پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

محقق باید بیش از آنکه کتاب بنویسد شاگرد تربیت کند

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور یک از مفاخر و صاحب نظران دزفولی به خصوص در زمینه مباحث قرآنی است.  صاحب تفسیر همگام با وحی با بیان اینکه بخشی از ظرفیت‌های توسعه در توسعه‌های فرهنگی قابل دست‌یابی است، گفت: توسعه فرهنگی به این معناست که زیرساخت‌های فرهنگی که در استان خوزستان وجود دارد می‌تواند گام‌های بلند و معناداری برای توسعه خوزستان بردارد، لازم نیست فقط در محصولات کشاورزی، نفت، گاز، آب و… بزرگ شویم بلکه از نظر فرهنگی استعدادهای خوزستان بالاست.

وی تصریح کرد: برای توسعه لازم نیست حتماً در مباحث اقتصادی ورود کنیم، بلکه از نظر فرهنگی استعدادهایمان بالاست؛ ویژگی‌هایی همچون سخت‌کوشی مردم ما، کم‌توقعی و تمرکز محققان ما در کارهای علمی از جمله این ظرفیت‌هاست.

صاحب تفسیر همگام با وحی با اشاره به دین‌پژوهان خوزستانی و آثار برجسته آنها در سال‌های گذشته، تصریح کرد: از جمله این بزرگان، شیخ شوشتری، صاحب کتاب رجال است که کاری بسیار بزرگ و مورد مراجعه دانشمندان ماست، ایشان در این کتاب از منظری وارد شدند که کمتر برای آن سند، برهان و استدلال وجود دارد، آن هم طبقه صحابه و تابعین که ناشناخته است، وی در این اثر بزرگ نه تنها تتبع، بلکه اجتهاد نیز کرده است.

محقق باید بیش از آنکه کتاب بنویسد شاگرد تربیت کند

حجت الاسلام دکتر بهجت پور در سخنان خود تربیت شاگرد را امری مهم در ماندگاری و تداوم خط فکری علما دانست وهمچنین گفت: شاگرد نقش مهمی در ماندن و توسعه استاد دارد. شاید بزرگترین مشکل استادانی همچون علامه کمالی‌دزفولی و شیخ شوشتری این است که شاگرد نداشتند؛ لذا خط فکری‌شان نیز تداوم نیافت، محقق باید بیش از آنکه کتاب بنویسد شاگرد تربیت کند. آیت‌الله خویی به دلیل شاگردانش در اوج است و این نشان می‌دهد شاگرد از کتاب مهم‌تر است، حتی اگر استاد کتاب ننویسد و شاگرد مبانی استاد را داشته باشد می‌تواند آنها را گسترش دهد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به تشکیل یک بنیاد پژوهشی قرآنی در خوزستان تاکید کرد : تشکیل بنیادی قرآنی که بنای آن بر این باشد که از حوزه علمی عمومی، برتر و از حوزه آموزش عمومی، فراتر باشد و فارغ‌التحصیلان حوزه‌های دینی و قرآنی را موضوع کار خود قرار دهد، اقدام مطلوبی است، امکان این اتفاق در خوزستان عملی و سهل‌الوصول است، اگر فضا و امکانات در استان برای علما مهیا باشد، به صرف اینکه در استان خدمت کنند قانع هستند؛ چرا که به این کارها علاقه‌مند هستند.

نقش اجتهادی مفسران خوزستانی پررنگ‌تر از تتبع آنان است

دکتر بهجت‌پور همچنین ادامه داد: از جمله دیگر علمای خوزستان، مرحوم حویزی صاحب تفسیر نورالثقلین است که تتبع کاملی کرده و بسیاری بر سر سفره ایشان می‌نشینید و حتی تفسیر آیت‌الله کرمی که محصول زحمات ایشان است، یا علامه کمالی دزفولی که در آثار خود غالباً گوشه‌ای از تأملات مستقیم خود را نوشته‌اند. وقتی به آثار این علما نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم که اجتهاد آنها معمولاً پررنگ‌تر است و نقش اجتهاد در کارهایشان از تتبع بیشتر است و این نشان می‌دهد که آنها متفکر هستند.

صاحب تفسیر همگام با وحی، این علما را متفکران حوزه دانش دینی و قرآن در خوزستان برشمرد و عنوان کرد: می‌توان پذیرفت منطقه‌ای که بزرگانش عادت به تفکر پیدا می‌کنند می‌توانند نوآوران دانش در عرصه‌های تخصصی خود باشند.

نویسنده کتاب اصول تحول فرهنگی با الهام از نزول تدریجی قرآن در ادامه با اشاره به سخن آیت‌الله معرفت مبنی بر اینکه «تفکر رمز نوآوری است»، اظهار داشت: ما این مایه را در خوزستان زیاد داریم، تفکر مال کسی است که خود را به دانش‌فروشی و داشته‌خروشی عادت نمی‌دهد و گرایش به این دارد که فعلاً تفکر کند، بزرگان ما در خوزستان چون روح زاهدانه دارند شهرت‌طلب و جاه‌طلب نیستند و در طول عمر خود به‌طور مداوم تولید کردند و آثار علمی خود را نوشتند.

ساماندهی مسئله‌ای پژوهش در خوزستان؛ زمینه‌ساز نیل به قله‌های نوآوری در دانش دین

وی این روحیه پژوهشی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: راز بزرگی علامه طباطبایی همین است، علامه اصل مسئله را برای خود تفکر دانست و قربهالی الله کار کرد و بعد از فوتشان بود که به معنای جهانی آن علامه شدند و این روحیه در خوزستان وجود دارد، اگر مسئله‌ پژوهش و پژوهش‌گری در خوزستان سامان داده شود، به قله‌های رفیع نوآوری در دانش دین خواهیم رسید.

حجه الاسلام بهجت‌پور تأکید کرد: فراهم آوردن زمنیه حضور و تثبیت پژوهشگران و ایجاد فرصت برای تربیت پژوهشگر مسئله بزرگی است، یعنی ما باید این جهت را حل کنیم و بعد از آن، آنها را دعوت کنیم و تضمین لازم را برای اینکه آنها در این حوزه دستاورد داشته باشند فراهم کنیم.

رساله‌های قرآنی از مرحله استاندارد بودن فاصله دارند

این محقق قرآنی با بیان اینکه با ورود به یک عرصه پژوهشی خوب در استان موافقم و معتقدم زمین اینجا برای پرورش چنین استعدادهایی آماده است، ادامه داد: در ابتدا باید یک آمایش علمی از داشته‌های خود، دانشمندان و فارغ‌التحصیلان علوم دینی و قرآنی در سطح دکتری داشته باشیم و پس از آن برترین‌ها را که کارهای آنها بیش از آنکه اقتباسی باشد، تولیدی است، شناسایی کنیم و در مرحله بعد باید متفکران کلیدی را در حوزه پژوهش‌های قرآنی پیدا کنیم و با توجه به ابعاد متنوع پژوهش‌های قرآنی در یکی از شاخه‌های آن کار خود را آغاز کنیم.

بهجت‌پور با تأکید بر اینکه پژوهشگران دینی و قرآنی باید از آسیب‌های ورود به کارهای پژوهشی همچون ترویجی و تبلیغی و سیاسی شدن مصون بمانند، با اشاره به وضعیت پژوهش‌های قرآنی در استان اظهار کرد: در حال حاضر رشته‌های خوبی در حوزه علوم دینی در استان خوزستان راه‌اندازی شده است اما رساله‌ها هنوز از مرحله استاندارد بودن فاصله دارند.

ایکنا

اخبار مرتبط