پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

مقایسه کلام روحانی در 22 خرداد92 و 22 خرداد93

22خرداد 92: اگر در انتخابات پیروز شوم علاقه ای به گرفتن جشن برای پیروزی ندارم.

22 خرداد 93: این جشن، جشن مردمی است.

122847

«من به جوانان کشورم می‌گویم که اگر در انتخابات پیروز شوم علاقه‌ای به جشن گرفتن برای پیروزی ندارم، بلکه برای شاغل بودن مردم و بهبود و ارتقای رفاه زندگی آنان و رفع غم از چهره کارگران، ایجاد محیطی باصفا و علمی در دانشگاه‌ها و قرار دادن ایران در جایگاه پرغرور در دنیا و در هم شکستن تحریم وایجاد روابط خوب با دنیا و افزایش صادرات غیر نفتی و ایجاد احساس رضایت در مردم جشن خواهم گرفت.»

اینها بخشی از سخنان آقای روحانی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است که در برنامه تلوزیونی «به انتخاب شما» در تاریخ 22 خرداد 1392 از شبکه سوم سیما پخش شده است. (فیلم)

 122845

 دو روز بعد از این اظهارات آقای روحانی، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و از قضا وی با کسب 50.7 % از آرای کل شرکت کنندگان توانست به عنوان رییس جمهور جدید انتخاب شد.

 

اما امروز 22 خرداد 93 که دقیقا یک سال از بیان این جمله از سوی آقای روحانی می گذرد، وزارت کشور میزبان رییس جمهور و جمع زیادی از اعضای دولت یازدهم بود؛ مراسمی که با عنوان «امید و انتظار» و در ظاهر به مناسبت جشن نیمه شعبان برگزار شد اما چهره های حاضر در جلسه،  اظهارات آقای روحانی و تصاویر تبلیغاتی در دست برخی حاضران به خوبی نشان می داد یک میتینگ سیاسی تمام عیار برگزار شده است تا سالگرد پیروزی انتخاباتی آقای روحانی را جشن بگیرد.

این در حالی که است که پیش از این زمزمه هایی مبنی بر برگزاری جشن حامیان دولت برای سالگرد پیروزی آقای روحانی در انتخابات به گوش رسیده بود که قرار بود در روز 24 خرداد در سالن شهید شیرودی برگزار شود اما روز گذشته ستاد مردمی حامیان دولت در اطلاعیه‌ای  رسما از لغو آن برنامه و جایگزینی برنامه وزارت کشور به جای آن خبر داد: «مراسم گردهمایی شنبه ۲۴ خرداد ماه در ورزشگاه شیرودی لغو می‌شود و امید است با تجمیع هر دو برنامه اعلام شده قبلی و حضور یکپارچه تمامی حامیان دولت تدبیر و امید در مراسم ۲۲ خرداد در وزارت کشور، شاهد حضور حماسی در بزرگداشت این روز تاریخی باشیم.»

در جشن دولتی وزارت کشور چه گذشت؟

 122841

در این برنامه که حال و هوای کاملا انتخاباتی داشت، نه تنها بخش زیادی از دکوراسیون و نورپردازی های برنامه به رنگ انتخاباتی آقای روحانی (بنفش) بود بلکه مسئولان برگزاری مراسم نیز شال‌های بنفش بر گردن آویخته بودند.

 همچنین پخش پوسترهای رنگی آقای روحانی در میان حاضران نیز حال و هوای برگزاری یک میتینگ کاملا سیاسی و انتخاباتی را زنده کرده بود.

 122807

در ادامه رضا رشیدپور همچون برنامه‌های دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری حسن روحانی، اجرای این برنامه را برعهده داشت که پس از آغاز برنامه گفت که به عشق تدبیر و امیدی که بر ایران حاکم شده، در این سالن جمع شده‌ایم.

  رشیدپور در ادامه گفت: ما همه دلواپسی‌ها را می‌فهمیم و درک می‌کنیم و حتی دلیل آن را هم می‌فهمیم و به دلواپسی آنها نیز احترام می‌گذاریم و سپس از حاضران خواست که شعار «سیاست‌خارجی مورد تایید ماست» را سر دهند و گفت که اگر اهالی دلواپسی بدانند حسن روحانی از جنس اعتماد و حقوقدان است، دل‌شان قرص می‌شود. 

 مجری برنامه ابراز امیدواری کرد: تمام قفل‌ها در سیاست‌خارجی با کلید حسن روحانی گشوده شود و خطاب به حاضران گفت که ما باید متحد باشیم تا همه بفهمند یاران روحانی مثل کوه پشت سرش ایستاده‌اند. 

 122806

آفتاب نیز نوشت: مجری پس از سلام و تبریک عید نیمه شعبان و سالروز حماسه سیاسی 24 خرداد گفت: می خواهم برایتان از اشعار انتخاباتی آقای روحانی را قرائت کنم و سپس این شعر را خواند: «آن چشم جادو را بگو، وان شاه خوشرو را بگو»

 122815

در بخش دیگری از این برنامه نیز یکی از دانشجویان نه چندان خوش نام که سابقه فعالیت در محفل افراطیون (انجمن اسلامی دانشگاه تهران) را دارد به روی سن رفت و سخنانی انتخاباتی بیان کرد. بعد از وی نیز تعدادی دیگر از چهره های مختلف به نمایندگی از اساتید دانشگاه، هنرمندان و … سخنانی با محتوای حرفها و شعارهای انتخاباتی و در مدح رییس جمهور بیان کردند.

نکته جالب دیگر آنکه در گوشه و کنار سالن برگزاری برنامه بنرهایی با عنوان «ستاد مردمی حامیان دولت تدبیر و امید» به عنوان برگزارکننده مراسم نقش بسته بود، اما رشیدپور از مرتضی بانک معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری تقدیر و تشکر کرد و گفت: «آقای بانک برای اجرای این برنامه بسیار زحمت کشیده و جا دارد از ایشان تشکر کنیم!»

 

رییس جمهور چه گفت؟

 

رییس جمهوری هنگام ورود به تالار با تشویق حضار مواجه شد و رشیدپور مجری نیز پشت میکروفن گفت حسن روحانی مردی است برای 80 میلیون ایرانی به همین خاطر است که روحانی دوستت داریم و سپس از حاضرین فریاد زدند روحانی دوستت داریم.

 

آقای روحانی نیز در این برنامه بخش قابل توجهی از سخنان خود را به اظهاراتی «شبه انتخاباتی» و شعارگونه اختصاص داد بگونه ای که اگر کسی اطلاع نداشت که یک سال از انتخابات ریاست جمهوری ایران گذشته است، تصور می کرد این اظهارات وی در پاسخ به رقبای انتخاباتی و برای کسب آرای بیشتر است!

به گزارش ایسنا، رییس جمهور در بخشی از سخنانش  با بیان اینکه “سخن ما حُسن و حَسَن و راه ما نیز راه حُسن و حَسَن است”، گفت: مگر ما چه گفته‌ایم که برخی آشفته شده‌اند؟ ما گفتیم فرهنگ ازآنِ مردم است و مردم باید برای تعالی و تلاش خود قدم بردارند. گویا عده‌ای هنوز در دوران حجر می‌اندیشند و فکر می‌کنند.

 

روحانی در قسمتی دیگر از سخنانش نیز امام زمان را «فرمانروای اعتدال» توصیف کرد و گفت: «او (حضرت مهدی)، امام عدل، عدالت و فرمانروای اعتدال است و خواهد آمد که مردم در کنار هم بهترین هم‌زیستی و زندگی شکوهمند انسانی را تجربه کنند و چه زیباست که انسان ایام ولادت و جشن بزرگ انتظار او با روزهای امید، حضور و شکوه این مردم و زمانی که پرچم عزت و اعتدال در این سرزمین برافراشته شده یکسان است.»

 

روحانی با اشاره به ایستادگی‌های ملت، خاطرنشان کرد: به غیر از 12 بهمن و پیروزی 22 بهمن و شکوه‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس آفریدیم و همچنین صدها افتخار دیگر در سال گذشته در همین ایام، باید پرسید سال گذشته ایران چه کرد؟ همان ملتی که ماه‌ها قبل ناامیدی سراسر جامعه‌اش را فرا گرفته بود و بسیاری از مردم می‌گفتند مگر انتخابات هم تأثیر و فایده دارد؟ حتی به خود من می‌گفتند تو چرا به صحنه آمدی و ثبت‌نام کردی و از این شهر به آن شهر سفر می‌کنی؟ مگر کشور را نمی‌شناسی و مگر نمی‌دانی مکانیزم صندوق رأی چگونه است؟

اما شور و نشاط حضور مردم و آن سخن تاریخی رهبر که گفت صندوق رأی، حق‌الناس است و حتی آنهایی که به نظام علاقه ندارند به خاطر کشور و ایرانشان پای صندوق رأی بشتابند، آنچنان فضایی در کشور ایجاد کرد که روزهای 

خرداد گویی خرداد دیگری و چنین روزهای نشاط و امیدی در کنار صندوق آرا آمده است.

 

وی با اشاره به اینکه “سال گذشته ما به همه جهانیان اعلام کردیم که رقابت در کشور ما رقابت جوانمردانه خواهد بود”، اظهار کرد: همچنین ما اعلام کردیم که ما رودرروی هم صف نمی‌کشیم بلکه در کنار صندوق رأی به صف می‌ایستیم. ما در خرداد سال گذشته امید آفریدیم؛ البته نه فقط امید برای ایران که امید برای جهان آفریدیم و این را من از جهت مبالغه و اغراق نمی‌گویم؛ چراکه هرکجا رفته‌ام و هر مسئولی را در سراسر دنیا دیده‌ام، او به من گفت که انتخابات خرداد سال گذشته ایران برای همه ما امیدآفرین بود.

 

رئیس‌جمهور با اشاره فرارسیدن نیمه شعبان، گفت: ما در کنار جشن بزرگ نیمه شعبان، جشن بزرگ انتظار، به او یعنی امام زمان(عج) می‌گوییم که همچنان دلبسته اوییم و همچنان در انتظار او چشم دوخته‌ایم و به او می‌گوییم که مهدی جان از خرداد سال گذشته ملت ما با دست و زبان توانمندش خرافه‌ها را زدود و در برابر خرافه‌گرایان، از امام عصر(عج) عذرخواهی کرد.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه “راه ملت ما در خرداد سال گذشته انتخاب شد”، گفت: انتخابات به معنای رقم خوردن سرنوشت کشور است و رئیس‌جمهور، به عنوان منتخب کل ملت خواهد بود و دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد. گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند، اما پاسخ ما به آنها با ‌ادب و احترام و کرامت خواهد بود و ما برای صلح، آشتی و برادری کنار هم جمع شده‌ایم.

 روحانی با تاکید بر اینکه “امروز روز وحدت و اتفاق است نه روز نفاق، شکاف و فاصله”، تصریح کرد: امروز روز برچسب زدن به یکدیگر نیست بلکه روز چسبندگی بیشتر در جامعه است. اولین راهی که این ملت در انتخابات سال گذشته برگزید و انتخاب کرد، راه اعتدال و میانه‌روی بود که چنین راهی بازگشت‌ناپذیر است.

  رئیس‌جمهور خطاب به حاضران در این جشن، گفت: این جشن، جشن ملتی و مردمی است که همه به آینده خود و کشورشان با امید به صحنه آمده‌اند اما عده‌ای، ولو اندک، با ادوات و ابزار تبلیغی فراوانی می‌خواهند این امید را در دل مردم کمرنگ کنند. بنابراین ما به همه آنهایی که راهی را برگزیده‌اند که با انتخاب مردم در تضاد است، اعلام می‌کنیم و مردم نیز برای همیشه اعلام کرده‌اند که خشونت و افراطی‌گری را قبول نداریم.

 روحانی افزود: مردم در خرداد سال گذشته اعلام کردند «یک ملت، یک دولت و یک حکومت». مردم در همه صحنه‌ها گفتند که هیچ گروه و جناحی حق ندارد انقلاب را به نام خود مصادره کند، هیچ جناح و گروهی حق این را هم ندارد که دفاع مقدس را به نفع جناح خود مصادره کند. همچنانکه هیچ جناح و گروهی حق این را ندارد که رهبری نظام را برای خود مصادره کند.

 122842

رئیس‌جمهور خطاب به ملت ایران نیز گفت: یک سال از روز بزرگ شما یعنی روزی که پای صندوق‌های رأی رفتید و انتخاب کردید، گذشته است. 10 ماه هم از روز ما یعنی روزی که دولت را تشکیل داده‌ایم، می‌گذرد و ما در این مدت هیچ‌گاه وعده‌هایی را که به شما داده‌ایم از یاد نبرده‌ایم و نخواهیم برد.

 روحانی با بیان اینکه “اقلیت، محترم است همانطور که اکثریت محترم است”، افزود: اما اقلیت حق ندارد به آنچه که اکثریت تصمیم گرفته بی‌احترامی کند. دولت به عنوان وظیفه، آنچه را به شما وعده داده است، دنبال خواهد کرد؛ البته از دیرباز به ما یاد داده‌اند که “الامور مرهونه باوقاتها”. همچنین دولت بر مبنای وعده‌هایی که به مردم در زمینه سیاست خارجی، سیاست داخلی، مسائل فرهنگی و مسائل اقتصادی داده گام‌های بلندی برداشت است اگرچه تا رسیدن به هدف هنوز راهی طولانی پیش رو دارد اما من به عنوان خادم شما مردم و به عنوان کسی که افتخار خدمت‌گذاری را در 24 خرداد به دوش من گذاشتید، اعلام می‌کنم که کاملاً به آینده این کشور امیدوار هستم.

 رجانیوز

اخبار مرتبط