پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

افراد جویای کار با آموزش به بی سوادان و کم سوادان می توانند درآمدزایی کنند

به گزارش دزمهراب به مناسبت 7 دی ماه سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در سال1358 وهفته سواد آموزی، معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان دزفول روز شنبه نشستی خبری با اصحاب رسانه برگزار نمود.

مدیر آموزش و پرورش دزفول در این نشست گفت: قبل از انقلاب تعداد بی سواد های کشور 51.4 درصد بوده است که با تلاش 37 ساله اکنون قریب به 94 درصد افراد جامعه باسواد هستند.

%d8%ac%d8%b1%d8%ac%d8%a7%d9%86%db%8c

عبدالمحمد جرجانی جامعه هدف برای بی سوادی را سنین 10 تا 49 سال عنوان کرد و افزود: رشد 44 درصدی باسوادی در گروه سنی 10 تا 49، کاهش 82 درصدی قدر مطلق بی سوادان، کاهش 23 درصدی فاصله ی بیسوادی زنان و مردان، تحت پوشش قرار دادن 185 هزار و 712 نفر بی سواد و کم سواد و نیز آموزش مهارت های زندگی به 6هزار نفر بخش کوچکی از افتخارات 37 ساله نهضت سواد آموزی در دزفول میباشد.

وی همچنین تصریح کرد: سازمان سواد آموزی در سال 95-96 الویت هایی از جمله استمرار طرح آموزش به اولیای بیسواد و کم سواد دانش آموزان، شناسایی کودکان کار بی سرپرست و بد سرپرست در گروه های سنی 10 تا 19 سال، شناسایی بیسوادان و کم سوادان واحدهای صنفی و کارگری شهرستان با همکاری دستگاه های مربوطه، جلب مشارکت های سازمان های مردم نهاد و موسسات غیر دولتی برای ریشه کنی بی سوادی، جلب مشارکت دانش آموزان متوسطه در جهت آموزش افراد بیسواد و کم سواد خانواده خود و نیز شناسایی و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل در جهت جلوگیری از گسترش بی سوادی در سطح جامعه را در برنامه خود دارد.

مدیر آموزش و پرورش دزفول با اشاره به عملکرد سال جاری سازمان نهضت سواد آموزی اظهار کرد: ما در سال جاری هزار و 675 نفر را تحت پوشش قرار داده ایم که از این تعداد 600 نفر در رده ی سواد آموزی، 725 نفر در دوره انتقال و 250 نفر در دوره تحکیم سواد جذب شده اند.

جرجانی افرادی را که باید باید دوره های سواد آموزی شرکت کنند را شامل افراد بی سواد و دارندگان مدرک تحصیلی کمتر از سوم ابتدایی و نیز دارندگان مدرک دوره مقدماتی قبل از سال 91 اعلام نمود.

وی همچنین گفت: شرط سنی برای سوادآموزی 10 تا 49 سال است ضمن اینکه در دوره انتقال سن باید 11 تا 49 سال باشد و مهلت ثبت نام فروردین لغایت پایان آذر ماه در کلیه مدارس، مساجد، حسینیه ها و سایر امکان عمومی در شهر و روستا انجام میشود.

img_8097

مدیر آموزش و پرورش دزفول اظهار کرد: با توجه به وضعیت بیکاری در منطقه، آموزش به بی سوادان و کم سوادان می تواند برای افراد جویای کار راهگشا باشد زیرا با آموزش به یک نفر در دوره سوادآموزی 675 هزار تومان، آموزش به هر نفر در دوره تحکیم سواد 130 هزار تومان و آموزش هر فرد در دوره انتقال 820 هزار تومان حق الزحمه برای مدرس را به همراه دارد که با جذب بیشتر میتواند از وضعیت اقتصادی بیشتری برخوردار باشد.

جرجانی با بیان اینکه اعتبارات سواد آموزی بین المللی است و هیچگونه محدودیتی در پرداخت حق الزحمه ها نداریم تصریح کرد: آموزش دهندگان باید شرایطی ازجمله دارا بودن حداقل مدرک فوق دیپلم با الویت رشته های علوم تربیتی، دارای حسن شهرت و دارا بودن معرفی نامه از یکی از موسسات آموزشی را دارا باشند.

وی ادامه داد: سواد آموزی در دوره اول که بی سوادان است 450 ساعت آموزش و روزانه 3 ساعت برای دوره انتقال که معادل ششم ابتدایی است 800 ساعت و روزانه چهار ساعت و دوره تحکیم سواد نیز 200 ساعت و روزانه 2 ساعت میباشد ضمن اینکه آموزشیاران می توانند از فضای مدرسه نیز برای تدریس استفاده کنند.

مدیر آموزش و پرورش دزفول افزود: مدیران، معلمان، دبیران بازنشسته آموزش و پرورش، کلیه پرسنل رسمی دیگر سازمان ها، دانشجوها و طلاب، بسیجیان، مددکاران، دهیاران، اعضای شوراهای روستایی، بهرورزان و سازمان های مردم نهاد نیز می توانند در بحث سواد آموزی با نهضت سواد آموزی همکاری کنند.

جرجانی همچنین در پایان اظهار کرد: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش 318 دانش آموز دزفولی از تحصیل بازمانده اند که 40 درصد از این دانش آموزان به علت مشکل اقتصادی و روی آوردن به کسب و کار از تحصیل بازمانده اند و اگر دستگاه های اجرایی در کنار آموزش و پرورش باشند می توان این معضل را رفع کرد.

%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b5%d8%ad%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c

علیرضا شیرین صحرایی رئیس نهضت سوادآموزی مدیریت آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست گفت: ترس از محیط یادگیری را یکی از دلایل حاضر نشدن سواد آموزان در کلاس ها است ولی باید باید بی سوادی بعنوان یک نقص در بین جامعه مطرح شود تا سوادآموز احساس نیاز کند و بدون ترس به محیط آموزش گام بگذارد .

وی تصریح کرد: طبق سرشماری سال 90، نُرم کشوری باسوادی 91.4 درصد می باشد که این نُرم درحال حاضر در شهرستان دزفول حدود 94 درصد است ضمن اینکه اکنون کمتر از پنج هزار نفر بی سواد در دزفول وجود دارد که سه هزار نفر آنها والدین دانش آموزان اند و زیر پوشش آموزش سوادآموزی قرار گرفتند .

رئیس نهضت سوادآموزی دزفولادامه داد: از این تعداد نیز حدود 75 درصد معادل 2 هزار و 100 نفر مرد می باشند که به علت مشغله کاری تمایلی برای تحصیل ندارند که برای رفع این مشکل آموزش فرد به فرد را در دستور کار قرار دادیم .

شیرین صحرایی افزود: کوی مدرس و ولی آباد،شهرک زراعی،سنجر و زیباشهر بیشترین تراکم بی سوادان دزفول را دارند که از مسئولان تقاضا می شود برنامه های فرهنگی بیشتری در این مناطق برگزار کنند.

وی در پایان بااشاره به برنامه های در دزفول گفت: در هفته سوادآموزی برنامه هایی نظیر مقاله نویسی، تشویق افرادی که باسواد شده اند و تقدیر از دستگاه های فعال که با سوادآموزی همکاری داشته اند، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی افراد سوادآموز، برگزاری مسابقه عکاسی، جشنواره غذا به سود کودکان بد سرپرست در پارک خانواده برگزار خواهد شد.

img_8100

اخبار مرتبط