پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

مدیر آموزش و پرورش دزفول: غیبت و ترک تحصیل دانش آموزان دختر در مقطع ابتدایی نگران کننده است

مدیر آموزش و پرورش دزفول غیبت و ترک تحصیل دانش آموزان دختر در مقطع ابتدایی را نگران کننده خواند و گفت:از 500 دانش آموزی که در این شهرستان در سه سال گذشته از تحصیل باز مانده اند 60 درصد آنان دختر می باشند.

به گزارش دزمهراب از ایرنا غلامرضا نصرالله پور روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود:120 نفر از دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دزفول شناسایی شدند که به دلیل معلولیت و یا ازدواج توانایی ادامه تحصیل را پیدا نکردند.
وی گفت:غیبت و ترک تحصیل دانش آموزان ابتدایی بویژه دانش آموزان دختر زنگ خطری برای جامعه است لذا اگر بازماندن از تحصیل به دلیل مشکلات مالی افراد باشد با کمک های آموزش و پرورش اجازه نخواهیم داد مشکل مالی مانع ادامه تحصیل دانش آموزان باشد.
نصرالله پور به تاریخچه تاسیس نهضت سواداموزی در تاریخ هفتم دیماه سال 58 به فرمان امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود:دزفول پس از اهواز توانست به فرمان امام راحل لبیک گفته و نهضت سوادآموزی را تاسیس کند و توانست در زمینه سواد آموزی به رشد 41درصدی باسوادی در سنین 10 تا 49 سال دست یافت.
مدیر آموزش وپرورش دزفول اظهار کرد:در این مدت به کاهش 80 درصدی قدرمطلق بی سوادان و کاهش 21 درصدی فاصله بین بی سوادی زنان و مردان در مناطق شهری و روستایی دست یافته ایم زیرا در گذشته تعداد زنان بی سواد بیشتر از مردان بی سواد بوده است.
وی گفت:از ابتدای انقلاب تا کنون 181 هزار نفر از افراد بی سواد و کم سواد در دوره های سوادآموزی دزفول شرکت کردند که از این تعداد بیش از 144 هزار نفر موفق به کسب گواهی پایان دوره شدند.
نصرالله پور با اشاره به اینکه در این مدت زمان 21 هزار نفر در شهر وروستاهای دزفول پالایش شده اند گفت:با فراهم کردن زمینه باسوادی در دزفول،افزون بر 11 هزار نفر پایان دوره ابتدایی را گذراندند و کلاس های سوادآموزی ویژه کارکنان نیروهای مسلح،کارگران واحدهای کارگری و زندانیان نیز برگزار شد .
وی همچنین از شناسایی سه هزار نفر والدین دانش آموزان کم سواد و بی سواد در شهرستان دزفول خبر داد و گفت:امسال هدف ما تحت پوشش قرار دادن والدین دانش آموزان بی سواد و کم سواد می باشد تا از طریق دانش آموزان ،پرسنل آموزش وپرورش و بخش خصوصی آموزش ببینند که در این خصوص دو هزار و 500 نفر از والدین دانش آموزان بی سواد و کم سواد شناسایی شده و تحت پوشش قرار می گیرند.
مدیر اموزش وپرورش دزفول با اشاره به اینکه کلاسهای سواداموزی دارای دوره سوادآموزی ویژه افراد بی سواد،دوره انتقال ویژه کلاس ششم و دوره تحکیم می باشد گفت:برای آموزش هر نفر در دوره سواد آموزی شش میلیون و 650 هزار ریال به فرد آموزش دهنده ،برای آموزش دوره انتقال هشت میلیون ریال و برای آموزش دوره تحکیم یک میلیون و 200 هزار ریال به فرد آموزش دهنده جهت تشویق بیشتر پرداخت می شود.


وی با اشاره به عملکرد نهضت سوادآموزی دزفول در سال جاری گفت:در سال تحصیلی 95-94 750 نفر از بی سوادان مطلق تحت پوشش آموزش های سوادآموزی در دزفول قرار گرفتند ضمن اینکه 788 نفر نیز از کم سوادان نیز در کلاس معادل ششم یا دوره انتقال و 300 نفر در دوره های نیمه حضوری دوره تحکیم تحت پوشش آموزش سوادآموزی شرکت کردند.
نصرالله پور با اشاره به اینکه در شهرستان دزفول به دلیل مهاجر پذیری بالا امکان ارائه آمار اشتباه وجود دارد گفت:کلیه اطلاعات لازم در سامانه سناد ثبت می شود و هر دانش آموزی که باسواد شود مشخصات وی در این سامانه ثبت می شود که طبق آمار سال 90 رقمی معادل 4/91 از مردم دزفول باسواد هستند که در حال حاضر این آمار به بالای 93درصد رسیده است که از میانگین استانی بالاتر است و پیش بینی می شود در سال 95 باسوادی در دزفول به بالای 5/93 درصد گروه هدف افراد بین 10 تا 49 ساله برسد.
مدیر اموزش وپرورش دزفول در خصوص استخدام در آموزش و پرورش نیز گفت:طبق گفته وزیر آموزش وپرورش در سال آینده 14هزار نفر در آموزش وپرورش کشور استخدام می شوند که با توجه به اینکه هفت هزارو 500 نیرو در استان خوزستان کمبود داریم انتظار می رود بیشترین استخدامی ها از استان خوزستان باشد.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری 139 نفر در دوره پیش دبستانی در دزفول بصورت حق التدریسی جذب شدند گفت:بیشترین مشکل کمبود نیرو در دزفول مربوط به دوره ابتدایی بود که با جذب این افراد تا حد زیادی مشکل حل شد و کمبودی در این خصوص وجود ندارد ولی در دوره متوسطه اول در بخش برادران با کمبود نیرو در مدارس دزفول مواجه هستیم .
مدیر آموزش وپرورش دزفول اظهار کرد:در سال گذشته مقرر شد دو هزار و 700 نفر از افراد بی سواد و کم سواد در دزفول تحت پوشش سوادآموزی قرار گیرند که آموزش 870 نفر محقق شد ولی بقیه افراد به دلایل مختلف از جمله عدم وجود انگیزه وعلاقه ،عدم احساس نیاز و مشغله فراوان توانایی ادامه تحصیل نداشتند .
وی تراکم کلاس های درس در دزفول را 24 نفر دانست و با اشاره به پروژه های عمرانی آموزش وپرورش دزفول گفت:شش آموزشگاه با پیشرفت بالای 80 درصد در دزفول وجود دارد که پنج تای آنها خیر ساز می باشد و پیش بینی می شود دردهه فجر امسال به بهره برداری برسند.
نصرالله پور گفت:همچنین سه پروژه آموزشی 12 کلاسه و 9 کلاسه در سنجر و زیباشهر دزفول در حال ساخت است که امیدواریم در22 بهمن به مرحله بهره برداری برسد ضمن اینکه ساخت 10 پروژه جدید آموزشی توسط بنیاد برکت در دزفول آغاز شده که ساخت دو آموزشگاه 12 کلاسه در منطقه ولی آباد از جمله این پروژه ها می باشد.
وی با اشاره به اینکه آموزش وپرورش دزفول در سه مکان پراکنده است گفت:جهت تکریم ارباب رجوع در حال تجمیع این سه مرکز هستیم تا کلیه بخش های آموزش وپرورش در یک مکان باشند.
مدیر آموزش وپرورش دزفول افتتاح مرکز یادگیری انجیرک،تجلیل از تلاش گران حوزه سوادآموزی و افراد موفقی که از نهضت سوادآموزی تحصیل را آغاز کرده اند و ایجاد چندین نمایشگاه از جمله برنامه های هفته سوادآموزی در این شهرستان عنوان کرد.
وی افزود:بازرسان آموزش وپرورش در نخستین اقدام خود ارزیابی از عملکرد آموزش وپرورش دزفول را به مدت سه روز آغاز کرده اند که ضمن رسیدگی به شکایات همکاران و ارباب رجوع در محل مدیریت آموزش وپرورش عملکرد مدارس نیز مورد بازرسی قرار گرفته ومدارس خوزستان رتبه بندی خواهند شد.
نصرالله پور اظهار کرد:در سال گذشته عملکرد شورای آموزش وپرورش مورد ارزیابی قرار گرفت که شورای آموزش وپرورش دزفول با کسب 75/80 امتیاز رتبه نخست استان را از آن خود کرد.
وی در خصوص مطالبه وجه از سوی اداره ثبت احوال جهت استعلام از باسوادی افراد گفت:این موضوع به اطلاع فرمانداری رسیده و فرماندار قول پیگیری داده است.

اخبار مرتبط