پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

سیاست منفعلانه در برابر سعودی ها

فاجعه ی منا بهانه ای شد برای بازخوانی پیام امام راحل در مورد جمعه ی خونین مکه در معدودی از سایت های خبری . واقعه ی جانسوز و تکان دهنده ی جمعه ی خونین مکه ، کشتار حجاج ایرانی به دست مأموران سعودی در مسیر بازگشت از مراسم برائت از مشرکین است . قاتل اصلی این واقعه که به یمن اسناد ویکی لیکس هم نامش در دنیا فاش شد آزادانه زندگی می کند ، بدون این که از سوی هیچ دادگاهی متهم شود . (( اولریش ویگنر )) یهودی آلمانی تبار ، مسئول هماهنگی امنیتی شهر مکه ، فرمانده ی عملیات کشتار حجاج ایرانی در سال 66 بود . کسی که سابقه همکاری در عملیات های نظامی رژیم صهیونیستی را نیز در کارنامه دارد . رسانه های سعودی به القای دروغین شرح ماجرا پرداختند و اقدام وحشیانه ی حکومت سعودی را مقابله با شورش حجاج ایرانی در برابر عربستان قلمداد کردند . اما رسانه های ایران هیچ اقدامی برای نشر مظلومیت حجاج ایرانی وتعدی آل سعود انجام ندادند ! هیچ دولتی پیگیری جدی و صحیحی برای محاکمه ی عاملان این جنایت انجام نداد . از دولت میرحسین موسوی گرفته تا هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد همه سیاست منفعلانه ای در قبال این تجاوز عربستان داشتند . این انفعال در حالی بود که امام خمینی در پیامشان به صراحت آل سعود را محکوم کرده و این جنایت را به حساب امریکا گذاشته اند .

شباهت مشی رسانه ها و دولت آن زمان با مشی کنونی برخی رسانه ها و مردان دولت در قبال فاجعه ی منا جای تأمل دارد . این روزنامه ها و سایت های خبری که از حامیان دولت هستند ، اخبار سفر رئیس جمهور به نیویورک را بسیار پررنگ تر از اخبار مربوط به فاجعه ی منا نشر می دهند . از آن جا که عمق فاجعه به حدی است که نمی توان منکر تقصیر سعودی ها شد ، در تحلیل هایشان سعی دارند نقش عربستان را در این واقعه کم رنگ جلوه دهند و آن را ضعف مدیریتی کشورهای اسلامی جلوه دهند . برخی پا را فراتر گذاشته و عنوان می کنند شهادت حجاج آن قدر مسئله ی مهمی نیست که باعث تنش روابط ایران و عربستان شود . در کنار این مشی رسانه ای ، رئیس جمهور نیز سیاست منفعلانه ای در قبال عربستان در پیش گرفته است . برای رئیس جمهور شرکت در اجلاس توسعه ی پایدار با موضوع محیط زیست مهم تر از رسیدگی به هم وطنان مفقودمان در عربستان است . آل سعود از ورود دولتمردان ایرانی به عربستان جلوگیری کرده و امیران حاشیه ی خلیج فارس باید واسطه شوند تا شاید عربستان راهشان دهد . رئیس جمهور پس از پنج روز از سفر برمی گردد ، وخبر رسیده که بالاخره هیئتی ایرانی توانست وارد عربستان شود و البته هنوز وزیر ارشاد منتظر صدور ویزا پشت درهای عربستان است . عزت دولتمردان ایرانی در منطقه قابل تحسین است ! احتمالا همین عزتمندی باید باعث شود صحبت های اجمالی رئیس جمهور در مورد فاجعه ی منا در سازمان ملل ، نتیجه دهد و فشار مجامع جهانی را روی عربستان زیاد کند تا به وظایف بین المللیش عمل کند .

وضعیت تعدادی از هم وطنان ما نامعلوم است و احتمال می رود که اکثرشان جزء کشته شدگان باشند. حال خانواده های این عزیزان قابل تصور نیست . سخنگوی دولت اعلام کرده قصد شکایت از عربستان را دارند . لابد به همان جا می خواهند شکایت کنند که شکایت شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را کردند . خوش بین که باشیم نهایت این شکایت ها می شود یک معذرت خواهی ، مثل عذرخواهی امریکا سر قضیه ی شلیک موشک هواپیمای مسافربری ایران بر خلیج فارس . نگرانم با این پیگیری های سطحی و مواضع منفعلانه نکند ادامه ی قصه محکوم نشدن عاملان اصلی این جنایت باشد .

منبع : forghan135.blog.ir

اخبار مرتبط