پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

مصاحبه کوتاه و خواندنی با نویسنده کتاب یزله

دزمهراب: با عرض سلام و تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید به عنوان اولین سوال لطف کنید خود را معرفی نمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده محمدحسین درچین متولد 1341 ، تقریبا فعالیت های انقلابی خودمان را از قبل از انقلاب یعنی سال 50 یا 51 آغاز کردیم و الحمدلله شامل آن جمله معروف حضرت امام بودیم و شدیم که از ایشان سوال می کنند یاران شما چه کسانی هستند و در جواب میفرمایند یاران من الان یا تازه به دنیا آمده اند یا در گهواره هستند. لذا در سال 1359 همپا با بقیه مردم عزیز ایران در جریانات انقلاب قرار گرفتم و تقریبا سال 58 و 59 که شروع جنگ تحمیلی بود بنده دیپلم خود را در سال 59 گرفتم و با شروع جنگ وارد بسیج شدم.

دزمهراب - محمدحسین درچین 3

 

چه زمانی وارد رادیو دزفول شدید؟

تقریبا آبان ماه سال 59 با رادیو همکاری داشتیم ولی همکاری رسمی چهار یا پنج ماه بعد از شروع رادیو دزفول بود و نظرم این است که بعد از اینکه آزمون تست صدا گرفتند و اعلام کردند گوینده برای رادیو می خواهند نظرم هست 103 نفر شرکت کننده که سه نفر صدا مورد تایید عزیزان مسئول رادیو بود و از سه نفر آن دو نفر نشد به دلایلی وارد شوند و بنده ابتدا گوینده و بعدا هم گزارشگر و سپس نویسندگی .

 

بپردازیم به کتاب یزله ، لطف کنید بفرمایید ایده ی اولیه این کتاب از کجا آماده است؟

در هنگامی که در رادیو بودیم در یکی از اعزام نیروها ، که سیدجمشید صفویان که خدارحمتش کند فرمانده گردان بلال در مرحله ایی از زمان یعنی همزمان با آقای خضریان ایشان هم فرماندهی را داشتند به خصوص در کربلای 4 در یکی از اعزام نیروها ایشان موقعی که بنده را دیدند می دانستند با رادیو دزفول همکاری می کنم گفتند که کجا می خواهید بروید بنده گفتم: نیرو رزمی ، گفتند که ما نظرمان این است که بروید وارد پرسنلی یا نیروی انسانی شوید که آنجا دستتان باز است به قسمت های مختلف گردان سر بزنید گفتم: منظور چیه ،گفتند من نظرم این است که چون رادیو دزفول هستید رادیو ضبط خود را اینجا بیاورید با بچه صحبت بکنید با فرمانده ها مصاحبه بکنید. تقریباً کار خبرنگاری و حضور در جبهه و خبر فرستادن برای رادیو دزفول ، اهواز یا تهران از همان موقع آغاز شد. یکی از صحبت های سید جمشید این بود که صحبت های بچه ها را جمع کنیم و این یزله ها معمولا موقع اعزام نیرو و موقعی که بچه ها می خواستند یک روحیه بگیرند، عزیزانی که بودند و نیاز نبود صدای خوبی داشته باشند ولی در هر صورت آن شور و عشق و علاقه و حماسه در صداشون بود این سبک یزله را از همان موقع در گردان بلال و حمزه بود و توفیقی بود و ما این صداها را ضبط می کردیم تا تقریبا سه سال پیش که باز هم کمک شهدا بود که این به ذهنم رسید که این یزله ها را پیاده کنم.

دزمهراب - محمدحسین درچین 1

 

در این سه سال برای تهیه این کتاب چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ابتدا صداهای رزمندگان را از نوار کاست پیاده سازی کردیم ، بعد دیدیم که یزله را تنها نوشتن ممکن است مطلب را نرساند ، لذا با  عزیزانی همچون دکتر سنگری که خود سراینده یزله بودند و آقای عبدالامیر مطیع رسول که نویسنده هستند صحبت شد و تصمیم گرفتیم این مجموعه فقط یزله نباشد ، در کنار یزله مقام و شان نزول هر یزله را هم نوشته ایم. بعدا نیز خاطرات یزله را جمع آوری کردیم نیاز بود این یزله ها که مقداری از آنها به زبان دزفولی بوده پیاده کنیم و یک مقداری حرکت گذاری بشوند و پیاده کردن از روی نوار کار ساده ایی هم نبود که بالاخره تبدیل به دیجیتال کردیم و بعدا پیاده شان کردیم و نقطه اوج کتاب یزله به نظر بنده حضور مقام معظم رهبری در سال 1367 بود در پادگان کرخه که موقعی که ایشان سخنرانی کردند بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری بچه ها شروع کرند به یزله گرفتن و در یکی از خاطراتی که در کتاب آمده همان خاطره مقام معظم رهبری هست و کاملا مقام معظم آشنا با یزله ایی که بچه های دزفول گرفتند هستند.

 

یزله به چه معناست چون معمولا به یک کلمه ی عربی شناخته میشود؟

زمانی که کتاب را آقای سعیدی تقدیم مقام معظم رهبری می کنند ایشان اشاره به هوسه می کنند. یزله در زبان عربی هوسه گفته میشود و من در مقدمه کتاب حدود چهار صفحه کامل توضیح داده ام در رابطه با یزله یعنی وضعیت یزله به چه صورت است از چه زمانی وارد ایران شده یعنی در اصل از بندرعباس وارد بوشهر میشود و از بوشهر وارد استان خوزستان میشود و سابقه یزله در دزفول حدود شصت سال است. قبلا هیئت های عزاداری موقعی که می خواستند مراسم تاسوعا و عاشورا را آغاز کنند قبلا یک عده ایی می رفتند درب منازل و محله ها چرخ می خوردند و هیئت را جمع و جور می کردند. یزله کلا رجزها و اشعار حماسی رزمندگان هست. در همه ی ملل و اقوام هستش موقعی که جنگی میخواهد شروع بشود یک تعدادی از افراد این ذوق حماسه را داشته باشند که آن حس دلاوری را در رزمندگان خود پیاده کنند.  صورت سبک موسیقی است یا به صورت حرکت دست هست که یزله بچه های دزفول معمولا با اسلحه و همراه با چفیه گردانی بود. یعنی چفیه را به چرخش در میآوردند و این یزله را انجام می دادند.

دزمهراب - کتاب یزله 1

 

در خصوص نگارش کتاب و نحوه ی طبقه بندی و فصل بندی آن توضیحاتی بفرمایید؟

کتاب شامل یک مقدمه است ، یک بخش تقدیمی دارد که تقدیم به حضرت امام و مقام معظم رهبری و خانواده شهداء است. سپس یک فهرست بندی کامل دارد بعد از فهرست بندی یک پیشگفتاری را داریم از جناب دکتر محمدرضا سنگری داریم که در چهارصفحه کامل توضیحات را در رابطه با مطالبی که در کتاب است داده اند چون مقداری از اشعار این کتاب مربوط به خودشان بوده اند کاملا کتاب را بازبینی و بازدید کرده اند و نکاتی را که مورد نظرشان بوده است را در کتاب اضافه کرده اند. بعد ما حدود صد یزله را جمع آوری کرده ایم این صد یزله در ده بخش تقسیم بندی شده اند، بخش های متعدد این یزله ها یکی یزله های گردان بلال بوده که جداگانه در نظر گرفتیم یزله های موقع اعزام نیرو بود یزله هایی که در حضور مقام معظم رهبری و یزله هایی که مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت است که من این را لازم است خدمتتان عرض بکنم یزله ها فقط اشعار فل بداهه نبود بلکه بعضی از آنها برگرفته از آیات قرآن و نهج البلاغه بود که خطبه حضرت علی (ع) را دوستان می خواندند و مطالعه می کردند و بعضی از قسمتها را تبدیل به یزله می کردندو اشعاری که شهید بهمن درولی می خواندند و یکی از یزله بگیرانی که در کتاب نامش زیاد آمده حاج احمد کیانی آقای سعید آوایی و بقیه عزیزانی که در کتاب اسمشان هست. همچنین یک بخش یزله های کتاب را اختصاص داده ایم به طنز یزله های بچه ها در جبهه، که نظرم هست عزیزانی که در نمایش و تئاتر کار می کنند موقعی که این کتاب را دیده اند گفتند که این قست طنزش خیلی بدرد ما برای بعضی از نمایش هایی که با دفاع مقدس ارتباط دارد کاربرد دارد  و 22 خاطره در این کتاب هست یکی از خاطرات مربوط به حاج صادق آهنگران و بقیه عزیزان که این خاطرات را ما جمع آوری کرده ایم در پایان کتاب اشاره کرده ایم به اسامی سی نفر از کسانی که یزله می گرفتند و شهید شدند و حدود سی نفر از کسانی الحمدلله در حال حاضر در قید حیات اند که حال یا جانباز یا رزمنده یا آزاده هستند و در آخر کتاب شامل آلبوم کتاب که تصاویر زیبای بچه ها هستش که الحمدلله مقبول افتاده تا حالا

 

اخیرا کتابتان تقدیم مقام معظم رهبری شده وقتی که تقدیم شد چه حسی داشتید؟

کتاب با توجه به اینکه در تیراژ سه هزار نسخه چاپ اول توسط چاپ نیلوفران در تهران انجام شد در روز رونمایی که همزمان در شهرهای تهران ،مشهد ،شیراز ،قم ،اهواز و دزفول انجام شد در دزفول دکتر فیروزآبادی رونمایی کردند در تهران قرار بود دکتر لاریجانی رونمایی کنند که ظاهرا کاری براشان پیش آمده که دکتر بروجردی رونمایی نمودند در مشهد سردار نقدی رونمایی کردند در اهواز سردار دکتر محسن رضایی و در قم هم دکتر عابدی بودند که یکی از روحانیونی است که اسمش در کتاب یزله است .

بعد از رونمایی دوست عزیزمان دکتر سعیدی راد تصمیم می گیرند این کتاب را تقدیم مقام معظم رهبری کنند تا اینکه در شب نیمه ماه مبارک رمضان در دیداری که مقام معظم رهبری با شعرا دارند جناب آقای سعیدی راد  خودشان توضیح می دهند که هنگامی که رفتم تصمیم می گیرم دو کتاب را تقدیم بکنم اول کتابی که احساس بکنم مقام معظم رهبری احتمالا بیشتر خوششان بیاید لذا کتاب یزله را تقدیم مقام معظم رهبری می کنند و ایشان کتاب را دقیقا مطاله می کنند و روی آن نظر می دهند و می گویند یزله همان کلمه هوسه عربی است و این جمله را مقام معظم رهبری می گویند که “کتاب یزله یک کار بسیار ارزشمند است” در هر صورت جای خوشحالی بود که اولین کتابی فکر کنم از دزفول تقدیم مقام مغظم رهبری شد کتاب یزله بود این هم نبود مگر اینکه این صدای یزله بگیران و رزمندگان. این را هم من توضیح بدهم که کنار کتاب یزله یک سی دی قرار دادیم که از ویژگی خاص خود برخوردار است و این سی دی شامل یک قسمت حدود 55 کلیپ های تصویری است و حدود 85 صدای رزمندگان است که مخاطب ما و یا خواننده کتاب این کتاب را بخواند و در بخش دیگری از کتاب می توند یزله های بچه ها را صداهای آنها را داشته باشد و همزمان تصاویر این ها را هم مشاهده کند که این از ویژگی خاص این کتاب است که در نوع خودش بی نظیر است. البته این را هم بگویم که بعضی از دوستان گفتند که چه گونه ای کتاب دست مقام معظم رهبری رسیده است و من گفتم همان آنهایی که یزله می گرفتند با همان یزله گرفتن هایشان کتاب را بردند و تحویل مقام معظم رهبری دادند.

دزمهراب - کتاب یزله

 

آیا کتاب دیگری در دست اقدام دارید؟

خداوند اگر انشاءالله توفیقی بدهد با توجه به مصاحبه های بکر و نگفته ایی که تا به حال چاپ نشده اند هنوز روی نوارهای کاست داریم ولی یک مقداری وقت می برد که این نوارها پیاده بشوند که انشاءالله شهدا خودشان کمک بکنند و انشاءالله به چاپ خواهد رسید.

 

این مصاحبه ها بیشتر در چه زمینه ایی است؟

یکی مصاحبه با فرماندهان جنگ است که فرمانده هایی داشته ایم که شهید شده اند. من قبلا سه نوار داشته ام که مصاحبه با شهید محمود دوستانی که توسط برادر عزیزم سید حبیب حبیب پور تقریبا به کتاب تبدیل شد به نام مردان دریایی و حالا یک نوارهای دیگری نیز در دستمان هستش که انشاءالله اگه پیاده بشوند باز جای خوشان را در بازار کتاب باز خواهند کرد.

 

صحبت پایانی اگر هست بفرمایید؟

من تشکر می کنم از حضرت عالی و به خصوص از  پایگاه اطلاع رسانی و ارزشی دزمهراب بسیار ممنون هستم. بالاخره بعضی از سایت ها این مصاحبه را هم انجام می دهند ولی ما باز تاکیدمان این است که سایت هایی مثل دزمهراب می تواند انعکاس خوبی از  این اخبار داشته باشد در هر صورت از شما و مسئولین پایگاه دزمهراب صمیمانه متشکرم. موفق و موید باشید

اخبار مرتبط