پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

وقتی سیما فیلم نمی‌تواند از زیربار «یک خانواده محترم» شانه خالی کند

خرداد ماه سال جاری بود که رجانیوز در گزارشی با عنوان «وهن خانواده‌ی شهداء؛ همه‌ی قصه‌ی فیلمی که سیمافیلم به «کن» برد» برای اولین بار گوشه‌ای از هتاکی‌های «محمد آفریده» و «مسعود بخشی» در فیلم ضد ایرانی و ضد دفاع مقدس «یک خانواده‌ی محترم» را افشا نمود و با اشاره به حمایت مالی «سیمافیلم» از «یک خانواده‌ی محترم»، شدیداً مراتب اعتراض خود را به این نهاد زیرنظر صداوسیما -که پیش از این هم در دوران مدیریت آقای «اسلامی‌مهر» و آقای «رحیم‌زاده» سابقه‌ی ساخت فیلم‌های توقیفی چون «پاداش» را در کارنامه داشته است- اعلام نمود.

اما یک روز بعد از انتشار این گزارش، مسئولین «سیمافیلم» حمایت مالی خود از این فیلم را تکذیب کردند و مدعی شدند که قرار بوده بعد از تأیید نهایی فیلم، بخشی از هزینه‌ی تولید فیلم را متقبل شوند که با عدم تأیید آن، این امر منتفی شده است و از همین رو رجانیوز را دروغ‌گو خواندند! در نتیجه رجانیوز با انتشار گزارش دوم با عنوان «لطفاً«یک خانواده‌ی‎محترم» را برای خانواده‌ی‏شهدا نمایش دهید!» با ذکر دلایلی اثبات نمود که این ادعای «سیمافیلم» کذب محض است و از سویی خواستار آن شد که اگر طبق ادعای «محمد آفریده» این فیلم، یک فیلم ارزشی و با موضوع دفاع مقدس است، آن را برای خانواده‌ی شهدا نمایش دهند تا خود ایشان در مورد این فیلم قضاوت کنند.

این خواسته‌ی رجانیوز البته مطابق انتظار با پاسخی از سوی تهیه کننده‌ی فیلم روبرو نشد؛ چرا که مشخص بود نتیجه‌ی اکران این فیلم توهین‌آمیز و ضد ایرانی برای خانواده‌های معظم شهدا چیست و تهیه‌کننده‌ی زیرک فیلم که سال‌هاست در دوشیدن بودجه‌ی نهادهای دولتی و تزریق آن به ضد انقلاب مهارت دارد، نتیجه‌ی چنین اقدامی را از قبل خیلی خوب می‌دانست.

در ادامه، حواشی پیرامون «یک خانواده‌ی محترم» در تابستان 91، فروکش کرد. اما در دو هفته‌ی اخیر، ظاهراً برخی از فعالین فرهنگی و اصحاب رسانه، با تماشای نسخه‌ای از این فیلم، موجی جدیدی از اعتراض به آن را به راه انداختند و همین موج اعتراضات، باعث شد تا «سیمافیلم» زیر فشار اعتراضات، اعلام کند که هیچ مشارکتی در ساخت «یک خانواده‌ی محترم» نداشته و به دلیل استفاده از آرم این سازمان در تیتراژ فیلم، از تهیه کننده‌ی آن شکایت خواهد کرد. اما این خبر شکایت «سیمافیلم» با واکنش «محمد آفریده» روبرو گردید و او طی گفتگویی با ایسنا، گزارش سه ماه پیش رجانیوز را کاملاً تأیید نمود و بر این حقیقت تلخ که مسئولین «سیمافیلم» با اطلاع از مشارکت فرانسه در ساخت فیلم و نیز با آگاهی تمام توهین‌های آن، نیمی از بودجه‌ی «یک خانواده‌ی محترم» را تقبل کرده بودند، صحه گذاشت.

«آفریده» در این گفتگو با اشاره به ادعای «سیمافیلم» یادآور شده بود: «وقتی که اقساطی از قرارداد پرداخت می‌شود، یعنی اینکه آنها قراردادی با بنده داشته‌اند و برای انعقاد آن طبیعتاً فیلمنامه را خوانده و کلیه‌ی مراحل تولید را زیر نظر داشته‌اند. همچنین باید یادآور شوم که در اسفندماه سال 90 نسخه‌ی تدوین‌شده‌ی فیلم پس از تأیید مسئولان «سیمافیلم» برای انجام عملیات نهایی فنی ارسال شد. بنابراین، اینکه گفته می‌شود «سیمافیلم» هیچ مشارکت و اطلاعی درباره پروژه نداشته است، کاملا کذب است.»

او در ادامه افزوده بود: «تا قبل از پذیرفته شدن فیلم در جشنواره‌ی «کن»، هیچ مشکلی وجود نداشت؛ اما بعد از اینکه فیلم در جشنواره‌ی کن پذیرفته شد، «سیمافیلم» اعلام کرد که نامش از تیتراژ حذف شود.» «آفریده» همچنین مدعی شد که مسئولان «سیمافیلم» از همان ابتدا، کاملاً از مشارکت فرانسه در ساخت این فیلم مطلع بوده‌اند.

بدین ترتیب، با استناد به صحبت‌های تهیه کننده‌ی فیلم، مشخص می‌شود که مسئولین «سیمافیلم» با آگاهی از محتوای این فیلم ضد ایرانی، از بوجه‌ی بیت‌المال هزینه نموده‌اند تا «یک خانواده‌ی محترم» ساخته شده و در جشنواره‌های خارجی، مایه‌ی تمسخر میهن اسلامی‌مان گردد. البته «سیمافیلم» همچنان می‌تواند برای اثبات ادعای خویش، فیلمنامه‌ی اول این فیلم را که به قول مسئول روابط عمومی آن، فیلمنامه‌ی خوبی بوده است و «سیمافیلم» بر اساس آن با ساخت این فیلم موافقت مشروط کرده است، در رسانه‌ها منتشر کند تا این جنجال‌ها هم پایان یابد.

به هر حال مدت‌هاست که «سیمافیلم» تحت مدیریت آقای «اسلامی مهر» و حضور افرادی چون «حجه‌الاسلام رحیم‌زاده»، به مرکز مطمئنی برای ساخت برخی فیلم های خاص تبدیل شده است و پول صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از این طریق، به افرادی چون «محمد آفریده» -که نشان داده ید طولایی در کشف استعدادهای ضد انقلاب در سینمای کشورمان دارد- سپرده می‌شود. چنانکه چند سال قبل، فیلم‌ توقیف‌شده‌ی «پاداش» به کارگردانی «کمال تبریزی» و نیز فیلم ضد دفاع مقدسی «طبل بزرگ زیر پای چپ» هم با هزینه‌ی همین نهاد تولید گردیده بود.

و حرف آخر؛ کاش آقای «اسلامی‌مهر» که تا این حد به گزارش رسانه‌ها در مورد خود و نهاد تحت مدیریتش حساس است و با انتشار هر گزارشی به آن واکنش نشان می‌دهد و تکذیبیه ای صادر می کند، یه همین میزان به معارف انقلاب، به ارزش‌های دفاع مقدس، به جایگاه ولایت، به مفهوم وطن، به مفاهیم دینی همچون شهادت و مقام و مرتبه‌ی خانواده‌ی شهدا هم حساس باشد تا چنین تولیداتی حاص نشود. کاش ایشان مدیریت گروه حساسی چون «گروه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی سیمافیلم» را به فردی چون «حجه الاسلام رحیم‌زاده» نمی‌سپرد تا حاصل کار، تولید «یک خانواده‌ی محترم» و ندادن بودجه به فیلم ارزشی «روزهای زندگی» باشد. کاش آقای «ضرغامی» که سال‌هاست «سیمافیلم» را به ملک طلق عده‌ای تبدیل کرده، به احترام هم‌رزمانش در هشت سال جنگ تحمیلی، به ساخت این فیلم ضد دفاع مقدس توسط «سیمافیلم» واکنش نشان می‌داد. کاش نهادی چون «سیمافیلم» پول انقلاب را به این راحتی به ضد انقلاب تعارف نمی‌کرد. کاش…

اخبار مرتبط