجمله گنجشک خوری و بی آنکه اشاره به نام آن شهر کنید، اینترنت را ماخذ این خبر اعلام نمودید و این یعنی اینکه پس از اتمام برنامه ی خنداونه، مخاطبان میتوانند با یک جستجوی ساده به تصاویر گنجشگهای کباب شده ی به دست اهالی سنگدل!! و بی منطق!!  آن شهر! دست یابند و ایضاً نام و نشان آن شهر!
می دانید آنشب چه کردید؟ (یکبار دیگر از دقیقه سوم فیلم را مرور کنید + )
دل بینندگان آن شهر را شکستید برادر.
می دانید چرا؟
می گویم :
در ایران، بعضی خوراکها، منحصر به یک شهر هستند و لاغیر!
در کل ایران زمین! تنها و تنها اهالی یک شهرند که قرن هاست در فرهنگ خوراکی های محلی خویش عادت به خوردن پرندگان حلال گوشتی از قبیل کبوتر، گنجشگ، سار و … دارند و به همین دلیل خاندان هایی در این شهر هستند که نسل درنسل، شغلشان شکار دسته جمعی این پرندگان از بیابان ها و مزارع اطراف شهرشان است.
و بد نیست بدانید که نسل پرنده یی همچون گنجشک در این شهر، نه تنها از بین نرفته بلکه بیشتر هم شده است ضمن اینکه مردمان فعلی این شهر، به اندازه ی پدران خویش عادت به خوردن گوشت گنجشک ندارند بنابراین نسل های گذشته ی شهر موصوف؛ علیرغم آنکه خیلی بیشتر از نسل کنونی گنجشک مصرف میکردند اما گنجشکهای فراوانی برای فرزندان خود به ارث گذاشتند.
اما بعد..
چه شد که شخصیت محترمی چون شما در برنامه خندوانه، از روی قلّت دانش و بصیرت کم به این موضوع، به اهالی این شهر در فقره ی گنجشک بتازید و بر سکوی نصیحت و هشدار بنشینید! دلیلش تحرکات نابخردانه برخی رسانه های مجازی کشور در دوسه سال اخیر است.
جناب مرادی!
گنجشک را شاید بتوان «کوچکترین» پرنده حلال گوشتی دانست که قابل شکار و خوردن است و انسانهای غرق شده در مدرنیته ی امروزی (که متاسفانه اکثراً تعینی هستند)  که با رفتاری تناقض آمیز در حالیکه از دیدن کشتار کودکان غزه آنچنان به هم نمی ریزند با دیدن عکس ده عدد گنجشک به سیخ کشیده از حال میروند.
چیزی شبیه مردمان اروپا و امریکا که از دیدن صحنه های گیر کردن یک سگ در یک سوارخ فاضلاب، چنان آشفته میشوند که دوربین های زنده تلویزیونی را برای صحنه آزادسازی سگ بینوا بسیج میکنند اما همان مردم در حالیکه مکدونالد میخورند تصاویر کشتار شیعیان را به دست تروریستها شاهدند و لبخند میزنند.
آری جناب مرادی،
کسانی که معلوم نیست با خواندن اخبار گرازخواری پایتخت نشنیان + و یا سرو مشروب از کانال «من وتو» ککشان نمی گزد مدتی است که در فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی، گنجشک خوری شهر مورد اشاره شما را یک هولوکاست قلمداد میکنند.
اما شما چرا حضرت حجت الاسلام؟؟؟
شما چرا به بهانه ی حمایت از حیوانات بر سکوی هشدار و اطلاعرسانی!!! نشستید و با آبروی اهالی شهر مذکور بازی کردید؟
البته که ساکنان شهر مورد اشاره ابایی از خوردن گنجشک ندارند اما شیوه پرداختن شما و اتهام نداشتن مبنای عقلایی در این موضوع موجب تضییع آبروی صدها هزار خواهران و برادران دینی شما شد.
یکبار دیگر فیلم سخنان خود را بررسی کنید اخوی!
از نبودن دلایل عقلی برای خوردن گنجشک سخن گفتید.
چرا؟ چون جثه اش کوچک است؟ چون نسلش منقرض میشود؟
واقعا حدیث پیامبر را در منقبت از خواصی که در سر گنجشک وجود دارد چیزی نشنیده اید؟
از خواص طبی گوشت گنجشک بی خبرید؟ کمی بیشتر منابع را بکاوید.
از سوی دیگر بد نیست بدانید که گنجشک یکی از بزرگترین آفتهای کشاورزی در جهان است .
کسی چه میداند! شاید شهر مورد اشاره شما به دلیل آنکه یکی از بزرگترین قطبهای کشاورزی این مرز و بوم است برای کاهش خسارات کشاورزی است که فرهنگ گنجشک خوری در آن رواج یافته و البته این غیر از منافع طبی متعدد خوردن گنجشک است.
بگذارید حجت را بر شما و سوالی که در خصوص «به چه دلیل میتوان گنجشک خورد» روشن کنم.
این دلیل که درادامه خواهد آمد برای هر کسی دلیل نباشد برای شما که ملبس به لباس بافضیلت روحانیت هستید دلیل خوبیست.
در سالهای آخر عمر حضرت امام (ره)، یکی از پزشکان ( به گمانم پزشکی فرانسوی بوده)، برای بهبود قلب ایشان سوپ گنجشک تجویز می کنند و اینگونه میشود که یکی از اهالی شهر مورد اتهام شما!! که از ارادتمندان و یاران جوان آن حضرت می باشند فی الفور با  شهر پدری تماس گرفته و سفارش تهیه مقداری گنجشک از بازار آن شهر را داده و اتفاقاً یک روحانی از جماران به آن شهر اعزام میشود تا ناظر بر ذبح شرعی گنجشکها(به دلیل رعایت احتیاط لازم) باشد .
الحمدلله هم سفارش دهنده گنجشکها زنده است و هم منتقل کننده آنها به تهران و جماران.
جناب مرادی عزیز،
آگاه باشید که نه نتها افراد سالم نیاز به خوردن گوشت مفید گنجشک دارند هم بیمارانی که دچار ضایعه ی نخاعی اند . هم کودکانی که مشکل بازکردن زبان دارند.
اما یک سوال،
اگر کوچکی جثه ی گنجشک دلیل بر نخوردن آن است پاسخ دهید که شما خوردن ماهی کیلکای شمال را نیز غیر عقلانی میدانید؟
همان ماهی را میگویم که به اندازه ی یک انگشت شماست نه بیشتر!
آیا خوردن میگوی بینوا را نیز که کمتراز گوشت یک گنجشک است بر خلاف عقل و منطق و انسانیت میدانید؟
مگر میگو موجود زنده نیست؟
فراموش نکنید که به همان اندازه که میگو و کیلکا فراوان است گنجشک نیز فراوان است و شهری که آبرویش را در برنامه خنداونه خدشه دار کردید به اندازه ی شهر پدری شما گنجشک دارد و نسل خوشمزه اش هنوز به لطف الهی پابرجاست.
واقعا از شما به عنوان یک روحانی اهل رسانه انتظار بیش از این است.
انتظار بود که در مورد عادت برخی شهرهای کشورمان در خوردن حیوانات نجسی همچون گزار و خوک حرف بزنید.
درمورد خوردن گوشت مار حرف بزنید که برخی هموطنانمان در کمال راحتی و زنده و خام خام اقدام به خوردن مار میکنند بی واهمه ی آنکه کسی مواخذه شان کند.
کاش..
این نیز بگذرد برادر.
یاحق

اخبار مرتبط