پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

عملیات کمان ۹۹ بزرگ‌ترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ایران و عملیاتی موفق بود

امیر سرتیپ دوم خلبان سید اسماعیل موسوی، فرمانده پایگاه چهارم شکاری دزفول در زمان جنگ و از پیشکسوتان دفاع مقدس  درخصوص عملیات کمان 99یا 140 فروند هواپیمایی، گفت: بمبارانی که عراق در 31 شهریور سال 1359انجام داد، نمی‌توانیم بگوییم ما را غافلگیر نمود چرا که با توجه به مسایل مختلف از جمله بحث ضد انقلابی‌ها در منطقه کردنشین، منافقین و مسایل سیاسی کشور می‌دانستیم دیر یا زود عراق جنگ را به ما تحمیل می کند و عملیات کمان 99 یا 140 فروندی را در اولین موج حمله به خاک عراق انجام دادیم.

موسوی با بیان اینکه عملیات 140 فروندی، اولین عملیات هوایی ما  بود که توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از حمله عراق به ایران انجام گرفت، افزود: این عملیات در تاریخ ۱ مهر۱۳۵9درحالیکه بیش از 10ساعت از هجوم هواپیماهای دشمن به ایران نمی‌گذشت، انجام شد که در این عملیات ۱۴۰ هواپیمای ایرانی شرکت کردند.

موسوی با اشاره به نام گذاری این عملیات به عملیات 140  فروندی ، همچنین ادامه داد: 140 فروندی بدین معنا نبود که در آن روز تنها 140 فروند هواپیما را داشتیم بلکه بسیار بیش از این تعداد در حال انجام ماموریت مانند سوخت رسانی و گشت زنی بودند، منتها 140 فروند هواپیما ازمرز خارج و در حال انجام عملیات بودند.

فرمانده پایگاه چهارم شکاری دزفول در زمان هشت سال دفاع مقدس، در ادامه تصریح کرد: عملیات کمان ۹۹ بزرگ‌ترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ایران و عملیاتی موفق بود و باعث برتری هوایی ارتش ایران در ماه‌های آغازین جنگ گردید.

این پیشکسوت نیروی هوایی در دفاع مقدس با تاکید براینکه تمامی اهداف از پیش تعیین شده در خاک عراق کوبیده شد، به وضعیت عراق بعد از انجام عملیات کمان 99اشاره کرد و تصریح نمود: پایگاه های هوایی، مخازن سوخت و مهمات، پالایشگاه ها، آشیانه هواپیماها، پناهگاه های تعمیرات و نگهداری هواپیما، باندهای پروازی، رادارهای هدایت کننده هواپیماهای جنگی، برج های مراقبت و مراکز مخابراتی عراق ازاهداف عملیات کمان 99 بود.

وی در ادامه سخنان خود دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس را اوج افتخارات ملت ایران دانسته و در این رابطه افزود : برای حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده بایستی این فرهنگ با جدیت در برنامه‌ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور مورد توجه قرار گیرد.

خلبان موسوی با تاکید براینکه با گذشت چند سال از پایان جنگ، فرهنگ ایثار و شهادت باید به عنوان میراثی گران سنگ در ذهن ملت ایران باقی‌مانده و از آفت تحریف مصون بماند، خاطرنشان نمود: نشر ارزش‌های معنوی و اخلاقی با شمیم عطر خون شهیدان تأثیر به سزایی در اخلاق جوانان داشته و امید و انگیزه برای مبارزه با استکبار جهانی و همچنین ترویج فرهنگ عاشورایی را به همراه دارد.
این پیشکسوت نیروی هوایی هفته دفاع مقدس را فرصت خوبی برای انتقال فرهنگ وحماسه وایثار به نسل‌های جدید برشمرده و درادامه  افزود: فرهنگ مقاومت در دین ما دارای ارزش بسیار بالایی است  وباید درهفته دفاع مقدس این فرهنگ را برای خود یادآوری وآن را به نسل جوان انتقال دهیم وبه یاری خداوند ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

فرمانده پایگاه دزفول در زمان جنگ در پایان گفت: باید هوشیار باشیم که دشمنان نظام هیچ گاه از ضربه زدن به ما غافل نیستند و همواره به دنبال پیاده کردن اهداف خود هستند.

خلبان

نسیم

اخبار مرتبط