پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

سهم شهرستان دزفول از ماده 180 تنها 129 میلیارد ریال!

به گزارش دزمهراب جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان دزفول امروز دوشنبه با حضور کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان و مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان، در محل فرمانداری ویژه دزفول برگزار گردید.

با توجه به اینکه طبق ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه باید دو درصد اعتبارات عمرانی کشور به منظور برقراری توازن در مناطق محروم هزینه شود، سهم این شهرستان از اعتبارات ماده 180 تنها 129 میلیارد ریال عنوان شد که باعث گله مندی و اعتراض مدیران دستگاههای اجرایی شد.

IMG_0717

کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در این نشست گفت: در برنامه ریزی بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کل اعتبار استان خوزستان از محل ماده 180 مبلغ دو هزار و 400 میلیارد ریال می باشد.

مجید پورفاطمی افزود: توزیع این اعتبارات بر اساس شاخص های صورت گرفته است و سهم مناطق کمتر توسعه یافته از این اعتبارات بیشتر می باشد.

وی خاطر نشان کرد: تامین آب آشامیدنی روستایی یکی از این شاخص ها میاشد که طبق اطلاعات جمع آوری شده، دزفول از نظر اجرای طرح هادی روستایی از شاخص میانگین کشوری بالاتر است.

پورفاطمی در پاسخ به اعتراض مدیر بنیاد مسکن دزفول در خصوص اطلاعات جمع آوری شده از مناطق روستایی این شهرستان گفت: احتمال اینکه برخی آمارهای اشتباه موجب این تحلیل شده باشد وجود دارد و نمی توان فرد خاصی را مقصر دانست.

وی ادامه داد: تغییر اطلاعات جمع آوری شده در خصوص میزان محرومیت شهرستان غیر ممکن است و این شاخص ها محدودیت هایی برای اختصاص اعتبارات ایجاد کرده است.

فرماندار ویژه دزفول نیز در این نشست گفت: جهت تخصیص اعتبار به دزفول و مشاهده میزان محرومیت این شهرستان باید به بخش های سردشت و شهیون سفر کرد تا از نزدیک مشکلات و محرومیت های این مناطق را مشاهده کرد و سپس در این خصوص تصمیم گیری نمود.

حبیب اله آصفی افزود: برخی مناطق شهیون و سردشت دزفول از کوچکترین نشانه های تمدن نیز محروم می باشند پس باید چشم واقعیت را باز کرد و با دید باز به قضایا نگاه کرد ضمن اینکه اگر بخش خصوصی در برخی موارد به کمک مردم شتافته این وظیفه دولت را ساقط نمی کند.

وی اظهار کرد:استاندار خوزستان طبق مستندات محرومیت مناطق دزفول را تایید کرد و مقرر شد نشست شورای برنامه ریزی استان خوزستان در بخش شهیون برگزار شود اما برخی مدیران همچنان به این محرومیت بی توجه اند.

معاون استاندار با بیان اینکه افزون بر 100 روستای دزفول از امکانات اولیه زندگی محروم هستند، افزود: از چهار هزار و 700 کیلومتر مساحت دزفول حدود دو هزارو 700 کیلومتر مربع آن حتی از مسیر مال رو نیز محروم است.

آصفی تصریح کرد: ارائه امکانات در این بخش ها فاصله بسیاری با نیاز جمعیت این مناطق دارد اگر به وضعیت بخش های سردشت وشهیون پرداخته نشود این بخش ها خالی از سکنه شده و در تولید منطقه نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

IMG_0726

همچنین در این نشست رییس عمران و برنامه ریزی فرمانداری ویژه دزفول طی سخنانی گفت: در اعتبارات ماده 180 رقمی معادل 23 میلیارد ریال به بنیاد مسکن برای بهسازی معابر و اجرای طرح هادی در روستاهای ماهور برنجی، گاومیر، نهضت، شهید کریمی، بنه الوان و زاویه عزیب در نظر گرفته شده است.

فریدون روغنی زادگان افزود: در حوزه حمل و نقل و راه و شهرسازی پنج پروژه به مبلغ نیز 25 میلیارد ریال شامل بهسازی و آسفالت سه راهی سیاه منصور تا چهار راه آوج، آسفالت روستای شیرین آب، حمزه،شهر چغامیش و تعریض و آسفالت روستای بنوت وماهور برنجی هزینه می شود.

وی تصریح کرد: 23 میلیارد ریال نیز برای آب وفاضلاب روستایی نیز در نظر گرفته شده که شامل بازسازی شبکه آب روستایی روستای کوثر و پیروزی ،بنوت بالا،بنه قیصر و انقلاب می باشد.

رییس عمران و برنامه ریزی فرمانداری ویژه دزفول خاطر نشان کرد: نوسازی مدارس فصل آموزش شامل دبستان ده کلاسه مهرشهر، شش کلاسه سمیه، شش کلاسه حسین کلولی و دبیرستان کوثر همچنین تهیه پنج کانکس 14 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

روغنی زادگان با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل استادیوم شهید مجدیان شش میلیارد ریال و تجهیز و بهسازی کانال آبیاری و اراضی خارج از شبکه عجیرب پنج میلیارد ریال میاشد، افزود: چهار میلیارد و 700 میلیون ریال نیز برای امور عشایر در نظر گرفته شده است که برای آبرسانی به روستاهای دارخلک و دورک ، بازگشایی و مسیر شکافی روستای سرتنگ و دارخلک هزینه خواهد شد.

وی اظهار کرد: یک میلیارد و 700 میلیون ریال برای تامین و تجهیز مراکز فرهنگی، 700 میلیون ریال برای تکمیل کتابخانه های آزادگان و بنوت هزینه خواهد شد ضمن اینکه سه میلیارد و 500 میلیون ریال نیز برای تعویض چاه آب شهرهای حمزه، سردشت و سالند هزینه می شود.

فریدون روغنی زادگان اعتبار اختصاص یافته به شهرداری های شهرهای اقماری دزفول را جمعاً 9 میلیارد و 300 میلیون ریال عنوان کرد و گفت:یک میلیارد ریال به شهرداری میانرود، یک میلیارد و 100 میلیون ریال به شهرداری شمس آباد ، یک میلیارد و 200 میلیون ریال به شهرداری حمزه، یک میلیارد و500 میلیون ریال به شهرداری های صفی آباد و امام و یک میلیارد و 500 میلیون ریال نیز به شهرداری سالند اختصاص داده شد.

IMG_0720

در این جلسه همچنین نعمت الله خسروی شهردار چغامیش با اعتراض به عدم تخصیص نیافتن اعتبار به این شهرداری با توجه به اینکه سال گذشته مبلغ هفت میلیارد ریال برای قبرستان شهر چغامیش هزینه صورت گرفته است، خواستار ترک جلسه شد که مقرر گردید در پایان جلسه این موضوع بررسی شود.

محسن پورفرخی رییس اداره امور عشایر دزفول نیز در اعتراض به اعتبار ناچیز در نظر گرفته شده به امور عشایر گفت: جمعیت عشایری دزفول 30 هزار نفر میاشد در شرایطی که احمد فداله و دره کاید از محروم ترین مناطق کشور هستند که از هرگونه امکاناتی محروم بوده اما اعتباری به آنان اختصاص نیافته است.

وی افزود: بارندگی اخیر 10 میلیارد ریال به مناطق عشایری دزفول خسارت وارد کرده است و اگر قرار باشد با این اعتبارات به مشکلات این بخش ها پرداخت شاهد مهاجرت بیش از پیش عشایر به شهرها و کاهش تولید خواهیم بود .

ناصر ایزدی رییس بنیاد مسکن دزفول نیز نسبت به ارایه اطلاعات غلط از سوی مدیران مربوطه در خصوص مناطق روستایی دزفول انتقاد کرد و دلیل عدم نظارت بر اطلاعات ارایه شده را خواستار شد.

اخبار مرتبط