پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

متن کامل بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مردم استان خراسان شمالی

تهران – حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز -چهارشنبه- در جمع پرشور مردم استان خراسان شمالی در ورزشگاه تختی شهرستان بجنورد سخنرانی کردند.

به گزارش ایرنا، مشروح سخنان معظم له به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند را سپاس از صمیم قلب عرض می کنم که دیدار با شما مردم عزیز استان خراسان شمالی که شهر شما و استان شما معروف به باب الرضا است در روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) اتفاق افتاد و اگر چه ما امروز توفیق نداریم که از نزدیک در حرم مطهر امام هشتم (ع) باشیم از این منطقه عرض سلام کرده و می کنیم.
این منطقه که امروز به نام خراسان شمالی شناخته می شود یکی از مناطق مهم خراسان است. هم از جهت موقعیت جغرافیایی و طبیعی و هم از جهت خصوصیات مردمی و انسانی و فرهنگ ها و خلقیات و رفتار.
این خصوصیات از دیرباز در مردم این منطقه مهم و حساس شناخته ایم. این منطقه این استان با طبیعت زیبا، منابع طبیعی غنی با عمق غنای فرهنگی کاملا برجسته و ممتاز با منابع طبیعی متنوع با استعداد فراوان کشاورزی و دامی و سایر فعالیت های مربوط به منطقه و طبیعت. با جاذبه های گردشگری متاسفانه ناشناخته که بسیاری از مردم کشور جاذبه های گردشگری این منطقه را هنوز درست نمی شناسند و یکی از برترین خصوصیات با عبور سالیانه میلیون ها مردم مسافر مشتاق بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) با این خصوصیات جغرافیایی و منطقه ای، منطقه خراسان شمالی دارای موقعیت حساسی است.
لیکن از این ها مهمتر خصوصیات مردمی است، مردم اینجا را از دیرباز با شور و نشاط و سرزندگی در همه میدان ها شناخته ایم. در همه عرصه هایی که حضور مردم در آن عرصه ها آشکار است مردم استان خراسان شمالی را مردم بجنورد را و دیگر مناطق این استان را با سرزندگی با نشاط با آماده به کاری شناخته ایم. همه جا هم این را نشان دادند.
همین جا من از حضور مردم در خیابان ها هم تشکر کنم که همین نشاط و سرزندگی و حضور آمادگی در حرکت مردم در این یک ساعت و نیم، دوساعتی که ما در خیابان بودیم محسوس بود. این را از دیرباز در این مردم شناخته ایم. هم عذرخواهی می کنم. جوانان عزیز در خیابان آنچنان تراکمی را ایجاد کرده بودند که حقیقتا من که داخل خودرو نشسته بودم نگران می شدم از فشاری که بر این مردم عزیز وارد می آمد. بالاخره هم متشکریم هم عذرخواه.
این در همه بخش های زندگی این مردم دیده می شود در همه عرصه ها. در 28 صفر که از سرتاسر استان مردم راه می افتند به مرقد علی بن موسی الرضا(ع) از همه شهرستانها بیشتر مسافران و خودروهای بجنورد اند؛ این را مشهدی ها می دانند. بنده هم که مشهدی هستم می دانم. در زیارت این نشاط و حضور و آمادگی محسوس است.
در عرصه دفاع مقدس هم که پیش آمد عین همین را انسان مشاهده کرد. 50 سردار برجسته لشگرهای مربوط به خراسان و تیپ جوادالائمه(ع) مال این منطقه است. مال این خطه خراسان شمالی است.
2 هزار و 772 شهید از این منطقه در راه خدا جان خودشان را داده اند. بیش از 6 هزار جانباز، آزادگان فراوان، رزمندگان و ایثارگران از سرتاسر این استان. این همان روحیه حضور، آمادگی، سرزندگی، نشاط در همه چیز همین جورند؛ وقتی نوبت کشتی باچوخه هم می رسد باز هم ده ها هزار تماشاچی می ایستند می نشینند آنجا تماشای کشتی را می کنند این خصوصیات خصوصیات مهمی است. غیرت مرزبانی این منطقه هم مرتبط با این خصوصیات است.
البته فقط اینها نیست برجستگی های این استان بیش از اینهاست؛ استعداد درخشان آن طوری که به من اطلاع دادند جزو 10 استان برتر کشوری از لحاظ استعداد و توانایی های علمی این استان است.
در المپیادهای دانش آموزی جزو برترین های کشور محسوب می شود، اینها استعداد است. بنده البته خودم هم در دوران طلبگی نمونه هایی از همین استعدادهای درخشان و برجسته را آنجا دیده ام که حالا طرحش اینجا لزومی ندارد. در جمع علما و طلاب انشاء الله عرض خواهم کرد. این هم برجستگی است.
غیورند، دین دارند، مرزبانند، سرزنده و بانشاط اند و شجاعند. این خصوصیات خصوصیات برجسته ای است. چرا اینها را عرض می کنیم برای این که خوب است مردم مناطق گوناگون کشور ما برجستگی های خودشان را بدانند. به این برجستگی ها افتخار کنند. جوان بجنوردی افتخار کند که مربوط به این شهر است. جوان مربوط به این استان از هر قومی از اقوام که هست افتخار کند که متعلق به این استان است، متعلق به این منطقه است، متعلق به این مردم است. یکی از برجستگی های دیگر این استان هم همین همراهی و همزیستی مهربانانه و برادرانه قومیت های مختلف است.
از کرد و فارس و ترک و تات و ترکمن در کنار هم زندگی کردند با سلامت با مهربانی و برادری که این در منطقه کاملا محسوس است، کاملا مشهود است که این را باید قدر دانست.

از همین جا من وارد مطلب اصلی مورد نظر خودم بشوم. عزیزان من، برادران، خواهران این امتیارات را شنیدید این نشاط و سرزندگی و آماده به کاری از بعد از انقلاب تا امروز در سرتاسر کشور وجود دارد. این یک موهبت بزرگ است برای ملتی که درصدد حرکت به جلو است. درصدد ترقی و تعالی است. دنبال حیات طیبه است. این حالت آماده به کاری، نشاط، سرزندگی و پایه کار بودن این نعمت بزرگی است. ولی این کافی نیست.
برای رفتن به قله ها شرط های دیگری هم وجود دارد. اولا باید یک نقشه راه وجود داشته باشد. یعنی هدف حرکت معلوم باشد. چشم انداز حرکت معلوم باشد. ترسیم خط سیر این حرکت شده باشد بعد هم فهم دایمی درست و رصد کردن دایم از این حرکت. این برای یک ملت لازم است.
اینها جزو مسایل اصلی ماست امروز. من اصرار دارم که جوانان عزیز ما بخصوص و نخبگان کشور به این مسایل اصلی امروز توجه داشته باشند. ما امروز اینها را لازم داریم.
هدف های انقلاب، هدف های این حرکت از اول انقلاب ترسیم شد. هم در شعارهای مردم هم در بیانات امام رضوان الله تعالی، نقشه راه بطور اجمالی معلوم شد؛ بعد هم در طول زمان در این سی سال این نقشه راه تدوین شد، مدون شد، پخته شد، تکمیل شد. امروز ملت ایران می داند که چه می خواهد دنبال چیست.
اگر بخواهیم هدف های ملت ایران را در یک موضوع خلاصه بکنیم تا حدود زیادی خواسته های عمومی کشور را و ملت را بیان بکند و آن را در بر بگیرد آن مفهوم کلیدی عبارت است از مفهوم پیشرفت. منتها پیشرفت با تعریفی که اسلام برای پیشرفت می کند. پیشرفت در منطق اسلام متفاوت است با پیشرفت در منطق تمدن مادی غرب.
آنها یک بعدی می بینند، آنها با یک جهت مادی به پیشرفت نگاه می کنند. پیشرفت در نظر آنها در درجه اول و به عنوان مهمترین عبارت است از پیشرفت در ثروت و پیشرفت در علم و پیشرفت نظامی و پیشرفت فناوری، پیشرفت در منطق غربی اینهاست.
اما در منطق اسلامی پیشرفت ابعاد بیشتری دارد. پیشرفت در علم، پیشرفت در اخلاق، پیشرفت در عدالت، پیشرفت در رفاه عمومی، پیشرفت در اقتصاد، پیشرفت در عزت و اعتبار بین المللی، پیشرفت در استقلال سیاسی، اینها همه در مفهوم پیشرفت در اسلام گنجانده است و پیشرفت در عبودیت و تقرب به خدای متعال جنبه معنوی، جنبه الهی این هم جزو پیشرفتی است که در اسلام هست که در انقلاب ما هدف نهایی ما است. تقرب به خدا هم دنیا در این پیشرفتی که مورد نظر است ملحوظ شده است هم آخرت.
اسلام به ما آموخته است که ˈلَیْسَ مِنَّا مَنْ تَرَکَ دُنْیاهُ لِآخِرَتِهِ وَ لآخِرَتَهُ لِدُنْیاهُ ˈ دنیا را هم برای آخرت نباید ترک کرد همچنان که آخرت را هم نباید فدای دنیا کرد.
در یک روایتی می فرماید که ˈَاعْمَلْ لِدُنْیَاکَ کَأَنَّکَ تَعِیشُ أَبَداًˈ کانک تعیش ابدا، یعنی برنامه ریزی دنیا را برای چند روزه زندگی خودت تلف نکن. برنامه برای 50 سال بکن. این را مسئولان کشور مسئولان برنامه های عمومی مردمی باید مورد توجه شان قرار دهند. نگوییم که ما 50 سال دیگر معلوم نیست زنده باشیم. برنامه ریزی چرا بکنیم. نخیر. جوری برنامه ریزی کن که گویی تا آخر دنیا بنا است زنده باشی. همچنانی که اگر برای خودت و به نفع خود بخواهی برنامه ریزی کنی با چه جدیتی و دقتی می کنی برای نسل های آینده هم که تو در آن وقت نیستی همان جور برنامه ریزی کن ˈَاعْمَلْ لِدُنْیَاکَ کَأَنَّکَ تَعِیشُ أَبَداًˈ، نقطه مقابل ˈاعْمَلْ لاِخِرَتِکَ کَأَنـَّکَ تَمُوتُ غَدًاˈ آخرت را هم همینجور. جوری عمل که مثل این که فردا بناست از این دنیا بروی یعنی هم برای دنیا سنگ تمام بگذار هم برای آخرت سنگ تمام بگذار. این پیشرفت اسلامی پیشرفت در منطق انقلاب یعنی این یعنی همه جانبه.
خوب این هدف است. هدف پیشرفت است. منتها رصد کردن مرحله به مرحله هم لازم است که این کار نخبگان است. شرایط هر مرحله ای را.
امروز شرایط ما چگونه است؟ موانع ما امروز چیست؟ نقاط قوت ما کدام است؟ نقاط ضعف ما کدام است؟ فرصت های ما امروز چه چیزهایی است؟ تهدیدها چی چیزهایی است؟ چه کار باید بکنیم؟ چطور برنامه ریزی کنیم؟
برای بهره مندی از فرصت ها و جلوگیری از خطر تهدیدها اینها، کارهایی است که بایستی نخبگان در هر مرحله ای انجام دهند. هم در برنامه ریزی ها آن را به کار ببرند و هم مردم را آگاه کنند. چون مردم با چشم باز می خواهند حرکت بکنند، با بصیرت بدانند کجا می روند وقتی اینطور شد با همه وجود وارد میدان های دشوار خواهند شد.
خوب حالا من اگر بخواهم یک قضاوتی بکنم نسبت به پیشرفت، نسبت به این هدفی که گفته شد قضاوت من قضاوت مثبت است. در طول دوران سی ساله انقلاب ما بطور مرتب پیشرفت کردیم البته فراز و فرود بوده است؛ تندی و کندی بوده، ضعف و قوت بوده است اما هرگز پیشرفت کشور و ملت به سوی آن قله مورد نظر متوقف نشده است.
ضعف هایی وجود داشته است باید تصمیم بگیریم ملت و نخبگان، نخبگان سیاسی، نخبگان علمی، نخبگان روحانی باید تصمیم بگیرند که این ضعف ها را برطرف کنند. پیشرفت کشور را تسریع بکنیم. چه چیزهایی امروز می تواند ما را موفق بکند و چه چیزهایی می تواند برای ما مشکلات به وجود آورد؟
من یک مثالی بزنم؛ یک گروه کوهنورد را در نظر بگیرید که می خواهند خودشان را برسانند قله برجسته این کوه که دارای منافع است، دارای افتخار است همه آنها در درجه اول پیش رفتن و کار کردن و تلاش کردن است.
البته در راه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید، خطرهایی وجود دارد، آنچه برای او در درجه اول ضروری است عبارت است از این که تلاش کند، کار کند، تحرک داشته باشد، عزم راسخ داشته باشد، امید خود را از دست ندهد، نسبت به رسیدن اهداف نامید نشود، صبر داشته باشد، برنامه ریزی داشته باشد، هوشیاری و آمادگی برای مواجه با مشکلات داشته باشد. مشکلاتی ممکن است پیش بیاید در هر راهی خطراتی ممکن است پیش بیاید که من اشاره خواهم کرد به آنچه که در سی ساله انقلاب در مقابل مردم عزیز ما پیش آمده و مردم از این مشکلات عبور کردند.
پس ساز و برگ اصلی این حرکت عبارت است از همین عزم راسخ از همین امید از همین کار و تلاش پیگیر از همین برنامه ریزی از همین آمادگی و هوشیاری اینها ساز و برگ اصلی این حرکت عظیم و بزرگ است. اگر این سازو برگ اصلی وجود داشت این مجموعه ای که دارد حرکت می کند؛ در مثال ما کوهنوردان و در واقعیت ملت ایران اگر این ارکان اصلی را دارا بود بر تمام مشکلات فائق می آید و همه دشمنان خود را می تواند به زانو درآورد. اساس این است.
اگر این مشکلات اگر این سازوبرگ وجود داشته باشد هیچ مشکلی به معنای واقعی کامل مشکل نیست. هیچ خطری، خطر نیست. خطر واقعی چیست؟ خطر واقعی این است که این سازوبرگ ها را این سازوبرگ اصلی را از دست بدهد. یعنی روحیه کار و تلاش را از دست بدهد دچار تنبلی بشود روحیه امید را از دست بدهد، دچار یاس بشود، صبر و مقاومت را از دست بدهد، دچار حالت شتاب زدگی بشود، برنامه ریزی را فراموش کند دچار بی برنامگی و سردرگمی بشود اینها خطر است.
اگر یک ملتی توانست این روحیه برجسته خود را که آمیخته ای از امید و عزم و ایمان و تلاش و حرکت است حفظ کند هیچ مشکلی در مقابل او مشکل نیست.
حالا برگردیم صحنه ایران عزیز را و ملت بزرگ ایران را مشاهده کنیم. من مایلم آنچه را که می گویم آنچه را که درباره آن فکر می کنم منطبق با منطق باشد، نمی خواهیم حرف شعاری بزنیم با لاف و گزاف گفتن در مسایل گوناگون بخصوص در مسایل انقلاب بنده موافق نیستم.
ببینیم منطقی چیست؟ واقعیتها چیست؟ یک عرصه رویارویی ملت ایران با یک مجموعه دشمن دارد، دشمنی را هم آنها شروع کردند. در راس دشمن ها هم شبکه خطرناک خبیث صهیونیستی است که متاسفانه دولت های غربی بعضا و بخصوص دولت آمریکا تحت تاثیر این شبکه است.
اینها از اول انقلاب با انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی مخالفت کردند، کینه این مردمی را که انقلاب کردند به دل گرفتند. الان هم همینطور است.
حالا در این صحنه رویارویی یک طرف ملت ایران است، یک طرف برخی از قدرت هایی که کینه ورزانه با ملت ایران دشمنی می کنند. وقتی نگاه می کنیم عرصه را، یک نگاه به ملت عزیزمان می کنیم ملت ما دارای عزم است، دارای امید است، دارای استعداد برتر است، دارای نسل جوان پرانگیزه و تلاش است.
در همه میدان ها این حضور نسل جوان خودش را دارد نشان می دهد، در میدان علم که امروز در دنیا به آن اعتراف می کنند، در میدان فناوری، در میدان های گوناگون اجتماعی، آن وقتی که پیش آمد در دفاع مقدس، امروز در آمادگی های گوناگون، اینها را امروز ملت ایران دارد. چشم انداز بیست ساله را هم دارد. ابزارهای لازم برای حرکت به سمت جلو را دارد. منابع طبیعی داریم. معادن ارزشمند داریم. آنچه را که ما از منابع کشورمان از منابع اساسی در اختیار داریم از متوسط جهان بیشتر است.
من بارها گفته ام ما تقریبا یکصدم جمعیت دنیاییم، کشورما هم تقریبا یکصدم وسعت دنیا است. اما منابعی که ما داریم از یکصدم بسیار بیشتر است. منابع اصلی در کشور ما. در بعضی از منابع در میان همه کشورهای دنیا درجه اولیم. مثل منابع انرژی، نفت و گاز که امروز در دنیا در همه کشورهای دنیا در راس فهرست ما هستیم.
این خصوصیات ما است. اقلیم ما اقلیم متنوعی است. کشور ما کشور وسیعی است. همه چیز ما متناسب با نیازهای ما وجود دارد. طبیعت خوب داریم، معدن خوب داریم، مردم خوب داریم، استعداد خوب داریم، مسئولان دلسوز مردمی هم در سه قوه داریم. نیروهای مسلح پای کار و آماده و شجاع هم داریم. روحانیت فاضل و دلسوز علاقه مند هم داریم. دانشگاه های پرجمعیت چهارمیلیون جمعیت دانشجو و میلیونها جمعیت دانش آموز اینها امکانات ماست، استعداد ماست. عزم و اراده و امید هم در ملت ما وجود دارد.
حرکتمان از اول انقلاب تا امروز سیر صعودی داشته است. نتیجه این حرکت سیر صعودی هم پیشرفتی است که تا امروز حاصل شده است. آن مقداری که به تناسب سالها ما بدست آوردیم با توجه به دشمنی هایی که با ما شده است برجسته است و جلوی چشم همه است پیشرفتها.
در امور زیربنایی کشور پیشرفت کرده است. در خدمات مردمی پیشرفت کرده است. در معنویات کشور پیشرفت کرده است. در دانش و فناوری همینجور در زیربناهایی که در آنها ما برجسته و ممتاز هستیم، در کشور عبارت است در درجه اول ثبات سیاسی کشور است. دولت های گوناگونی سرکار آمدند با وجود اختلاف نظرها و سلایق سیاسی لکن ثبات کشور استمرار از اول انقلاب داشته است.
به سمت هدف ها حرکت کردند، منازعات و درگیری های خطی، جناحی و سیاسی نتوانسته است ثبات سیاسی کشور را از بین ببرد. این مهمترین زیربنا است. البته زیربناهای اقتصادی بسیار مهمی هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ واقعی و عملی وجود دارد. همین سیاست های اصل 44 جزو زیربناهای قانونی است. در عمل زیربناهای مواصلاتی ، ارتباطی، حمل و نقل ، جاده ها، بزرگراهها، خطوط ریلی و هوایی در کشور، فیبرنوری، نیروگاه ها، سدها اینها کارهایی است که از اول انقلاب تا امروز انجام گرفته است. آن هم بطور اغلب نزدیک به همه بدست جوانان خود ما و زبدگان و برجستگان علمی خودمان، اینها چیزهای کمی نیست.
اینها را ما بدست آورده ایم. یکی از مهمترین موجودی های با ارزش ما همین نسل جوان تحصیل کرده است. نسل جوان تحصیل کرده هم شجاعت دارد، هم امید دارد، هم نشاط و تحرک دارد. من همین جا در داخل پرانتز عرض می کنم، یکی از خطاهایی که خود ما کردیم بنده هم در این خطا سهیم هستم، این مساله تحدید نسل از اواسط دهه 70 به این طرف باید متوقف می شد.
اول البته خوب بود. اول که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد لازم بود، لکن از اواسط دهه 70 باید متوقف می شد. این را متوقف نکردیم، این اشتباه بود. عرض کردم مسئولین کشور در این اشتباه سهیم اند؛ خود بنده حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد. نسل جوان را باید حفظ کرد. با این روند کنونی اگر ما پیش رویم؛ من چندی پیش در ماه رمضان در سخنرانی گفتم کشور پیر خواهد شد.
خانواده ها، جوان ها بایستی تولید مثل را زیاد کنند. نسل را افزایش دهند. این محدود کردن فرزندان در خانه ها به این شکلی که امروز هست این خطاست. این را داخل پرانتز عرض کردم. ما اگر این نسل جوانی را که امروز داریم در 10 سال آینده در 20 سال آینده و در دوره ها و مرحله های آینده این کشور همین نسل جوان را بتوانیم حفظ کنیم، همه مشکلات کشور را اینها حل می کنند. با آن آمادگی، با آن نشاط با شوقی که در نسل جوان است و با استعدادی که در ایرانی وجود دارد.
پس ما مشکل اساسی برای پیشرفت نداریم. ما مشکل اساسی نداریم. البته مشکلاتی وجود دارد، من حالا اشاره خواهم کرد. مشکلاتی است در سطح کشور، منطقه شما هم از همین مشکلات، که در درجه اول مساله بالا رفتن قیمت هاست، مساله اشتغال است؛ اینها چیزهایی است که جزو گرفتاری های مردم است و مخصوص اینجا هم نیست سرتاسر کشور است.
اینجا هم که دوستان ما قبل از سفر من نظرخواهی کردند از مردم پرسیدند دیدیم اینجا هم عین همان چیزی که جاهای دیگر وجود دارد، مساله بالا رفتن قیمت ها و مساله اشتغال و بیکاری جزو دغدغه های اصلی است. اینها هست. لکن مشکلات اساسی که کشور ، ملت ، مسئولین نتوانند این مشکلات و پیش آمدها و عوارض را حل کنند وجود ندارد.
من حالا عرض می کنم، در طول 33 سال انقلاب خطرهایی از این بزرگتر پیش آمده است، کشور این خطرها را برطرف کرده است، از اینها عبور کرده، آتش هایی خواستند روشن کنند در درجه اول در همان اولین ماه های پیروزی انقلاب مساله تحریک قومیت ها بود در سرتاسر کشور؛ خُب کشور ما کشور قومیت های متنوع است. سعی کردند این قومیت ها را به جان هم بیاندازند، در همین منطقه شما یک عده کمونیست بی اعتقاد به دین، وطن، سعی کردند اقوام مومن و نجیب ترکمن را با مجموعه انقلاب مخالف کنند. چه کسی در مقابل اینها ایستاد. در درجه اول خود عناصر مومن ترکمن در مقابل اینها ایستادند.
علمای با نفوذ ترکمن که بعضی از دنیا رفتند، بعضی هم زنده هستند، بحمدالله اینها خودشان ایستادند؛ جوانان های سایر مناطق کشور هم در اینجا هم در مناطق دیگر هم رفتند در مقابله با این خطری که سعی می شد تحریک بشود، آتش را روشن می کردند، روی آتش نفت می ریختند، از طرق مختلف سعی می کردند آتش را گسترده کنند به دست ملت ایران، عمدتا بدست خود آحاد، آن کسانی که می خواستند آنها را در مقابل انقلاب اسلامی قراردهند به دست خود آنها آتش خاموش شد.
در منطقه کردستان خود کردها، پیشمرگان مسلمان کرد و علمای مومن کرد خودشان پیشگام بودند، پیش قدم بودند در این منطقه، جور دیگر در مناطق دیگر هم همینجور، این مشکل اولی بود که پیش آوردند بعد جنگ تحمیلی را راه انداختند. 8 سال جنگ خواستند انقلاب را از پا درآورند، به زانو درآورند، نتوانستند، ملت از این عبور کرد. بعد تحریم؛ امروز دشمنان ما رادیوها، بعضی ها با اینها هم زبان می شوند، هی مساله تحریم را بزرگ می کنند، بزرگ می کنند؛ تحریم مال امروز و دیروز نیست از اوایل تحریم وجود داشته است؛ البته تشدید کردند، اثر نکرده باز تدبیر دیگری اندیشیده اند باز اثر نکرده است. تحریم از اول بوده است.
دشمنان امروز چه دولت آمریکا و چه بعضی از دولت های اروپایی تحریم را مرتبط کردند با انرژی هسته ای. دروغ می گویند؛ آن روز که اینها تحریم ها را برقرار کردند، انرژی هسته ای در کشور نبود صحبتش هم نبود. آنچه آنها را عصبانی می کند از ملت ایران وادار می کند به این جور تصمیم ها، آن سرافرازی ملت ایران است، گردنکشی ملت ایران است. این روحیه استقلال، این روحیه قدر خودشناختن. این روحیه عدم تسلیم که در ملت ایران به برکت اسلام و قرآن بوجود آمده است؛ این است که آنها را عصبانی می کند.
برای همین است که با اسلام بد هستند، برای همین است که به پیغمبر اسلام (ص) اهانت می کنند، می دانند که اسلام وقتی در یک کشوری رسوخ کرد، روحیه استقلال در آن کشور آنچنان خواهد بود که دیگر زیر بار آنها نمی رود.
آنها افراد ضعیف و زبون را در راس کشورها یا بدست می آورند یا منصوب می کنند، برای این که از آنها اطاعت بکنند وقتی جایی مثل کشور ما مسئولین را مردم معین می کنند حضور مردم در همه صحنه ها حضور برجسته ای است؛ آنها چکار می توانند بکنند؟ مردم مومن، مردم معتقد به مبانی اسلامی، مردم روحیه گرفته به برکت اسلام در مقابل اینها کوتاه نمی آیند، اینها عصبانی اند و حالا اسمش را می گذارند انرژی هسته ای.
وانمود می کنند که اگر ملت ایران از انرژی هسته ای صرفه نظر کند تحریم ها برداشته می شود؛ دروغ می گویند. از روی بغض و کینه ای که دارند تصمیم می گیرند تحریم های غیرمنطقی، تحریم هایی که همه عقلا و انسان های با انصاف عالم وقتی نگاه می کنند، می بینند اینها کارهای غیرمنطقی در واقع وحشیانه است، این یک جنگ با یک ملت است. البته در این جنگ هم به توفیق الهی مغلوب ملت ایران خواهند شد.
البته مشکل ممکن است درست کنند. مشکلاتی بوجود می آورند، بعضی از بی تدبیری ها هم این مشکلات را افزایش می دهد، این ها هم هست؛ ولی اینها چیزی نیست که جمهوری اسلامی نتواند اینها را حل کند. به توفیق الهی ملت ایران از همه این مشکلات عبور خواهد کرد. از این بزرگترها را دشوارترها را ملت ایران و مسئولین کشور حل کردند اینها که چیزی نیست.
اندک مشکلی پیش می آید ابراز خوشحالی می کنند؛ در همین چند روزی که نوسان قیمت ارز و ریال خبر اصلی اول خبرگزاری های آنها را تشکیل می دهد، صریحا ابراز خوشحالی کردند؛ متانت و وقار دیپلماسی را هم رعایت نمی کنند. بچگانه، کودکانه ابراز خوشحالی می کنند که مشکل درست کردیم برای ملت ایران. مشکل درست کردیم برای جمهوری اسلامی. این را صریح می گویند. دوسه ساعت یک عده در یک خیابان تهران می آیند چندتا سطل زباله را آتش می زنند، آنها آن طرف دنیا ابراز خوشحالی می کنند که آره شلوغ شد شلوغ شد.
وضع ما بدتر است یا وضع شما؟ شما که الان نزدیک به یک سال است خیابان کشورهای عمده اروپایی شب و روز تظاهرات است. در فرانسه تظاهرات است. در ایتالیا تظاهرات است. در اسپانیا تظاهرات است. در انگلیس تظاهرات است. در یونان تظاهرات است.
مشکل شما به مراتب پیچیده تر از مشکل ماست. شما اقتصادتان قفل است. خوشحالی می کنید که اقتصاد ایران ضعیف شده. شما بدبختید، شما رو به رکود و انهدام و اضمحال هستید. جمهوری اسلامی با این مشکلات از پا در نمی آید. مشکلات اصلی امروز گریبان خود غربی ها را گرفته خود آمریکا الان یکی از مسایلی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در درجه اول مطرح است مشکلات اقتصادی است. مردم بیچاره اند، گرفتارند. طبقات ضعیف دارد پامال می شود در آنجا. این جنبش 99 درصدی که گفته شد این یک واقعیت است، سرکوب می کنند البته.
گرفتار اقتصادی کشورهای آنهاست آن وقت اینجا به کمتر از او، به کوچکتر از او، آنها ابراز خوشحالی می کنند.
بدانند جمهوری اسلامی بر این مشکلات به فضل الهی به حول و قوه الهی فائق خواهد آمد و آنها را باز هم در حسرت شکست دادن ملت ایران خواهد گذاشت. به حول و قوه الهی خود مردم، هوشیاری مردم و تدبیر مسئولان؛ البته هم مردم هم وظیفه دارند هم ما مسئولان وظیفه داریم؛ همه باید به وظایفمان عمل کنیم. وقتی به وظیفه عمل کردیم کارها پیش خواهد رفت. هوشیاری مردم نقش دارد.
ببنید در تهران عده ای به نام بازاری آمدند توی خیابان ها اغتشاش کنند فورا بازاری های محترم با موقع شناسی اعلامیه دادند و اعلام کردند دروغ می گویند اینها، از ما نیستند. این کار درستی است. این که هوشیاری قشرهای مختلف مردم و موقع شناسی آنها به وقت به سراغشان بیاید این با ارزش است. این کار، کار با ارزشی بود که انجام دادند.

حرف من در فتنه 88 هم همین بود. در فتنه 88 بعد از انتخابات به آن عظمت چند روز بعد از انتخابات یک عده ای آمدند اظهار مخالفت کردند، یک عده هم از این فرصت استفاده کردند. سلاح گرفتند کار را به آشوب و تشنج کشاندند. پایگاه بسیج را گلوله باران کردند. حرف ما این بود آن کسانی که به نام آنها این کارها را انجام می گرفت همان موقع باید اعلامیه می دادند واعلام بیزاری می کردند و می گفتند اینها از ما نیستند. نکردند.
اگر می کردند فتنه زودتر ریشه کن می شد، مسائل بعدی هم پیش نمی آمد. این هوشیاری موقع سنجی لحظه را به حساب آوردند. خصوصیت برجسته و مهمی است که باید ملت ما در همه موارد متوجه باشند، آنجایی که دشمنی دشمن، توطئه دشمن حس می شود، به صورت لحظه ای باید همه حساسیت نشان بدهند؛ این از ناحیه مردم، از ناحیه دولت هم، دولت یعنی مسئولین، مسئولین کشور اتحاد لازم را با هم داشته باشند، همدلی داشته باشند، برنامه ریزی داشته باشند. مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری داشته باشند. تقصیرها را گردن هم نیندازند. حدود قانون اساسی را نسبت به خود حفظ کنند.

قانون اساسی ما نقص ندارد، کمبود ندارد. نقش مجلس معلوم است. نقش دولت معلوم است. نقش رییس جمهوری معلوم است. نقش قوه قضاییه معلوم است. هر کدام وظایفی دارند. هر کدام باید به وظایفشان عمل کنند؛ با هم همدلی کنند؛ با هم همراهی کنند؛ با هم همزبانی کنند. همدلی از همزبانی بهتر است/ پس زبان همدلی خود دیگر است/
ما به حمدالله در این زمینه هم مشکلی نداریم؛ من به شما عرض بکنم. مسئولین کشور دلسوزند. ما همه بشریم. همه انسایم. خطاهایی می کنیم. اشتباهاتی از ما سر می زند. لکن اشتباهات همه اش قابل جبران است. خوشبختانه مسئولین، مسئولین دلسوزی هستند. در روسای قوا، در بدنه قوا دلسوز کم نیست. علاقه مندی به سرنوشت نظام کم نیست. همه دلسوزند، همه علاقه مندند. کار را انشاء الله پیش می برند. الان هم مشغول تلاشند. توصیه من هم این است فراموش نکنیم کار، تلاش، امید، صبر، برنامه ریزی؛ اینها لازمه حرکت از این مسیرهای مهم است. مسیری که ما داریم حرکت می کنیم مسیر مهمی است. یک مسیری است که تاریخ جهان را می تواند متحول کند. کما این که دارد تاریخ منطقه را متحول می کند؛ می بینید.

کی خیال می کرد در منطقه مهم حساس شمال آفریقا و غرب آسیا، همین منطقه ای که اروپایی ها دوست دارند به آن بگویند خاورمیانه، این حوادث مهم اتفاق بیفتد. دارد اتفاق می افتد. اتفاق افتاده است و تمام هم نشده است.
حوادثی هم که اتفاق می افتد به زیان غرب و به زیان بخصوص آمریکا و تهدید رژیم صهیونیستی است. حالا یاوه گویی های مسئولان رژیم صهیونیستی که آنقدر اهمیت ندارد که انسان بخواهد به آنها جواب بدهد.
یک مقدار آنها می گویند، یک مقدار بعضی از غربی ها می گویند؛ عمده آمریکایی ها و دنباله روهای آنها، اروپایی ها، خیلی انگیزه ای ندارند. همراهی اروپایی ها در این قضیه با آمریکایی ها همراهی عاقلانه و خردمندانه ای نیست. دارند خودشان را مثل پیش مرگ آمریکا، قربانی آمریکا می کنند، حماقت می کنند. مردم ما از خیلی از کشورهای اروپایی خاطره بدی ندارند؛ ما از فرانسه، از ایتالیا، از اسپانیا خاطره بدی نداریم. بله از انگلیس خیلی خاطره بد داریم.
انگلیس را می گوییم انگلیس خبیث. لکن کشورهای دیگر اروپایی نه. با این کاری که اینها دارند می کنند همراهی با آمریکا که به نظر ما کاملا غیرخردمندانه است، دشمنی ملت ایران را به خود جلب می کنند. خودشان را منفور می کنند در چشم ملت ایران.
ما از این گردنه ها عبور خواهیم کرد. ملت ما چابک تر و شجاع تر و تواناتر از این است که در بین این راه ها بماند. بیش از 30 ال است که ما در این مشکلات طی طریق می کنیم؛ روز به روز هم عضلات ما قوی تر، آمادگی ما بیشتر و تجربه ما گرانبهاتر شده؛ ما که گیر نمی کنیم، شما گیر می کنید. شما با جلب نفرت ملت ایران برای خودتان مشکل درست می کنید. اینها اشتباه می کنند. ملت ایران از اینها عبور خواهد کرد؛ البته شرطش همین است؛ ملت، آحاد گوناگون مردم، ایستادگیشان، پای کار بودنشان، ثباتشان، هوشیاری شان، موقع شناسی شان به جای خود؛ مثل همه دوران های بعد از انقلاب تا امروز باشد. مسئولین هم به وظایفشان عمل کنند؛ مطمئنا آنچنانی که آرزوی مردم است پیش خواهد رفت.
مشکلات اقتصادی هم برطرف خواهد شد؛ البته اساس قضیه امروز عبارت است از تولید ملی. علاج اصلی و بنیانی عبارت است از تولید ملی. همانی که در شعار سال ما عرض کردیم؛ تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی.
گرانی را این از بین می برد، تولید را این افزایش می دهد، اشتغال را این به وجود می آورد، بیکاری را این از بین می برد. سرمایه های ملی را به کار می اندازد. روحیه استغناء ملت ایران را تقویت می کند. هر چه می توانند مسئولین کشور در سطوح مختلف به مساله تولید ملی توجه کنند.
البته خطاب ما در درجه اول به مسئولین درجه یک است، در سطوح بالای کشوری چه در مجلس چه در دولت، لکن سطوحی بعدی، سطوحی پایینی است؛ سطوحی استانی همه باید توجه کنند. در این استان مثل استان های دیگر توجه مسئولین چه نمایندگان مجلس چه نمایندگان دولت باید به رفع مشکلات مردم باشد که در درجه اول همین مساله تولید و به کارگیری امکانات بومی است.
مطمئنا در این استان با وجود آب، با وجود زمین حاصلخیز، با وجود طبیعت مستعد کشاورزی، با وجود دامداری غنی که توانسته نیازهای بسیاری را در خارج از این استان هم برآورده کند، با وجود صنایعی که می تواند پایین دستی های زیادی داشته باشد، صنایع بزرگی در این استان است که اگر پایین دستی های این صنایع مورد توجه قرار بگیرد اشتغال و تولید و شور و نشاط مردمی افزایش پیدا خواهد کرد. اینها چیزهایی است که مورد اهتمام مسئولین این استان باشد.
البته حرفها زیاد است. حرف های من هم تمام نشده است. لکن خوب در این چند روز آینده در جاهای مختلف مهمان شما مردم عزیز این استان هستیم. عرایضی داریم، عرض خواهیم کرد، با جوانان، با روحانیون، با مسئولین گوناگون فرهنگی علمی، با بسیج، با دیگر قشرهای گوناگون و بعضی از شهرها مطالب فراوانی را که لازم می دانم، فکر می کنم مفید است که به شما عرض کنم، عرض خواهیم کرد.

اخبار مرتبط