پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

تشکیل 10 کمیته به منظور استقبال از مسافران نوروزی/تشدید گشت و بازرسی تعزیرات حکومتی/لزوم پاکسازی ورودی های شهری/تهیه نقشه کوهستان

به گزارش دزمهراب جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان دزفول که به منظور استقبال از میهمانان نوروز ۹۶ تشکیل شده است ظهر روز سه شنبه در محل فرمانداری این شهر برگزار کرد.

تشکیل 10 کمیته به منظور استقبال از مسافران نوروزی

فرماندار ویژه دزفول در این نشست گفت: به منظور برنامه ریزی هرچه بهتر در ایام نوروز یک ستاد از سوی استان برای تمامی شهرستان ها در نظر گرفته شده است ضمن اینکه با توجه به اینکه مسئله نوروز گردشگری است دبیر ستاد، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری دزفول میباشد.

حبیب اله آصفی افزود: این ستاد متشکل از 10 کمیته شامل کمیته خدمات و حمل و نقل، کمیته خدمات امداد و نجات، کمیته خدمات انتظامی، کمیته هماهنگی امور شهرداری و دهیاری ها، کمیته خدمات اسکان و رفاه، کمیته اطلاع رسانی تبلیغات و امور فرهنگی، کمیته ارزیابی، کمیته خدمات بهداشت سلامت و محیط زیست ،کمیته نظارت و تنظیم بازار و کمیته برنامه ریزی و آمار است.

وی دزفول را  از نظر ظرفیت های طبیعی و گردشگری یک ابرشهر توصیف و تصریح کرد: باغات، رودخانه دز، دشت ها و مراتع سرسبز شهیون و سردشت، بافت تاریخی، مکان های مذهبی و فرهنگی، اقوام مختلف با گویش ها و سنت های مختلف، بیشه زارهای کم نظیر از جمله عباس آباد میانرود و حمید آباد، دریاچه ها، پارک های ساحلی، سد دز و سد تنظیمی، مزارع گل، مرکزیت و نزدیکی دزفول به شهرهای متعدد از جمله اندیمشک، هفت تپه، شوش، شوشتر و گتوند از جمله ظرفیت های عظیم دزفول در حوزه گردشگری هستند.

فرماندار دزفول با بیان اینکه دزفول از نظر بازار خرده فروشی در شمال خوزستان منحصر بفرد است اضافه کرد: این ظرفیت ها طلب می کند که سالانه بر تعداد مسافران و گردشگران به دزفول افزوده شود و اینها همگی فرصت های عظیمی برای ایجاد اشتغال جوانان است.

حبیب الله آصفی همچنین اظهار کرد: در ایران بیش از نیمی از هزینه های توریست ها مربوط به خرید سوغات است که اگر بازار ایران به سمت توزیع و ارائه هرچه بیشتر صنایع دستی پیش برود موجب رونق در بخش اقتصاد، اشتغال و صنعت صنایع دستی می شود ضمن اینکه فرهنگ غنی مملکت نیز تقویت می شود.

توجه ویژه به ظرفیت عظیم قوم بختیاری در بخش های سردشت و شهیون

وی با اشاره به وجود ظرفیت عظیم قوم بختیاری در بخش های سردشت و شهیون گفت: دستگاه ها و ادارات مختلف دزفول باید به هر نحوی حتی با برگزاری مسابقات عکاسی ظرفیت های خدادادی و بسیار زیبای دزفول را در مناطق وبخش های مختلف معرفی کنند.

فرماندار دزفول، خواستار مدیریت و ساماندهی بیشه های عباس آباد، میانرود وحمید آباد شد و عنوان کرد: سیاه چادرهایی که در نوروز ۹۵ در مناطق مختلفی از دزفول برگزار شد بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفت که باید امکانات را بسیج کرده و تعداد آنها را در نوروز ۹۶ حدود ۱۰ برابر کنیم.

آصفی در پایان اظهار کرد: تمامی دستگاه ها و نهادهای دزفول باید با تعامل و همدلی برنامه های نوروز شهرستان را در نشاط کامل و با حفظ تمامی ارزش ها، قوانین و آرمان های نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار کنند تا دزفول در نوروز ۹۶ کارنامه خوب و قابل قبول تری را نسبت به گذشته از خود به جای بگذارد.

آماده شدن ۶۵ مدرسه در سه تیپ مختلف در دزفول برای نوروز ۹۶

رئیس اداره آموزش وپرورش دزفول نیز در این نشست گفت: هر ساله بار اصلی اسکان مسافران نوروزی در دزفول بر عهده آموزش و پرورش این شهرستان است، که در نوروز ۹۵ این اداره ۵۶۳ کلاس درسی در قالب ۶۵ مدرسه را در سه تیپ رفاهی درجه یک، دو و سه برای مسافران نوروزی تدارک دیده بود.

عبدالمحمد جرجانی افزود: در نوروز ۹۵ بالغ بر ۶ هزار و ۶۰۷ خانوار شامل ۶۰ هزار و ۸۸۵ نفر در سطح مدارس دزفول اسکان داده شدند که : از این تعداد،  پنج هزار و ۷۷۸ خانوار فرهنگی بودند و مابقی غیرفرهنگی و یا کارکنان دولت و لشگری بودند ضمن اینکه اردوگاه ها و خانه معلم دزفول نیز پذیرای شمار زیادی از مسافران نوروزی بودند.

وی درآمد نوروز ۹۵ از اسکان مسافران در مدارس شهرستان را 120 میلیون تومان برشمرد و عنوان کرد: از آنجایی که عمده مسافران ما فرهنگی بودند از تخفیفات بسیار ویژه ای بهره مندشده بودند هر چند اعتبار زیادی نیز برای خرید تجهیزات صرف شده بود.

رئیس اداره آموزش وپرورش دزفول، همچنین بابیان اینکه ۶۵ مدرسه شامل ۵۶۳ کلاس درسی در سه تیپ مختلف برای نوروز ۹۶ آماده شده است، گفت: توقع داریم تا دستگاه ها و ‌کمیته های مختلف ستاد نوروزی در تجهیز امکانات یاریگر ما باشند تا بتوانیم تعداد کلاس های درجه یک را که شامل قالی، تلویزیون، یخچال، حمام و آشپزخانه هستند بیشتر کنیم.

لزوم پاکسازی ورودی های شهری دزفول برای ایام نوروز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این جلسه بخش عمده ایی از مسائل گردشگری را به حوزه محیط زیست مرتبط دانست و گفت: ورودی هر شهری در واقع آبروی اجتماعی و فرهنگی آن شهر محسوب می شود بنابراین باید امسال نیز همانند سال های گذشته هفته پاکسازی را در اسفندماه تعیین و با کمک دهیاران، شوراها و به ویژه انجمن های مردم نهاد آن را اجرایی کنیم.

فرهاد قلی نژاد تصریح کرد: با برگزاری هفته پاکسازی همه باید در ستاد نوروزی بسیج شوند و به پاکسازی ورودی های شهری و ‌مکان های آلوده به زباله بپردازند ضمن اینکه در سال های گذشته اداره محیط زیست دزفول دو ایستگاه استقبال در جنگل حمیدآباد و ورودی شهر برپا کرده بود.

وی از افزوده شدن ایستگاه استقبالی نیز در بخش سردشت جهت توزیع بروشور و کیسه زباله به شهروندان و مسافران نوروزی در نوروز ۹۶ خبر داد و افزود: اداره محیط زیست دزفول با همکاری فرماندار شهرستان برای ساماندهی بیشه های عباس آباد و حمید آباد اعلام آمادگی می کند همچنین خواستار اجرای مانورهای پاکسازی با رویکرد فرهنگ‌ سازی به ویژه از سوی انجمن های مردم نهاد هستیم.

تشدید گشت و بازرسی تعزیرات حکومتی دزفول در اسفند ماه و ایام نوروز ۹۶

همچنین رئیس تعزیرات حکومتی دزفول در این جلسه گفت: از تاریخ ۱۵ اسفند ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵ تعداد ۵۶ فقره پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی دزفول وارد شد که تمامی این پرونده ها با اجرای ضوابط ازسوی ما مختومه شدند.

موسی منصوری با بیان اینکه گشت و بازرسی تعزیرات حکومتی دزفول در نوروز ۹۶ به صورت مستمر انجام خواهد شد افزود: همواره گشت های بازرسی متعدد و مشترکی را با بهداشت و اداره صنعت و معدن در سطح شهرستان و به ویژه رستوران ها، فست فودها و فلافلی ها و اصناف مختلف بازاری به صورت خارج از نوبت انجام داده ایم که این گشت ها در اسفند ماه و ایام نوروز ۹۶ تشدید خواهند شد.

وی ضمن درخواست از مردم برای همکاری و اطلاع موارد تخلف در زمینه های مختلف به تعزیرات حکومتی به حهت پیگیری، تاکید کرد: تعزیرات حکومتی دزفول برای خدمت رسانی در ایام نوروز در آمادگی کامل به سر می برد و در صورت بروز و مشاهده هر گونه تخلف با متخلفان به شدت برخورد خواهد کرد.

تهیه نقشه کوهستان ویژه بخش های کوهستانی سردشت و شهیون

رئیس جمعیت هلال احمر دزفول نیز گفت: جمعیت هلال احمر دزفول دو پایگاه امداد و‌نجات در بوستان ساحلی علی کله و جاده دزفول به سردشت دارد ضمن اینکه همانند سالهای گذشته در ایام نوروز اقدام به برپایی دو پایگاه راهنمای نوروزی ویژه مسائل امدادی در ورودی اندیمشک به دزفول توسط آقایان و آستان سبزقبا توسط بانوان می کند.

عظیم رضایی مرساق افزود: برای نوروز 96 یک نقشه کوهستانی درابعاد ۶در ۴ آماده کرده ایم تا با نصب در ورودی بخش های کوهستانی سردشت و شهیون راهنمای خوبی برای گردشگران باشد.

وی از تقویت و تامین یک تیم قدرتمندامداد و نجات کوهستانی با امکانات شخصی این افراد خبرداد و گفت: مدت زیادی است که پایگاه امداد و نجات بخش شهیون ساخته شده اما به دلیل عدم تامین تجهیزات و اخذ مجوز این پایگاه همچنان بدون استفاده باقیمانده است در صورتی که باید هرچه زودتر نسبت به راه اندازی آن باتوجه به ضرورت موجود اقدام کرد.

رضایی مرساق با بیان اینکه در صورت تهیه تجهیزات برای پایگاه شهیون می توان این مکان را تا زمان اخذ مجوز بصورت موقت و محلی اداره کنیم، تصریح کرد: آموزش های امداد و نجات بویژه در روستاهای مناطق کوهستانی شهرستان گسترش یافته است.

اخبار مرتبط