پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

آیت الله فرحانی: عمق فاجعه در سیل، ضعف مدیریت نهادی بود

به گزارش دزمهراب آیت الله فرحانی در بازدید از بخش مرکزی دزفول و در مورد حوادث اخیر استان خوزستان عنوان کرد:
بارش‌هایی که می‌توانست ذخایر آبی استان را برای سالها تضمین کند،تبدیل به یک فاجعه شد.

طی 20روز گذشته طغیان رودخانه دز موجب بوجود آمدن سیلاب در استان شد که شهرستان های دزفول، شوش، شوشتر و اندیمشک بیشترین تاثیر را از طغیان این رودخانه متحمل شده اند و خطر وقوع سیلاب همچنان اهواز و روستاهای اطراف آن را تهدید می کند.

متأسفانه سیل روستاهای زیادی را محاصره کرده و اهالی این مناطق دچار مشکلات فراوانی شدند و وضعیت آنها بسیار نگران کننده است. علیرغم برخی گزارشات مسئولین مبنی بر کنترل شرایط، تا این لحظه شرایط استان به وضعیت عادی بازنگشته و شدت بحران در حال افزایش و عمق آسیب‌ها بیش از تصور است .

مننخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت : عمق فاجعه در این مسئله ضعف مدیریت نهادهای مربوطه است. پیش بینی‌ها و محاسبات نادرست ، اطلاع رسانی دیرهنگام و سهل انگاری در مدیریت منابع آب استان مسبب وارد آمدن خسارات عظیمی به ساکنان مناطق مرتبط با رودخانه‌های دز و کارون شد.

ما در سال های گذشته شاهد آن بودیم که مسئولین به دلیل کمبود منابع ، از اختصاص آب به کشاورزان خودداری می کردند و متاسفانه امسال میبینیم این بارش‌هایی که می‌توانست ذخایر آبی استان را برای سال‌ها تضمین کند،در اثر ضعف مدیریتی ، برای کشاورزان تبدیل به یک فاجعه شد که به گفته یکی از مسئولان بر اثر این سیلاب ، دوهزار و سیصد میلیارد ریال به کشاورزی خوزستان خسارت وارد شد.

photo_2015-12-26_01-00-51-1200x480

معاون حوزه های علمیه کشور افزود: حال با تمام این ضعف ها و بی تدبیری ها، انتظار می‌رود مسئولین حداقل برای رفاه مردم ، به ویژه روستاییان حاشیه رودخانه‌ها با یکدیگر نهایت همکاری و هم افزایی را داشته باشند. متاسفانه در بعضی از روستاها فقط ارتش و سپاه به داد مردم رسیدند و اگر به‌موقع وارد نشده بودند خسارات جانی و مالی بسیار بیشتری متحمل می‌شدیم.

مسئولین هرچه سریعتر وضعیت و مشکلات روستاهای سیل زده را از طریق استانداری و هلال احمر و سایر دستگاه‌های مربوطه بررسی کنند و در صورت نیاز بسیج عمومی برای کمک به سیل زدگان اعلام شود.

همه باید پای کار بیایند و در صورت لزوم ستادهای پشتیبانی تشکیل داده شود تا حداقل مشکلات مردم کمتر شود.

آیت الله فرحانی در پابان اظهار داشت: با توجه به خسارات عظیمی که به استان وارد شده است، از دولت انتظار می رود تا کمک به کشاورزان را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد تا خسارات وارد شده بر آنها جبران شود.
FARHANI.NET

اخبار مرتبط