پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

فضاسازی و ایجاد موج رسانه‌ای برای فیلم «گذشته» اصغر فرهادی

پروانه نمایش فیلم هنوز صادر نشده است                                                                                                                       13920203000072_PhotoA
فضاسازی و ایجاد موج رسانه‌ای برای فیلم «گذشته» اصغر فرهادی

اگرچه فیلم «گذشته» هنوز به دلیل نقص پرونده، مجوز قانونی پخش را دریافت نکرده،برخی تا تحریم آن توسط حوزه هم پیش رفتند و این نشان از یک دوپینگ و فضاسازی برای فروش بیشتر فیلم است.

فیلم سینمایی «گذشته» جدیدترین ساخته «اصغر فرهادی» مورد توجه جشنواره قرار گرفت و تا دریافت نخل طلای کن نیز جلو می‌رفت، اما در نهایت دو جایزه را از آن خود کرد. همزمان با خبر نمایش فیلم در جشنواره کن از سوی مدیرعامل فیلمیران اعلام شد که فیلم «گذشته» در ایران همزمان با کن به نمایش درمی آید. در همان زمان هم دو بار خبر نمایش فیلم  برای اهالی رسانه مطرح شد که یکبار از سوی بنیاد سینمایی فارابی و بار دیگر از سوی مدیرعامل موسسه فیلمیران خبر تکذیب شد.دومین بار زمانی خبر نمایش فیلم «گذشته» در وزارت ارشاد تکذیب شد که که تنها یک یا دو ساعت بیشتر به نمایش فیلم در سالن این وزارتخانه باقی نمانده بود.

خبر نمایش فیلم همچنان به قوت خود باقی ماند و رئیس شورای صنفی نمایش تاکید کرد هر زمان فیلم پروانه نمایش دریافت کند فرصتی مناسب برای نمایش فیلم در نظر گرفته می‌ شود تا برای اولین بار فیلمی که ظرفیت جهانی دارد در ایران هم نمایش داده شود. هفته گذشته ازسوی شورای صنفی نمایش زمان نمایش «گذشته» برای فیلم تعیین شد و حبیب کاوش سخنگوی این شورا اعلام کرد فیلم در صورت ارایه پروانه نمایش دوم از سوی وزارت ارشاد روز 22 خرداد ماه در گروه سینمایی آفریقا به نمایش درمی‌آید.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار سینمایی فارس مطلع شدیم روز گذشته  پرونده درخواست دریافت پروانه نمایش به اداره کل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه‌ای ارایه شده است.

محمدرضا فرجی معاون اداره ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه‌ای در گفت و گویی با خبرنگار سینمایی فارس درباره نمایش فیلم «گذشته» گفت: «پرونده درخواست پروانه نمایش به اداره کل از سوی دفتر پخش ارایه شده است اما پرونده به صورت کامل ارایه نشده است و هر زمان که پرونده کامل شود درباره ارایه پروانه نمایش به فیلم اقدام می شود. »

وی افزود: «تاکنون پروانه نمایش فیلم گذشته از سوی وزارت ارشاد صادر نشده است.»

به نظر می‌رسد پروانه نمایش فیلم کامل نیست. زیرا فیلم توسط یک شرکت خارجی تهیه‌ و تولید شده است و باید مجوز پخش فیلم به اصغر فرهادی یا مدیرعامل فیلمیران ارایه شود که گویا این اتفاق رخ نداده است و همین امر باعث شده است که نمایش فیلم در ایران دچار مشکل شود.

اگر مروری به سالهای گذشته داشته باشیم، خواهیم دید پیش از این نیز خبر پخش فیلم سینمایی «شیرین» به کارگردانی عباس کیارستمی توسط موسسه فیلمیران اعلام شد اما بعد از گذشت چند هفته مشخص شد مجوز پخش ایران فیلم برعهده  رامین رحیمی است  و «شیرین» توسط این پخش کننده در ایران به نمایش درآمد.

در خبرهای منتشر شده درباره فیلم «گذشته» اخبار به گونه‌ای طراحی و آماده می‌ شود که گویا ارشاد همکاری لازم برای پخش فیلم انجام نمی‌دهد و یا زمانی که فیلم به جهت نقص پرونده هنوز در ارشاد هم مجوز نگرفته خبرهایی مبنی بر تحریم این فیلم در حوزه هنری عنوان می شود. پروپاگاندایی که البته به کار فیلم های مورد نظر آنها در فصل قبل هم نیامد.

اگرچه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی فیلم را دیده‌اند و هیچ اشکالی بر آن از سوی این افراد وارد نشده است اما به نظر می‌رسد دوستان علاقمند هستند از عدم ارایه مجوز به فیلم، موج تبلیغاتی به نفع فیلم راه بیاندازند که به نظر میرسد چیزی جز فریب مخاطب برای ایجاد موج رسانه‌ای برای فیلم نیست.

فیلم «گذشته» اگر ظرفیت و پتانسیل مناسب برای نمایش را داشته باشد می‌تواند به خودی خود مخاطب را با خود همراه کند و بهتر است صاحبان اثر به جای آن‌که برای فیلم موج رسانه‌ای فراهم کنند، پرونده فیلم را کامل کرده و  روند سالمی را برای فیلمی که ظرفیت مناسب برای دیده شدن دارد را فراهم آوردند.

اخبار مرتبط