پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

شهید یدالله صبور فرمانده زرهی لشکر 7 ولی عصر(عج)

با شهادت یدالله تنها فرزندانش احسان و مجتبی یتیم نشدند بلکه تمامی دوستان همرزمان و نیروهای او هم از نعمت پدری خوب مدیر و مدبر محروم شدند.

 به نقل از موسسه مهراب شب گذشته 1391/12/2 مراسمی برای پاسداشت و بررسی ابعاد شخصیتی شهید یدالله صبور در موزه دفاع مقدس برگزار شد.

شروع مراسم با پخش فیلم مستند و خاطره گویی از همرزمان و خانواده شهید صبور آغاز شد.

در ادامه مراسم آقای مولوی مجری برنامه از اقای قاضی امام جمعه محترم دزفول دعوت کرد تا به بیان سخنانی در مورد شهید بپردازند.

در ابتدا ایشان با ذکر یا شب وفات حضرت معصومه و از اینکه مقارن شده با برپایی بزرگداشت شهید اشاره کرد. ایشان سخنانی را در باب شهید و خانواده شهید فرمودند و به مقام شامخ مادر اشاره کردند که چنین فرزندانی تربیت کرده اند، و سخنانی در مورد خصوصیات اخلاقی شهید بیان کردند ولی به دلیل کسالت سخن را کوتاه کردند.

در ادامه یک نماهنگ برای شهید صبور اماده شده بود با صدای مبین رضازاده که در خلال برنامه پخش شد.

در حین برنامه یک هنرمند نقاش به نامه آقای خدادادی به طراحی چهره شهید پرداختند که تا آخر برنامه این تمثیل به پایان رسید و به خانواده شهید اهداء شد.

به جهت پاسداشت و بررسی ابعاد شخصیتی شهید صبور از همرزمان آن شهید دعوت به عمل آمد تا درباره شهید توضیحاتی را بدهند.

ابتدا آقای دکتر پورمهدی با ذکر یادی از سیف الله صبور اشاره کردند و خاطره ای از شهید گفتند که نام شهید سیف الله رمز خبر رسانی شهادت بچه ها شده بود که هر گاه میخواستند خبر شهادت کسی را بدهند می گفتند که فلانی به سیف الله پیوست.

ایشان فرمودند که یدالله فرمانده ای کار آمد و لایق بودند و برای نیروهای زیر دست خود مانند یک پدر عمل می کردند و هیچ گاه به آنها امر و نهی نمی کردند و آنقدر خوب فرماندهی و مدیریت می کردند که نیروها هر کدام وظیفه خود را به نحو احسنت انجام می دادند و مانند پدر انها را سرپرستی می کرد.

با شهادت یدالله تنها فرزندانش احسان و مجتبی یتیم نشدند بلکه تمامی دوستان همرزمان و نیروهای او هم از نعمت پدری خوب مدیر و مدبر محروم شدند، ایشان با ذکر خاطره ای از شهید صحبتهای خود را خاتمه دادند.

در ادامه آقای کریم عیزاده به بیان سخنانی در باب مقام شامخ شهدا پرداختند و اینکه شهدا انسانهای معمولی بودند ولی اختلافی که ما ما داشتند این بود که در راه رسیدن به خدا تلاش می کردند و خداوند نیز به انها توجهات خاص داشت.

در ادامه بیان کردند که اگر می خواهیم شهید را دقیقتر بشناسیم باید به خانواده و پدر و مادر او مراجعه کنیم کا این شهدا از لقمه حلال تربیت صحیح والدین به این مقام رسیدند از برجستگیهای اخلاقی شهید به چند مورد اشاره کرد.

1):غفلت نمی کرد: به خانواده های فقیر و بی سرپرست و شهدا سر می زد به نیروهای زیر دست و بالای دست خود توجه می کرد و نسبت به هیچ کس و هیچ چیز فلت نمی کرد.

2):احترام به دیگران: ایشان به همه احترام می گذاشتند و به همه یکسان احترام می گذاشتند وقتی به کسی برخورد می کرد چنان با او صحبت می کرد که گویی 20سال است او را می شناسد و کسی که پیش او می رفت طوری برخورد می کرد که طرف مقابل شور و شوق داشت چون احترام او را داشت و با محبت با او صحبت می کرد.

3):بدون رضای خدا هیچ گاه کاری را انجام نمیداد

4):کلام او طوری بود که انسانهای عصبانی را آرام میکرد و با آرامش با همه برخورد می کرد و صحبت می کرد تا او را به سمت خود جذب کند.

در ادامه آقای غفاری به بیان خاطرات پرداختند و با شعری صحبتشان را ادامه دادند

خوشا آنان که به رهبر با وفا بودند و رفتند

خوشا آنان که امام عصر را دیدند و رفتند

ایشان اشاره کردن که هیچ کدام به میل خود به این مراسم نیامده ایم و شهید یدالله صبور ما را دعوت کرده است، ایشان دعا کردند که انشاالله شهید ما را در دنیا و آخرت شفاعت کند.

در ادامه مراسم دکتر سنگری به سخنرانی پرداختند و به بررسی مقام شهید از دید قرآن ،ائمه و پیامبر پرداختند

ایشان نکته ای را متذکر شدند که از کلی گویی درباره شهید بپرهیزیم و خصوصیات شهدا را ریز بینی کنیم و هر کدام را واکاوی کنیم، و چند خصوصیت از شهید صبور را بیان کردند و به بررسی ۀنها پرداختند.

اینکه یکی از خصوصیات شهید اخلاق او بود که ربایش زیادی داشت و بسیاری از کسانی را جذب کرد که دیگران از جذب آنها مأیوس شده بودند.

یکی دیگر از خصوصیات او دید باز و افق باز نگاهی که ایشان داشت اولین کسی که در مورد«تیپ» صحبت کرد و آن را مطرح کد ایشان بود در صورتی که همه در مورد دسته و گروهان صحبت می کردند، همه چیز را دقیق یادداشت می کرد و در       زمینه هایی که اطلاعات داشت طرح ارائه میداد

در ادامه برنامه شاعر اهل بیت شهرمان آقای ابراهیم نصراللهی به مداحی پرداختند و شعری را که در وصف شهید صبور سروده بودند را قرائت کردند.

در خاتمه مراسم لوحهای یاد بودی به خانواده شهید و آقای خدادای هنرمند نقاشی که چهره شهید را کشیدند و آقای امین خلیلی فرد و امین چناری به عنوان کسانی که در امر برگزاری مراسم زحمت کشیده بودند اهداء شد.

اخبار مرتبط