پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

عدم همدلی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در خوزستان/ دزفول با 87 پروژه قابل افتتاح در دهه فجر با اعتبار 173 میلیارد تومان مقام دوم استان را از این حیث داراست

دزمهراب: معاون عمرانی استاندار خوزستان، با بیان اینکه روند سرمایه گذاری خصوصی در استان خوزستان مطلوب نیست، اظهار داشت: متاسفانه همدلی و یکپارچگی برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان مشاهده نمی شود.

به گزارش دزمهراب احمد سیاحی معاون عمرانی استانداری خوزستان، امروز(11 بهمن) در نشست خبری با اصحاب رسانه، به افتتاح 678 پروژه عمرانی به مناسبت دهه فجر در خوزستان اشاره کرد و گفت: این تعداد پروژه توسط 62 دستگاه اجرایی با اعتبار بالغ بر یک هزار و 350 میلیارد تومان افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه از این تعداد 169 پروژه از اعتبارات ملی 216 پروژه استانی و 293 پروژه از سایر منابع تامین اعتبار می شود، تعداد پروژه های شهری را 445 پروژه روستایی را 233 پروژه بر شمرد و تصریح کرد: پروژه هایی روستایی در 195 روستا با اعتبار 371 میلیارد تومان و دیگر پروژه ها در 44 شهر با اعتبار 978 میلیارد تومان به بهره برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: بیشترین اعتبارات هزینده شده برای این پروژه ها مربوط به اداره کل راه و شهرسازی با 391 میلیارد تومان اعتبار سازمان آب و برق استان با 242 میلیارد تومان اعتبار و اداره کل راه آهن استان با 155 میلیارد تومان اعتبار می باشد و از لحاظ تعداد پروژه ها نیز به ترتیب سازمان توزیع نیروی برق با 92 پروژه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با 88 پروژه و سازمان نوسازی مدارس با 61 پروژه بیشترین پروژه ها و قابل افتتاح را دارند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان، با اشاره به اینکه اهواز با 101 پروژه، دزفول با 87 پروژه و آبادان با 55 پروژه بیشترین شهرستان های دارای پروژه قابل افتتاح هستند، اذعان داشت: از لحاظ اعتبارات هزینه شده نیز اهواز با 347 میلیارد تومان، دزفول با 173 میلیارد تومان و ماهشهر نیز با 110 میلیارد تومان بیشترین اعتبارات هزینه شده برای پروژه های قابل افتتاح در دهه فجر را دارند.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین پروژه ها در حوزه مسکن و عمران شهری و روستایی با 442 میلیارد تومان، منابع آب با 275 میلیارد تومان و حمل و نقل با 262 میلیارد تومان می باشد.

وی یکی از مهمترین پروژه های قابل افتتاح در دهه فجر را افتتاح باند دوم اهواز بندر امام خمینی(ره) به طول 81 کیلومتر و با اعتبار 125 میلیارد تومان دانست و افزود: همچنین از دیگر پروژه های شاخص افتتاح شده در دهه فجر می توان به افتتاح تاسیسات اب روستاهای مسیر شلمچه با اعتبار پنج میلیارد تومان، افتتاح کارخانه تولید قطعات بتنی خرمشهر با اعتبار پنج میلیارد تومان، افتتاح ایستگاه جدید راه آهن ماهشهر با اعتبار 13.5 میلیارد تومان، افتتاح ساختمان پایگاه عملیات حفاری در متراژ 20 هزار متر مبلغ 38 میلیارد تومان، بهره برداری از مخزن آبی 30 هزار متر مکعبی تصفیه خانه شمال دزفول به مبلغ 6.5 میلیارد تومان، بهره برداری از 6 هزار و 296 واحد مسکن مهر در 22 شهرستان استان با اعتبار 300 میلیارد تومان اشاره کرد.

سیاحی، با بیان اینکه هنوز اعتبار تخصیص یافته به استان در سال 95 مشخص نشده است، اضافه کرد: پیش بینی می شود اعتبارات عمرانی سال 95 نسبت به اعتبارات سال جاری با افزایش 48 درصدی همراه باشد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم جذب صددرصدی را داشته باشیم، عنوان کرد: استان خوزستان پنج هزار و 600 پروژه عمرانی نیمه تمام دارد که نیازمند 2 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص پروژه های گردشگری در حریم رودخانه کارون، تاکید کرد: بر این باور هستیم که استان خوزستان ظرفیت بهره مندی از گردشگری آبی را دارد، از این رو با حفظ شرایط هیدرولوژی و هیدرولیکی رودخانه کارون، می توان شرایطی را فراهم ساخت که مردم استفاده مطلوبی از رودخانه در قالب طرح گردشگری داشته باشند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان، در ادامه سخنان خود با اشاره به سرمایه گذاری های بخش خصوصی، ابراز کرد: موتور متحرک اقتصاد کشور و استان سرمایه گذاری بخش خصوصی است اما متاسفانه هنوز در استان همدلی و یکپارچگی در این زمینه را مشاهده نمی کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با برداشته شدن تحریم ها در تمامی حوزه های استان از جمله صنعت، کشاورزی، آب و راه آهن شاهد تحول اقتصادی باشیم زیرا خوزستان در تمامی این حوزه ها از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به وضعیت پروژه قطار شهری اهواز، گفت: قرار بود فاز نخست این پروژه آبان ماه سال جاری به بهره برداری برسد اما متاسفانه برای ما محرز شده پروژه قطار شهری اهواز با وجود این پیمانکار، اجرایی نخواهد شد چرا که قراردادی با این پیمانکار بسته شده که در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد.

سیاحی، یاد آور شد: علی رغم وجود طبعات و خسارت های احتمالی، از نظر ما این پیمانکار خلع پیمان شده و گزارش آن به شهرداری ارائه شده است.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز پروژه های عمرانی نیمه تمام استان در برنامه توسعه ششم لحاظ خواهند شد، اظهار داشت: متاسفانه پروژه نیمه تمامی در سطح شهر اهواز و استان وجود دارد که دلیل اصلی آن تامین نکردن اعتبار مورد نیاز این پروژه ها پیش از آغاز آنهاست.

وی اظهار کرد: بارها به شهرداری ها تاکید شد که پیش از آغاز پروژه اعتبار مورد نیاز آن تامین شود اما متاسفانه پروژه هایی همچون روگذر و زیر گذرهای شهر اهواز حتی پیش از تملک های لازم آغاز شده اند.

اخبار مرتبط