پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

نخستین ماهنامه فرهنگ و ادبیات انقلاب با عنوان «فرهنگ اسلامی» منتشر شد

نخستین ماهنامه فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی با عنوان «فرهنگ اسلامی» با مدیر مسئولی علی‌اکبر اشعری و سردبیری محمدحسن زورق صاحب امتیازی «دفتر نشر فرهنگ اسلامی» منتشر شد.13920423000308_PhotoL

این ماهنامه دارای یازده هیأت علمی متشکل از ناصر باهنر، حسن بشیر، سیدحسن حسینی، محمدعلی رمضانی، محمدحسن زورق، حسین رویوران، حسن سبحانی، سعید رضا عاملی، علی‌اصغر فهیمی‌فر، علیرضا قزوه، مهدی مطهرنیا و سیدمرتضی نعمت‌زاده است که از جمله اعضای شورای راهبردی نیز می‌توان به علی‌اکبر اشعری، مهدی باقری، محسن چینی‌فروشان، محمدحسن زورق و علیرضا مختارپور اشاره کرد.

«رخدادهای مهم فرهنگی»، «ادبیات»، «گلچینی از شعر امروز به انتخاب دکتر علیرضا قزوه»، «بیدل‌شناسی، خودشناسی است (گفت‌وگوی علیرضا قزوه با مرتضی امیری اسفندقه)»، «بازخوانی شعر (سفر ایستگاه) امین‌پور بر پایه نظریه (نقش‌های زبان) یاکوبسن»، «کارکرد نظارتی رسانه ملی از دیدگاه آیت‌الله مطهری»، «محصولات رسانه‌ای و هویت‌یابی مخاطب کودک»، «جستاری در مفهوم بیداری اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری» و «بیداری اسلامی یا بهار عربی؟ نام‌گذاری، جهت، هویت» از جمله بخش‌های این ماهنامه به شمار می‌روند.

در ماهنامه «فرهنگ اسلامی» مصاحبه‌ اختصاصی با موضوع «بیداری اسلامی در نگاه آیت‌الله تسخیری» و «آشنایی با شخصیت‌های بین‌المللی جهان اسلام: آیت‌الله محمدعلی تسخیری» آورده شده است.

در بخشی از این ماهنامه درباره «بیدل و بیدل پژوهی در گفت‌وگوی علیرضا قزوه با مرتضی امیری اسفندقه» می‌خوانیم:

قزوه: یک کلام از بیدل بگویید.

امیری: بیدل گفتنی نیست، دیدنی است:

گر از رنگ پرسی، چه پرسیدن است؟

که پرسیدن رنگ‌ها دیدن است

هرجات بپرسند ز تمثال حقیقت

باید نسب حرف به آینه رسانی

قزوه: از بیدل‌شناسان بگویید.

امیری: بیدل آن است که بتوان او را شناخت.

قزوه: یعنی چه؟

امیری: یعنی اینکه او پنهان است، پنهان تا آنجا که تو پیدا شوی.

قزوه: روشن‌تر بگویید.

امیری: زیاد هم تاریک نیست. بیدل همواره خواهنده خودشناسی است، خود را به رخ نمی‌کشد. وقتی خود همواره خویشتن را «هیچ» می‌نامد و می‌بیند، دیگر چه بیدلی و چه بیدل شناسی؟ از نردبان بیدل نمی‌شود بالا رفت.

بیدل همواره خود را محو می‌کند. بیدل‌شناسی، رشته و افتخار و شوق و شغل نیست. بیدل‌شناسی خودشناسی است؛ هر چه بیشتر به خود می‌پردازی، بیشتر به او نزدیکی و با او آشناتری. شاید از این روست که در دانشگاه، رشته بیدل‌پژوهی نیست.

قزوه: با نوشته‌های بیدل، کی و کجا آشنا شدید؟

امیری: در 25 سال پیش، در مشهد پاک.

قزوه: چه کسی شما را با این نوشته‌ها آشنا کرد؟

امیری: آموزگار دینی‌ام، حاج شیخ محمدباقر ساعدی خراسانی (ره).

قزوه: ایشان بیدل‌شناس بود؟

امیری: به بیدل‌شناسی، حافظ‌شناسی، سعدی‌شناسی و … اعتقاد نداشت. می‌گفت: «بیدل بنده خدا بود و در بندگی گوی سبقت از همگان ربوده بود و از طریق سجده و سجاده معارف به او عطا شده بود».

قزوه: نخستین بیتی که از بیدل شنیدید، چه بود؟

امیری: سرمایه تو جز عرق شرم هیچ نیست

چیزی مشو که هر چه شوی، بی‌حیا شوی

شماره اول، سال اول، تیر ماه 1392 ماهنامه «فرهنگ اسلامی» در 240 صفحه و با قیمت 5000 تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

فارس

اخبار مرتبط