پایگاه خبری تحلیلی دزمهراب

‌به‌نام‌هنرو هنرمند دزفولی به کام فرهنگ غربی

چندی است اتفاقی خوب در این شهر دارالمؤمنین دزفول افتاده است اتفاقی خوب که هم موجبات اشتغال جوانان شده هم موجب رونق گرفتن هنر در شهر و از همه مهمتر موجبات شادی و تفریح مردم را فراهم کرده است که بعد از یک روز کاری زمانی را در کنار خانواده خود به شادی سپری کنند.

آری هنر تئاتر که اگر حافظه ام یاری کند حدود 10سال کم یا بیش است که در این شهر رونق گرفته است که گروههایی با تلاش و جدیت بسیار به اجرای نمایشهایی که اغلب آنها طنز می باشند مشغول هستند.

طنز اخلاقی در حقیقت، طنزی است با هدف آموزش، تنبه و توجه دادن فرد یا جامعه به معایب و مفاسد خود، تحقیر و سرکوبی رذایل اخلاقی، رشد فضایل اخلاقی و در یک کلام، تزکیه، تهذیب، اصلاح و به تکامل رساندن فرد و اجتماع. هدف این نوع طنز، سرزنش و طعنه، عیب ‌جویی و عیب شماری، کوبیدن و تحقیر، مسخره کردن و خندیدن به فرد یا جامعه نیست. بلکه در طنز اخلاقی همه این امور برای درمان بیماری‌های فرد و جامعه به کار گرفته می‌شود که ما در این سالها بارها در تلویزیون شاهد آن بوده ایم(مانند خنده بازار).

بی شک در شهر دارالمؤمنین دزفول هنرمندان ما نیز قصد چنین کاری دارند که میتوان به آخرین اجرای این هنرمندان اشاره کرد (بی برون).

در این نمایش نویسنده و کارگردان تمام تلاش خود را کرده اند که آداب و رسوم مردم شهر دارالمؤمنین را در مراسم ازدواج از شروع خواستگاری تا مراسمات بعد از ازدواج را به نمایش بگذارند که الحق و الانصاف در این کار موفق بوده اند.

اما با کمال احترام به این هنرمندان باید گفت که انتقادهایی به این نمایش وارد است.

در کجای دین مبین اسلام و رسومات شهر ما گفته شده است باید در مراسم ازدواج که خدا ،قرآن و پیامبر  توصیه به آن   کرده اند باید موسیقی پخش شود، کی در مراسمات سنتی دزفول این جور موسیقی و نوازندگی ها اجرا می شد.

آقای نویسنده آیا نباید در این اوضاع گرانی ترویج ازدواج آسان را کرد در حالی که اجرای این برنامه در مراسم ازدواج از 1میلیون تا 3یا4میلیون هزینه دارد که زوج می توانند آن را صرف زندگی خود کنند.

در مراسمات دزفول نهایتاً شعرهایی توسط خانمها به دور از گوش مردان خوانده میشد که برخی از آنها اجرا شد ولی در حضور مردان.

در کجای دین ما گفته شده است رقص برای مردان حلال است که ما در عمده زمان نمایش شاهد رقص مردان بودیم.آیا این ترویج و نفوذ فرهنگ غربی در فرهنگ اسلامی دزفولی نیست؟

در کجای دین و فرهنگ ما گفته شده است زنان میتوانند در حضور مردان برقصند که شما این را به نمایش گذاشتید؟

آیا نمیشود بدون حرکات و سخنانی شرم آور که بزرگترها خجالت می کشند در کنار هم این سخنان و حرکات را انجام دهند چه رسد به اینکه بخواهند در کنار کودکان و فرزندان خود این حرکات و سخنان را ببینند و بشنوند، نمایش خوب و طنز اخلاقی را ارائه داد؟ آیا این ترویج فرهنگ بی حیائی نیست؟

لازم است که مرور کنیم سخنان امام راحل را در 12بهمن1357در بهشت زهراء که می گفت:

… ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم. ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم(… )  سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت این مردم، در خدمت تربیت این مردم باشد؛ و شما می‌دانید که جوانهای ما را اینها به تباهی کشیده‌اند. و همین طور سایر این [مراکز]. ما با اینها در این جهات مخالف هستیم. اینها به همه معنا خیانت کرده‌اند به مملکت ما.

احسان قیلاوی زاده

اخبار مرتبط